Visi puikiai žinome, kokią problemą įvardina atsakingi žmonės ir institucijos dėl nesibaigiančių avarijų. Tai – greičio viršijimas. Alkoholis, tiksliau vairavimas išgėrus, irgi viena iš problemų, bet apie tai gal kitą kartą, per daug neišsiplėčiant ir susikoncentruojant ties pirmu punktu – greičio.
© DELFI / Tomas Vinickas

Labai gražiai mums būna pateikiama statistika, ir parodoma, kokia mes nepaklusni tauta, nesilaikanti KET ir nuolat pažeidinėjanti taisykles. Kaip kitu atveju paaiškinti, kai pilkas „Caddy's“ per valandą užfiksuoja 100 pažeidėjų, viršijusių greitį? Siūloma ne tik griežtinti bausmes dėl šio pažeidimo, bet ir atimti vairuotojo pažymėjimą tiems, kurie viršijo greitį daugiau nei 30 km/h.

Na, atrodo, kad jei jau žmonės nesilaiko KET ir tokie baisūs skaičiai, tai suprantama, kad reikia imtis griežtesnių, o gal net ir drastiškų priemonių.

Bet čia tik viena medalio pusė. Šiandien norėčiau išsakyti savo nuomonę/pastebėjimus, kur slypi problema mano (ir, manau, ne tik mano, bet ir kitų vairuotojų) akimis.

1. Leistinas greitis

Važiuodami Vilniaus gatvėmis, ar kas atkreipia dėmesį ir perskaito, ką rašo tie dideli monitoriai/lentos? Na, dažniausiai ten jokios naudingos informacijos nebūna ir labai abejoju jų veiksmingumu, bet vėlgi, čia ne apie tai.

Ten dažnai būna toks užrašas „Pasirinkite saugų leistiną greitį“. Saugus ir leistinas man yra visiškai skirtingi dalykai. Ir turbūt žvelgiant į automobilių srautą – ne tik man.

Aptarkime Geležinio Vilko gatvės situaciją. Leistinas greitis nuo sankryžos su Molėtų plentu ir iki sankryžos su Ukmergės gatve daugumoje vietų – 80 km/h. Taip pat turime atkarpą, kur greitis ribojamas 60 km/h ir absurdišką, kur ribojamas iki 50km/h.

Kas šitai sugalvojo? Nuo 80-60-50 km/h paskui vėl leistinas greitis auga iki 80 km/h ir tik dėl to, kad ten yra perėja. Perėja, per kurią pereina gal 1-5 žmonės per dieną. Negana to – uždėtas ženklas, kad tai – avaringas ruožas.

Nejaugi Lietuvoje ženklus galima dėti kokius nori ir kur nori, kad tik nereiktų imtis tikrai veiksmingų priemonių (statyti viadukus, požemines perėjas) ar galų gale ten, kur srautas žmonių toks mažas, pastatyti šviesoforą, jei ten kada ir eitų žmogus? Bet ne, užrašas „Avaringas ruožas“. (...) Matomumas ten geras ir net labai. Todėl visi važiuoja toje atkarpoje, kaip ir visur, – 80-90 km/h, įtraukiant tuos pačius greitosios pagalbos automobilius, policijos ekipažus ir t.t. Šiuo metu nėra avarijų, greitis viršijamas (leistinas) 30-40 km/h, tačiau tai nesukelia jokių papildomų avarijų. Taigi, žmonės pasirenka saugų greitį ir greičiau pravažiuoja atkarpą. Jeigu būtų laikomasi taisyklių, neabejoju, kad įvyktų ne viena avarija dėl staigaus stabdymo nuo 80 km/h iki 50 km/h.

Mano išvada – reikia labai gerai peržiūrėti visoje Lietuvoje esančius leistino greičio ženklus. Nes tikrai ne vienas vairuotojas tokių vietų gali išvardinti bent po 5, kur greitis 60-70 km/h, o srautas juda 90-100 km/h ir viskas tvarkoje.

