aA
Policija, Kelių Direkcija ir kitos, mažesnio kalibro institucijos, deklaruoja siekį mirčių Lietuvos kelyje skaičių iki 2050 metų sumažinti iki nulio. Tačiau tas siekis dažniausiai apsiriboja tik reklamomis, baudų didinimu ir, kaip matosi iš valdžios siekio, susodinti visus į mažalitražes dėžutes, tikrieji veiksmai siekiui saugoti gyvybes net priešingi. Klausite kodėl? Juk šiuolaikinė „Toyota Yaris“ turi daugiau saugumo sistemų, nei senutėlis golfas. Taip. Tačiau šiuolaikinė „Toyota RAV4“ yra saugesnė už naują „Yaris“.
Automobilio taršos matavimas
© DELFI / Rafael Achmedov

Kažkodėl saugumo reitinguose karaliauja vidutiniai ir dideli automobiliai. Peržvelgęs krūvą testų, reitingų lentelių nei viename TOP 10 ar net 25 neradau nei vieno „netaršaus“ automobilio. Išskyrus
„Tesla“. Na bet kiek žmonių net visame Vakarų pasaulyje gali sau leisti važinėti „Tesla Model 3“ automobiliu? Remiantis „Euroncap“ duomenimis, iš mažųjų automobiliukų saugiausias yra „Renault Clio“, kurio CO2 emisija nuo 99 iki 118 g. Ir kuris po metų kitų bus laikomas taršiu automobiliu, nes jau dabar vos vos nesiekia tos magiškos mūsų ministerijos nustatytą 130 g ribos, kurią pasiekus jau ir nuo jo stengsis atsikratyti miestai.

Vairuojantiems žinoma, kad saugiausi automobiliai – varomi visais ratais. O tarp tokių nėra nei vieno, kuris papultų į „netaršių“ automobilių kategoriją. Kiek teko nagrinėti duomenų (ir nemažai), neradau nė vieno 4x4 automobilio,kuris išmestų iki 130 g CO2. Suprantama, išskyrus „Tesla“ ar „Jaguar“. Na bet kiek žmonių Lietuvoje gali sau leist važinėt „Tesla Model 3“ ar „Audi E-Tron“?Visais ratais varomas automobilis ir stabilesnis bet kokiomis gamtinėmis sąlygomis, ir geriau valdomas.

Turbūt ne veltui beveik visi gamintojai anksčiau ar vėliau į gaminamų automobilių gamą įdeda ir 4x4 automobilius. „Subaru“ ar „Audi“ tą daro dešimtmečiais, VW, MB (neskaitant G serijos ir jos net kariškų modifikacijų), BMW, „Mazda“ ar „Hyundai“ tuo užsiėmė palyginti neseniai. Ir dažniausiai to motyvas – saugumas, kuris, pasirodo, visai nerūpi mūsų valdžiai, deklaruojančiai norą „kad miestuose neliktų galingų automobilių“, nors tie pasak jų „galingi ir taršūs“ automobiliai išmeta tik kiek daugiau nei 130 g to CO2.

Per visokias „saugumo“ akcijas verkiama, kad viena prarasta gyvybė – tai milijonai eurų ir milžiniška moralinė žala. Tačiau, kai reikia pasirinkt „saugumas“ ar „ekologija“, pasirenkama iš lempos ištraukta „ekologija“. Iš lempos, nes jokiuose ministerijos planuose nėra raginimo nustoti naikinti miškus, kurie tą CO2 kaip tik ir valo ar miškus net atsodinti. Ne, kam. Juk nustoti kirsti miškus nenaudinga. O juos atsodinti išvis nuostolinga. Kitas reikalas yra apmokestinti tai, kas neapmokestinta. Nors, kita vertus, važinėjantys galingesniais automobiliais juk perka daugiau degalų, todėl savaime yra labiau apmokestinti. Ir suneša didelę dalį biudžeto pajamų. Turbūt ne veltui valdžia ruošiasi dar labiau apmokestint degalus. O ką apmokestintų, jei visi pereitų prie teslų?

