Lietuvos kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo skyriaus vyresnysis specialistas Vigandas Imbrasas atskleidė, kad praėjusiais metais eismo įvykiuose žuvusių asmenų amžiaus vidurkis – 44 metai.

Psichologų šis rodiklis nenustebino. Jie laikosi nuomonės, kad keliuose dažniau žūsta jauni žmonės, nes jie yra aktyvesni eismo dalyviai – dažniau naudojasi automobiliu. Pasak specialistų, jauni žmonės dažniau sukelia eismo įvykius, kadangi jiems trūksta atsakomybės.

„Žinoma, netinkamiausiai kelyje elgiasi jauni vaikinai. Kaip ir kitose gyvenimo srityse, taip ir kelyje, jie pasižymi nemotyvuota drąsa, neturi vaikų, nežino, kokia trapi yra gyvybė, nejaučia atsakomybės už kitus žmones“, – įsitikinusi psichologė Genovaitė Petronienė.

„Kelių erelius“ gali pakeisti avarija

Jaunų žmonių rizikingesnį vairavimą psichologė Inga Šulcienė sieja su aštrių pojūčių, įvairovės bei naujos patirties ieškojimu. Ji pastebi, kad jauni vairuotojai dažnai nenutuokia gresiančio pavojaus, mano, jog „nelaimingi atsitikimai nutinka tik kitiems asmenims, o aš esu nepažeidžiamas“.

Specialistės teigimu, jauną žmogų elgtis rizikingai gali paskatinti siekimas iš bendraamžių sulaukti įvertinimo ir pripažinimo. Anot jos, kai kuriose subkultūrose tokia elgsena gali būti traktuojama kaip tam tikra norma, simbolizuojanti galią ir jėgą.

„Kai kurie tyrimai rodo, kad jaunimas keliuose yra impulsyviausias, agresyviausias. Su amžiumi ateina išmintis ir vidinė pusiausvyra, kuri pasireiškia atitinkamu elgesiu keliuose. Kiti autoriai teigia, kad elgesiui keliuose daugiausia įtakos turi ne amžius, bet reali padėtis vairuojant. Dažnai buvę „ereliai“, patyrę sukrečiančią avariją, kurioje tegu tik buvo aplamdytas jų automobilis, tampa žymiai atsargesniais vairuotojais“, – aiškino psichologė doc. dr. Aistė Diržytė.

Jauni vairuotojai lengviau pasiduoda neigiamai įtakai

Vairavimo mokymo specialisto Artūro Pakėno žodžiais tariant, kiekviena vairuotojų amžiaus grupė skirtingai nusižengia kelių eismo taisyklėms. Anot jo, jaunimas stokoja atsakomybės jausmo, pilietiškumo, todėl lengviau pasiduoda neigiamai draugų įtakai. Vidutinio amžiaus vairuotojai, pašnekovo nuomone, nusižengia dėl skubėjimo, ambicijų ir pan.

Draudimo bendrovės „Gjensidige Baltic“ Lietuvos filialo Kasko draudimo skyriaus vadovė Asta Andriukaitienė sakė, kad „pavojingiausi“ vairuotojai yra 18 – 25 metų amžiaus. Anot jos, rizika, kad eismo įvykio kaltininkas bus senyvo amžiaus žmogus – minimali: „Draudimo bendrovės „Gjensidige Baltic“ statistika rodo, kad senyvo amžiaus žmonės padidėjusiu rizikingumu nepasižymi.