2. „Lėtapėdžiai“

Negana to, kad daugumoje atkarpų leistinas greitis yra priešingybė saugiam greičiui, turime (taip pat visiem gerai pažįstamų) „herojų“. Kurie visada teisūs ir neliečiami.

Prieš tai minėtoje Geležinio vilko atkarpoje, kur greitis ribojamas iki 50 km/h (nors galima tą patį pritaikyti ir, tarkim, Kalvarijų g., kylant/leidžiantis nuo Jeruzalės kalno, kur greitis taip pat 50 km/h bet visi važiuoja ~70 km/h, įskaitant policijos ekipažus, ir avarijų nevyksta) būna pastatomas pilkasis „Caddy's“ ir fiksuoja visus nedorėlius, kurie tik ir lekia norėdami sukelti avariją. Avarijų nėra, bet yra pažeidimai.

Jei dar trumpai apie tokiose vietose paliktus nežymėtus automobilius, ar greitį tikrinant policijai, ar neturėtų jie stovėti ten, kur iš tiesų dėl greičio įvyksta avarijos, ten, kur pavojingiausios vietos, o ne tiesioje atkarpoje, kur legviausia pinigius surinkti, o ne padėti išvengti galimai pavojingų situacijų? –

Grįžtant prie lėtapėdžių, jie juda antra juosta. Pabrėžiu, visada juda antra juosta. Dažniausiai mažesniu nei leistinas greičiu ir nesiruošia rikiuotis į pirmą juostą. Taip pat jie ir prie šviesoforo pradeda judėti labai lėtai. T.y., kai užsidega žalias šviesoforo signalas, jie patogiau įsitaiso sant sėdynės, nuleidžia rankinį stabdį, nuspaudžia sankabą, įsijungia pavarą ir kol susiruošia 20 km/h greičiu pravažiuoti sankryžą, jau, žiūrėk, šviesoforas ir mirski.

KET yra nustatyta bauda ir tokiems vairuotojams, tačiau man atrodo, kad policija juos ignoruoja. Kodėl? Tokių pažeidėjų būtų ne mažiau nei tų, kurie viršija greitį. Jie ne tik kad sudaro didelius kamščius Vilniuje, bet ir provokuoja galimai avarines situacijas kai tokius reikia apvažiuoti iš kairės ar panašiai.

Ir nesakykit, kad „kur jūs nuskubėsit“, nes Vilnius – ne Alytus, kur nuvažiavęs turi vilktis 40 km/h, nes niekas neskuba ir niekur ten jau gal ir nenuskubėsi, bet Vilniuje dauguma šviesoforų yra sureguliuoti taip, kad jei nevažiuosi bent 50-60 km/h, o kartais tenka ir iki 70km/h paspausti, stovėsi prie kiekvienos sankryžos kas 400 m, nes degs raudona šviesa.

Taigi, mano išvada/pasiūlymas būtų toks: bausti ir pamokyti „lėtapėdžius“ ir sureguliuoti normaliai šviesoforus, kad važiuodami jūsų nustatytu „leistinu greičiu“ žmonės normaliai suspėtų pervažiuoti per visas sankryžas.

3. Žalios rodyklės, jau minėti šviesoforai ir kt.

Priėmus įstatymą dėl žalių rodyklių (visiškas sustojimas) ir jų naikinimo, atsirado ir papildomų spūsčių, ir papildomo streso.

Nesiruošiu dabar vardinti sankryžų, kur buvusios žalios rodyklės nekenkė. Tokių sankryžų visi galit įvardinti bent po 3, tačiau tose vietose panaikinus žalias rodykles susidarė didžiulės spūstys. Prie to dar prisideda ir pėsčiųjų šviesoforai. Sulaukus žalios šviesos (imkim pavyzdį nuo „VCUP'o“ norint pasukti į dešinę ir pravažiuoti Žaliąjį tiltą), tuo pat metu eiti pradeda ir pėstieji. Rezultatas – turime 1-2 pravažiavusias mašinas. Anksčiau ten buvo žalia rodyklė, bet ją nuėmus, Žaliasis tiltas stovi tuščias, nes niekas negali link tos pusės judėti.

