aA
Vis dažniau svaidomės įvairiais įžeidimais kitų šalių darbuotojų atžvilgiu. Nesvarbu, kokioje srityje jie dirba, visą savo nepasitenkinimą ir savo bėdas kabiname ant jų.
Vilkiko vairuotojas.
© Shutterstock

Pirmą kartą su gal ne visai legaliai dirbančiais trečiųjų šalių darbuotojais susidūriau netrukus po Nepriklausomybės atkūrimo.

Nežinau, koks buvo jų statusas, bet vienos naujai besikuriančios bendrovės fermą statė gerai ir greitai. Su draugais buvome pas juos nuėję „pasiaiškinti“, bet buvome priimti labai draugiškai, pavaišinti ir palydėti namo.

Netrukus mes patys atsidūrėme trečiosios šalies darbuotojų gretose ir daugelis – nelegaliai. Kaip dirbo ir gyveno vakaruose pirmieji Lietuvos statybininkai, žemės ūkio darbuotojai ar grožio „ modeliai“, yra daug prirašyta ir pripasakota.

Vairuotojams nelegaliai dirbti buvo daug sunkiau, nes būti patikrintam kelyje – daugiau šansų nei statyboje, laukuose ar „modelių namuose“.

Vietiniai tik mojo ranka

Netrukus ir pačiam teko tapti tuo iš kitos šalies atvykusiu vairuotoju, aptarnaujančiu Vakarų rinką. Skirtumas buvo tas , kad dirbau legaliai.

Priklausau tai kartai, kurios pagrindinė gerai mokama užsienio kalba buvo rusų. Nieko nepadarysi, buvo toks laikmetis – moki rusų kalbą, susikalbėsi su visu pasauliu. Dėl tokios nuostatos ir auklėjimo į kitas kalbas per daug ir nekibome.

Pradėjus darbuotis Europos vidaus rinkoje kalba tapo rimtu iššūkiu, bet ne pačiu nemaloniausiu.

Mes mokėmės tos elementarios gatvinės kalbos, vakariečiai stengėsi viską aiškinti trumpai aiškiai be jokių papildomų žodžių: „Kraukis, važiuok, sugrįžk, eik miegot...“

Kas norėjo dirbti, tą minimalų kiekį žodžių išmoko greitai ir lengvai.

Atmetus kalbos barjerą, pradžioje labai slėgė žemesnės klasės ar, gal tiksliau, mažesnio išsivystymo lygio jausmas. Jie atvirai sakydavo, kad mes neišmoksime ir nesugebėsime dirbti taip, kaip jie.

Atsainiai numodavo ranka: „Jūs – sovietiniai vairai. Jums tik su MAZais važinėti trasa Maskva – Vladivostokas, o ne maišytis mums po ratais Vakarų trasose.“

Kai pasakydavai, kad gyveni kabinoje be šeimos po mėnesį – du, tai jiems atrodė kaip siužetas iš filmo apie kaubojus, kurie mėnesiais jodinėja žirgais po prerijas, prausiasi upeliuose ir ant laužo kepa briedį.

Bet ilgiau bendraujant išaiškindavome, kad mes kaip ir jie – naudojamės dušu, tualetu, turime dujines, gaminamės parduotuvėse pirktą maistą. O tada užduodavo klausimą, kuris ten laikomas tokiu pat nemandagiu, kaip klausimas apie moters amžių.

„Kiek uždirbi?“

Atlyginimas – tai buvo skaudi tema ypač jiems. Mes už tą patį darbą gaudavome du-tris kartus mažiau nei Vakarų vairuotojas. Mus tuo metu tai tenkino, galėjome neblogai Lietuvoje gyventi, imtis paskolas, statytis namus ir pirkti mašinas.

Neilgai jie žiūrėjo į mus su užuojauta, kaip į vargšus budulius. Greitai užuojauta peraugo į pyktį ir neapykantą.

Išmokome dirbti, išmokome minimumą kalbos, tapome mobilūs, gerai važiuojantys ir gebantys vežti įvairiausius krovinius vairuotojai. Net daug kur juos ir pranokome. Jei vadybai reikėjo nuolat rūpintis, kad vakarietis savaitgaliais būtų namie, nepersidirbtų ir t.t., tai su mumis to rūpesčio nebuvo.

Kur siuntė, ten važiavome, ką krovė – tą vežėme, savaitgalius leidome ten, kur išeidavo. Gan per trumpą laiko tarpą užėmėme jų darbų frontą ir didelė dalis Vakarų vairuotojų liko be darbo.

Prieš 20 metų įmonėje kurioje darbuojuosi iki šių dienų, buvo netoli šimto vietinių mašinų, o dabar beliko gal koks 15 ir jos vežioja tik vietinius krovinius. Visas eksportas-importas ir didelė dalis vietinių pervežimų perėjo į mūsų rankas. Paprastai pasakius, anų šalių vietiniai labai kėlė nosį, bet atėjo laikas, kai teko ją nuleisti.

Juokiasi puodas, kad katilas juodas

Dabar, bent jau transporto srityje, klostosi panaši situacija. Kol ukrainiečiai, rusai, baltarusiai važinėjo savo šalių automobiliais, jie mums neužkliuvo. Buvo normalūs kolegos ir mes nematėme jų kaip kažkokių siaubūnų, niokojančių dabar jau mūsų bendrą Europos Sąjungą.

Bet kai tik jie pradėjo sėsti už lietuviškų automobilių vairų, iš karto tapo kažkokias monstrais. Jie – ne monstrai, jie vairuotojai, bet dar pradinukai Vakarų rinkoje.

