aA
Specialistai atkreipia dėmesį, kad lietuviai savo automobilių dažniausiai tinkamai neprižiūri. Toks požiūris – viena iš priežasčių, kodėl Lietuvoje įvyksta tiek daug avarijų. Ekspertai ragina nuolat tikrinti bent esmines automobilio dalis, viena iš jų – stabdžių sistema, kurios gedimas gali lemti tragišką avariją, ypač žmogui nežinant, kaip elgtis, kai automobilio stabdžiai dingsta.
© DELFI / Tomas Vinickas

Kad Lietuvoje nemažai vairuotojų nesirūpina stabdžiais rodo techninių apžiūrų statistika. Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, stabdymo netolygumas yra dažniausiai pasitaikantis trūkumas, o techninės apžiūros talonas dėl stabdžių sistemos trūkumų nesuteikiamas 12,5 proc. automobilių.

Serviso „007“ vadovas Tomas Menkeliūnas aiškina, kad su stabdžių sistema juokauti jokiu būdu negalima ir atsiradus bent menkiausiam signalui, kad kažkas negerai, važiuoti pas meistrus. Jis priduria, kad ženklų, kurie signalizuoja problemas su stabdžiais yra pačių įvairiausių.

*
*

„Visų pirma, jei automobilis nestabdo arba nebestabdo taip, kaip anksčiau stabdė, tai reiškia, kad kažkas negerai. Taip pat, bet koks veiksmas ar atoveiksmis, kuris nutinka palietus stabdžio pedalą, ar tai garsai, vibracijos, šniokštimas, užsidegusios lemputės susijusios su stabdžiais, tai reiškia kad kažkas negerai“, – sako serviso vadovas.

Vis dėlto vairavimo instruktorius ir saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas atkreipia dėmesį, kad stabdžiai gali sugesti ir staiga, o jokių nelaimę pranašaujančių ženklų gali ir nebūti.

„Man gyvenime porą kartų dingo stabdžiai, tai buvo pagrindinio ir stabdžių cilindriuko gedimas. Tu niekaip to nepajausi, vieną kartą paspaudei ir stabdis nuėjo į dugną, automobilis nebestoja“, – pasakoja A. Pakėnas.

Svarbiausia – profilaktika

Ekspertai vienbalsiai sutaria, kad norint apsisaugoti nuo stabdžių problemų reikia automobilį nuolat tikrinti, tačiau lietuviams šis patarimas nė motais, jie vis tiek važinėja su automobiliu iki tol, kol jis jau nebejuda.

Artūras Pakėnas
Artūras Pakėnas
© G.Matulaičio nuotr.

„Visų pirma, kad tokių dalykų nebūtų, reikia prižiūrėti automobilį, o ne jį remontuoti. Pas mus žmonės linkę važiuoti į servisą tada, kai mašina sugenda, bet neatlikinėja profilaktinių darbų. Jei automobilis nuolat prižiūrimas, tada nereikėtų ir galvoti apie stabdžių nebuvimą“, – tikina A. Pakėnas.

Pašnekovas priduria, kad net atkreipus dėmesį į esamas problemas, žmonės dažnai tikisi, kad viskas dar bus gerai.

„Pavyzdžiui, servise keičiat trinkeles, o jums sako, jau reikia diskus keisti, ar iš karto keičiate diskus? Žmonės dažnai sako, dar užteks, dar atlaikys, dar kaip nors. O paskui kritinėje situacijoje, kai stabdžių diskas avarinio plonumo, ekstremaliai stabdoma ir diskas trūksta būtent tada“, – konstatuoja specialistas.

Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai
© DELFI / Tomas Vinickas

T. Menkeliūnas priduria, kad savo praktikoje yra matęs tokių pavyzdžių, kai automobilis pas juos atvežamas jau su visiškai kritinės būklės stabdžiais.

„Automobilį reikėtų tikrinti po žiemos ir prieš žiemą. Prieš kiekvieną šaltą sezoną, kai keičiame ratus, stovėdami šalia keičiančio meistro turėtume paprašyti, kad jis pasižiūrėtų, ar tvarkingi stabdžių diskai, ar nesibaigia kaladėlės, ar nėra akivaizdžių pažeidimų stabdžių šlangelėse ir panašiuose dalykuose. Bent vizualinė, paprastai visiškai nemokama trunkanti kelias minutes patikra turi būti atliekama.

O kiekvienas geras vairuotojas atvažiuos prieš kiekvieną žiemą į servisą pasitikrinti automobilio pakabą, tame tarpe būtinai pasitikrins ir stabdžių būklę“, – sako T. Menkeliūnas.

Priekiniai stabdžių diskai dydžiu prilygsta nedidelių hečbekų ratlankiams.
Priekiniai stabdžių diskai dydžiu prilygsta nedidelių hečbekų ratlankiams.
© Gamintojo archyvas

Pamiršta stabdžių skystį

Pašnekovas priduria, kad Lietuvoje taip pat yra keistas vairuotojų požiūris į stabdžių skystį, daugumai atrodo, kad jo tikrinti nereikia.

„Stabdžių skystis turi būti keičiamas kas tris metus, šita tema pas mus apskritai pamiršta. Niekas to nedaro. Tepalus keičiame visi, o stabdžių skystį mes pamirštame“, – sako T. Menkeliūnas.

