aA
Neverta neigti: mes visi dirbame dėl pinigų. Tačiau turbūt nė vienas žmogus negali ilgai ir prasmingai dirbti tik dėl jų. Na, arba tie pinigai turi būti labai jau dideli. Deja, mokytojo profesijoje jie tokie nėra ir, greičiausiai, niekada nebus.
Mokytojo darbas: yra kai kas, ko už pinigus nenupirksi
© Shutterstock

Todėl daug ir garsiai diskutuodami apie pedagogų darbo apmokėjimą, nemažą dalį realybės (ir sprendimų!) paliekame už užuolaidų.

Daugelis mūsų esame užaugę kitokioje santvarkoje nei gyvename šiandien. Prievarta ir besąlygiškas paklusnumas, nebėra šių laikų norma – mes norime demokratijos. Tai reiškia, kad siekiame lygiaverčio santykio, asmeninių ribų pripažinimo ir galėjimo susitarti. Tai gali būti iššūkis bet kurioje sferoje (auklėjant vaikus, valdant verslą ar valstybę), tačiau švietime šis iššūkis yra ypatingas.

Mokytojui keliamas lūkestis išmokyti vaikus juos sudominant, įtraukiant ir su jais susitariant – to tikisi tėvai, mokyklos administracija. Lūkestis kaip ir teisėtas, daugelis mokytojų jį galėtų atliepti, tik ar jiems suteikiami įrankiai šiai misijai įgyvendinti?

Todėl šalia tinkamo darbo apmokėjimo, mokytojo profesijos prestižo klausimų turėtume atkreipti dėmesį ir į dar vieną aspektą – kaip įgalinti mokytoją?

Galėjimas susitarti su klase

Lietuvoje mažai arba visai nėra pedagogų, kurie stokoja dalykinių žinių. Dalis galbūt galėtų pasitobulinti pedagogikoje, t. y. geriau perprasti būdus, kuriais vaikams perteikiama informacija, tačiau ir tai paprastai ateina su patirtimi. Tačiau daugelis pedagogų stokoja (o stokoja todėl, kad natūraliai to beveik nemokoma) psichologinių žinių bei gebėjimų.

Grupės valdymo įgūdžiai. Vaikų poreikiai ir netinkamo elgesio tikslai. Tinkamas ribų nustatymas. Gebėjimas susivokti savo emocijose. Mokėjimas save tausoti. Visi tai – milžiniška kompetencijų sritis. Įgūdžiai, kurie mokytojams neformuojami. Žinios, kurių neturėti tarsi gėda, bet kalbėti apie tai – dažnai sudėtinga.

Beveik visose klasėse yra vaikų, kurie tinkamais ar netinkamais būdais reikalauja mokytojo dėmesio. Yra sunkesnių situacijų, kai vaikai įvelia mokytojus į galios kovas, garsiai abejoja jo autoritetu ar dalyko išmanymu, provokuoja ir siekia sukelti pyktį. Kartais plika akimi stebimas noras atkeršyti.

Kiekviena iš šių situacijų reikalauja skirtingų įgūdžių. Kai kuriose jų atliepti vaiko poreikius ir susitvarkyti turėtų pats mokytojas. Kai kurios kitos būtų jau mokyklos administracijos ir vaiko tėvų reikalas.

Mokytojo darbas – padaryti tai, kas nuo jo priklauso, paleisti tai, kas nebepriklauso ir sugebėti atskirti vieną nuo kito. Tai yra socialinės emocinės kompetencijos, kurių šiandien švietimo sistemoje labai dažnai pritrūksta.

Santykiai su tėvais

Tėvų vaidmuo švietimo sistemoje nėra vienareikšmis. Iš vienos pusės, jie turi teisę tikėtis, kad jų vaikams bus suteikta kokybiška paslauga. Iš kitos pusės, juos reikėtų kviesti dalintis atsakomybe, kai vaiko netinkamo elgesio šaknys yra šeimoje ar asmenybiniuose procesuose.

Jokia situacija nėra tik juoda ar tik balta. Todėl reikia kompetentingos mokyklos administracijos, kuri įvardintų, kada konkrečiam mokytojui trūksta kompetencijos susitvarkyti, o kada pagalbos (dažniausiai – psichologinės) reikia vaikui arba visai jo šeimai.

Taigi, pedagogams reikalingi ne tik adekvatūs finansai. Jiems taip pat reikalinga drąsi ir kompetentinga administracija.

