aA
Desperatiškas atsakymų ieškojimas. Neigimas. Savęs ir kitų įtikinėjimas. Pyktis. Ir galų gale susitaikymas. Tai yra penki žingsniai, kuriuos jums teks išgyventi, jei nepradėsite ieškoti naujų darbo galimybių dirbdami tai, kas paprasčiausiai nebebus reikalinga po 5 metų. Šiuo metu turite 3 galimybes:
Perspėja dirbančius vilkikų vairuotojais: jums gresia „studento-padavėjo“ sindromas
© DELFI / Kiril Čachovskij

1) Nedaryti nieko. Nes „Ai, kam gi čia reikia...“

2) Eiti į gatves, kaip sėkmingai tai darė taksi vairuotojai, kai į Vilnių atėjo „Uber“? Ai, tiesa, nesėkmingai.

3) Susikurti persikvalifikavimo planą su konkrečiais žingsniais ir nuosekliai jo laikytis. Niekas už jus to nepadarys.

Leiskite paaiškinti. Kreipiuosi į visus vilkikų vairuotojus, dirbančius, ar besiruošiančius dirbti šį darbą. Tūkstančiai labai protingų žmonių kasdien eina į darbą tam, kad atimtų darbą iš jūsų. Jiems padeda šimtai žmonių, kurie į tai investuoja sunkiai suvokiamo dydžio pinigų sumas. Tuo, kad jūsų darbo vietos neliktų, ko gero rūpinasi net ta pati įmonė, kurios vilkiką šiuo metu vairuojate. Kodėl aš toks užtikrintas? Pasiaiškinkim.

Įmonės, investicijos ir skaičiukai

Amerikoje populiaru pradėti kurti naujas technologijų bendroves tiesiog garažuose. Maži žmonės turi didelių svajonių supurtyti pasaulį savo „start-up’ais“. Pristatyti tai, kas iki šiol buvo neįmanoma. Jei galvojate, kad tokie pat svajotojai užsiima ir technologijomis, kurios išmes jus iš darbo – pagalvokit dar kartą.

„Otto“, „Apple“, „Audi“, „Volvo“, BMW, „Intel“, „Baidu“, „Bosch“, „DAF“, „Daimler“, „Iveco“, „MAN“, „Scania“, „DiDi“, „Ford“. Užtenka? Ne? Tęskim toliau. „General Motors“, „Lyft“, „Google“, „Honda“, „Huawei“, „Hyundai“, „Jaguar“, „Land Rover“, „Microsoft“, „Renault“, „Nvidia“, „Tesla“, „Toyota“. Man tęsti?

Visos išvardintos įmonės dirba ties šiomis technologijomis. 2015 metais tokių kompanijų buvo galima suskaičiuoti maždaug 25. Šiandien jau rastumėte daugiau nei 44. Visos nori gabalėlio didžiulio saldaus pyrago pavadinimu „self-driving Tech“ (angl. savarankiško vairavimo technologijos). Visos yra didelės, turi pinigų, noro ir darbuotojų. Tik ne visos skelbia skaičius, bet, pavyzdžiui, „Ford“ sakosi į šią technologiją investuojantys nei daug, nei mažai – vieną milijardą dolerių.

Atsikeli ryte, o tavo darbo nebėra? Ne visai

Tikiuosi jau bent šiek tiek išsigandote, dabar pakalbėkime rimčiau. Turbūt kaip ir aš netikite, kad atsikėlus vieną rytą visi vilkikų vairuotojai bus atleisti iš darbo ir gyvenimas pradės griūti.

Peržvelkime scenarijų, kuris šiek tiek arčiau realybės.

Pirmi patobulinimai įdiegiami į vilkikus. Jie leidžia vairuotojams pasijusti kaip lėktuvų pilotais – išvažiuoji į greitkelį, paspaudi mygtuką ir nors vis dar būtina laikyti rankas ant vairo, darbo lieka labai nedaug. Bent jau kol nepamatai, kad vyksta kelio darbai penktajame autostrados „Kaunas-Klaipėda“ kilometre ir jie tęsis kokius šimtą kilometrų. Tokie patobulinimai jau sėkmingai veikia „Tesla“ automobiliuose, todėl nieko naujo čia nesugalvojau. Sistema moka persirikiuoti iš vienos juostos į kitą, „mato“ aplinkinius automobilius, kontroliuoja greitį, padeda išvengti avarijų – kol kas viskas vairuotojų naudai.

Sėkmingai įdiegti patobulinimai didina pervežimo įmonių apetitą. Kaip žinote, egzistuoja tam tikri ribojimai, kiek valandų vairuotojas gali praleisti už vairo be poilsio. Su kiekvienu programinės įrangos atnaujinimu vairuotojams vis rečiau tenka perimti vilkiko kontrolę į savo rankas. Vilkikų gamintojai ir/arba pervežimo įmonės pradeda skleisti pranešimus spaudai apie be vairuotojo įsikišimo nuvažiuotus kilometrus, sumažėjusį avarijų skaičių ir tai reiškiančią naujo etapo pradžią. Etapo, kurio metu transportavimo kompanijų lobistai siekia įtikinti įstatymų leidėjus šiek tiek sušvelninti esamus ribojimus vairavimo be poilsio trukmei.

