aA
Atsiliepiu į DELFI skaitytojo straipsnį „Pažėrė pasiūlymų, ką reikia gerinti Vilniuje: nevaidinkime, kad kamščiai yra normalu“.
© DELFI / Karolina Pansevič

1. Istorija

Trys lyriniai nukrypimai

Pirmasis. 1975 metais Bolonijoje susirinko Europos miestų vadovai. Pasitarimo tema – kaip miestams išgyventi sparčiai didėjant automobilių skaičiui. Sovietų Sąjungos delegacijai vadovavo tuometinis Vilniaus vykdomojo komiteto pirmininkas (dabartiniais terminais kalbant – meras) Algirdas Vileikis. Grįžęs namo jis pareiškė: Vilniaus laukia ta pati situacija, kaip ir kitų Europos miestų. Kosmetinės priemonės – šviesoforai, gatvių paplatinimai ir pan. – nepadės. Ateitis – miesto geležinkelis: požeminis ar antžeminis.

Antrasis. 1983 metais pasirodė Vilniaus transporto vystymo programinis dokumentas – Kompleksinė transporto vystymo schema. Jo rengėjai tvirtino: „Vilnius, be Kišiniovo, liko paskutinė sąjunginės respublikos sostinė, besinaudojanti tik dviem transporto rūšimis – autobusais ir troleibusais. Perkopęs pusės milijono gyventojų skaičių miestas aiškiai pasiekė šių transporto priemonių galimybių ribą ir ima labai jausti būtinybę paleisti dar vieną transporto rūšį – bėginį transportą.“

Trečiasis. Paklaustas apie Vilniaus ateities transportą, vyriausiasis miesto architektas ir miesto departamento direktorius pareiškė štai ką: apie miesto traukinuką-metro šiuo metu dar per anksti kalbėti: ir miesto tankis dar per mažas, ir keleivių srautai per maži. Tačiau, nuramino prelegentas, po 10 ar 15 metų situacija gali pasikeisti. Ir apskritai, technologijų vystymasis yra itin spartus ir po kurio laiko gali atsirasti naujų sprendimų.

Žodžiu, viskam – Dievo valia! Tačiau mes, mirtingieji, juk puikiai žinome: ko neužplanavai vakar, po 15 metų tikrai neturėsi.
Metropoliteno trasos miesto planuose buvo brėžiamos jau prieš 44 metus. Jo nėra iki šiol.

Aplinkkelis pagaliau pastatytas, tačiau jo trasa planuose buvo užbrėžta prieš 40 metų. Reikėtų pasidomėt: ką dar mūsų tėvai planavo prieš 4 dešimtmečius?

2. Statybos

Šiandieninė miesto valdžia ir savivaldybės valdininkai į miesto ateitį kažkodėl žvelgia tik statytojo žvilgsniu. Intensyvinti statybą – pagrindinė miesto plėtros idėja. Koks dar transportas, kokios komunikacijos, kokia infrastruktūra?! Vilnius iš erdvaus ir žalio miesto pamažu virsta ištisu perkūnkiemiu. Sako, kad žmonėms taip geriau ir patogiau gyventi!

Statydami įspūdingus „bildingus“ „Žalgirio“ stadiono teritorijoje statytojai gražiai kalba apie būsimą transportą – elektromobilius. Sutinku, gera, perspektyvi susisiekimo priemonė. Tačiau ar nuo kuro rūšies ar variklio tipo priklauso transporto srautai? Nauji pastatai – nauji automobilių srautai. Ar elektromobiliai „atkimš“ žiedą ties Žirmūnų tiltu?

O kas dėsis, kai pagaliau bus pastatytas nacionalinis stadionas ir jau į dabar pilną „Ermitažo“ ir „Akropolio“ aikštelę pasuks tūkstančiai žiūrovų? Vienam automobiliui pastatyti reikia apie 10 metrų ilgio plotelio. Nei jei šią „normą“ sumažinsim vienu kitu metru, tai pirmąjį pastačius ties stadiono vartais, antrasis vis tiek atsidurs prie Kauno. Kaip jie išsivažinės? Kaip išsivažinės tie keliolika ar kelios dešimtys tūkstančių pirkėjų ir žiūrovų?

Jeigu kas nebuvo nukakęs toliau Pilaitės ar Avižienių, patariu ten pasidairyti. Šimtai naujų namų, šimtai statomų. Šimtai jau parengtų sklypų, šimtai rengiamų. Ir miela tendencija: jei anksčiau buvo statomi namai, tai dabar vis daugiau – kotedžai. Kitaip tariant, į tuos pačius sklypus kišama daugiau namų. Tai, ką šiandien matome pagrindinėse Vilniaus arterijose – dar gražus vaizdelis. Kai tas antrasis Vilnius pasistatys, problema jau bus ne Pilaitės ar Laisvės prospektai, problema bus – kaip išvažiuoti iš savo kiemo ar gatvelės į tuos prospektus. Štai tada net Vilniaus valdžia prisimins greitą, patogią, punktualią ir žiemą vasarą komfortišką transporto priemonę, kurios pirmoji atkarpa (Pilaitė–Centras) turėjo būti atidaryta jau prieš keletą metų. Neatidarė.

Iš pradžių neprasibrovė pro Maskvos draudimų užkardas, o paskui patiems pritrūko vaizduotės ir valios. Iki šiol tą metro įstatymą mūčija, mūčija ir nei pagimdyti, nei užmūčyti negali.

