Jau rašiau apie tai, kodėl žmonės skeptiškai žiūri į socialinius tinklus, na, o šitas straipsnis – apie nematomus bei melagingus (feikinius) socialinių tinklų vartotojus, kuriuos atpažinti ne taip jau paprasta. Ne veltui „Facebook“ tinklas vadinamas fakebooku. Netikrų anketų ir fake news čia apstu.

Kodėl žmonės kuria nematomas ir (arba) netikras anketas? Pirmiausia reikia išsiaiškinti, kas yra nematoma, o kas yra netikra anketa. Vadinamąją nematomą anketą iš tikrųjų jūs galite matyti, ją rasti. Tik naudos iš to nebus, nes nežinosite, kam ji priklauso. Duomenų joje gali būti lygiai nulis arba jie visiškai „užrakinti“. Yra tokių pilkų anketų, kur nerasite nei pagrindinės, nei viršelio nuotraukos. Nematomomis laikomos ir tokios anketos, kur vietoj žmogaus nuotraukos įdėtas paveikslėlis.

Dažniausiai tai būna koks nors mielas gyvūnėlis, pavyzdžiui, peliokas, žiurkiokas, rupūžiokas, sugautas ir pridusęs karpis ar koks nors stambesnis mielas gyvūnas, pavyzdžiui, krokodilas, begemotas ar meiliai besišypsantis orangutangas. Ant viršelio dažniausiai publikuojami kokie nors augalai, saulėtekiai, saulėlydžiai, mašinos, motociklai ar laidotuvių procesija. Kodėl gi ne? Man teko matyti tokią „Facebooko“ anketą, kurią reprezentavo būtent laidotuvių procesija su visu katafalku priešakyje. Juk lietuvių tauta taip mėgsta liūdesį, o mirusiuosius myli kur kas labiau nei gyvuosius. Čia – tik pavyzdžiai, būdingiausios tendencijos. Nematomoje anketoje gali būti pavaizduota bet kas, tik ne paties žmogaus veidas.

Nematomos anketos pasižymi ir tuo, kad „užrakinti“ visi draugai, nematysime ir to, kas tokios anketos turėtojui patinka, ką jis mėgsta. Tiesa, yra išimčių. Kadangi nematomos anketos skirtos kitiems vartotojams stebėti, tokios anketos savininkas, kad matytų vieną ar kitą puslapį, turi paspausti „patinka“, nes kitaip jam turinys bus neprieinamas. O savo „patiktukus“ nematomos anketos savininkas gali pamiršti „užrakinti“. Užmiršti – visam laikui ar tik kol kas. Budresnė akis gali pastebėti.

Kas kuria nematomas anketas? Ogi labai daug kas. Tai gali būti privatūs detektyvai. Nematomos anketos yra tiesiog jų darbo įrankis. Nematomos anketos gali tapti ir profesionalių vagių bei sukčių „darbo įrankiu“. Nematomas anketas tėvai pasitelkia stebėti, ką jų vaikai veikia socialiniuose tinkluose, o sutuoktiniai (partneriai) bando pašnipinėti, ar su kuo nors virtualioje erdvėje neflirtuoja jų antra pusė. Net neabejokite tuo, kad jūsų socialinių tinklų paskyras gerai iššniukštinės konkurentai, oponentai ir priešai. Pastarieji jumis domisi tikrai kur kas aktyviau nei draugai. Darbdaviai seka savo esamus ar potencialius darbuotojus. Juk ne paslaptis, kad ne vienas pilietis yra susigadinęs reputaciją darbdavio akyse ar net praradęs darbą, nes pasiėmęs nedarbingumo pažymėjimą savaitėlei ištrūko į šiltųjų kraštų kurortą. Ir kurgi tu, žmogau, iškentėsi nepasigyręs, neprisifotografavęs, neužtaginęs, nepašėrinęs, nepalaikinęs...

Klaidinanti socialiniame tinkle paviešinta žinutė
Darbuotojas – ne kvailys, jis savo darbdavį, bendradarbius yra užblokavęs, o jo vojažų nuotraukas gali matyti tik draugai. Tik niekaip jis nepastebėjo, kad prieš keletą metų kažką pridėjo prie draugų pernelyg nesigilinęs, ir ta anketa ramiai sau tūno tarp kitų „Facebooko“ draugų. Pastebėti, jei specialiai nežiūri, sunku. Tos anketos savininkas niekada nieko nelaikina, neparašo. Žmogus tą anketą „priėmė į draugus“ kažkada labai seniai, nes nuotraukoje buvo graži mergina, ir ji prašėsi pridedama prie draugų. Tai buvo melaginga anketa, vėliau tapusi nematoma. Merginos nuotrauka buvo išimta. Še tau, boba, ir devintinės, pasirodo tikrasis savininkas buvo ne kas kitas, o darbdavys. Žmogeliui jo atostogų pabaiga sutapo su karjeros toje įmonėje pabaiga. Grupė „Queen“ devyniasdešimtųjų pradžioje dainavo:

