Nors mokykliniai autobusiukai yra gana paprastai atpažįstami – vairuotojai į autobusiukus visai nekreipia dėmesio ir dažnai lekia nė trupučio nesulėtindami. Pagal kelių eismo taisykles (KET), artėdami prie tokios sustojusios transporto priemonės vairuotojai privalo sulėtinti greitį, prireikus – sustoti, kad praleistų vaikus ir juos lydinčius asmenis, tačiau daugeliui tai nė motais.

Pristabdo vos keli, bet ne lietuviai

Joniškio „Saulės“ pagrindinės mokyklos autobuso vairuotojas Viktoras Radionovas piktinasi, kad vairuotojams visiškai nerūpi, jog šalia jų važiuoja pilnas vaikų autobusiukas. „Vienodai jiems. Man atrodo, kad kai kurie net nesuvokia, kad čia važiuoja mokyklinis autobusiukas ar to nežino“, - sako jis.

V. Radionovą stebina, kad vairuotojai nepristabdo ir autobusiukui sustojus išlaipinti vaikus, nors to reikalauja kelių eismo taisyklės: „Kad ir tas atvejis, kai vairuotoja partenkė mergaitę, nepamenu tiksliai kur jis vyko. Taigi yra baisu, žmonės net nesuvokia, kad išlips vaikai, nerūpi jiems. Dabar net yra reikalavimai, kad sustojęs turi įjungti mirksinčius oranžinius švyturėlius, bet vairuotojams vis tiek vienodai, nors ir mato... “, - atsidūsta jis.

Jam antrina ir kitas tos pačios mokyklos autobuso vairuotojas Kęstutis Pranckevičius. Jis tvirtina, kad per dvidešimt jo darbo metų greitį sulėtino, o prireikus automobilį sustabdė tik keli: „Lietuvoje tai tikrai niekas nepristabdo. Du vairuotojai per visą tą laiką tik pristabdė – vienas vokietis, kitas lenkas. Kultūros tikrai trūksta, vaikai net drausmingesni tuo atžvilgiu“, - sako vairuotojas.

Vyrai nuoširdžiai stebisi, ar vairuotojai tikrai nesupranta, kad važiuoja mokyklinis autobusas, ar jiems tikrai tai taip nerūpi. Kelių eismo taisyklių specialistas, VšĮ Vilniaus Jeruzalės darbo rinkos mokymo centro mokytojas Rolandas Balkė primena, kad pagal 4 KET priedą, mokyklinio autobuso priekis ir galas turi būti pažymėti kvadratiniais šviesą atspindinčio geltono fono skiriamaisiais ženklais su raudonu apvadu ir juodu kelio ženklo „Vaikai“ simboliu.

Ant abiejų autobuso šonų turi būti užrašas „MOKYKLINIS“, raidžių aukštis – ne mažesnis kaip 20 cm. Mokyklinis autobusas ženklinamas išryškinančiu autobuso gabaritus linijiniu žymėjimu iš šviesą atspindinčios 50 mm pločio juostos: priekyje – balta, ant abiejų šonų – geltona, gale – raudona juosta. Ant transporto priemonės stogo keturiuose kampuose turi būti įrengtos papildomos įspėjamosios mirksinčios oranžinės šviesos, kurios įjungiamos tik mokinių įlaipinimo (išlaipinimo) metu ir mirkčioja paeiliui kairiajame ir dešiniajame transporto priemonės šonuose.

Jis atkreipia dėmesį, kad mokykliniai autobusai nebūtinai turi būti geltoni, todėl reikia atsakingai reaguoti į minėtus ženklus ir suprasti, kad iš jų į gatvę gali išlėkti vaikai.

Dėl taisyklių nesilaikymo nutrenkia vaikus

Visgi vaikams dažnai taip pat trūksta drausmės ir atsakomybės – jie nesidairydami išbėga į gatvę, nekreipia dėmesio į eismą. Blogiausia, kada išlekia į kelią tik išlipę iš autobusiuko palei jo galą ar priekį, kadangi staiga išnirusio vaiko vairuotojai paprasčiausiai nespėja pamatyti.

Mokyklos autobusas

Dėl to savo mokiniams R. Balkė akcentuoja visada pro stovintį mokyklinį autobusą važiuoti tokiu greičiu, kad prireikus galėtų tuoj pat sustoti nesukeldami pavojaus kitiems eismo dalyviams. Nesulėtinus greičio ir įvykus eismo įvykiui, dažniausiai kaltas lieka greičio nesulėtinęs vairuotojas. Skaudžiausia, kad tokie atvejai paprastai baigiasi itin sunkiais sužalojimais, kartais susidūrimai būna mirtini.

Dėl šių priežasčių Joniškio „Saulės“ pagrindinės mokyklos autobusiukų vairuotojai neišleidžia moksleivių tose vietose, kur jiems būtinai reikėtų kirsti gatvę, o jei tokios galimybės nėra – privažiuoja iki pat namų. „Kad juos apsaugotume ir patys save pasisaugotumėme nepaleidžiam bet kur. Pradinukus iš viso turim netgi per gatvę pervesti, todėl jei nėra geros vietos kur sustoti – geriau jau įsukam į kiemą ar kaimo keliuką, kad neduok Dieve nieko neatsitiktų“, - sako V. Radionovas.

Sustoti,kad netektų eiti per gatvę – neprivalo

Pagal KET mokykliniame autobuse turi būti ne jaunesnis nei 21 metų lydintis asmuo, jį gali atstoti ir pats vairuotojas. Jaunesnius kaip 10 metų vaikus į kitą kelio pusę nuvesti turi lydintis asmuo, būdamas kelyje jis turi vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Sustoti taip, kad vaikui netektų pereiti gatvės nėra reikalaujama, tačiau R. Balkė sako, kad „patys tėvai galėtų neperduoti rūpinimosi naštos vairuotojams ir atvykę jų pasiimti patys turėtų sustoti toje vietoje, kad vaikui išlipus nereikėtų kirsti važiuojamosios dalies.“ Tokį sprendimą gali priimti pačių mokyklų atstovai.

Joniškio „Saulės“ pagrindinės mokyklos direktorius Tomas Armonavičius teigia, kad tai privaloma tik vežant negalią turinčius vaikus, tačiau dėl visų mokinių saugumo buvo nuspręsta pakoreguoti visų mokinių maršrutus. „Daug derinomės, bendravome su įvairiomis bendruomenėmis, tėvais, kadangi buvo tam tikrų nusiskundimų. Dabar viskas sudėliota taip, kad vaikams nereikėtų kirsti gatvės. Jeigu reikia – mokyklinis autobusas sustoja kitoje gatvės pusėje, jei nėra tokios galimybės – važiuojame į kiemą, o ką daryti“, - sako jis.

Kelių eismo taisyklių specialistas R. Balkė tvirtina, kad žino atvejų, kaip patys mokyklinių autobusų vairuotojai nesilaiko taisyklių ir su įjungtomis ant stogo mirksinčiomis šviesomis važiuoja keliu arba sustoję pamiršta jas įjungti. Taigi atidesni keliuose turi būti ne tik kiti kelių eismo dalyviai, bet ir patys mokyklinių autobusų vairuotojai.

DELFI primena, kad šiais metais kelių eismo įvykiuose jau žuvo 8 vaikai, beveik pusę tūkstančio nepilnamečių buvo sužeista.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (60)