3. Pinigai

Prieš keletą metų vieno mero labai proteguotam gatvės tramvajui buvo išleisti milijonai litų – studijoms, koks tas tramvajus geras ir reikalingas. Paskui: dar nemažai studijoms, kad tramvajus Vilniui netinkamas. Visa tai – biudžeto milijonai.

„Metro sąjūdis“ metro projektui neišleido nė vieno biudžeto cento! Ir išvis – tai privataus kapitalo projektas. Iš valdžios prašoma tik vieno – leiskite statyti. Pasakysiu tiek: nuo projekto, kuris nekvepia korupcija, bet koks valdininkas suka nosį. Bijau, kad „Metro sąjūdžio“ pastangos dar ilgai bus tik balsai tyruose. Pasišventėlių entuziastų laikai, atrodo, dar neatėjo.

O kol ponas Dievas miesto plėtros specialistams apie ateities transportą dar nieko nepašnibždėjo, dirižabliai, gondolos ar kapsulės vakuuminiuose vamzdžiuose mūsų sostinėje dar negreit pasirodys.
Vilniaus planuose šiandien (beje, nubraižytuose už daugiau nei 600 000 eurų!) iš naujų transporto priemonių – dviračiai ir pėsčiųjų takai. Ir vienų, ir kitų išradinėti nereikia – tik įsisavinti tuos šimtus tūkstančių. Paprasta. Genialu. Tiesa, grasinama dar keisti vilniečių keliavimo įpročius. Tačiau tai – kita kalba ir, matyt, kiti pinigai.

Na, o kurgi, paklausite, ta rakštis minėtoje vietoje? Visą laiką galvojau: kada spūstys pasidarys tokios, kad žmonėms neteks kantrybės ir pasakys miesto valdžiai – arba dirbkit, arba eikit lauk!
Sprendžiant iš straipsnio DELFI portale autoriaus kvietimų, tas laikas lyg ir atėjo. Bus valia – bus ir sprendimai!

Ačiū už pradėtą diskusiją.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite paprieštarauti autoriui? Arba išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt.

Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokytojų streiką vadina mada – nenorėtų būti viena iš „avių bandos“ (78)

Dabar tiesiog madinga maištauti ir priešintis sistemai. Nesakau, kad tai yra blogis, bet idėja...

Keleivių kontrolė kelia didžiulę baimę – turi keletą palinkėjimų (114)

Ar yra tekę pajusti kontrolės baimę? Aš esu iš tų žmonių, kurie susimoka už važiavimą...

Mama susirūpino, kad kalėdinė staigmena sūnui gali žlugti (31)

Mudu su sūnumi jau kurį laiką kalbamės, kad reikės parašyti laišką Kalėdų Seneliui....

Parodė, kokiems vairuotojams irgi turėtų būti rengiami policijos reidai (168)

Kiekvieną dieną girdime pranešimus apie avarijas, žuvusius kelyje, neblaivius vairuotojus ir t....

Dvyliktokas pasakė, kodėl nori tapti mokytoju: nebijau nei mokinių, nei mažo atlyginimo (229)

Esu dvyliktokas. Nors ir kaip būtų sunku aplinkiniams patikėti, noriu tapti mokytoju. Dėstyčiau...

Top naujienos

Branduolinio karo šmėkla Vilniuje: kokias pamirštas pamokas prisiminė NATO planuotojai (68)

Daugiau nei 30 metų galiojusi branduolinių pajėgų sutartis (INF) tarp JAV ir Rusijos byra į...

Svarbiausias metų sprendimas: valstiečiai savo valdžią pastatė ant kortos (23)

Seime valdantieji antradienį tikisi priimti rekordinį kitų metų biudžetą. Nuo pirminių...

Britanija, pripažink. Vokiškos maisto prekių parduotuvės tau prie širdies (4)

Maisto prekių parduotuvėje „ Aldi “, žvelgiančioje į gruoblėtą Kento pakrantę...

Nauja mįslė Grafininos dingimo byloje: artimieji sulaukė keisto ženklo iš pačios Sandros? (8)

Mįslingomis aplinkybėmis dingusi Sandra Grafinina iki šiol nėra rasta. Kol kas vieninteliu...

Dėl pūslelinės paralyžiavo veidą: gydytojos patarė, kaip gydant nesuklysti

DELFI skaitytoja pasidalijo patirtimi, norėdama įspėti kitus: burnoje išdygusios puslelinės ji...

Sinoptikas perspėja: antradienį – pavojingiausi reiškiniai (11)

Nuo antradienio sulauksime šiokių tokių orų permainų – naktį daug kur pašals, bus slidu,...

Meilutytė ir Rapšys laimėjo pasaulio čempionato atranką – Danas pagerino ir Lietuvos rekordą

Lietuvė Rūta Meilutytė užtikrintai pateko į Kinijoje vykstančio pasaulio plaukimo čempionato...

LKL teisėjų galva – apie peštynes Kaune ir Šaro veiksmus jose, skandalą Pasvalyje bei galimas sankcijas laida „Krepšinio zona“ (72)

Pastarosios dienos Lietuvos krepšinyje buvo tokios karštos ir aistringos, kad suvaldyti aikštėse...

Briuseliui paliepus ūkiniai miškai bus verčiami ekologiniais

Briuseliui pliaukštelėjus botagu Lietuvoje bus nustatomos naujos ekologinio tinklo „Natura 2000“...

Uraganinį varžovų spurtą atlaikę „Pacers“ ir Sabonis pratęsė pergalių seriją

Itin dramatišką pergalę NBA pirmenybėse iškovojo Indianos „Pacers“ (17-10) krepšininkai....