aA
Kovo 31-ą dieną prasidėjo jau 21-ą kartą vykstantis Vilniaus tarptautinis kino festivalis (VTKF) „Kino pavasaris“. Šiemet į kino sales jis vėl kviečia gausybę kino mylėtojų, kurie turės galimybę pasirinkti iš daugiau nei 200 programoje esančių filmų (130 pilnametražių ir 80 trumpametražių filmų).
Colinas Farrellas
© Reuters/Scanpix

Pirmasis šio „Kino Pavasario“ filmas, kurį apžvelgsiu, tai graikų režisieriaus Yorgos Lanthimos kūrinys „Omaras“ (The Lobster, 2015). Tai pirmasis jo filmas, kuriame režisierius naudoja tarptautinio žinomumo aktorių sudėtį.

Tokiais atvejais visada iškyla papildomų lūkesčių, mat jei režisierius sugeba kurti aukšto lygio kiną su savo šalies aktoriais, gavęs galimybę dirbti su žvaigždėmis jis turėtų kilti dar aukščiau. Tačiau tarptautinės žvaigždės ir jų puikiai žinomi veidai gali nieko nereikšti, nebent atverti galimybę su režisieriumi susipažinti gerokai platesnei auditorijai.

„Omaro“ centre – Deividas (akt. Colin Farrell). Distopinio, netolimos ateities pasaulio gyventojas, kuris po 12-kos metų trukusios santuokos išsiskiria su žmona ir pagal miesto taisykles yra iškraustomas į nuošalų, itin keistą viešbutį, kuriame apgyvendinami vienišiai. Viešbučio gyventojams suteikiamas didžiulį stresą įvarantis terminas – 45-ios dienos susirasti idealią antrąją pusę, o nesėkmės atveju gresia pavirtimas į pasirinktą laukinį gyvūną.

Viešbutis yra absurdiškas ir siurrealistiškas, jame galioja itin griežtos taisyklės, o Viešbučio darbuotojai imasi pačių keisčiausių būdų, kad įtikintų jo gyventojus jog gyvenimas poroje yra daug geresnis nei būvimas vienam. Pavyzdžiui, tik atsikrausčius į viešbutį gyventojams viena ranka yra prirakinama už nugaros, nes „viskas yra lengviau poroje“.

Visa tai pateikiama bejausmio humoro forma, kuri yra stebėtinai efektyvi. Susirasti antrąją pusę šioje visuomenėje (kaip ir mūsų pačių) yra gyvybės ir mirties klausimas, tad ore tvyro didžiulė desperacija, o veikėjai imasi įvairiausių priemonių, kad išgyventų – apsimetinėja, kad turi su kitu žmogumi kažką bendro, kad supranta jį ar ją. Bendrumas čia vaizduojamas itin komiškai ir ekstremaliai, nes poros turi turėti labai konkrečius vienodus bruožus (abu partneriai luoši, abu gitaros virtuozai, ar abiems netikėtai pradeda iš nosies bėgti kraujas) ir tai dar labiau apsunkina veikėjų galimybę pritapti.

Yra ir dar viena galimybė – pabėgti iš viešbučio į miškuose susidariusią vienišių bendruomenę ir būti medžiojamam Viešbučio gyventojų (raminamaisiais šaudmenimis pašauti vienišiai prideda viešbučio gyventojui papildomą dieną viešbutyje). Režisierius taip vaizduoja visuomenės kovą su iš minios išsiskiriančiais žmonėmis, nesilaikančiais jiems primestų taisyklių. Tačiau netikėtai šioje bendruomenėje egzistuoja dar griežtesnės taisyklės, atspindinčios žiaurią ir kerštingą žmogaus prigimtį.

Tie, kurie viešbutyje buvo verčiami susirasti antrąją pusę, čia negali net flirtuoti ir už tai yra baudžiami žiauriomis fizinėmis bausmėmis. Pagrindinis veikėjas tampa išimtimi ir nuolatos kovoja su despotiškos visuomenės iškeltomis taisyklėmis, kad ir kur jos iškiltų. Filmo pradžioje jis priešinasi naujos meilės idėjai, jam šiuo atveju tai tiesiog primesta būtinybė, tačiau patekus į mišką, kur meilė draudžiama, jame atgyja bejėgiškas romantikas.

„Omaras“ yra kupinas juodo, satyriško humoro, besišaipančio iš mūsų pačių noro įtilpti į kažkokius visuomenės suformuotus rėmus, kad ir kokie absurdiški jie bebūtų. Jis atspindi keistą modernios visuomenės socialinį spaudimą, vienatvės baimę, individualumo praradimą. Visi veikėjai kalba tokia pat, ypatingai mandagia maniera, kuri žiūrovui pasirodys itin nenatūrali ir keista.

