O „Miesto siaubo“ išties yra ko bijoti – per dešimt dienų Alytaus mieste jau buvo užfiksuota beveik pusketvirto šimto pažeidėjų.
Siūlo įsigyti ir antrą tokią įrangą
Kaip teigė Alytaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos viršininkas Andrius Rupeikis, tokio rezultato nė nesitikėjo: „Greičio viršijimo atvejų per pirmąsias dešimt dienų buvo 336. Tai milžiniškas skaičius. Nesitikėjome, kad tiek galima užfiksuoti, nes tai žymėtas policijos automobilis, kurį pamatę vairuotojai pristabdo.“
A. Rupeikis tikino, kad ši įranga pareigūnams atlaisvino rankas, nes sistema pati ne tik fiksuoja atvažiuojančio ar nuvažiuojančio automobilio greitį, jo valstybinius numerius, bet ir parodo informaciją apie automobilio civilinės atsakomybės draudimo, techninės apžiūros galiojimo laiką, savininką, kitus fiksuojamu automobiliu padarytus nusižengimus.
„Tuo metu dėmesį galima skirti kitiems dalykams – viešajai tvarkai, pėsčiųjų, dviračių eismui“, – sakė Alytaus kelių policijos viršininkas.
Modernią įrangą Alytaus policijai nupirko ir pagal panaudos sutartį perdavė Alytaus miesto savivaldybė. Jungtinėse Amerikos Valstijose pagaminta įranga kainavo 35 tūkstančius eurų. Be to, ši įranga papildys ir Alytaus miesto savivaldybės biudžetą – dėl to, kad ji yra savivaldybės turtas, pusė Alytuje pričiuptų pažeidėjų sumokėtų baudų keliaus į miesto biudžetą.
„Alytaus miesto savivaldybė, nupirkdama šią įrangą, prisidėjo prie eismo, gyventojų saugumo mieste. Tai efektyvu, nes per keletą dienų jau buvo užfiksuota pusketvirto šimto pažeidėjų. Tai išties daug, o kelių eismo taisyklių pažeidėjai pajaus įstatymo ranką ir, manau, pradės atidžiau eksploatuoti savo automobilius ir laikytis eismo taisyklių reikalavimų. Netgi dabar iš kai kurių tarybos narių girdžiu siūlymų, kad galbūt reikėtų pagalvoti ir apie dar vienos tokios įrangos pirkimą ir perdavimą policijai jau į civilių automobilį“, – sakė Alytaus miesto meras Vytautas Grigaravičius.
Prevencija – ir nusikaltimams
Viena naujosios greičio matavimo sistemos funkcijų – matuoti tiek atvažiuojančių, tiek ir nuvažiuojančių transporto priemonių greitį, neatsižvelgiant į tai, ar tarnybinis automobilis stovi, ar važiuoja. Greičio matavimo sistema susideda iš radaro, vaizdo kamerų ir kompiuterinės programos įrangos. Užfiksuoti greičio viršijimo atvejai automatizuotu būdu perduodami Lietuvos kelių policijos tarnybai.
Mobili kelių transporto kontrolės sistema veikia analogiškai į abi puses iš stovinčio ir važiuojančio tarnybinio automobilio. Ši sistema nuskaito transporto priemonių valstybinius numerius, tikrina, ar automobiliai turi galiojančią valstybinę techninę apžiūrą ir privalomąjį civilinės atsakomybės draudimą. Vienas esminių sistemos privalumų, kad yra galimybė įvesti bet kokios ieškomos transporto priemonės valstybinį numerį. Todėl galima aptikti neteisėtai pasisavintus automobilius, nustatyti eismo įvykio kaltininkus, asmenis, besislapstančius nuo atsakomybės.
Įrangoje įdiegta duomenų bazė, leidžianti atpažinti automobilį, kuriuo praeityje buvo vykdomi ir išaiškinti organizuoti nusikaltimai. „Sistema signalizuoja, kad tokius automobilius reikia stabdyti ir patikrinti, kas juo važiuoja, ką veža, kad galėtume užkirsti kelią būsimoms nusikalstamoms veikoms. Tai labai pasitarnaus prevencijai, kontrolei“, – sakė Alvydas Jurgelevičius, Alytaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininkas. Pasak jo, ši įranga yra naujovė Lietuvoje, Alytaus miesto savivaldybė yra trečia, kuri ją įsigijo.
Pasiteiravus, ar naujoji įranga gali užfiksuoti visus greitį viršijančius automobilius, dideliu srautu važiuojančius dviejomis eismo juostomis, A.Jurgelevičius teigė, kad kol kas, kol naujoji technika bus įvaldyta, kas kelias sekundes bus fiksuojama po vieną automobilį.
Norisi paspausti
Kaip vertina naująją policijos įrangą pasiteiravome ir su ja susipažinti atėjusio alytiškio Petro Kalėdos, automobilį vairuojančio daugiau kaip trisdešimt metų.
„Kiti aplinkiniai sako, kad reikia pažiūrėti, kokį Alytus įsigijo siaubą, tai ir atėjau. Nėra čia joks siaubas. Visada reikia važiuoti saugiai, važiavimo greitį rinktis pagal kelio dangą, eismo sąlygas ir sugebėjimą vairuoti“, – sakė alytiškis.
Jis neslėpė, kad kartais ir pats mėgsta stipriau paspausti akceleratorių, tačiau kol kas policijai nebuvo įkliuvęs taip, kad būtų apribota teisė vairuoti.
„Aš už saugų greitį, bet reikia pripažinti, kad kai kur greitis keliuose apribotas netinkamai. Pavyzdžiui, kelias Seirijai–Alytus ir Leipalingis–Veisiejai arba Krosna–Lazdijai yra apribotas ženklu 90. Tai neteisinga, nes kelias keliui nelygus, tad kai kuriais atvejais apribojimų trūksta, o kai kuriais jų per daug“, – kalbėjo P. Kalėda ir pridūrė, kad tobulėjant automobiliams, didėjant jų galioms, kartais tiesiog norisi labiau paspausti gatvėse.
Alytiškis džiaugėsi, kad naujoji įranga yra žymėtame policijos automobilyje, esą nereikės slapstytis. Tačiau dar labiau situaciją palengvina ir socialiniuose tinkluose sukurta grupė, kurioje vairuotojai vieni kitus perspėja, kur stovi policijos automobiliai.