Apsipirkti internetu – patogi ir laiką taupanti alternatyva ilgiems pasivaikščiojimams prekybos centre, tačiau toks apsipirkimas rizikingesnis. Kartais pasitaiko atvejų, kai nekokybiškos ir ne laiku pristatomos prekės veda iš proto, o aiškintis dėl netinkamo aptarnavimo atrodo beviltiška. Bet kuriuo atveju, apsipirkti internetu kur kas saugiau žinant savo teises.
Stresas
© Shutterstock nuotr.

Kilus ginčui pardavėją rasti sudėtinga

Visų pirma, patikimą pardavėją galima atpažinti pagal tai, kokią informaciją apie parduodamas prekes ir paslaugas bei save pardavėjas pateikia savo elektroninėje parduotuvėje.

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyriaus vedėja Giedrė Nenartavičiūtė atkreipia dėmesį, jog pasitaiko atvejų, kai pardavėjas elektroninėje parduotuvėje nenurodo juridinio asmens pavadinimo ar vardo ir pavardės, jeigu tai fizinis asmuo, teisinės formos ar kitos privalomos suteikti informacijos.

Tokiais atvejais kilus ginčui tarp tokio asmens ir vartotojo gali būti sudėtinga nustatyti, kas yra pardavėjas.

Atsiskaitymas internetu
Atsiskaitymas internetu
© Shutterstock nuotr.

„Taip pat prieš įsigyjant prekes elektroninėje parduotuvėje visada patariame paieškoti informacijos apie pardavėją internete, paskaityti kitų vartotojų atsiliepimus, kilus įtarimų dėl pardavėjo patikimumo informacijos teirautis Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje“, – pabrėžia G. Nenartavičiūtė.

Pagrindinė pirkėjo teisė – atsisakyti sutarties

Pagrindinė elektroninėje parduotuvėje prekes įsigijusio vartotojo teisė, vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, yra nenurodant priežasties ir nepatiriant kitų išlaidų per 14 dienų atsisakyti nuotolinės sutarties. Ši teisė negalioja tik numatytais išimtiniais atvejais:

- sutartims dėl pagal specialius vartotojo nurodymus pagamintų prekių, kurios nėra iš anksto pagamintos ir kurios gaminamos atsižvelgiant į vartotojo asmeninį pasirinkimą ar nurodymą, arba dėl prekių, kurios yra aiškiai pritaikytos vartotojo asmeninėms reikmėms; sutartims dėl greitai gendančių prekių ar prekių, kurių galiojimo laikas yra trumpas;

- sutartims dėl supakuotų prekių, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių;

- sutartims, sudarytoms vartotojui pateikus verslininkui konkretų prašymą dėl šio atvykimo tam, kad būtų atlikti skubaus remonto ar priežiūros darbai;

- sutartims dėl supakuotų vaizdo ar garso įrašų arba supakuotos programinės įrangos, kurie buvo išpakuoti po pristatymo;

- sutartims dėl laikraščių, periodinių leidinių ar žurnalų pristatymo, išskyrus sutartis dėl šių leidinių prenumeratos;

- sutartims dėl apgyvendinimo, prekių vežimo, automobilių nuomos, viešojo maitinimo ar laisvalaikio paslaugų, jeigu sutartyje nustatyta konkreti paslaugų teikimo data ar laikotarpis;

- sutartims dėl skaitmeninio turinio teikimo, jeigu skaitmeninio turinio teikimas buvo pradėtas vartotojui iš anksto aiškiai sutikus ir pripažinus, kad dėl to jis praras teisę atsisakyti sutarties.

G. Nenartavičiūtė atkreipia dėmesį į tai, jog vartotojas privalo pranešti verslininkui apie nuotolinės sutarties ar ne prekybos patalpose sudarytos sutarties atsisakymą, pateikdamas aiškų pareiškimą, kuriame išdėstytas jo sprendimas atsisakyti sutarties.

Nekokybiškas prekes privalo pakeisti ir atlyginti nuostolius

Taip pat elektroninėje parduotuvėje prekes perkantis vartotojas turi teisę įsigyti kokybiškas prekes, o jeigu pristatytos prekės buvo nekokybiškos, pirkėjas, kuriam buvo parduotas netinkamos kokybės daiktas, savo pasirinkimu turi teisę per Civiliniame kodekse nurodytą terminą:

1) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus (pataisyti daiktą);

2) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu;

3) reikalauti iš pardavėjo atitinkamai sumažinti kainą;

4) vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą kainą.

Tačiau pirkėjas neturi teisės nutraukti sutarties, jeigu daikto trūkumas yra mažareikšmis. Visais atvejais pirkėjas turi teisę į nuostolių, atsiradusių dėl netinkamos kokybės prekės pardavimo, atlyginimą. Nuostoliais laikomos ir prekės trūkumų pašalinimo išlaidos, jeigu, pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus, trūkumus pašalino pirkėjas ar jo pasitelkti tretieji asmenys (Civilinio kodekso 6.363 straipsnio 9 dalis).

Elektroninė parduotuvė
Elektroninė parduotuvė
© Shutterstock nuotr.

Dažniausiai skundžiasi nepristatytomis prekėmis

Taip pat vartotojas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį (garantija pagal įstatymą), jei pardavėjas nenustato ilgesnio garantinio termino.
Vartotojas, kurio teisės ar teisėti interesai buvo pažeisti, vadovaujantis Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 21 straipsnio 1 dalimi, pirmiausia privalo raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimus.

Pardavėjas ar paslaugų teikėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais. Jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas netenkina vartotojo reikalavimų, juos tenkina iš dalies, arba nepateikia atsakymo per 14 dienų, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.

