aA
Manau, automobilio taršos mokesčio skaičiavimo metodika yra pagrįsta ydinga nuostata, jog viską lemia kuro rūšis ir variklio galingumas (kubatūra). Bet kas, kas vidaus degimo varikliu varoma autotransporto priemone naudojasi ne pirmus metus, kas jų yra eksploatavęs ne vieną, ne tik senas, nugainiotas vokiečių ar prancūzų, yra patyręs, kad kuro sąnaudos priklauso ne tik nuo variklio kubatūros ar galingumo.
© Shutterstock

Tai lemia ir variklio sureguliavimas, jo nusidėvėjimas, oro filtrų užterštumas, pagaliau, vairuotojo vairavimo ypatumai ir dar krūva veiksnių. O juk būtent sunaudoto kuro kiekis lemia oro (aplinkos) taršos mastą.

Taip pat ir vienkartinio – registracijos mokesčio principas yra ydingas. Vieni (tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys) mašinas keičia kas kelerius metus, kiti, kad ir įsigiję naują transporto priemonę eksploatuoja ją iki visiško jos nusidėvėjimo. Todėl visai nereiškia, kad asmuo, įsigijęs naują ar sąlyginai naują transporto priemonę ją eksploatuos vienodu intensyvumu ir vienodą laiko tarpą. Tad kyla klausimas, kodėl jiems mokestis vienodas? O ir eksploatuos ne vienodai paisydami jos (variklio kuro degimo proceso) techninės būklės, jos priežiūros bei gamintojo rekomendacijų. Tarša atsiranda degant angliavandeniliams. Kuo kuro sunaudojama daugiau, tuo paskleistoji tarša didesnė. Todėl vienkartinis mokestis paremtas visai neaiškiu principu: už kokią taršą mokėsime? Beje, mokėsime avansu – transporto priemonės registracijos metu.

Kiek taršos paskleidžiama sudeginus vieną litrą kuro (dyzelino ar benzino, ar kt.) įvertinti visai nesunku. Bet kas, kas mokėsi chemiją, šią lygtį išspręstų nesunkiai (Aplinkos ministerijos klerkai, matyt, šios disciplinos nesimokė). Pagal Seimui tvirtinti Aplinkos ministerijos siūlomą metodiką visai neatsižvelgiama į būsimą ne vienodą automobilių ridą, eksploatacijos trukmę, kuro padavimo į variklį, degimo sistemų būklę, variklio išdirbtų valandų skaičių. Pensininkas, kuris per metus nuvažiuos iki 5 tūkst. km ir versle besisukantis žmogus, kuris viršys ir 150 tūkst. km, mokės tą patį. Čia netgi kyla klausimas: kodėl šis naujai siūlomas mokestis vadinamas taršos mokesčiu?

Jei kalbama apie taršos apmokestinimą, sprendimas yra daugiau negu paprastas, tereikia į kuro kainą (Eur/ltr.) įskaičiuoti tarkime akcizą, kuris grįžta į valstybės biudžetą. Belieka susitarti koks jo dydis už „sudegintą“ skirtingų kuro rūšių mato vienetą. Sudeginai litrą benzino – moki (kuro pirkimo momentu) X Eurų, sudeginai litrą dyzelino: X+Y Eurų. Ir viskas skaidru, ir paprasta, ir teisinga. Kiek kuro sudeginai, tiek ir sumokėjai valstybei. Ir nesvarbu, ar važiavai su „Escalade“, ar su hibridiniu „Prius“. Naudojant tokį taršos mokesčio skaičiavimo mechanizmą išties būtų galima pasiekti socialinio teisingumo, nes būtų įvertintas transporto priemonės eksploatacijos intensyvumas, variklio sistemų darbo optimizacija, etc... Tuo pačiu reali aplinkoje paskleidžiama tarša.

Pagal naujai siūlomą mokesčio nustatymo metodiką elektriniai bei hibridiniai automobiliai, norint juos proteguoti bei skatinti jų įsigijimą nuo šio mokesčio atleidžiami. Tačiau hibridiniuose automobiliuose taip pat yra vidaus degino variklis, paprastai naudojantis angliavandenilių pagrindo kurą. Tad kodėl hibridiniai automobiliai neapmokestinami? Ar jie aplinkos neteršia? Neatmesčiau prielaidos, kad jie teršia aplinką gal net ir labiau už „benzininius“ bei „dyzelinius“ savo brolius. Bet čia jau atskira tema.

