Vasarą važiuoti Vilniaus viešuoju transportu yra tikras išbandymas. Šiame tekste bus nagrinėjami tik patys moderniausi Vilniaus transporto autobusai.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Išlipus iš šio transporto apninka tikra palaima – gaivus ir vėsus oras, kuris prieš įlipant buvo tvankus ir karštas, išgelbėja gal net nuo tikimybės nualpti. Kas gi atsitinka tam išoriniam orui kelionės autobusu metu? Vis dėlto, nieko. Tiesiog autobuso vidus yra toks įkaitęs, kad natūraliai pasikeičia kūno požiūris į tai, kas yra karšta, o kas šalta. Tai pat, kaip pasikeičia rankos požiūris į drungną vandenį, palaikius tą ranką labai šaltame arba labai karštame vandenyje.

Kiekvieną dieną turbūt kiekviename autobuse kažkuriuo dienos metu (greičiausiai ryte) prasideda ydingas procesas, kurį vėliau palaiko vienas kitą papildantis skirtingų žmonių trumparegiškumas. Norint, kad procesas tęstųsi sėkmingai (ir sunktų kuo daugiau prakaito, o jam pasibaigus, virintų likvorą), reikia vieno impulso į sistemą.

Kaip tyrinėtojui man įdomu, kada įvyksta tas impulsas, kaip jis priklauso nuo lauko oro temperatūros, dienos meto, autobuso populiarumo ar kitų parametrų. Visgi, norėdamas atlikti išsamesnę pradinių impulsų laikų analizę, turėčiau nuo pat ankstyvo ryto važiuoti autobusu ir stebėti visus įlipančius.

Be to, gerai būtų stebėti daug autobusų vienu metu, tad reikėtų daug pagalbininkų. Bet ne tai svarbiausia. Svarbiau yra kitas šio ydingo proceso pradžios aspektas. Kas paprastai būna tas impulso sukėlėjas? Ar tai pirmasis žmogus, įlipęs į autobusą, ar tai pirmasis „nuovokusis“ žmogus, įlipęs į autobusą? O gal tai būna vairuotojas? Bet jie turėtų būti informuoti apie tokio impulso žalą.

Pabandykim įsijausti į tą pirmąjį žmogų. Čia bus pateiktas vienintelis tokio žmogaus apibūdinimo ir situacijos spėjimas, bet jų gali būti įvairių. Tarkim, kad jis keliauja į darbą ir planuoja važiuoti nelabai pilnu autobusu. Jis skuba, kadangi atsikėlė šiek tiek per vėlai, o keltis reikėjo iš tiesų anksti. Tad pirmasis žmogus bėga į autobuso stotelę.

Galbūt jis yra šiek tiek storas, todėl greičiau nei plonesni už jį žmonės suprakaituoja. Jam yra karšta, jis dūsta, jis spėja. Visas perkaitęs įbilda į autobusą. Sustoja. Tuščia. Žinant tai, kad šis perkaitęs asmuo yra visgi perkaitęs, tai šiam perkaitėliui yra sunku adekvačiai vertinti aplinkos temperatūrą. Jam tik Jakutskas žiemą būtų pakankamai vėsus. Tad jam karšta. Įkaitęs iki raudonumo jis bando save atvėsinti – mojuoja rankomis palei veidą, sagstosi marškinius ir ieško, kaip dar atsivėsinti. Ir pamato tai. Juk apie tai jis buvo mokytas nuo pat vaikystės. Tai vėsina, jis žino iš gyvenimiškos patirties. Tad šis „nusikaltėlis“ atidaro langą.

Taip, būtent langą. Juk langas išgelbės jį nuo to pragaištingo karščio (kuris, deja, kyla iš jo paties). Tik viena detalė, kuri visai nerūpi šiam tėvų klaususiam ir aplinkinius kopijavusiam piliečiui – temperatūra lauke yra daug didesnė nei autobuso viduje. Bet juk svarbiausia yra vėdinimas. Oi kaip papūs oras, kai autobusas įsivažiuos. Patenkintas savo žygdarbiu, šis chuliganas atsisėda pačioje vėjingiausioje autobuso vietoje ir mėgaujasi būsima audra ant jo šlapios galvos.

Kol kas skaitytojui neatrodo, kad šis amoralus asmuo padarė kažką neleistino. Bet jis paleido impulsą, kuris pradėjo ydingą procesą. Kas vyko toliau? Toliau vyko nenumatytas dalykas – kadangi autobuso dengiamoji membrana gerai praleidžia šilumą, pradėjo kilti temperatūra pačiame autobuse. Tai visiškai neaktualu pirmajam lango atidarytojui, nes jis sėkmingai vėdinasi jam iškirtinai suformuotu vėdinimu. Tačiau tai aktualu kitiems piliečiams, kurie įlipę į autobusą aptiko ne ką mažesnį karštį nei tas, kurį paliko lauke. Tada ir įsibėgėja procesas – atidaromas dar vienas langas ir dar vienas, ir kuo daugiau. Bet ne langų skaičiuje esmė. Esmė, kad yra atidarytas bent vienas langas.