Visiškas sustojimas taip pat labai apsunkina situaciją. Tokiu atveju reikia nuimti žalias rodykles visai. Padaryti papildomas sekcijas ir žalią rodyklę palikti degti tol, kol tai yra visiškai saugu. Nes ir dabar sustojimas kartais yra kvailas, kadangi pėstieji eiti negali (raudona), sankryžoje judėjimas vyksta, kai automobiliai suka į kairę. Vadinasi, tau kelias laisvas, negali būti nei pėsčiųjų, nei automobilių. Bet žmonės sustoja. Pasižiūri po 3-4 kartus į vieną ir kitą pusę, o per tą laiką jau pradeda ir pėstieji eiti. Tamsiu paros metu sustojimas dažnai iš vis daugiau nei absurdiškas, kai matomumas geras, nei automobilių srauto, nei pėsčiųjų nėra, o žmonės vis tiek stoja.

Šviesoforai... Jau minėjau, kad juos reiktų daugumoje vietų sutvarkyti. Ir ne tik, kad žmonės spėtų tinkamai pervažiuoti sankryžas, bet ir kad sumažintų spūstis. Daug kur, kaip žinome, nėra papildomos sekcijos sukant į kairę. Tokiu atveju išvažiuojama į sankryžą ir ten stovima, kol pravažiuos visi automobiliai važiuojantys tiesiai. Šiose situacijose turime rezultatą, kad ne vienas ir ne du vairuotojai pravažiuoja jau degant raudonam šviesoforo signalui.

Ką reikia daryti?

Vilniuje eismas ryte/vakare intensyviausiai vyksta viena kryptimi. Manau, elementaru, kad važiuojančiam mažam srautui priešinga kryptimi reiktų šviesoforus pareguliuoti, kad vairuotojai, sukantys į kairę, dar turėtų 5-8 sekundes, kad spėtų pasukti į kairę dar vis degant žaliam signalui, o automobiliams, judantiems priešinga kryptimi, jau stovint. Manau, tokiu būdu galima būtų spūstis rytais/vakarais sumažinti 20-30 proc.

Kiti dalykai... Kaip visada, bus pasipiktinusių ir sakančių, kad viskas teisinga – reikia atimti teises iš tų, kurie viršija greitį, bausti bausti bausti ir t.t. Atvirkščiai, padidinus greitį, manau, sumažėtų ne tik avarijų skaičius, bet visi dar ir taip trūkstamas kelias minutes sutaupytų. Problema slypi supratime, auklėjime. Žmogui „be galvos“ nesvarbu, ar bus 0 promilių leistina, ar 1 promilė, jis vis tiek važinės visiškai „kominis“. Taip pat tokiems nesvarbu, ar greitis bus leistinas 40 ar 80 km/h. Jie nemoka baudų, jiems nieko nepadaro ir jie toliau pažeidinėja KET, kenčia normalūs žmonės mokantys baudas.

Pasiūlymas – sodinti į kalėjimus tuos, kurie nemoka baudų, važinėja „kominiai“, įpūsdami daugiau kaip 1 promilę. Tada ir problema dingtų. Mano manymu, 0 (tai, kad negalima įpūsti daugiau nei 0 promilių) yra absurdas. Mano galva, toks kiekis alkoholio tikrai neturi didelės įtakos vairavimui. Ne tik kad siūlyčiau iki 0,4 promilės nebausti visiškai, be ir iki 0,8 promilės mokėti tik piniginę baudą.

