Gerbiamas miesto mere,

Aš esu jaunas vilnietis, kuriam rūpi gimtojo miesto problemos ir perspektyva. Rašau šį laišką pasipiktinęs savivaldybės neveiksnumu arba nežinojimu, kaip spręsti viešojo transporto problemas. Sutinku, kad savivaldybės darbuotojai susirūpinę tik „otkatinių“ projektų vykdymu, tai norėčiau išsakyti savo nuomonę ir pasiūlyti keletą sprendimų miesto viešajam transportui.

Esu studijavęs Švedijos ir Italijos universitetuose, daug keliavęs ir stebiuosi, kodėl mūsų miestas negali pasinaudoti jų geriausia patirtimi. Suprantu kad Jūs, mere, nesinaudojate viešuoju transportu ir nežinote problemų (kaip ir kiek laiko ir pinigų kainuoja nuvykti iš Gabijos st. iki Arkikatedros st. - tai paprasčiausias pavyzdys, yra ir brangesnių, ir ilgesnių), bet ką daro atsakingi už miesto transportą valdininkai ir darbuotojai?

Globalinės aplinkosauginės problemos verčia politikus skatinti naudotis ekologiškomis transporto priemonėmis arba viešuoju transportu, o Vilniuje atvirkščiai – viešasis transportas pati nepatogiausia, lėčiausia ir brangiausia miesto judėjimo priemonė. Aš tai pats patyriau ir galiu pasidalinti įspūdžiais.

Baigęs studijas įsidarbinau miesto centre ir kadangi miesto centras yra viena iš dviejų Vilniaus vietų, kurias galima pasiekti tiesiogiai (kita – stotis), nusprendžiau į darbą važiuoti viešuoju transportu, nes prieš tai dirbau vietoje, kurios buvo neįmanoma pasiekti viešuoju transportu mažiau nei per 2 valandas, nors nuosavu automobiliu tai buvo galima padaryto per 15-20 min. su miesto kamščiais.

Mano kantrybė išlaikė lygiai 2 dienas, tada nusprendžiau pasinaudoti nuosavu automobiliu, ir štai, važiuodamas automobiliu, aš sutaupau laiką (atvažiuoju 2 kartus greičiau), sutaupau pinigus (kelionės bilietas kainuoja 2,50 Lt, ten atgal 5 Lt, o jeigu su persėdimu, tai 10 Lt, o jeigu nenoriu laukti 30 min. tiesioginio - tai 15 Lt) ir dar keliauju komfortiškai. Tai siūlau spręsti pagrindines problemas, kurios nereikalauja milijardinių investicijų (tramvajus, metro, helikopteriai ir pan.), žinoma, ir nebus milijoninių „atkatų“, bet nors pagerės žmonių gyvenimas.

Viešasis transportas juda per lėtai – sprendimo būdai:

Įvesti greituosius maršrutus piko valandomis, kurie sustotų tik pagrindinėse stotelėse. Pasinaudoti daugumos šalių patirtimi – įvesti stoteles, kur sustoja tik pagal pageidavimą – jeigu nori išlipti toje stotelėje, paspaudi mygtuką (mūsų gyventojai iki šiol galvoja, kam jie įrengti kiekviename autobuse).

Miesto viešojo transporto stotelių planuotojai retkarčiais galėtų pagalvoti galva prieš suprojektuodami naujas miesto viešojo transporto stoteles už šviesoforų – autobusas sustoja prieš šviesoforą, pastovi, tada už šviesoforo iškart stotelė ir ten pastovi (sugaištant minimum 10 min). Logiška būtų, jeigu tai atrodytų kaip prie žaliojo tilto – autobusas stovi stotelėje ir laukia leidžiančio šviesoforo signalo, o ne kaip naujose saulėtekio stotelėse – 1,5 km atkarpą važiuoja 15 min.

Kita situacija – kai už sankryžos įrengiamos 2 stotelės, kai galėtų būti viena prieš sankryžą (žinoma yra ir atvirkštinių variantų, kaip prie „Holiday Inn“ viešbučio, todėl ir siūlau pagalvoti galva prieš projektuojant).

Viešasis transportas labai brangus – sprendimo būdai:

Europoje nuolatiniai bilietai nėra mėnesiniai, yra 30 dienų bilietas – logika paprasta, nes keleiviai apgaunami vasario mėnesį, kai sumoka už mėnesinę paslaugą, o viešojo transporto įmonė apgaunama, kai mėnesyje yra 31 diena, todėl 30 dienų bilietas yra teisingiausias sprendimas. Dabar Vilniuje nuolatinį bilietą galima nusipirkti iki mėnesio 15 d., tai yra sumoki visą kainą už 15 dienų paslaugą? Arba jeigu nori nuolatinio po 15 d., tai jo negali nusipirkti, turi 15 dienų važinėti su vienkartiniais bilietais.

Kita problema – vienkartiniai bilietai, kadangi Vilnius yra miestas ir nėra įmanoma visur paleisti tiesioginius maršrutus, tai kelionė iš taško A į tašką B dažniausiai reikalauja pasinaudoti keliais maršrutais, o dabar galiojanti vienkartinio bilieto sistema neapima nei ekonominių, nei socialinių problemų. Ar tu važiuoji iš Naujosios Vilnios iki Stoties ar iš Pilaitės iki Spaudos Rūmų, sumoki tą pačią kaina. Europoje vienkartinis bilietas galioja tam tikrą laiką ir nuo to priklauso kaina. Aš siūlau pakeisti dabartinę sistemą (su istoriniais komposteriais) ir įvesti laiko bilietus, tai galėtų būti 20-30 min. – 1Lt, 90 min. – 2,50 Lt.

Tiek trumpai norėjau išsakyti savo nuomonę ir pasiūlymus dėl viešojo transporto tobulinimo. Taip pat norėčiau priminti tarybinę sistemą, kai už inovacijas ar patobulinimus įstaigos mokėdavo premijas, tai, manau, Vilniaus miesto savivaldybė irgi galėtų už gerus pasiūlymus mokėti premijas, o premijas pasiimti iš tiesiogiai atsakingo departamento, kuriam pateiktas pasiūlymas ir kurio jis pats nebuvo numatęs.

P.S. Arba veikiam kartu miesto labui, arba veikiam prieš negirdinčią valdžią.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!