Juk kai vieno vaiko netinkamas elgesys trukdo visos klasės efektyviam darbui, nukenčia tinkamai besielgiantys vaikai ir jų tėvai. T. y. vaikai negauna atitinkamų žinių, o tėvai – tikslingo ir efektyvaus savo kaip mokesčių mokėtojų pinigų panaudojimo.

Todėl labai svarbu rasti būdus kaip išrašyti „sąskaitą“ tiems, kurie atsakingi už situaciją arba bent jau gali ją pakeisti. Nepaliekant mokytojo su užduotimi „kažkaip“ vienam susitvarkyti.

Vaikai su specialiaisiais ugdymo(si) poreikiais

Mokytojas gan greit pastebi, jei vaiko mokymosi procese kažkas stringa ir to negalima „nurašyti“ motyvacijos stokai. Vaikams su specialiaisiais ugdymosi poreikiais nepakanka darbo klasėje ir namų darbų. Jiems reikia daug daugiau pagalbos.

Deja, neretai nenorima girdėti, kad vaikas turi mokymosi sunkumų. Tėvams gali būti sunku pripažinti, kad vaikui reikia ypatingos pagalbos. Galbūt jie patys yra patyrę, ką reiškia būti „kitokiu“ vaiku. Gal jie nerimauja, jog vaikas taps atskirtas nuo kitų.

Deja, nors tėvų jausmai suprantami, dažnai atskirties baimė ir sukuria atskirtį. Norint problemą išspręsti, ją visų pirma reikia pripažinti. Pedagoginės psichologinės tarnybos teikia išsamias ir kvalifikuotas išvadas ir padeda nustatyti sunkumų priežastis, teikia rekomendacijas jas spręsti.

Priešingu atveju mokytojas paliekamas vienas su neidentifikuotais sunkumais ir lūkesčiu „kažkaip“ pačiam susitvarkyti. Be aiškumo, kaip pritaikyti ugdymosi programas, be logopedų ar psichologų pagalbos ši užduotis vienam paliktam mokytojui yra praktiškai neįveikiama.

Tai didelis emocinis krūvis žmogui, kurio negali kompensuoti jokio dydžio pinigai. Neįgyvendinamomis atrodančių užduočių kaina yra bejėgiškumas, nusivylimas, pyktis, neteisybės jausmas. Kartu prarandamas pasitenkinimas darbu.

Jokio dydžio atlygis nepajėgus kompensuoti didžiausio pedagoginio džiaugsmo – patyrimo, kad išmokai vaiką – praradimo.

Mokytojų emociniai poreikiai

Jau vien dėl išvardintų ir tikriausiai daugybės kitų dalykų mokytojo darbe yra daug įtampos. Švietime, kur kuriamas santykis su vaikais, suaugusiojo atsakomybė už savo jausmus yra kur kas didesnė, negu kitose profesinėse srityse.

Negebėdamas atlaikyti savo emocijų, mokytojas gali nejučiomis pereiti į galios poziciją, prarasti savitvardą ir „išsiventiliuoti“ ant vaikų. Taip prarandamas mokinių pasitikėjimas, bendradarbiaujanti pozicija, lygiavertiškumas ir, žinoma, efektyvi darbinė atmosfera. Užsisukęs ratas kelia mokytojui jausmus, kurių, vėlgi, nepajėgūs kompensuoti jokie finansai.

Todėl manau, kad psichologinė pagalba mokytojui turi būti norma, o ne kažkoks stebuklas. Tai sąlygoja šios profesijos specifika. Mokytojas turi matyti ir priimti save, savo pyktį, liūdesį ar bejėgiškumą. Iš akių „nepamesti“ vaiko, jo jausmų ir poreikių. Suvokti savo galimybių ribas ir grąžinti atsakomybę kitiems situacijos dalyviams. Neperdegti.

Galų gale, neprarasti džiaugsmo ir pasitenkinimo savo darbu – juk tai yra labiausiai paveikus mokymo metodas.

Kas įgalina mokytoją?

Mokytoją stiprina tinkamai organizuota pagalba. Pagalba, kuri galbūt ne visada duoda tai, ko norisi, bet atliepia tai, ko iš tiesų reikia ir sukuria sąlygas lygiaverčiam tėvų–vaikų–mokytojų bendradarbiavimui.

Mokytojui padeda, kai vaikų problemos yra pripažįstamos, ir nesvarbu, ar tai emocinės problemos, ar mokymosi sunkumai. Pripažįstamos ir realiai sprendžiamos. Jei tai padeda vaikui, tai padės ir mokytojui.

