aA
Esu jau rašęs apie Lietuvos šviesoforų įrengimo tvarkos trūkumus. Šį kartą noriu atkreipti dėmesį į Vilniuje įrengtus šviesoforus transportui ir pėstiesiems. Seniai domiuosi šviesoforų valdymo sistemomis. Esu susipažinęs su įvairių šalių patirtimi, išnagrinėjęs vokiečių, lenkų bei rusų šviesoforų įrengimo dokumentus, tačiau tokių kvailysčių, kaip Vilniuje dėl pėsčiųjų šviesoforų, neteko matyti ne tik Vakaruose, bet ir Rytuose.
Naugarduko - Pylimo gatvių sankryža, D. Santockio nuotr.
Naugarduko - Pylimo gatvių sankryža, D. Santockio nuotr.

Keliuose ir gatvėse eismą reguliuoja Kelių eismo taisyklės (toliau – KET), todėl pradėsiu nuo jų. KET 50 punkte pasakyta: „Vietose, kur eismas reguliuojamas, pėstieji privalo vadovautis šviesoforais su pėsčiųjų simboliu, o kai jų nėra – transporto šviesoforų signalais.“ Šis KET punktas aiškina pėstiesiems, kad kai nėra jų šviesoforo, jie turi žiūrėti į transporto šviesoforus, kurie skirti automobiliams. KET 78 punktas aiškiai apibrėžia – pėsčiųjų šviesoforas turi dvi spalvas ir pėsčiojo simbolius, transporto šviesoforas – tris spalvas ir gali būti su rodyklėmis arba be jų.

Viskas čia aišku, ir visi pėstieji įpratę prie tokių situacijų: kai nėra pėsčiųjų šviesoforo, pėstysis žiūri į tą patį šviesoforą, į kurį žiūri ir vairuotojas – kai užsidega žalias signalas, pajuda ir pėstysis ir vairuotojas. Reiškia, kai nėra pėsčiųjų šviesoforo, transporto šviesoforas galioja ir vairuotojams, ir pėstiesiems.

Tačiau Vilniuje turime štai tokią situaciją: stovi prie sankryžos vairuotojas ir pėsčiasis, abu žiūri ta pačia kryptimi, abu mato du arba daugiau jų kryptimi pastatytų šviesoforų, visi tie šviesoforai yra transporto šviesoforai (trys spalvos, be pėsčiųjų ir dviračių simbolių), tačiau vienas šviesoforas rodo žalią signalą, o kitas – raudoną!

Šviesoforų valdymo klaida? Anaiptol, tai sąmoningai sukurta situacija!
Iš tiesų Vilniuje imtas ir sugalvotas išties „unikalus“ sprendimas – sankryžoje pastatyti daugiau transporto šviesoforų ir dalį jų reguliuoti vienaip, o kitą dalį kitaip. Visi šviesoforai yra transporto šviesoforai – trys spalvos, nėra nei pėsčiųjų, nei dviračių simbolių – galioja vienodai visiems eismo dalyviams, bet vienus šviesoforus valdo kaip transporto šviesoforus, o kitus – kaip pėsčiųjų šviesoforus!

Pasirodo, Vilniuje transporto šviesoforą pastačius į tą vietą, kur galėtų stovėti pėsčiųjų šviesoforas, jis iš transporto šviesoforo tampa pėsčiųjų šviesoforu! Taip išeina, kad Vilniuje negalioja KET 78 punktas, nes šviesoforai atskiriami ne pagal spalvų kiekį ir simbolius, o pagal šviesoforų išdėstymo vietą! Kokioje dar pasaulio šalyje šitaip skirstomi šviesoforai?! Ir tokią situaciją turime ne kokiame nors provincijos miestelyje, o šalies sostinėje!