Visiem gero kelio ir daugiau supratimo kelyje.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Papasakokite savo patirtį! Jūsų minčių laukiame žemiau arba el.paštu pilieciai@delfi.lt:

Įvertink šį straipsnį
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vaikui į darželį – nuo rugsėjo mėnesio: nejaugi 100 eurų kompensaciją nutrauks dabar? (10)

Į DELFI redakciją kreipėsi mažamečio mama, kuri tikino, kad jai turi būti nuo gegužės...

Sritis, kurioje estai mus stipriai lenkia – laukti kitų rinkimų būtų per vėlu (10)

Nuolat matome pasiūlymus, kaip dirbti mažiau, bet uždirbti daugiau. Bet kaip uždirbti daugiau,...

Atskleidė, ką gavo emigravusi: nebežinau, ar konkretus atlyginimas priviliotų atgal (125)

Kai jau nebegali tylėt – tavy prabyla grafomanas, Ir liejasi tamsiom raidėm namų kompiuterio...

Komentarai po laidos su lietuviškuoju kenu pribloškė: tokių žmonių reikia daugiau (90)

Vakar žiūrėjau laidą „ Yra kaip yra “. Ten dalyvavo Kenas Katis. Jį visi vadino...

„Klevo lapą“ kelyje šokiruoja vairuotojų elgesys: nenoriu keikti, bet priminti būtina (58)

Mano tikslas nėra piktintis ar iškeikti vairuotojus, tačiau jaučiu pareigą informuoti tuos, kurie...

Top naujienos

Gyvai / „Žalgirio“ vyrai lenkiasi susirinkusiems sirgaliams (126)

Nuostabų sezoną Eurolygoje sužaidęs Kauno „Žalgiris“ paneigė daugybės krepšinio...

Tokio košmaro nė nesapnavo: nuomos nemokėjo, butą suniokojo, išsinešė viską

Užsienyje gyvenanti Laura (vardas pakeistas, redakcijai žinomas – DELFI), grįžusi į nuomojamą...

Kai kurie rezultatai sukrečia: praraja tarp mokyklų vis didėja (131)

Kai kurios šalies mokyklos daugiau neturi kur kristi – jos jau atsidūrusios dugne. Jas masiškai...

Lietuvos kurortai: po pernykštės nevasaros – puikaus sezono viltys (45)

Saulėtos dienos, plūstelėjusi vasariška šiluma poilsio sezoną Lietuvos kurortuose atidarė kur...

Kardiologas atsakė į 6 dažnus klausimus: elgiantis klaidingai, vaistas nuo daugybės ligų gali pražudyti (6)

Puoselėdami sveikos visuomenės ateities paveikslą, tikime, kad bemaž kas penktas gyventojas...

Liustracijos komisija: Sondeckis ir Banionis su KGB nebendradarbiavo artimieji svarsto kreiptis į teismą (217)

Negalima pripažinti, kad Saulius Sondeckis ir Donatas Banionis slapta bendradarbiavo su KGB ....

Čempionų sutiktuvėse – nemalonūs priekaištai „Lietuvos ryto“ vadovui: švęsk su žaliai baltais (149)

Vilniaus „Lietuvos ryto“ jaunimo ekipa sekmadienį džiaugėsi Eurolygos jaunimo čempionų...

Moteriai neįprastą verslą įkūrusi Julija Rimšelė: palaikė tik patys artimiausi

Daugiau nei prieš trejus metus Juliją Rimšelę iš mados srities pasitraukti paskatino veiklos ir...

Romas Lazutka. Laukėte didesnės pensijos? Ir vėl būsite išdurti (239)

Visuomenių senėjimas kelia viso pasaulio susirūpinimą kaip sustiprinti viešąsias pensijų...

Ministras Surplys: ar galima mažinti ūkius ir piginti maistą (7)

Praėjusią savaitę darbą pradėjęs žemės ūkio ministras Giedrius Surplys sako ieškantis dar...