aA
Atsiliepiu į DELFI skaitytojo straipsnį „Pažėrė pasiūlymų, ką reikia gerinti Vilniuje: nevaidinkime, kad kamščiai yra normalu“.
© DELFI / Karolina Pansevič

1. Istorija

Trys lyriniai nukrypimai

Pirmasis. 1975 metais Bolonijoje susirinko Europos miestų vadovai. Pasitarimo tema – kaip miestams išgyventi sparčiai didėjant automobilių skaičiui. Sovietų Sąjungos delegacijai vadovavo tuometinis Vilniaus vykdomojo komiteto pirmininkas (dabartiniais terminais kalbant – meras) Algirdas Vileikis. Grįžęs namo jis pareiškė: Vilniaus laukia ta pati situacija, kaip ir kitų Europos miestų. Kosmetinės priemonės – šviesoforai, gatvių paplatinimai ir pan. – nepadės. Ateitis – miesto geležinkelis: požeminis ar antžeminis.

Antrasis. 1983 metais pasirodė Vilniaus transporto vystymo programinis dokumentas – Kompleksinė transporto vystymo schema. Jo rengėjai tvirtino: „Vilnius, be Kišiniovo, liko paskutinė sąjunginės respublikos sostinė, besinaudojanti tik dviem transporto rūšimis – autobusais ir troleibusais. Perkopęs pusės milijono gyventojų skaičių miestas aiškiai pasiekė šių transporto priemonių galimybių ribą ir ima labai jausti būtinybę paleisti dar vieną transporto rūšį – bėginį transportą.“

Trečiasis. Paklaustas apie Vilniaus ateities transportą, vyriausiasis miesto architektas ir miesto departamento direktorius pareiškė štai ką: apie miesto traukinuką-metro šiuo metu dar per anksti kalbėti: ir miesto tankis dar per mažas, ir keleivių srautai per maži. Tačiau, nuramino prelegentas, po 10 ar 15 metų situacija gali pasikeisti. Ir apskritai, technologijų vystymasis yra itin spartus ir po kurio laiko gali atsirasti naujų sprendimų.

Žodžiu, viskam – Dievo valia! Tačiau mes, mirtingieji, juk puikiai žinome: ko neužplanavai vakar, po 15 metų tikrai neturėsi.
Metropoliteno trasos miesto planuose buvo brėžiamos jau prieš 44 metus. Jo nėra iki šiol.

Aplinkkelis pagaliau pastatytas, tačiau jo trasa planuose buvo užbrėžta prieš 40 metų. Reikėtų pasidomėt: ką dar mūsų tėvai planavo prieš 4 dešimtmečius?

2. Statybos

Šiandieninė miesto valdžia ir savivaldybės valdininkai į miesto ateitį kažkodėl žvelgia tik statytojo žvilgsniu. Intensyvinti statybą – pagrindinė miesto plėtros idėja. Koks dar transportas, kokios komunikacijos, kokia infrastruktūra?! Vilnius iš erdvaus ir žalio miesto pamažu virsta ištisu perkūnkiemiu. Sako, kad žmonėms taip geriau ir patogiau gyventi!

Statydami įspūdingus „bildingus“ „Žalgirio“ stadiono teritorijoje statytojai gražiai kalba apie būsimą transportą – elektromobilius. Sutinku, gera, perspektyvi susisiekimo priemonė. Tačiau ar nuo kuro rūšies ar variklio tipo priklauso transporto srautai? Nauji pastatai – nauji automobilių srautai. Ar elektromobiliai „atkimš“ žiedą ties Žirmūnų tiltu?

O kas dėsis, kai pagaliau bus pastatytas nacionalinis stadionas ir jau į dabar pilną „Ermitažo“ ir „Akropolio“ aikštelę pasuks tūkstančiai žiūrovų? Vienam automobiliui pastatyti reikia apie 10 metrų ilgio plotelio. Nei jei šią „normą“ sumažinsim vienu kitu metru, tai pirmąjį pastačius ties stadiono vartais, antrasis vis tiek atsidurs prie Kauno. Kaip jie išsivažinės? Kaip išsivažinės tie keliolika ar kelios dešimtys tūkstančių pirkėjų ir žiūrovų?

Jeigu kas nebuvo nukakęs toliau Pilaitės ar Avižienių, patariu ten pasidairyti. Šimtai naujų namų, šimtai statomų. Šimtai jau parengtų sklypų, šimtai rengiamų. Ir miela tendencija: jei anksčiau buvo statomi namai, tai dabar vis daugiau – kotedžai. Kitaip tariant, į tuos pačius sklypus kišama daugiau namų. Tai, ką šiandien matome pagrindinėse Vilniaus arterijose – dar gražus vaizdelis. Kai tas antrasis Vilnius pasistatys, problema jau bus ne Pilaitės ar Laisvės prospektai, problema bus – kaip išvažiuoti iš savo kiemo ar gatvelės į tuos prospektus. Štai tada net Vilniaus valdžia prisimins greitą, patogią, punktualią ir žiemą vasarą komfortišką transporto priemonę, kurios pirmoji atkarpa (Pilaitė–Centras) turėjo būti atidaryta jau prieš keletą metų. Neatidarė.

Iš pradžių neprasibrovė pro Maskvos draudimų užkardas, o paskui patiems pritrūko vaizduotės ir valios. Iki šiol tą metro įstatymą mūčija, mūčija ir nei pagimdyti, nei užmūčyti negali.

