Pradedu galvoti, ką turėčiau padaryti, kad tai nepasikartotų. Ne kažin ką. Ne viskas priklauso nuo manęs. Instinktyviai koją perkeliu ant stabdžių pedalo kai priešakiniame automobilyje užsidega stabdžių žibintai. Automatiškai lėtinu greitį, kai kažkas sušmėžuoja dešinėje. Jei karys galvotų, kaip šaudyti ir kur pasislėpti mūšio lauke, jis žūtų įpusėjęs mastyti. Išlikti jis gali tik iki automatiškumo išmokęs šaudyti, bėgti šuorais ir susirasti priedangą. Labai gaila, tačiau eismo organizavimas kartais neįvertina eismo dalyvių instinktyvumo. Tai ką parašysiu turbūt reiktų pateikti institucijoms atsakingoms už eismo organizavimą, bet pateiksiu čia. Tiesiog žinau, kad jei atėjo įkvėpimas tai reikia rašyti. Kai praeis – nebeprisiversiu. Taigi nuo bendrų dalykų iki konkrečių atvejų. Kalba bus apie šviesoforus ir, daugiausiai, apie Vilnių.

Papildomos šviesoforų sekcijos į kairę. Naktį, kartais, vairuotojas net nepastebi, kad tokia sekcija „priklijuota“ prie pagrindinio šviesoforo. Pasekmės aiškios. Sprendimas – arba jas apšviečiame arba eismą naktį organizuojame taip, kad atsitiktinė klaida netaptų tragedija.

Pėsčiųjų perėjos su skiriamąja juosta. Pėsčiajam žalia dega iki pusiaukelės. O kas jei jis užsiplepėjo su kolega ar šiaip užsižiopsojo? Instinktyviai žmogus pradėjo judėjimą ir tikisi jį baigti, kažkas kitkas patraukė jo dėmesį ir … Galima ir taip organizuoti pėsčiųjų eismą, tačiau reikia taip įgyvendinti sprendimą, kad instinktas būtų apgautas, pvz. kliūtis prieš antrą etapą. Geras pavyzdys T. Narbuto gatvės pėsčiųjų perėja ties to paties vardo stotele (nors ir be šviesoforo).

Net nežinau kaip apibendrinti toliau pateiktas mintis. Jei yra rekomendacija ant vieno stulpo nekabinti daugiau trijų kelio ženklų (nes vairuotojas nebespėja visų jų suskaityti), tai kodėl nėra rekomendacijos neleidžiančio iš sankryžos padaryti naktinio klubo šviesų šou?

Olandų gatve važiuojame į stotį. Sankryža su Filaretų gatve. Raudona. Geltona. Žalia. Atsargiai! Tai ne Jūsų žalia. Jūsų ten – šone, galvą reikia pasukti. Jei vadovausitės tuo ką matote – smūgis iš dešinės. Galvą reikia sukinėti, o ne vadovautis tuo kas prieš Jūsų nosį.

Manote tai pavienis atvejis?

Žalgirio gatve važiuojame į spaudos rūmus. Sankryža su Kalvarijų gatve. Raudona. … Nebesikartosiu, tiesiog pasakysiu, kad smūgis iš kairės.

Nuo katedros važiuojame link Karaliaus Mindaugo tilto ir prieš jį sukame į kairę, važiuosime krantine. Signalas iš galo. Dar vienas. Taip, taip. Čia Jums! Gi sakau, nesivadovaukite tuo kas prieš Jūsų nosį. Jūsų žalia rodyklę ten, dešinėje. Taip, taip, galvą dar dešiniau... Jau nebevažiuokite – užgeso.

Važiuojame Laisvės prospektu į šiaurę ir sukame po estakada į kairę – Pilaitės pr. Raudona. Geltona. Žalia. Važiuojame ir stabtelkime tuo pačiu metu, kitas šviesoforas. Žalia. Dėmesio, susikaupiam. Čia tik Jums vienam atrodo, kad tai panašu į žiedą. Iš tikrųjų už dviejų juostų (jeigu jų nepametėte!), ten ir čia tuo pat metu dar vienas šviesoforas, o jame – raudona. Sveikinu – smūgio iš dešinės išvengėte.

Jei paskambintumėte 112 užtektų pasakyti vieną gatvę, antrąją sankryžos gatvę pats operatorius įvardina. Turbūt mobiliako koordinates sistema parodo. Policija taip pat dažnai susiduria su konkrečiomis sankryžomis – atvažiavę į įvykio vietą kalba daugmaž taip – „tai čia Jūsų kaltė, raudonos nepastebėjote“. Taip nepastebėjau, po velnių! Ir kaip suprantu ne aš pirmas? Tai kodėl tai nesiliauja, kodėl niekas nesikeičia? Jei mokytojo klasėje pusė vaikų nesupranta dėstomo dalyko, tai teigiamas, kad tai paties mokytojo kaltė. Kad jis nemoka pateikti medžiagos. Gal tai mokyklos direktoriau kaltė – skirta per mažai pamokų. Bet, pabrėžiu, ne mokinio!

Na ir pabaigai – išvažiuoju iš Vilniaus. Į Kauną. Žinau – žalia mirkteli (dažniausiai) keturis kartus, o po to užsidega geltona. Tačiau šiame mieste žalia nemirksi, o geltona iš viso nedega. Čia, nors ir trumpam, bet automatizmą vis tiek reikia perprogramuoti. Tik, kad taip paprasta viskas būtų.

DELFI skaitytojas Tadas

Norite ir Jūs dalyvauti konkurse? Rašykite mums trumpą esė (apžvalgą, straipsnį) apie:

- Jūsų pasiūlymus, susijusius su eismo saugumu kelininkams, policijai, kelių eismo taisyklių rengėjams, kitiems vairuotojams, pėstiesiems, dviratininkams, motociklininkams ir t.t.; - galbūt Jums saugus eismas asocijuojasi su pagalba kelyje, mandagumu, eismo kultūra ir t.t. Galite rašyti ir istorijas susijusias su tuo;

- asmeninę patirtį, įdomius nuotykius ar pamokančias istorijas, susijusias su saugiu eismu;

- galite parašyti tiesiog laišką „pusgalviui" ar priešingai - itin geram, - vairuotojui.

Esė siųskite mums el. paštu: pilieciai@delfi.lt (laiško pavadinime reikia nurodyti „Konkursui Saugus eismas").

Konkurso nugalėtojų laukia draudimo bendrovės „Gjensidige" įsteigti prizai - kuponai draudimo paslaugoms įsigyti:

1. Pirmosios vietos nugalėtojui - 1000 Lt vertės kuponas.

2. Antros vietos nugalėtojui - 500 Lt vertės kuponas.

3. Trečios vietos nugalėtojui - 300 Lt vertės kuponas.

Daugiau informacijos apie konkursą skaitykite aprašyme paspaudę šią nuorodą