Vieni pateisintų tokį kasininkų elgesį – daugybė žmonių, nuovargis, galbūt atsineštos emocijos iš namų, tačiau tai daro įtaką daugeliui iš mūsų, bet norint sau nesugadinti nuotaikos, o stengtis ją pataisyti – galima pradėti tai įgyvendinti mažomis pastangomis. Juolab, toks kasininkų elgesys neatneša naudos ir pačiam prekybos centrui: nusivylę klientai tikrai norės rinktis kitą prekybos centrą, o piktesni apie tokį darbuotojų elgesį, praneš valdžiai, administracijai. O tada tik dar daugiau blogų emocijų ir neigiamų padarinių.

Elementarūs ir jau mums įprasti pavyzdžiai. Pagyvenęs žmogus apsipirkinėja prekybos centre „Panorama“ esančioje „Rimi“ parduotuvėje, kasininkas įmušinėja kainas, žmogus nusprendžia paklausti apie parduotuvėje nerastą prekę. Tačiau jis iš kasininko nesulaukia jokios reacijos į užduotą klausimą. Jis toliau dėlioja prekes, net nepasukdamas į žmogų galvos, jam paklausus dar keletą kartų. Kasininkas pagaliau sureaguoja tik tada, kai išgirsta jam garsiai ir viešai išsakomas pastabas ir kritiką. Žinoma, jis nurausta, kadangi greičiausia esantis dar tik studentas, o parduotuvėje tik mokinys. Tačiau kokios kokybės aptarnavimo galima tikėtis iš šio darbuotojo ateityje? Jo atsiprašymas šį kartą parodo supratimą dėl netinkamo elgesio, tačiau kaip bus kitą kartą, niekas negali garantuoti, ar tai bus jam pamoka, lieka neaišku.

Visgi kyla klausimas, kas padarė įtaką jo abejingumui ir empatijai: ar tai šeimos moralės skiepijimo stoka, visuomenės anti-vertybių įtaka, ar galbūt asmeninis išsiauklėjimas? Kas turi įvykti, kad žmonės pradėtų jausti tolerancijos ir pagarbos jausmus, o visus juk aplanko malonus jausmas, kai prie kasos pasitinka besišypsanti kasininkė, palinkinti geros dienos.

Galbūt yra per mažai dėmesio skiriama tokių darbuotojų, kaip pardavėjų ir kasininkų mokymui. Kadangi jiems tenka nuolat bendrauti su žmonėmis, reikia turėti gerus ne tik bendravimo įgūdžius, bet ne ką mažiau ir psichologinius bei socialinius.

Kitas žmogus, ateidamas į parduotuvę, turi poreikį ne tik nusipirkti prekių, tačiau ir užpildyti bendravimo tuštumą, taigi darbuotojai turėtų savo darbą stengtis atlikti kompetentingai. Galbūt galima daryti prielaidą, kad jau yra pamiršta, kas yra kompetencija: žinios ir įgūdžiai, paremti vertybėmis.

Galima manyti, kad prekybos centrą aplankys daugiau pirkėjų vien dėl malonios aplinkos ir aptarnavimo. Tačiau ne tik aptarnaujantys darbuotojai turi vadovautis vertybėmis, lygiai tomis pačiomis vertybėmis turi vadovautis ir klientai, stengtis išlikti žmonėmis bet kurioje situacijoje. Kad net ir tekus apsikeisti „vaidmenimis“ būtų norima ne atkeršyti už nemalonius incidentus ar elgesį, o elgtis pagal normas. Tuomet pirkėjai, apakinti spindesio ir grožybių lentynose, su noru trauks prie kasų.

Nerašyta taisyklė, ar visgi nusistatymas?

Tikriausiai ne vienam teko susidurti su smulkiųjų monetų problema, liaudiškai vadinant, „baltais centais“. Dažnai įvairiose įstaigose stengiamasi patarti pirkėjui neieškoti smulkių pinigų, esą nebūtina. Ir vos retsykiais to prašoma iš darbuotojų. Suprantama, darbo su jų skaičiavimu daug, tačiau tai irgi yra pinigai ir kažkur vis vien turi būti priimami, o ne stumdomi vieniems nuo kitų.

Vilniaus geležinkelio stotyje įsikūrusioje parduotuvėje „Maxima“, kasininkės itin nenori priimti šių pinigų iš pirkėjų. Pagyvenęs pirkėjas, panoręs atsiskaityti smulkiais pinigais, atsineštais polietileno maišelyje, buvo paprašytas juos išgryninti banke. Tačiau vyriškis atkakliai įrodinėjo, jog nėra tokios taisyklės, nustatančios, kokį kiekį smulkių pinigų galima panaudoti atsiskaitant. Visgi kasininkė pakeltu tonu reikalavo vyriškį išeiti arba pakviesianti vyresniąją darbuotoją, vyriškis sutiko su ja pakalbėti. Po kažkiek laiko grįžusi kasininkė, kiek malonensiu tonu, pradėjo skaičiuoti monetas bei pirkėjo turimas prekes.

Taigi, tikriausiai galima daryti tokią išvadą, jog norint pasiekti savo tiesą, ją reikia tiesiog išsikovoti. Galbūt, kadangi nerašytos taisyklės kol kas ir nėra taisyklės. Visgi, parduotuvių skelbiamos akcijos ir pramogos ne visada suteikia tiek džiaugsmo, kiek yra skelbiama. Juk dirbtinis spindesys negali uždengti ydos ir akivaizdžios problemos.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!