Transporto kompanijoms tai yra paprasta matematika. Sumažinus apribojimus, kelias, nuvažiuotas už tą patį vairuotojo atlyginimą, pailgėja. Tai reiškia, kad kilometro savikaina sumažėja arba daugiau krovinių su mažiau išlaidų per tą patį laikotarpį. Kiekvienas verslas nuolat optimizuojamas į kuo didesnį pelną, todėl to išvengti bus sudėtinga. Vairuotojai ir jų profsąjungos anksčiau ar vėliau pralaimės prieš darbdavius šiame žaidime, jei iš viso bandys pasipriešinti. O didelio pasipriešinimo gali ir nebūti. Vairuotojams pamažu pradeda patikti naujos technologijos, nes važiuojant reikia vis mažiau vairuoti, galima užsiimti ir įdomesne veikla. Spręsti kryžiažodžius, žiūrėti filmus ar kaip kitaip smagiai leisti laiką.

Vis dar nesijaučiate labai nereikalingi? Praleidote du svarbius dalykus

Pripažinkime, vilkiko vairuotojo darbas nėra nei prestižinis, nei labai smagus, bet gerai apmokamas, o darbuotojų nuolat trūksta. Vairuotojų paklausos ir pasiūlos skirtumas yra pagrindinis atlyginimo dydžio variklis. Kuo didesnė vairuotojų paklausa ir kuo mažesnė pasiūla, tuo didesni atlyginimai (su tam tikromis lubomis, žinoma). Tarkime, kad transporto kompanijų lobistai įtikino Europos komisiją, kad vairuotojai be sustojimo poilsiui kelyje gali praleisti valanda daugiau, nes darbas tapo paprastesnis, reikalauja mažiau atidumo ir įgūdžių. Kas nutinka paklausai, kai tie patys darbuotojai važiuoja valandą ilgiau? Ji sumažėja. O jei 3 ar 5 valandomis?

Antras svarbus dalykas – vairuotojų kvalifikacija. Tikrai negaliu būti užtikrintas, bet logika man diktuoja, kad į ilgesnes ir sudėtingesnes keliones važiuoja labiau patyrę vairuotojai. Mažiau patyrę leidžiasi į paprastesnes ir artimesnes. Tiesa? Bet jei naujos technologijos kelionę vis labiau paprastina, skirtumas tarp labai patyrusio vairuotojo ir naujoko po truputį tirpsta. Kuo lengviau apmokyti naują darbuotoją, tuo lengviau padidinti vairuotojų pasiūlą.

Jei sutinkate su aukščiau išdėstytomis mintimis, pagalvokite: dar nepriėjome save vairuojančių vilkikų be vairuotojo, o jūsų atlyginimas jau krenta. Galvojate, na jau ne, už mažą atlyginimą aš nedirbsiu. Bet tiesa tokia, kad paskutinius penkerius metus praleidote vilkiko kabinoje ir net nenutuokiate, kuo reikėtų užsiimti išėjus iš darbo. Aš tai vadinu „studento-padavėjo sindromu“. Būdami studentais jauni žmonės neretai įkliūna į užburtą ratą. Pradėdami dirbti padavėjais jie, dirbdami daug kvalifikacijos nereikalaujantį darbą uždirba palyginti neblogai. Darbas nėra lengvas, bet pinigai geri, o ir grafikas studentiškai pritaikytas. Bėda tik viena – baigęs universitetą pamatai, kad visų kvalifikuotų darbų pagal specialybę atlyginimai, neturint patirties, prasideda nuo labai mažos sumos, o tu jau įpratai gyventi iš tūkstančio padavėjiškų eurų per mėnesį. Tuomet lieka dvi galimybės – nusiteikti, kad ateitis svarbiau, sumažinti išlaidas ir pereiti dirbti kvalifikacijos reikalaujantį darbą. Arba toliau dirbti padavėju ir siekti karjeros restorane, nors diplomas ir sufleruoja, kad esi teisininkas. Labai panašios taisyklės galios ir vilkikų vairuotojams, kurie nenorės dirbti už mažesnį atlyginimą, jei nepradėsite plano kurti dabar. Vis dėlto turite dar penkerius metus.

Dabar turbūt turėčiau papasakoti, kaip galų gale vairuotojų vilkikams nebereikės visai. Bet nepasakosiu. Tiesiog nėra pakankamai priežasčių vairuotojus palikti vilkikuose. Jie daro daugiau avarijų nei kompiuteris. Jie nesugeba degalų sąnaudų reguliuoti taip tiksliai kaip kompiuteris. Jie pavargsta. Jie turi kaprizų. Jiems reikia mokėti daugiau. Jie nori atostogų. Todėl vienintelis likęs klausimas – ar spėsite išsimokėti būsto paskolą, kol tai nutiks, ar ne. Visi nutuokiantys apie informacinių technologių dabartinę kryptį ir turintys bent šiek tiek suvokimo apie tai, kaip veikia ekonomika, jums pasakys tą patį.