3. Pinigai

Prieš keletą metų vieno mero labai proteguotam gatvės tramvajui buvo išleisti milijonai litų – studijoms, koks tas tramvajus geras ir reikalingas. Paskui: dar nemažai studijoms, kad tramvajus Vilniui netinkamas. Visa tai – biudžeto milijonai.

„Metro sąjūdis“ metro projektui neišleido nė vieno biudžeto cento! Ir išvis – tai privataus kapitalo projektas. Iš valdžios prašoma tik vieno – leiskite statyti. Pasakysiu tiek: nuo projekto, kuris nekvepia korupcija, bet koks valdininkas suka nosį. Bijau, kad „Metro sąjūdžio“ pastangos dar ilgai bus tik balsai tyruose. Pasišventėlių entuziastų laikai, atrodo, dar neatėjo.

O kol ponas Dievas miesto plėtros specialistams apie ateities transportą dar nieko nepašnibždėjo, dirižabliai, gondolos ar kapsulės vakuuminiuose vamzdžiuose mūsų sostinėje dar negreit pasirodys.
Vilniaus planuose šiandien (beje, nubraižytuose už daugiau nei 600 000 eurų!) iš naujų transporto priemonių – dviračiai ir pėsčiųjų takai. Ir vienų, ir kitų išradinėti nereikia – tik įsisavinti tuos šimtus tūkstančių. Paprasta. Genialu. Tiesa, grasinama dar keisti vilniečių keliavimo įpročius. Tačiau tai – kita kalba ir, matyt, kiti pinigai.

Na, o kurgi, paklausite, ta rakštis minėtoje vietoje? Visą laiką galvojau: kada spūstys pasidarys tokios, kad žmonėms neteks kantrybės ir pasakys miesto valdžiai – arba dirbkit, arba eikit lauk!
Sprendžiant iš straipsnio DELFI portale autoriaus kvietimų, tas laikas lyg ir atėjo. Bus valia – bus ir sprendimai!

Ačiū už pradėtą diskusiją.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite paprieštarauti autoriui? Arba išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Klasės draugės replika paliko skaudžią žymę visam gyvenimui (30)

Aš niekada nenorėjau būti plona. Niekada nemaniau, kad ir stora esu. Gyvenau savo laimingą...

Filologė kreipiasi į visuomenę: ar užduotumėte tokį klausimą fizikui? (101)

Kaip manote, ar žmogus, studijavęs fiziką, pasisakęs apie savo įgytą specialybę kada nors...

Nesusipratimas restorane parodė nemalonią tiesą: vartoti svaigalus yra tapę daugiau negu norma (213)

Kavinės lankytojai, visiškai nevartojančiai alkoholio, alaus gamintojai rekomendavo nevengti...

Atsakymas gurmanui Užkalniui: kodėl aš toliau valgysiu sumuštinius su šlapianke (20)

Skaitau, stebiuosi, nesuprantu. Tokio dergimo, tokios neapykantos nesuprantu. Jei nevartoju...

Man 30-imt ir aš niekada neištekėsiu: sunkų sprendimą teko priimti dar paauglystėje (61)

Šiandien, kaip įprastai, perverčiau internetinius portalus. Ką gi, daugiau nei pusė antraščių...

Top naujienos

Ukrainai – bauginanti prognozė dėl derybų su Putinu: pasekmės gali būti katastrofiškos (555)

Ukrainos internautų slenge yra populiarus žodis-memas „zrada“. Pradinė šio žodžio reikšmė...

Prekybos tinklų darbuotojų išpažintis: vadovai ir klientai kartais sau leidžia peržengti visas ribas (81)

Parduotuvių pardavėjai – viena iš populiariausių profesijų Lietuvoje. Jais šalyje dirba beveik...

Nesuvokiamas jauno kauniečio žiaurumas: aukų kūnų nerado net aiškiaregės (63)

Aukų kūnų Kauno mariose ieškojo narai, į pagalbą artimieji kvietėsi net aiškiareges, tačiau...

Gera žinia keliaujantiems: Vilniuje ir Kaune viešuoju transportu galima naudotis nemokamai (21)

Sekmadienį Vilniuje ir Kaune galima nemokamai keliauti viešuoju transportu .

Vilnietis finansinės laisvės siekia būdamas 25-erių: turi tikslą susitaupyti 200 tūkst. ir tada gyventi kitaip (202)

Nors Kristijonui (vardas pakeistas-red. past.) dar tik 25-eri, jo sąskaitoje – keliasdešimt...

7 būdai, kaip efektyviai atsikratyti riebalų nuo veido (6)

Daugeliu atvejų riebalų veido srityje atsiradimas yra papildomų kūno riebalų priaugimo...

Trijose Lietuvos apygardose vyksta antrasis Seimo rinkimų turas (10)

Žirmūnų, Gargždų ir Žiemgalos apygardų rinkėjai sekmadienį antrajame ture renka Seimo narius...

Mantas Stonkus apie buvusios žmonos „Instagram“ vagystę: bijojau, kad gali būti sąmokslo teorijų (2)

Laisvės TV laidoje „ Laikykitės ten “ apsilankęs humoristas Mantas Stonkus šmaikštavo...

Kas yra „užrakinti“ III pakopos pensijų fondai ir kada rekomenduojama juos rinktis? (1)

Savanoriškai papildomai kaupiant pensijai III pakopoje galima rinktis dviejų skirtingų tipų fondus...

9 mėnesių tarnyba kariuomenėje: bijojau, bet padariau

Dalinuosi po gero pusmečio savo išgyvenimais. Teksto daug. Nuobodu nebus. Galbūt vienus tai...