Tarybiniais laikais centrui buvo geriau žinoti kaip žmonėms gyventi ir dirbti, kad jie būtų laimingi. Nusprendė, kad kaimiečiai bus laimingi dirbdami kolūkiuose – suvarė visus į kolūkius. Nusprendė, kad reikia kukurūzus auginti – neatsiklausę žmonių užsodino visus pakampius.

O kaip vairuotojų norai?

Dabar Briuselis perėmė estafetę. Nusprendė politikai, kad vairuotojas bus laimingesnis miegodamas viešbutyje – ir varys visus į konteinerius. O gal aš laimingesnis miegodamas palapinėje, ant suoliuko ar kabinoje? Kodėl manęs neatsiklausia?

Kodėl įsiklausoma į LGBT norus, į menininkų protestus, sudaro sąlygas įvairių profesijų atstovams pagal jų poreikį, o vairuotojų nuomonės – dzin?

Kas nori, tas tegul gyvena viešbutyje, važinėja namo kas keturias savaites. O kodėl tam, kuris nori ilgiau dirbti ir daugiau uždirbti, gal išmokėti kreditus, išmaitinti šeimą -nesuteikiama galimybė pasirinkti?

Nereikia būti dideliu matematiku, kad paskaičiuotum, kaip sumažės vairuotojų realios pajamos. Keturias savaites dirba Europoje, porą dienų, kol važiuoja namo, atlygis mažesnis, namuose savaitė neapmokama arba minimaliai apmokama, ir vėl – porą dienų atgal į Europą autobusiuku.

Nekalbant apie papildomas išlaidas įmonėms, didelė dalis vairuotojų tikrai nebus laimingi dėl šio sprendimo. o Briuselio sprendimu. Tie vairuotojai, kurie nenori ilgiau dirbti ir uždirbti, prašom, tegu važinėja ratais ar keičiasi kas keturias savaites, bet yra tokių, kurie nori dirbti po 6 – 8 savaites be pertraukų. Nežinau, kodėl reikėjo griauti tą tvarką. Juk buvo gerai. Kas norėjo, sėdėjo kad ir pusę metų, kas nenorėjo – važinėjo namo dažniau.

Kas dirbs užsienyje – dar blogiau

Tos visos naujovės, tai ne vairuotojų darbo ir gyvenimo sąlygų gerinimas, o tik priedanga. Tiesiog norima atgaivinti Europos senolių transportą.

Dabar didžiąją dalį pervežimų tarp ES valstybių vykdo rytų bloko vežėjai. Visi patvirtins, kad pamatyti Italijoje, Prancūzijoje vilkiką švediškais ar daniškais numeriais – stebuklas. Jei ir pasirodo toks, tai už vairo bus lenkas, lietuvis ar kas kitas iš Rytų bloko.

Bet negi Briuselis mano, kad dabar staiga danai, švedai ir vokiečiai susės į kabinas ir leisis į tolimus reisus? Taip tikrai nebus, nes jau dabar į visas tų šalių įmones kviečiami Rytų Europos vairuotojai.

Manote, kad vairuotojai dirbdami tose įmonėse bus laimingesni? Nemanau. Jie grįžę į automobilio registracijos vietą (Švediją ar Prancūziją) gyvens mašinoje. O jei mašinoje neleis miegoti, tai teks gyventi nuomotame butelyje, kartu su knarkiančiais ar mėgstančiais išgerti kaimynais. Taip, atlyginimas bus didesnis, bet tik vizualiai, nes reikės mokėti už nuomą, prisidės išlaidos kelionei į darbą iš darbo, kelionės į Tėvynę ir kitos. Kai viską suskaičiuos liks ne ką daugiau, nei gaunama dabar.

Tvarką pažeis slapta

Su bet kokia sveika logika prasilenkia sprendimas uždrausti vairuotojams leisti savaitgalius kabinose. Praėjusį savaitgalį užsukau į didelę aikštelę Prancūzijoje. Ten buvo keletas mūsų mašinų. Porai reikėjo pirmadienį netoliese išsirauti, kitos išsikrovusios laukė pakrovimo.

Be mūsų mašinų aikštelė buvo pilna kitų – tradiciškai Lenkijos, Rumunijos, Bulgarijos. Tikrai nemažiau šimto. Pagal mobilumo paketą, visus juos reikėtų apgyvendinti viešbutyje. Norisi paklausti, kur rasti tiek viešbučių? Specialiai apvažiavau netoliese esančius kelis nedidelius miestelius. Radau kelis viešbučius.

Visi uždaryti dėl kitur dar tebesiaučiančio viruso ar tiesiog jo pasekmės – krizės. Bet jei ir būtų atidaryti, tai atvažiavę keli sunkvežimiai užblokuotų visą miestelį. Dar reikėtų įsivaizduoti, koks butų gyventojams malonumas klausytis anksti ryte dirbančių šaldytuvų ar vėlai vakare įvažiuojančių ir išvažiuojančių mašinų variklių gausmo.

Eksperimento dėlei reikėtų apie Briuselį stovinčius savaitgalį vairuotojus su dirbančiais šaldytuvais suvaryti į miestą prie viešbučių, kuriuose gyvena politikai. Kartu apgyvendinti.

Aišku, prieš valdžią nepapūsi, ką centras nusprendė – tą reikės vykdyti, bet tie nepamatuoti, su logika susikertantys sprendimai vers vairuotojus ir įmones juos pažeidinėti, apeiti. Į viešbučius visų nesukiš, tai stovės pasislėpę pakampiuose, su baime žvalgydamiesi per langą, ar neateiną koks tikrintojas.

Toks mobilumas, tik apsunkins darbą, pablogins vairuotojų gyvenimą, sumažins realias pajamas ir didins stresą. Manau, buvo galima rasti kitų būdų, kaip suvienodinti pervežimų konkurencingumą tarp Rytų ir Vakarų blokų.