I'm the invisible man
I'm the invisible man
Incredible how you can
See right through me

When you hear a sound
That you just can't place
Feel somethin' move
That you just can't trace
When something sits
On the end of your bed
Don't turn around
When you hear me tread

I'm the invisible man
I'm the invisible man
Incredible how you can
See right through me
I'm the invisible man
I'm the invisible man
It's criminal how I can
See right through you

I'm in your room
And I'm in your bed
And I'm in your life
And I'm in your head
Like the CIA
Or the FBI
You'll never get close
Never take me alive

I'm the invisible man
I'm the invisible man
Incredible how you can
See right through me
I'm the invisible man
I'm the invisible man
It's criminal how I can
See right through you

Hah, hah, hah, hello
Hah, hah, hah, okay
Hah, hah, hah, hello hello hello hello
Never had a real good friend, not a boy or a girl
No one knows what I've been through, let my flag unfurl
So make my mark from the edge of the world
From the edge of the world
From the edge of the world

Now I'm on your track
And I'm in your mind
And I'm on your back
But don't look behind
I'm your meanest thought
I'm your darkest fear
Put I'll never get caught
You can't shake me, shake me dear

I'm the invisible man
I'm the invisible man
Incredible how you can
See right through me (watch me)
I'm the invisible man
I'm the invisible man
It's criminal how I can
See right through you
Look at me, look at me

Shake me, shake me, shake me dear

Tokių nematomų anketų savininkai savo susidomėjimo objektą socialiniame tinkle paprastai seka pasyviai, nes jeigu ką nors parašys ar paspaus „patinka“, susidomėjimo objektui gali kristi į akis. Tada jis pradės galvoti: kas čia toks prie mano draugų? Nei vardo, nei pavardės, nei kitų duomenų. Neprisimins, kada pridėjo šią anketą prie draugų. Gali išmesti iš draugų sąrašo arba net užblokuoti, tada aktualiai informacijai kelias bus užkirstas, nematomos anketos savininkas nebeturės prieigos prie informacijos, kuri skirta tik draugams. Beje, labai dažnai „Facebooke“ esantys informatyvūs ir įdomūs dalykėliai būna skirti tik draugams, viešai prieinama informacija – tik bendro pobūdžio. Todėl nematomos anketos savininkas, kuriam visgi pavyko kažkokiu būdu jus apgauti ir įsitrinti į draugų sąrašą, stengiasi jokiu būdu nekristi į akis. Tupi sau kamputyje ir pasyviai jus seka.

Aktyvus sekimas yra toks, kai susidomėjimo objektui rašoma, komentuojama įkelta informacija. Susidomėjimo objektas sveikinamas įvairių švenčių progomis, teiraujamasi jo apie sveikatą, apie kelionių planus, apie artimuosius. Taip susirašinėdami, nors klausimai atrodo labai nekalti, galite pateikti būtent tą informaciją, kurios sekėjui ir reikia. Pavyzdžiui, vagims labai svarbu sužinoti, kada nėra jūsų namuose ar kada savo močiutę vešite pas gydytoją ir tuo metu jos sodyba liks tuščia.

Tokiam aktyviam sekimui vykdyti tuščios, nematomos anketos neužtenka. Reikalinga netikra anketa. Netikroje anketoje gali būti nuotrauka ar nuotraukų, gali būti nurodytas gyvenamasis ir (ar) gimtasis miestas, mokykla, universitetas, buvusios darbovietės. Iš pirmo žvilgsnio tokia anketa neatrodo keista. Jums pasirodo keista tik tiek, kad visiškai nepažįstamas žmogus jus kviečia draugauti. Dažniausiai šis „nereikšmingas“ faktas paprastai nurašomas prastai atminčiai ar tiesiog pasitenkinama mintimi, jog bėgant laikui žmonės keičiasi, – ką čia visus atpažinsi. Taip pat galite pamanyti, kad jūs to žmogaus nepažįstate, bet jis pažįsta jus. Pavyzdžiui, kur nors skaitėte paskaitą, seminarą. Jus žmonės atsimena, o jūs visų veidų tikrai negalite užfiksuoti ir „įsirašyti į atmintį“. Tas pats būna kalbant apie klientų gausą. Netikrų anketų savininkai dažniausia ir bandys apsimesti jūsų klientu ar tolimu pažįstamu. Galbūt apsimes studijų draugu ir papasakos, kaip jūs prieš trisdešimt metų kartu nusirašinėjote per egzaminą, „gėrėte pas Vycką“ ir t. t. Žmogus, kuris jus stebi, iš tiesų gali jus labai puikiai pažinoti, todėl jam manipuliuoti jumis bus vienas juokas.