Kolegos iš Rytų, kaip ir mes prieš 20 metų, dirba pigiau, yra paklusnesni, nešoka vadybai į akis, labiau vertina savo darbo vietą ir po truputį stumia mus lauk. Taip, kaip mes savo laiku išstūmėme Vakarų trasų karalius – danus, vokiečius ir olandus.

O moralinė kitų šalių vairuotojų įžeidinėjimo pusė... Sakome „pijokai, nevykėliai, nemokantys kalbos“ ir t.t. Tai čia tiktų lietuviška patarlė „juokiasi puodas, kad katilas juodas“.

Nevykėlių, apsileidėlių, pijokų ir nepatyrusių yra visų tautybių gretose. Bet, kaip pasakė vienas stambios transporto įmonės vadybininkas, geriau „žalias“ kitos šalies vairas, negu pasikėlęs savas asas.

Jei mūsų valdžia nepasimokys iš karčios Vakarų darbuotojų patirties, tai po kelių metų Lietuvos darbo vietas užims kitų šalių piliečiai, o mūsų tautiečiai dirbs kažkur kitur, bet ne Lietuvoje.

Turite daugiau informacijos šia tema?
O gal norite pareikšti savo nuomonę?
Pasidalinkite ja su DELFI skaitytojais
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(98 žmonės įvertino)
4.3163

Vaikų pasiėmimas iš darželio vos nesibaigė tragedija: tų akimirkų gailėsiuosi visą gyvenimą (7)

Vaikus iš darželio pasiimu kiekvieną dieną, bet to karto nepamiršiu niekada. Kaskart prisiminusi,...

Po Agnės skandalo su kaimynais vilnietis papasakojo apie kelis metus trunkantį cirką: būna dar blogiau (165)

Agnės istorija tikrai yra žavi, tačiau galiu pasakyti, kad būna dar blogiau. Prieš keletą metų...

Avarinės situacijos metu išvydusi, kas sėdi prie raudono automobilio vairo, moteris apstulbo (56)

Deja, tenka pripažinti, kad kai sėdžiu prie vairo, ne visada būnu užsiėmusi tik vairavimu. Teko...

Vakarui pasibaigus vaikinas sekundei atsigręžė į telefoną: tada – smūgis (15)

Buvo eilinis rudens sekmadienis ir pabjuręs oras. Važinėjausi po miestą susitikinėdamas su...

Kito vairuotojo elgesys Vilniuje vos nekainavo dviejų merginų gyvybių – išlipęs dar jas užsipuolė (102)

Su rizikingomis situacijomis susidurti tenka kone kasdien, tačiau viena jų – nutikusi prieš pora...

Top naujienos

Bidenas po susitikimo pasiuntė žinutę dėl kišimosi į rinkimus ir Navalno: pasekmės būtų pražūtingos (142)

Po trečiadienį surengto Vladimiro Putino ir Joe Bideno aukščiausio viršūnių susirinkimo...

Dalia Vaitkutė-Šiaulienė | D+

Graikijos salų gidas: skrydžių kainos – nuo 23 eurų, o savaitės trukmės poilsis viešbutyje šeimai – nuo 150 grįžtantiems saviizoliacijos nereikia (5)

Nuo pirmadienio, birželio 14 d., visiems, atvykstantiems iš Graikijos salų – Kretos, Rodo, Korfu,...

Po incidento viešbutyje Vokietija atšaukia 30 karių iš Lietuvos (16)

Po pavasarį įvykusio incidento Vokietija į šalį susigrąžina apie 30 karių, tarnavusių...

Po viršūnių susitikimo Putinas sulaukė klausimų apie žmogaus teisių pažeidimus ir skyrė komplimentą Bidenui: jis labai skiriasi nuo Trumpo ignoravo žurnalisto užduotą klausimą apie Navalną (403)

Iš karto po Joe Bideno ir Vladimiro Putino susitikimo surengtoje Rusijos prezidento spaudos...

Kaimynai kariauja ir Šilutėje: ginklais virto plytos, šakės ir pagalys

Nesibaigiantis kaimynų konfliktas peraugo į muštynes , kurios pasibaigė vieno iš jų teistumu,...

Užkalnis. Šeimų protesto tamsuoliams atjautos nereikia (215)

Nuo tarakonų padeda tik dichlofosas, ne įsiklausymas į jų jausmus, baimes ir rūpesčius....

Tragiška avarija Kretingos rajone: motociklas rėžėsi į automobilį – žuvo 36 metų vyras (3)

Trečiadienio vakarą, apie 20.07 val., Kretingos r., Barzdžių kaime, motociklas atsitrenkė į...

Dviejų tipų vyrai, su kuriais santykių geriau nekurti: psichologė perspėja apie nenuspėjamas pasekmes (1)

Kad meilė akla, įrodyta mokslininkų. Įsimylėjus smegenų liaukos išskiria tam tikras medžiagas,...

Bale'as išbaidė Baku varnas, bet Velsas dėjo platų žingsnį link atkrintamųjų (17)

Garethas Bale 'as gerokai prašovė mėgindamas realizuoti savo paties uždirbtą 11 m baudinį, bet...

Karantino taisyklės nuo ketvirtadienio švelnėja: visi svarbiausi pokyčiai, kurie įsigalios nuo rytojaus (86)

Karantinas nuo ketvirtadienio švelnėja – naujausius pokyčius pirmadienį patvirtinto ministrų...