Už šviesoforų įrengimą atsakingi valdininkai baksnoja į Lietuvos standarto LST 1405:1995 „Kelio ženklų ir šviesoforų naudojimas“ (toliau LST) 4.29 punktą, kuriame rašoma, kad pėsčiųjų šviesoforai įrengiami, kai pėsčiųjų ir transporto priemonių, judančių pagal eismą leidžiančius signalus, trajektorijos nesikerta. Priešingu atveju, pėstieji apie tai, kad galima eiti per gatvę, turi būti informuojami įrengiant transporto šviesoforus. Šis punktas sako, kad antruoju atveju pėstieji turi vadovautis transporto šviesoforų signalais. Tačiau Vilniuje pėstiesiems įrengti atskiri transporto šviesoforai, kurie negalioja transportui!

Vilniaus šviesoforų statytojai nusprendė, kad jeigu pėsčiasis žiūri į transporto šviesoforą, tai šis šviesoforas pasidaro pėsčiųjų šviesoforu – išties originalu. Tačiau LST 4.29 punktas neleidžia pėstiesiems pastatytus transporto šviesoforus pavadinti „pėsčiųjų šviesoforais“ ir neleidžia tuos šviesoforus valdyti skirtingai nuo kitų transporto šviesoforų, tad argumentai, kad Vilniuje pėstiesiems skirti trijų sekcijų šviesoforai įrengti pagal LST, nepateisina fakto, kad taip įrengti šviesoforai prieštarauja KET.

Jei standarte LST nurodytos pėstiesiems skirtų šviesoforų statymo sąlygos prieštarauja KET, kam turi būti skiriama pirmenybė? Lietuvos eismo dalyviai, taip pat svečiai iš užsienio vadovaujasi KET, o standartai skirti ne jiems, bet šviesoforų statytojams. Todėl šviesoforai turi būti įrengiami taip, kad jie atitiktų KET, neklaidintų eismo dalyvių ir nekeltų grėsmės eismui.

Vilniuje, Gedimino pr. – T.Vrublevskio g. sankryžoje ant transporto šviesoforų, skirtų pėstiesiems (!), visų trijų signalų uždėti pėsčiųjų simboliai. Bet tokio šviesoforo nenumato ne tik KET, bet ir LST! Nėra tik pėstiesiems skirto geltono signalo su pėsčiojo simboliu. Žodžiu, vietoje to, kad būtų taisoma susiklosčiusi padėtis, ji dar labiau komplikuojama.

Kas atsakingas už šią situaciją, įnešančią chaoso į eismo organizavimą? Kas kontroliuoja, kaip įrengiami šviesoforai, ar jie neklaidina eismo dalyvių? Susisiekimo ministerija neturėtų užmerkti akių prieš akivaizdžiai prieštaringą šviesoforų statymo praktiką. Nejaugi policija nemato tokio absurdo, galimai sukeltų avarinių situacijų? Jie yra tiesioginiai KET prižiūrėtojai ir eismo sargai!

Savaime suprantama, kad eismo organizavimą išmanantys žmonės turi vadovautis sveika nuovoka ir neieškoti kažkokių interpretacijų šviesoforų standarte bei nedaryti akivaizdžios nesąmonės, nesutinkamos jokioje kitoje civilizuotoje pasaulio šalyje. Galbūt šuo pakastas kažkur giliau – kas paneigs faktą, kad trijų spalvų transporto šviesoforų savikaina didesnė nei dviejų spalvų pėsčiųjų šviesoforų? O Vilniuje daugybė tokių „pėsčiųjų“ šviesoforų!

Pabaigai noriu pastebėti, kad, deja, bet Lietuva yra bene vienintelė valstybė Europoje (gal ir pasaulyje), turinti tokią ydingą pėstiesiems skirtų šviesoforų statymo praktiką. Visgi vilties teikia Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos parengtos naujos „Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės KŠĮT“, kurios pakeis senąjį LST. Šiose taisyklėse nėra prieštaringojo LST 4.29 punkto reikalavimų, tad jos neribos šviesoforų statytojų ir bent jau naujose sankryžose pėstiesiems bus įrengiami pėsčiųjų šviesoforai, transportui – transporto. O kaip bus su senomis sankryžomis – ar ir toliau turėsime „transporto“ šviesoforus, kurie negalioja transportui?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!


|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Susirūpinusi mama: mano vaikai niekuo nenusikalto, kad juos žalotų nuolat kaimynystėje lojantys šunys (366)

Lietuvoje niekur negali pasislėpti nuo šunų lojimo. Tai smulkmena, kai gyveni be vaikų, bet...