Visgi geriau įsižiūrėję į tokią anketą, jei ji iš tiesų yra netikra, pamatysite keletą keistumų. Pirmiausia, į ką turėtumėte atkreipti dėmesį, tai anketos sukūrimo data. Dažniausiai anketa būna sukurta neseniai. Tačiau būna ir išimčių. Jei jau seniai esate kieno nors susidomėjimo objektas, anketa gali būti ir labai sena. Gali būti ir taip, kad anketa sukurta seniai visais kitais tikslais, tačiau savininkas susidomėjo jumis neseniai. Taigi anketos laikas gali išduoti jos netikrumą, tačiau, kaip matome, sunerimti tuo atveju, jei paskyra akivaizdžiai nauja, derėtų.

Atkreipkite dėmesį į žmogaus nuotraukas. Jei tikrai to veido neprisimenate, patyrinėkite jo atvaizdą. Paveikslėlį patikrinkite per „Google“. Galite labai nustebti pamatę, kad tai – asociatyvūs vaizdai arba mažiau žinomų aktorių nuotraukos. Žinau vieną situaciją, kai netikroje anketoje buvo publikuojamos žmogaus, gyvenančio Rusijos provincijoje ir turinčio tos šalies socialinio tinklo anketą, nuotraukos. Įkelia tikrasis savininkas nuotrauką, tada netikros anketos savininkas Lietuvoje ją nusikopijuoja, apkarpo ir įkelia į savo anketą. To ruso nuotraukos nematomos, jeigu nesi jo socialinio tinklo draugas, todėl per „Google“ nerasi. Taigi atrodo labai tikroviškai. Visgi tai – tik portretai ar nuotraukos patalpoje, nėra jokių vaizdų nei pro langą, nei gatvėje, kad būtų galima atpažinti vietovę. Netikrose anketose nuotraukų dažniausiai nedaug, jos nesikeičia.

Taip pat vangiai bendraujama ar keliama informacija laiko juostoje. Dėl akių netikros anketos savininkas gali ką nors įdėti, kad tikroviškiau atrodytų, tačiau tam reikalui dėmesio daug neskiria. Tai, ką publikuoja netikros anketos savininkas, nesukelia susidomėjimo tarp jo draugų, nes realybėje draugų tokia anketa neturi. Gali laikinti tik to paties savininko kitos anketos. Feikinės anketos savininkui svarbiau sužinoti apie jus, o ne apie save pasakoti. Kita vertus, netikros anketos savininkas, žinodamas susidomėjimo objekto pomėgius, gali demonstratyviai aktyviai ką nors su tuo susijusio publikuoti. Bet vėlgi – „patiktukų“ tokios publikacijos susilauks mažai.

Jei kam nors sukėlėte susidomėjimą, kažkokios neaiškios paskyros nepriėmėte į draugus, būkite tikri, kad netrukus jus „draugauti“ pakvies dar kitos anketos (ar anketų), kurios stilius stebėtinai panašus į pirmosios, savininkas.

Kodėl netikros anketos visgi pridedamos prie draugų? Galbūt feikinės anketos savininkas parašė, kad lankė tą pačią mokyklą, nurodė tokią kaip jūsų gyvenamąją vietovę, buvusią darbovietę, tokį patį pomėgį. Gal parašė jums žinutę ir įtikino, kad jus pažįsta per Petrą, Anelę bei Vidą, o pas pastarąją jūs viename baliuje buvote, šventėte Aldutės ir Algio auksines vestuves, kur pamergė buvo ciocia Zita. Iš kur žino, kur kokie baliai vyko? Jūs gi patys apie viską prieš kurį laiką gražiai savo socialinėje paskyroje išdėstėte. Feikinės anketos savininkui užtektų paminėti, kaip Rūta savo žydrą suknelę apsipylė kava (nuotraukoje kavos ar jos paliktos dėmės gal ir nebuvo, kaip ir nebuvo tokio fakto, bet suknelė tai aiškiai žydra). Taigi pridėjote prie draugų ir pamiršote. Štai ir turite slaptą sekėją.

Turbūt paklausite, kam jūs čia jau toks įdomus. Galbūt niekam, o galbūt daug kam. Nieko be priežasties nebūna. Gal koks vaikinukas Nojus seka tetą Reginą, nes jam patinka jos duktė Lėja, o gal kas nors rimčiau jumis susidomėjo. Gal turite priešų, gal konkurentus sudominote. Bet kokiu atveju aprioriškai manykite, kad jūs esate stebimas, nes tai labai tikėtina. Ir su savo „Facebooko“ anketa elkitės atsakingai.

Beje, nematomos ir netikros anketos gali nieko ypatingo nereikšti. Jos gali slėpti žmogų, kuris yra tiesiog smalsus ar nuobodžiaujantis paauglys, kuriam smagu pažaisti ir matyti, kaip susinervino ciocia Zita.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)