„Vertinant internetu prekes įsigijusių vartotojų prašymus pastebime, kad pasitaiko įmonių, kurios nepristato vartotojams prekių, už kurias jie iš anksto sumokėjo. Taip pat gautos prekės neatitinka elektroninėje parduotuvėje pavaizduotų prekių ar nurodyto aprašymo, arba pardavėjas nesutinka vykdyti vartotojo reikalavimo atsisakyti sutarties, grąžinti įsigytas prekes ir atgauti sumokėtus pinigus“, – pastebi G. Nenartavičiūtė.

Patikimas pardavėjas nurodo visą reikalaujamą informaciją

VVTAT informuoja, kad Civilinio kodekso 6.2287 straipsnio 1 dalyje numatyta, kokia informacija turi būti suteikiama vartotojui, kai sudaromos nuotolinės sutartys. Prieš sudarydamas nuotolinę sutartį ar ne prekybos patalpose sudaromą sutartį, verslininkas privalo aiškiai ir suprantamai suteikti vartotojui šią informaciją:

1) pagrindinės prekės ar paslaugos savybės (atsižvelgiant į informavimo priemones ir prekę ar paslaugą);

2) duomenys apie verslininką (vardas ir pavardė ar pavadinimas, juridinio asmens teisinė forma);

3) verslininko buveinės adresas, telefono ryšio, fakso numeriai ir, jei turi, elektroninio pašto adresas, kuriais vartotojas gali susisiekti su verslininku, adresas, kuriuo vartotojas gali pateikti skundus, ir, jeigu reikalinga, duomenys apie verslininką, kurio vardu veikiama (vardas ir pavardė ar pavadinimas, buveinės adresas);

4) bendra prekių ar paslaugų kaina, į kurią įskaičiuoti mokesčiai;

5) naudojimosi ryšio priemonėmis sudarant sutartį išlaidos, jeigu jos apskaičiuojamos ne pagal bazinius (įprastus) dydžius;

6) apmokėjimo, pristatymo, sutarties vykdymo tvarka, prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminas ir, jeigu reikalinga, verslininko atliekamo vartotojų skundų nagrinėjimo tvarka;

7) teisė atsisakyti sutarties: šios teisės įgyvendinimo sąlygos, terminas ir tvarka pagal šio kodekso 6.22810 straipsnį, taip pat pavyzdinė sutarties atsisakymo forma arba informacija, kad vartotojas neturi teisės atsisakyti sutarties pagal šio kodekso 6.22810 straipsnį, arba, jei reikalinga, aplinkybės, kuriomis vartotojas praranda teisę atsisakyti sutarties;

8) jeigu reikalinga, informacija, kad vartotojas, atsisakęs sutarties, turi padengti prekių grąžinimo išlaidas, o nuotolinių sutarčių atvejais – prekių grąžinimo išlaidas, jei prekės dėl savo pobūdžio paprastai negali būti grąžintos paštu;

9) informacija, kad vartotojas, atsisakęs sutarties pagal šio kodekso 6.22810 straipsnio 9 ar 10 dalį, turi sumokėti verslininkui pagrįstas išlaidas pagal šio kodekso 6.22811 straipsnio 9 dalį;

10) prekės garantija pagal įstatymą ir kt.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Prabilo mįslingai mirusio kario artimieji: mirties priežastis yra visiškai neaiški (223)

Savaitgalį vykusios karių linksmybės baigėsi mįslinga tragedija – netikėtai mirė 25-erių...

Užkalnis. Kodėl gyvename blogai? Nes turime per daug atostogų ir laisvų dienų (339)

Palaukit, apie ką aš čia vėl? Apie tą patį: kad turime Lietuvoje viską, ko nusipelnome, ir dar...

Karolina Meschino prakalbo apie siaubingus kompleksus, kurie kamuoja nuo pat vaikystės: rengėsi net tėčio drabužiais (75)

Kompleksų, ko gero, turi kiekvienas žmogus – net ir žvaigždės prisipažįsta, kad vienu ar kitu...

Ginekologė įspėja neprisižaisti: įvardijo pačią nepatikimiausią priemonę nuo nėštumo (23)

Nors rinkoje apstu įvairių priemonių apsisaugoti nuo neplanuoto nėštumo, ne visi linkę jomis...

Alikantėje įstrigę lietuviai skrydžio nesulaukia kelias valandas (7)

Ketvirtadienio popietę iš Alikantės į Kauną turėjęs skristi „Ryanair“ oro linijų...

Romantiškiausia Lietuvos vieta – čia jums reikės daug pinigų (53)

Nors romantika ir pinigai dažniausiai neturi nieko bendro, vis tik norėdami pasiekti...

Keleivis nufilmavo paskutines akimirkas prieš lėktuvo katastrofą (20)

Praeitą savaitę prie Pretorijos miesto Pietų Afrikos Respublikoje sudužo lėktuvas. Du žmonės...

Farerų salų klubas pakuteno padus prisnūdusiam „Žalgiriui“ (70)

Vilniaus „Žalgirio“ futbolininkai tęs pasirodymą UEFA Europos lygos atrankoje, nors namuose...

Veganams nepatiks: kaip jie naikindami dramblius saugo vištas (35)

Vis daugiau žmonių ir mūsų geografinėje platumoje atsisako mėsos, sparčiai daugėja veganų,...

Kauniečiams atvers unikalų gamtos kampelį, apie kurį nedaug kas žino (9)

Kauno pašonėje esančiame unikaliame gamtos kampelyje – Nemuno ir Nevėžio upių santakoje –...