Turite daugiau informacijos šia tema?
O gal norite pareikšti savo nuomonę?
Pasidalinkite ja su DELFI skaitytojais
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(24 žmonės įvertino)
4.3333

Moteris nebenori nuodyti savęs ir vaikų įeidama į prekybos centrus: užtektų vienos pataisos (151)

Seime kelią skynėsi įstatymas dėl draudimo rūkyti balkonuose, kur rūkalius pričiupti ypač...

Biudžeto priėmimas parodė tikrąjį opozicijos veidą: gaila, kad šie parlamentarai pamiršo pareigą rinkėjams (197)

Kokių tik titulų neturi būsimų metų biudžetas : melagių; kenkėjiškas; nesąmonių; Juodojo...

Sukčiai nesnaudžia: pasaka apie sugedusį automobilį su šąlančia bobute tęsiasi (13)

Ko gero, daugelis Alytuje yra girdėję istoriją apie vyrą, kuris automobilių stovėjimo...

Vyras atviras: po Naujųjų metų pokyčių liks dvi išeitys – arba emigruoti, arba eiti į „šešėlį“ (171)

Noriu pasidalinti pamąstymais, kaip dabartinė valdžia, už kurią, beje, pats balsavau, žlugdo...

Sostinės gyventojui trūko kantrybė: vairuoti automobilį Lietuvoje yra per pigu (318)

Eilinė diena važiuojant į darbą – užsikimšusi Geležinio Vilko ir aplinkinės gatvės, kadangi...

Top naujienos

Druskininkų reabilitacijos centro darbuotojai papasakojo, kas vyksta už klientų akių: taip yra visoje Lietuvoje

„Paslaugos ir rūpestis, kurį gavau, buvo išskirtiniai; Nuostabi vieta atsigauti po operacijos;...

Ušackas prisimena darbą su Grybauskaite: vadybine prasme tai labai nemokšiška ir netinkama (223)

Maždaug pusmetį šalies vadovės poste praleidusi Dalia Grybauskaitė , 2010 metų sausį...

Po Vokietiją sukrėtusio nužudymo garsus žurnalistas cituoja Landsbergio perspėjimus (472)

Tragiška vyriškio, praėjusį savaitgalį mėginusio sudrausminti Augsburgo aikštėje...

Į greitkelį 116 metų amžiaus automobiliu išvažiavęs vyras sukėlė tragišką avariją (22)

Netoli Londono avariją sukėlė itin retas senovinis automobilis , o jį vairavęs savininkas –...

Kelmėje pareigūnė partrenkė per pėsčiųjų perėją ėjusią moterį

Kelmėje ne tarnybos metu pareigūnė sužalojo garbaus amžiaus moterį.

Vitalijaus Cololo laidotuvėse buvusio Artūro Orlausko neapleidžia viena mintis (7)

Pastaruoju metu humoro pasaulį sukrėtė ne viena mirtis. Neseniai palaidotas Vitalijus Cololo ,...

Lietuviai pasidalijo išradingais būdais, kaip be vargo papildomai užsidirbti apvalią sumą (101)

Sėdint namie ant sofos ir galvojant, kaip užsidirbti papildomus šimtą eurų ar du, nieko neįvyks....

Prognozes paneigęs Kavaliauskas prieš čempioną krito devintame raunde (77)

Ilgai laukta WBO pusvidutinio svorio kategorijos reitingo lyderio Egidijaus Kavaliausko ir dabartinio...

Dončičių sustabdė trauma, „Spurs“ žaidė rekordinį pratęsimą

NBA pirmenybėse praėjusią naktį sužaisti aštuoni susitikimai. Nemalonumai ištiko Dalaso...

Gydytoja – apie šiuo metu ypač aktualias nosies, ausų ir gerklės problemas: kaip išvengti sunkių komplikacijų (2)

Sloga, gerklės skausmas ir užgulusios ausys – dažni žiemos palydovai. Ką turime apie tai...