Tačiau ir mes patys dažnai taip kalbame, tam kad prisitaikytume sudėtingose, nemaloniose situacijose, nuslėpdami savo tikruosius jausmus. Ir nors veikėjai šneka tokiu pačiu tonu, mes galime įžvelgti kiekvieno jų individualumą, todėl čia būtina pagirti išties puikų visų aktorių darbą, o ypatingai pagrindinio veikėjo Deivido rolę atlikusį Coliną Farrellį, kuris atlieka kone geriausią savo pasirodymą kino ekrane.

Vizualiai, Yorgos Lanthimos kuriamas pasaulis yra tvarkingas ir estetiškas, veikėjai aprengti identiškais kostiumais ar suknelėmis, iš jų atimta saviraiškos galimybė. Atmosfera taip pat kuriama puikiai atrinktu klasikinės muzikos garso takeliu, kuris sukelia ganėtinai kraupią, tačiau tobulai filme kuriamą pasaulį atspindinčią, atmosferą.

„Omaras“ – tai sudėtingas ir daug diskusijų apie mūsų pačių visuomenę iškeliantis filmas, kupinas keisto ir tamsaus humoro, siurrealistinių vaizdų ir puikios aktorių vaidybos. Tai nėra filmas kiekvienam, tačiau pasitelkus atvirą protą ir žvilgtelėjus giliau, nesunku suprasti, koks unikalus ir aktualus yra šis Yorgos Lanthimos darbas.

Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Porą užklupo netikėta žinia – papasakojo, kas padėjo įveikti krizę (9)

Neseniai buvo minima pasaulinė diabeto diena. Ačiū už rūpestį, nesergu, bet jei jau...

Lietuvos prezidento rinkimų kampanija įsibėgėja: kodėl Lietuvai reikia antrojo Trumpo? (54)

Aš tikrai myliu Lietuvą. Esu žmogus, kurį, manau, auklėjo pakankamai patriotiškai. Nors tikrai...

Draugės palaikymą juto net ir po mirties – skeptikų kalbos neįdomios (33)

Tas buvo seniai, bet pamenu iki šiol. Manau, kad artimi žmonės nepalieka mūsų, stebi iš...

Ieškojo darbo valstybės tarnyboje – kilo daug nepatogių klausimų (74)

Galvojau, kad Lietuvoje nėra žodžio laisvės, bet ji tikrai yra. Mano straipsnis gavo tam tikrą...

Benamės katės Dzūkijos gyventojai tapo galvos skausmu: kur besikreipi, grįžti į pradinį tašką (5)

Mūsų kaime, kuris yra Dzūkijoje , tarp miškų, prieš trejus metus kažkas atvežė ir išmetė...

Top naujienos

Kremliaus Trojos arklys Europoje: pavojingas susitarimas su rusais – tik pradžia (448)

Dar 2017-ųjų lapkritį Ispanija kaltino Rusiją dėl kišimosi į referendumą Katalonijoje....

Gali užtekti vienintelio kriterijaus, kad vaikas būtų paimamas iš šeimos (350)

Alkoholis ir vaikų priežiūra - įstatymiškai neuždrausta, tačiau sunkiai suderinama....

Ketvertuko šeimoje po kaltinimų vyrui – skaudūs išbandymai: motina ryžosi prabilti atvirai (197)

Ašaros, pakilęs kraujo spaudimas ir dingstantis pienas – pirmojo Panevėžyje ir šešto Lietuvoje...

Sinoptikai perspėja: šaltukas primins, kad artėja žiema (5)

Pirmadienį Baltijos regiono link savo poveikio sferą plės Skandinaviškas anticiklonas, Lietuva...

Carolinos Herreros patarimai vyresnio amžiaus moterims: ko niekada neturėtumėte vilkėti (62)

Niekas taip nesendina moters, kaip apsimetinėjimas, kad ji vis dar jauna, įsitikinusi Carolina...

Monika Šedžiuvienė – atvirai apie išgalvotas „sužadėtuves“, būsimas vestuves bažnyčioje ir vaikus su naujuoju draugu (145)

Nepaisant keletą metų trukančių viešų skyrybų, šiandien Monika Šedžiuvienė sako esanti...

Turistų spąstai Barselonoje – kosminės eilės ir kišenvagiai nuo šios vietos neatbaido (11)

Jei Barselona būtų draugė, tai būtų draugelka , kuriai nesigėdyčiau 4 valandą ryto...

Po triuškinančios pergalės – Jasikevičiaus juokai apie „snaiperį“ Kavaliauską (29)

„Betsafe – LKL “ čempionate Kauno „Žalgiris“ (10/1) Šiaulių „Šiaulius“ (0/11)...

Karjeros pergalė: Zverevas emocingai triumfavo finaliniame ATP turnyre (27)

Londone (Didžioji Britanija) pasibaigusiame Teniso profesionalų asociacijos (ATP) sezono turnyre...