Mokytoją drąsina organizacinė kultūra, kurioje priimamas žmogaus netobulumas, ribotumas ir skatinamas psichologinis augimas. Kur net vadovas turi drąsos būti netobulas. Juk vadovavimas visada vyksta per asmeninį pavyzdį.

Įgalintas mokytojas nėra kažkokia išskirtinė privilegija vienai profesijai. Tai – dovana visuomenei. Galimybė vaikams tame amžiuje, kai formuojasi jų asmenybės, patirti lygiavertiškumą ir priėmimą, paskatinimą augti ir tapti asmenybėmis, kurios neabejoja savo vertingumu ir geba atliepti realaus pasaulio iššūkius.

Turite daugiau informacijos šia tema?
O gal norite pareikšti savo nuomonę?
Pasidalinkite ja su DELFI skaitytojais
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(13 žmonių įvertino)
4.0000

Norėjusi parduoti dviratį internetu moteris vos per plauką išvengė apgaulės: viską išdavė viena detalė (1)

Norėčiau, kad ši istorija būtų paviešinta ir apie ją sužinotų daugiau žmonių. Šiuometiniai...

Apie gėdingą nuotykį su kolega papasakojus moteris – nesitikėjo tokios pabaigos (1)

Yra posakis, kad nuo likimo nepabėgsi. Mano istorija patvirtina šį posakį, kad jeigu kas lemtas,...

Ištikus santykių krizei pora rado pikantišką išeitį: tai – ne nuodėmė, o malonumas (3)

Perskaičiau straipsnį, kaip vyko moters ir vyro pokalbis apie taip vadinamus " atvirus santykius"...

Apie atvirus santykius užsiminusi žmona pasigailėjo: girdint jo kalbas net bloga darėsi

Savaitgalį turėjau tokį keistą pokalbį. Su vyru buvome pasivaikščioti. Prieš tai skaitinėjau...

Po dešimties metų gyvenimo kartu liko sugniuždyta: praleistas laikas kartu nieko nereiškė

Mano istorija tegul būna pamoka visoms moterims, kurios laukia princo ant balto žirgo. Gal tai...

Top naujienos

Buvęs VSD vadovas: jau aišku, kad pirmąją karo fazę Rusija pralaimėjo (2)

Vladimiras Putinas gegužės 9-ąją oficialiai nepaskelbė karo Ukrainai, kaip buvo prognozuota....

Kaip sustabdyti didžiulį kainų šuolį: verslo atstovai įvardijo dabartines problemas (1)

Lietuvai išsiskiriant Europos Sąjungoje didžiausiais infliacijos rodikliais, verslo atstovai kalba...

Rusijos parlamentaras: mums vis tiek, kiek šalių sunaikinti (9)

Rusijos Valstybės Dūmos deputatas Aleksejus Žuravliovas, ketvirtadienį komentuodamas Suomijos ir...

Kirilenkos pareiškimas: mes patys save suspendavome

Andrejus Kirilenka stengiasi nesudeginti tiltų. Nors išvakarėse Tarptautinė krepšinio...

Žiniasklaida: Putino dukros partneris – Igoris Zelenskis (6)

Žiniasklaida sužinojo, kad Rusijos prezidento Vladimiro Putino dukra Katerina Tichonova sukūrė...

Delfi PliusViktorija Dačinskaitė

Gamtininkas Selemonas Paltanavičius pasakė, kada pagaliau prasidės tikra vasara ir kokių orų laukti artimiausiu metu

Jau kurį laiką Lietuvą naktimis balinančios šalnos verčia dar labiau ilgėtis vasaros....

Karas Ukrainoje. Ukraina įvardijo, ką laikys pergale prieš Rusiją: jei pralaimėsime, Europa bus visai kitokia Ukrainos kariuomenė praneša apie dar daugiau teritorinių laimėjimų

Rytiniame Donecko regione Rusijos pajėgos nužudė mažiausiai 10 ukrainiečių civilių, tarp jų...

Penkiskart iš eilės Šaro nuliūdintas „Real“ vedlys: kvaila galvoti, kad tai mūsų asmeninė dvikova specialiai „Delfi“ iš Belgrado

Septintasis šio sezono „ El Clasico “ po penkių iš eilės karčių piliulių, kurias Madrido...

LRT iš „Facebok“ ir „Google“ nusipirko reklamos už 163 tūkst. eurų

Pajamų iš reklamos negalintis generuoti Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija žengė,...