Stebiu šios šeimos neištikimybės dramą ir galiu pasakyti, kuri – žmona ar meilužė – aukojasi labiau (49)

Rašau čia, nes negaliu į akis pasakyti – turiu apsimesti, kad nieko nežinau apie jūsų šeimos...

Darbdaviai neturėtų piktintis darbus dažnai keičiančiu jaunimu: tam yra logiškas paaiškinimas (49)

Perskaičiau straipsnį apie diskriminuojamą jaunimą ir pasibaisėjau darbdaviais.

Palaidoti meilės laiškai: sanatorijoje sutikta meilė buvo slepiama iki kapo (24)

2003 spalio 18 d. Edmundas akimis godžiai rijo smulkia rašysena prirašytus lapus. Iš jų dvelkė...

Neturėjęs kaukės vilnietis papasakojo, kokius kryžiaus kelius teko nueiti norint numalšinti troškulį (63)

Kad kaukių vėl reikės buvo daugmaž aišku prieš savaitę. Prieš darbą dar trečiadienį nuėjau...

Top naujienos

Tiesioginė transliacija / Tiesiogiai – iš NVSC: naujausia informacija dėl koronaviruso grėsmės (1)

Nacionaliniame visuomenės sveikatos centre (NVSC), adresu Kalvarijų g. 153, vyksiančioje spaudos...

Svarstoma dar viena nedarbo diena: politikai siūlo jų nebraukti, o dar pridėti (72)

Sugrįžus diskusijoms dėl galimybės sausio 13-ąją paskelbti nedarbo diena, Lietuvos...

Tiesioginė transliacija / Delfi diena. Kur kyla didžiausia pavojus užsikrėsti koronavirusu? ką Baltarusijoje veikė „Vagner“ samdiniai? (3)

Kur mums kyla didžiausia pavojus užsikrėsti koronavirusu? Delfi studijoje klausiame VU biochemiko,...

Beirutas – tarsi po apokalipsės: čia niekas nevyksta be priežasties, mes prakeikti

Pradėjus sklaidytis vaiduokliškai rusvam rūkui, rytinės Beiruto dalies gatvėse ėmė ryškėti...

Miesto festivalio dalyvė suglumo: dėl COVID-19 atšaukus renginį, nuostoliai būtų dengiami iš dalyvių kišenės (27)

Po mėnesio vyksiantis bene didžiausias sostinės festivalis „ Sostinės dienos “ kai kuriems...

Lingienė: nerimą kelia nepaaiškinami koronaviruso atvejai, nemažai užsikrečia savo darbovietėse vilčių dėl Lenkijos nepalieka (293)

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro ( NVSC ) direktorė Rolanda Lingienė sako, kad...

Rinkimai koronaviruso sąlygomis: daliai rinkėjų rekomenduojama balsuoti iš ryto (5)

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) trečiadienį patvirtino tvarką, kaip koronaviruso pandemijos...

Iš Valentaitės vogusiam Redikui – blogos žinios: pareigūnai mano, kad krepšininkas turi būti įkalintas (57)

Dėl vagysčių iš stilistės Astos Valentaitės nuteistas krepšininkas Dovydas Redikas...

Artėjant AE paleidimui – kritika Vilniui: Astravas poryt pasileidžia, ir mes net nežinome, ar jie pasirengę papildyta (5)

Tikėtinas Astravo atominės elektrinės (AE) fizikinis paleidimas yra numatytas penktadienį,...

Nufilmavo savižudiškus „kelių erelio“ manevrus: lenkti šoko tiesiai prieš vilkiko nosį (283)

Neatsargus ir neapgalvotas lenkimas - viena dažnesnių žūčių Lietuvos keliuose priežasčių....

|Maža didelių žinių kaina