Dėl nekeičiamo ir neprižiūrimo stabdžių skysčio lygio daug greičiau dėvisi stabdžių sistemos dalys, be to, mažėja stabdymo efektyvumas, o vairavimo mokyklos „Autologija“ vadovas Kastytis Povilaitis DELFI anksčiau yra pasakojęs, kad kartais dėl to įvyksta ir didesnių nelaimių.

Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai
© DELFI / Andrius Ufartas

„Vienas pavyzdys – vairuotojas visą savaitę važinėjo su mirksinčia lempute, kuri rodė, kad trūksta stabdžių skysčio. Galiausiai nutiko taip, kad posūkyje buvo nuspaustas stabdžio pedalas, bet jokio stabdymo nebuvo. Įvyko avarija – automobilis neremontuojamas. Gerai bent, kad žmonės nebuvo sužeisti“, – sakė K. Povilaitis.

Ką daryti dingus stabdžiams?

Jei visgi patekote į tokią situaciją, kai nuspaudus stabdžių pedalą automobilis nelėtėja, A. Pakėnas aiškina, kad pirmasis dalykas, kurį turi padaryti ir žinoti kiekvienas vairuotojas – stabdyti automobilį pavaromis.

Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai
© Gamintojo nuotr.

„Reikia jungti žemesnes pavaras. Reikia jas perjungti palaipsniui ir nuosekliai atleidinėti sankabą. Aišku, viskas priklauso nuo situacijos. Kaip tu viską darysi palaipsniui, kai prieš nosį yra staigus posūkis. Tokiu atveju, nors ir labai negerai iš ketvirtos pavaros yra iškart jungti antrą pavarą, bet vis tik geriau daryti taip negu nedaryti nieko.

Šioje situacijoje viską diktuoja aplinkybės, jeigu ramu, tada viską darome palaipsniui, norėjome pristabdyti, mašina nestoja, vietos priekyje daug, tada laisvai jungiame trečią pavarą, po to antrą, o galų gale išjungi variklį ir sustoji. O jei yra posūkis ir reikia staigiai stabdyti, tada svarbiausia stabdymą ir žemesnės pavaros perjungimą atlikti dar nepasukus vairo, kad užstabdymas įvyktų tiesiu vairu, kad mašina nepradėtų slysti“, – aiškina A. Pakėnas.

Pašnekovas tik garsiai pasijuokia iš kai kada girdimų patarimų automobilį bandyti stabdyti kojomis arba šokti iš važiuojančio automobilio, tokio elgesio pasekmės tikrai bus tragiškos ir to daryti jokiu būdu negalima.

Rankinį stabdį ekspertas taip pat ragina tokioje situacijoje naudoti atsargiai, nes per daug jį užtraukus automobilis slys ir gali verstis.

„Nepatyręs žmogus iš streso gali taip užtraukti rankinį, kad užblokuos ratus ir mašina pradės čiuožti, o tada jis nulėks nuo kelio velniai žino kur. Rankinį stabdį galima bandyti naudoti tik sumažinus greitį pavaromis bent iki 40 km/h, bet tam reikia patirties“, – sako A. Pakėnas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Nausėda: tokio biudžeto pasirašyti negalėsiu Papildyta 12:21 val. (139)

Prezidentas Gitanas Nausėda kritikuoja politikų apetitus leisti lėšas ir fantazijos stoką,...

Perdirbėjų pagalbos šauksmas: gelbėkite mus nuo „Lidl“ (397)

Trys Lietuvos grūdų, mėsos ir paukštienos gamintojus ir perdirbėjus vienijančios asociacijos...

Pas Kaune sučiuptą narkobaroną rasta pusė milijono eurų ir keturi ginklai vilkike – 320 kg ekstazio (25)

Sekmadienį, lapkričio 17 d., Lietuvoje bei Latvijoje vyko Europolo koordinuota tarptautinė...

Estijos ministro žodžiai sukėlė skandalą: Baltijos šalys rengia planą B opozicija reikalauja ministrą atleisti (98)

Suomijos kraštutinių dešiniųjų euroskeptiškos Konservatorių liaudies partijos (EKRE) lyderis...

Nerandant bendro sutarimo, ministerija svarsto iš viso atsisakyti tėvadienių siūlo naujus laisvadienius – ne tik vaikų priežiūrai (203)

Vieną vaiką auginanti Indra jau po Naujųjų metų žada grįžti į darbą. Pagal dabar galiojantį...

Kavinėje stoties rajone pasijautė lyg restorane: nebegali sulaikyti džiaugsmo (20)

Leiskite jums papasakoti apie dar vieną „Pietų pertrauka“ idėją, kurią praėjusią savaitę...

Paskelbta, kurie septyni automobilių modeliai šiemet pripažinti pačiais geriausiais (45)

„Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimai pasiekė aukščiausią pavarą. Trečiadienį...

Panevėžyje – gydytojų specialistų trūkumas: jei būtų ką, į darbą priimtų tą pačią dieną (6)

Nors alergijos, kamuojančios tiek kūdikius, tiek suaugusiuosius, yra viena dažniausių ligų,...

Egidijui Dragūnui gresia nauji nemalonumai: vaiko teisių apsaugos tarnyba tirs Selo bendravimą su vaiku (96)

Egidijus Dragūnas, panašu, turi dar daugiau nemalonumų. Socialiniuose tinkluose pasirodžius...

Boso valanda su Jovaišu. Vilniaus licėjaus direktorius Saulius Jurkevičius

Laidoje „ Boso valanda su Jovaišu “ – Saulius Jurkevičius , Vilniaus licėjaus direktorius....