Ir pabaigai apie tuos 5 metus. Mokslininkai ir inovacijų ekspertai sako – nuo 5 iki 10 metų. Bet net nėra labai svarbu, kuris iš šių skaičių teisingas. Jei jums iki pensijos ar būsto paskolos išmokėjimo liko bent metais daugiau, turite rimtą problemą, apie kurią reikia galvoti šiandien, nes greitai bus per vėlu.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite pasidalinti savo patirtimi ir mintimis?Jūsų minčių laukiame el. paštu pilieciai@delfi.lt su prierašu „Darbas“.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Lietuvio nuotykiai Europoje: „fanaras“ po akim išgąsdino aplinkinius – vieni šokinėjo aplink, kiti net kvietė į vaišes (6)

Viskam savas laikas. Laikas atostogauti, skiepytis, švęsti, dirbti ir net į akį gauti. Nutaikiau...

Karštą vasaros romaną ir bučinius prie ežero prisimena net ištekėjusi už kito: visi turime tą vienintelį žmogų (15)

Ir visgi jaunystės meilė pati saldžiausia ir įsimintiniausia. Vasarą man tie prisiminimai dar...

Išgirdus, ką pažįstama kalba prie mano vaikino, pasidarė bloga: taip elgdamosis atrodot kaip mazgotės (57)

Kartais pasakymas, kad, sustok, pasauli, noriu išlipti, įgauna kita prasmę. Kartais tam tikras...

Suorganizavo dukrai įsimintiniausią vestuvių šventę: tai buvo svajonių savaitė (16)

Tai buvo svajonių savaitė. Savaitė, praleista kartu su brangiausiais žmonėmis, atvykusiais iš...

Pabėgėlių srautus prie Prancūzijos ir Anglijos sienų matęs vyras perspėja: jokios sienos Lietuvoje jų nesustabdys (91)

Mus vis puola. Na, ką padarysi, kad esame Europos centre ir dažnai tampame, liaudiškai pasakius,...

Top naujienos

Anglijoje pasislėpusiems lietuvių nusikaltėliams – netikėtas smūgis: nauja taktika jau duoda rezultatų (104)

Šių metų pradžioje buvo sudarytas 10-ies ieškomiausių Lietuvos nusikaltėlių sąrašas, kurie,...

Vytautė Merkytė | D+

Vyras, pranokęs patį šėtoną: jo sektantės it marionetės skerdė turčius – norėjo paspartinti apokalipsę Mansono biografijoje – sąsajos su Lietuva

Tai vyras, kuris yra laikomas tikru blogio įsikūnijimu. Jis – išprotėjęs genijus, su svastika...

Tragiška vyro, gimusio nykštuku, bet mirusio būnant milžinu, istorija (1)

Adamas Rainer buvo vienintelis žmogus istorijoje, kuris per savo gyvenimą spėjo pabūti tiek...

Liūdna istorija pasidalinęs Stano įspėja sergančius vėžiu neapsigauti: šie žmonės – žudikai (116)

Baisiai skambančią diagnozę „ vėžys “ kasdien Lietuvoje išgirsta apie pusšimtį žmonių.

Skrandžio rūgštingumas vis dažnesnė bėda: gydytoja įspėja – negydomas refliuksas gali išprovokuoti vėžį (13)

Gydytojai gastroenterologai pastebi, kad padidėjęs skrandžio rūgštingumas, kitaip refliuksas ,...

Delta atmainai keliant vis didesnį nerimą Izraelis pateikia skaičius: kiek nuo jos apsaugo „Pfizer“ vakcina (339)

Pasak Izraelio sveikatos apsaugos ministerijos, „ Pfizer Inc.“ sukurtos „Covid-19“ vakcinos...

Japonijoje dėl medalio kovosianti buriuotoja Viktorija Andrulytė papasakojo, kokiomis sąlygomis gyvena: esame visiškai uždaryti (28)

Lietuvos sportininkė, olimpietė , Lietuvos jachtų buriuotoja Viktorija Andrulytė (29) šiuo...

Vilniaus „Ryto“ gretose – solidus papildymas (15)

Komandos komplektavimo darbus tęsiantis Vilniaus „Rytas“ pasirašė sutartį su efektingais...

Mirė kadaise populiarios lietuvių grupės „NARS“ lyderis Raimundas Narsas (78)

Būdamas 56-erių mirė kadaise populiarios lietuviškos grupės „NARS“ vokalistas ir jos lyderis...

Pirmosios Jūros šventės dienos sulaukė tūkstančių: apie saugius atstumus pamiršta, kaukių nedėvėjo nė vienas (220)

Klaipėdoje prasidėjusios Jūros šventės pirmosios dienos laukiamiausias renginys šventinė...