Išrinktieji, kurie sėdi pro langą pučiančio vėjo sklidimo zonoje, gali būti ramūs – jiems karštis negresia. Bet kaip tie, kurių vėjas nepasiekia? O tokių yra dauguma. Dėl didelio žmonių kiekio autobuso vidus įkaista dar labiau nei jo išorė. Kas negerai? Ką daryti? Atsakymas yra paprastas, bet drastiškas. Norint jį įvykdyti teks pakovoti su ryžtingai nusiteikusiais trumparegiais, ir tai reikės daryti kiekviename autobuse. Juk reikia autobusą vėdinti! Atsakymas - reikia uždaryti langus. Neteko tikrinti, per kiek laiko, uždarius langus, atsistato vėsi autobuso temperatūra, bet vis nesiryžtu imtis šios drastiško sprendimo. Vistiek, kitame autobuse langai bus atidaryti.

Beje, trumpas paaiškinimas – uždarius langus, įsijungia nepaprastai efektyvi ir galinga dirbtinė autobuso vėdinimo sistema. Ji tokia efektyvi, kad gaiviu oru gali mėgautis ne tik išrinktieji, bet ir visi autobuso keleiviai.

Geras šios problemos sprendimas yra paprastas - matomoje vietoje ant autobusų langų užklijuoti lipdukus, kuriuose būtų aiškiai išdėstyta vėdinimo problema ir mandagiai paprašyta karštą dieną langų neatidaryti. Ir kuo daugiau lipdukų kuo matomesnėse vietos.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

(Ne)receptinių vaistų skandalas paskatino pasidalinti istorija: jau ir taip daug ištvėriau (135)

Migrena sergu neseniai, bet labai daug ištvėriau ir dar daug laukia. Norėčiau pasidalinti savo...

Padėtis Lietuvoje išvedė iš kantrybės – pasiūlė tapti Vokietijos dalimi (336)

Pripažinkime, mums nepavyko. 27-erius metus puoselėta Lietuvos idėja, kurią intelekto nesužalotos...

Barto istorija atskleidė ir kitą pusę: aukštą socialinį statusą turintis žmogus irgi pažeidžiamas (104)

#metoo akcija i viešumą iškėlė ne tik garsaus režisieriaus galimai savo statuso piktnaudžiavimu...

Ilgai tylėjo apie nepadorų kaimyno elgesį: jis visiems atrodė idealus vyras ir tėtis (243)

Ką pasakyti mažai mergaitei, paauglei, suaugusiai moteriai, jei į jos kūną kas nors kėsinasi?...

Mikutavičiaus žodžiai įskaudino – nesupranta juokelių šia jautria tema (440)

Elgesys, kuris nebeturi turi būti daugiau toleruojamas – Marijono juokeliai jautria tema ir...

Top naujienos

Plastikos chirurgas susiduria su keisčiausiais pageidavimais: vyrus išklauso, tačiau pildo moterų norus (23)

Kai kurios plastikos chirurgo Dariaus Jauniškio pacientės po krūtų didinimo ar mažinimo...

Sunku patikėti, kaip gerai dabar gyvename (486)

Europa jau nebėra pasaulio ekonomikos ligonė ir čia prasideda auksinis euro ekonomikos laikotarpis.

Lietuvių restorane Amerikoje klientai cepelinus valgo su kečupu (133)

Keliaudamas po Čikagos priemiesčius DELFI Kelionių ambasadorius Orijus Gasanovas rado...

„Mamos iškrypėlės“ ieškojęs vilnietis įkliuvo policijai: namuose – šokiruojantys įkalčiai (91)

Slapti pomėgiai įklampino teisėsaugai gerai žinomą vilnietį – anksčiau dėl įvairių...

Įspūdingi lėktuvų prototipai: tikras monstras ir nė vieno keleivio salone nepasveikinęs orlaivis (25)

Lėktuvų gamintojai per visą aviacijos istoriją sukūrė įspūdingų orlaivių, ir nors daugelis...

Vilniuje policijos automobilis rėžėsi į „VW Passat“: oficialiai paneigta liudininko versija, kad lėkė neįjungę švyturėlių papildyta policijos komentaru (108)

Šeštadienio vakarą Vilniuje, Liepkalnio gatvėje, policijos automobilis „ VW Caddy “ rėžėsi...

Atsakymai į 9 dažniausiai užduodamus klausimus apie seksą „tomis dienomis" (9)

Ar saugu? Ar mergina gali pastoti? Ir kiti rūpimi, dažnai užduodami klausimai apie seksą...

Kontracepcijos priemonė gali lemti mažesnę vėžio riziką (25)

Naujas tyrimas atskleidė, kad moterims, naudojančioms gimdos spirales, yra mažesnė gimdos kaklelio...

Mila Kunis papasakojo apie santykius su Macaulay Culkinu: būdavo neįmanoma eiti gatve (9)

Amerikiečių aktorė Mila Kunis prabilo apie tai, ką reiškė susitikinėti su tikra Holivudo...

Mokytoja Kolumbijoje mokiniams rašė gerus pažymius mainais į seksą (93)

Mokytojai gresia kalėjimas po to, kai ši vertė savo mokinius su ja mylėtis mainais į gerus...