Bet čia ne apie tai. Čia apie saugumą. Asmeniškai aš, galėdamas pasirinkti (o juk galimybę „pasirinkti“ mums siūlo pats ministras), pasirinkčiau saugumą, o ne keliais gramais mažesnį CO2, nes jau pakankamai prisižiūrėjau ant menko sniego nesuvaldytų automobilių sukeltų avarijų. Pavyzdžiui, kiek jūs matėte avarijų, kurias žiemą būtų sukėlusios „Audi Quattro“, „Subaru Forester“ ar BMW Xdrive? O kiek jų sukelia paprasti VW, paprastos „Audi“ ar paprasti opeliai? Kad visais ratais varomi automobiliai saugesni nei visi kiti, patvirtina ir saugiausių automobilių topai. Sakykime, USA Today 2019 metų saugiausių automobilių 30-tuke vyrauja visais ratais varomi automobiliai. Beveik visi to 30-uko automobiliai yra arba „pagal nutylėjimą“ varomi visais ratais, arba turi galimybę tokią funkciją užsakyti ir tik keletas to topo automobilių neturi visais ratais varomos versijos.

Tačiau ne ką labiau skiriasi ir britų požiūris į saugumą. O juk Britanija yra užsibrėžusi 2050 metais pasiekti „zero emission“ transporto srityje, tad atrodytų, į visais ratais varomų (išskyrus
„Teslos“ ir panašių elektromobilių atvejus), todėl visada taršesnių automobilių pusę nežiūri. Žiūri. Nes pagal express.co.uk TOP 10 tik 4 iš 10 automobilių kol kas neturi visais ratais varomų versijų. Pagal carwow.co.uk, saugiausių automobilių 10 nuo express.co.uk skiriasi tik vienu automobiliu – vietoj Mercedes A pas juos Mercedes GLE. O ko jau ko, bet carwow apkaltinti nemeile gamtai būtų sunkoka, kadangi vienas tos kompanijos automobilių apžvalgininkų beveik visada šlykštisi net sėdynių apmušalais, jei tik jie iš natūralios odos.

Tad ko vertos kalbos apie saugumą kelyje, jei iš tiesų skatinama įsigyti ne saugesnius, o tiesiog mažiau taršius automobilius, kai kada neatitinkančius jokių saugumo reikalavimų? Jeigu taršos reikalavimus atitinkantis (124 g CO2) „Fiat Punto“ negavo nei vienos „Euroncap“ žvaigždės, tačiau kažkodėl į saugumo rodiklius, kaip į aktualiausius tiems, kurie siektų (ne žodžiais, o darbais) padaryti mūsų keliones saugesnėmis, žiūrėti nesinori. Jų nei uždrausti pirkt, nei apmokestinti nežadama. Nes juk Europos Sąjungai įsipareigojome ne didinti saugumą, o sumažinti taršą. Ir visai nesvarbu, kad „neteršti“ turi tik paprasti žmonės, kuriems ir priekabą prisikabinti reikia, ir į sodybą miške nuvažiuoti. Bet juk apmokestinti automobilius paprasčiau, nei atnaujinti autobusų parką, kuris turbūt taršesnis nei kreiseris „Aurora“. Apmokestinti automobilius paprasčiau, nei nustoti naikint miškus, pastatyti valymo įrenginius katilinėse ar įrengti kanalizacijas vietoj lauko tualetų.

Na, bet juk valdžiai iš tiesų nesvarbu nei saugumas, nei ekologija, nes valdžia važinėjo ir važinės saugiais, galingais ir taršiais automobiliais. Jiems svarbus „paukščiukas“ ant punkto „įvykdyti direktyvą“, o ne švari gamta ar saugi šeimos kelionė.

