Pastangos davė tikrai puikų rezultatą - eismo nelaimėse žuvusių žmonių skaičius pernai sumažėjo daugiau nei perpus, lyginant su 2001 metais. Tai neliko nepastebėta net ir Briuselyje - turbūt visi prisimena tai, kad Lietuvai birželį buvo įteiktas Europos transporto tarybos apdovanojimas už išskirtinius rezultatus gerinant situaciją keliuose.

Tačiau žuvusių skaičiaus didėjimas šiemet ne vieną privertė susigriebti už galvos. Iš tiesų, dedamos tokios pastangos, tiek visko padaryta, bet šiandien susidaro įspūdis, kad situacijos kontrolė vėl slysta iš rankų.

Per nacionalinį radiją, pavyzdžiui, neseniai buvo galima išgirsti vieno garsaus buvusio lenktynininko pamąstymus apie tai, ką reikia keisti. Iš tiesų, provėžos labai prastai prižiūrimuose keliuose ir juose per lietų besikaupiantis vanduo - katastrofa, žiedinės sankryžos - gerai, techninės automobilių būklės priežiūra bei vairuotojų drausmingumo skatinimas - kritiniai ir ne vieninteliai veiksniai situacijai gerinti.

Bet kas bebūtų daroma, gerų rezultatų nebus pasiekta, jei nebus gerinamas vairuotojų „raštingumas“ tokiais paprastais klausimais, kaip, pavyzdžiui, padangų naudojimas pagal paskirtį ir sezoną. Taip, šiandien jau sunku bus surasti vairuotoją, kuris nežinotų minimalaus protektoriaus gylio reikalavimų ar kada draudžiama važiuoti dygliuotomis padangomis.

Bet pažvelkite į tai, kas darosi gatvėse - daugiau nei trečdalis vairuotojų šiemet net nebekeitė žieminių padangų į vasarines! Kraupu! Taip, jie nepažeidžia jokių techninių reikalavimų ar taisyklių, jie sutaupo padangų permontavimui ar įsigijimui, bet ar jie suvokia, kokias pasekmes tai turi jų automobilio valdomumui? Stabdymo kelio ilgiui?

Nereikia sugaišti daugiau nei keletą minučių internete ieškant specializuotų automobilių tematika rašančių leidinių straipsnių, kuriuose kai kada tomis pačiomis sąlygomis, kartu su vasarinėmis, yra išbandomos bei palyginamos ir žieminės padangos. Rezultatai pribloškia: žieminių padangų stabdymo kelio ilgis ant šlapio ar sauso asfalto - ilgesnis bent pusantro karto, akvaplanavimo pradžia - gerokai ankstesnė, o bendras automobilio valdomumas - žemiau kritikos. Nenuostabu - minkštas nedygliuotų padangų protektorius skirtas dirbti visiškai kitose temperatūrose ir kitomis sąlygomis. Vasarą jis tiesiog per minkštas tam, kad bent pusėtinai atliktų savo funkcijas!

Dabar įsivaizduokite tipišką vingiuotą ir provėžuotą lietuvišką keliuką, duobėtą miesto asfaltą ar, deja, įprastą situaciją, kada kažkas pražiopso sankryžą, ar priekyje pristabdžiusį automobilį. Neišlėksite į priešpriešinę eismo juostą? Spėsite sustoti? Sugebėsite išmanevruoti, suvaldyti automobilį? Su vasarinėmis - galbūt, šansai tiesiogiai priklauso nuo jūsų patirties, reakcijos ir padangų būklės. Su žieminėmis - tik jei būsite sėkmės kūdikis, nepriklausomai net nuo protektoriaus gylio ar jūsų sugebėjimų. Sugebėjimai gi nesutrumpins stabdymo kelio, net jei pedalą nuspaustumėte žaibiškai.

Sutinku, ekonominė krizė labai skaudžiai kirto per kišenes, o važiuoti ir norisi, ir neretai reikia. Tačiau kiekvienas ieško, kur dar būtų galima sutaupyti: įmontuoja dujų įrangą, deda pigiausius valytuvus, restauruotas pakabos detales, perka kontrabandinius degalus... Tebūnie kontrabandiniai degalai - jei suges variklio degalų įranga, ją galima suremontuoti. Bet štai žieminių padangų naudojimas vasarą yra absoliučiai nepateisinamas taupymo būdas.

Paklauskite savęs - ar norėtumėte įsirašyti į liūdnai beaugančią šių metų statistiką? Ar tikrai taupymas savo ar kitų asmenų sveikatos ar gyvybės sąskaita pateisina tuos kelis sutaupytus litus bent vidutinės kokybės naujoms vasarinėms padangoms? Visada sunku žiūrėti į eismo įvykių nuotraukas, bet ypač apmaudu matyti tas, kuriose - automobiliai su žieminėmis padangomis vasarą.

Vėl ir vėl prisimenu, kaip šiandien yra laužomos galvos, ieškant žūstančių skaičiaus didėjimo priežasčių. Nereikia žvelgti taip toli, kaip kad dabar žvelgiama (iki pat balų sistemos už KET pažeidimus grąžinimo ar superprogresyvių sankryžų diegimo). Reikia žiūrėti ir į smulkmenas, kurios kai kada pagal pasekmes iš tiesų nėra smulkmenos. Žieminės padangos vasarą - tai viena iš tokių esminių (ne)smulkmenų.

Kelių problema nėra vien tik gaideliai. Tokia pat problema yra ir žmonės, kurie nežino, neišmano ar taupo kartais net ir kritiškai svarbiems dalykams. Todėl tarp visų socialinių reklamų norėtųsi matyti ar girdėti pavyzdžius taip pat ir apie tai, kaip svarbu turėti gerus valytuvus, tinkamas padangas, gerai sureguliuotas šviesas... Tas smulkmenas, kurios galbūt leistų visų pirma išvengti tokių situacijų, kurios „taupymo“ atveju baigtųsi liūdnai.

P.S. Aš niekaip nesusijęs nei su automobilių dalių, nei padangų pardavimais. Tai tiesiog nuomonė, pažvelgus į tai, kas darosi tiesiog už lango ir kaip bandoma su tuo kovoti.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!