Turite daugiau informacijos šia tema?
O gal norite pareikšti savo nuomonę?
Pasidalinkite ja su DELFI skaitytojais
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(18 žmonių įvertino)
4.7222

Pažintis su vokiečiu internete virto fiasko: nusprendžiau ištrinti ir neprisiminti to žmogaus (46)

Tarptautiniame pažinčių tinklalapyje susipažinau su vokiečiu Uwe. Bendravau internetu gal kokį...

Laida apie tai, kaip pasikeitė lietuviai per dešimt metų, nustebino: ar tikrai kažkam taip atrodo? (42)

Neseniai išgirdau frazę/teiginį, jog mūsų visuomenė nebėra tokia, kokia buvo prieš dešimt...

Per pirmąjį pasimatymą mergina iš karto ėjo prie reikalo, bet vaikiną jos žodžiai šokiravo (44)

Gerbiamieji, vis sukame galvas dėl pirmųjų pasimatymų ir sudaryto įspūdžio, tačiau viskas yra...

Įžūlios mamos elgesys specialioje kasoje pritrenkė: ar normalu taip elgtis? (243)

Jau seniai norėjau parašyti, bet vis laiko nėra. Ar kada nors baigsis parduotuvėse tas žmonių...

Kreipėsi į rūkalių balkonuose nemėgstančius kaimynus: jūs geriau pasižiūrėkite į savo sąžinę (178)

Cigaretės vis dar pardavinėjamos kioskuose . Taigi, iš pradžių žmogus pripranta rūkyti, o...

Top naujienos

Jasikevičius „nuleido galvą“, bet savo sistemos keisti nesiruošia: dėl jos nepralaimėjome nė karto (122)

„Nauji žaidėjai dar apstulbę nuo Eurolygos, veteranai dar džiaugiasi finalo ketvertu ir...

Lietuviai Sankt Peterburge gali jaustis turtuoliais: paskaičiavo, kiek kainuoja prabangus savaitgalis dviem (285)

Neigiamus ir baisius dalykus Rusijoje būtų galima vardinti ilgai, bet DELFI Kelionių ambasadorius...

Po naujo meniu pristatymo vyno bei maisto žinovė kirto „Stikliams“: nusileiskite ant žemės (141)

Maisto žinovai ir kritikai apniukusį lapkričio trečiadienį susirinko į šviesų restorano...

Žiema ateina: oro temperatūra artės prie nulio (3)

Naktį stiprokas pietryčių vėjas plėšė debesų skraistę, o pragiedrėjus paryčiui oras...

Prekybos tinklai apsisprendė dėl darbo per Kalėdas – nedirbs nė vienas (86)

Didieji prekybos tinklai Lietuvoje jau nusprendė, kaip dirbs didžiųjų švenčių metu. Kaip ir...

Kissingeris piešia labai niūrų scenarijų: rezultatas gali būti net blogesnis nei Europoje (166)

Vienas žymiausių JAV valstybės sekretorių Henry Kissingeris įspėjo, kad tarp Jungtinių...

Kurtinaitis su „Chimki“ iš Ispanijos grįžta tuščiomis – nusileido ir „Žalgirį“ pralenkusiai Valensijos ekipai

Rimo Kurtinaičio treniruojama Maskvos srities „Chimki“ (6/4) kariauna Eurolygoje per dvigubą...

Pro šalį vėl šaudęs „Žalgiris“ Eurolygoje pralaimėjo ketvirtą kartą paeiliui

Kauno „Žalgirio“ (3/7) komanda Eurolygoje patyrė jau ketvirtą pralaimėjimą paeiliui. Namuose...

Degutienė: dabar medicinos studentai neištvermingi – mokytis 14 val. per parą yra norma (173)

Medikų bendruomenę pastaruoju metu krečia labai skaudūs įvykiai. Vakar pranešta apie medicinos...

Ar daugiau sekso atneš daugiau laimės: mokslininkai turi atsakymą (19)

Visą gyvenimą vaikomės meilę, pinigus ir laimę. Pinigus teks uždirbti, o ar laimę galima...