aA
Dar nepraėjo nei savaitė po Popiežiaus Pranciškaus vizito mūsų Lietuvoje, bet dar nenutilo ir skandalas, lydėjęs šį vizitą – Eurika Masytė bei dar keletas „Facebook“ šiukšlyno atstovų pareiškė pasipiktinimą, kad štai, tamsiaodė lietuvaitė negalėjo pasitikti Popiežiaus oro uoste, nes lietuvių tokių nebūna ir tai yra baisus tolerantiškosios visuomenės dalies farsas, siekiant parodyti, kokie mes dirbtinai tolerantiški, nes iš tikrųjų tai visai netolerantiški. Man labai patinka tokie skandalai, todėl pabandysiu giliau paanalizuoti kuo teisios bei neteisios yra abi pusės.
Eurika Masytė
© J.Barščevičiūtės nuotr.

Pradėkime nuo argumentų ir tautininkų flango. Jie, kaip ir visada, jaučiasi žinantys, kaip teisingai mylėti ir atstovauti Lietuvą ir sako, kad tautiniai drabužiai tai mergaitei netinka, nes jie yra XVI - XIX a. laikų, kai lietuviai net nežinojo, kaip tas tamsiaodis atrodo. Taip pat yra didelis įsitikinimas, kad tauta turi būti atstovaujama tik tokių žmonių, kurie atitinka lietuvių genomą, kad ir ką tai reikštų, kad buvo sugriautas mūsų, kaip „baltos“ tautos, autentiškumas, pagarba tradicijoms ir kultūra.

Didieji meilės Lietuvai monopolistai aiškina, kad mergaitė nėra lietuvė, nes jos tėvas, maža to, kad nėra šviesios odos spalvos, dar yra net ne lietuvis ir ji negali būti traktuojama kaip tinkama atstovė mūsų tautai bei šaliai.

Pažiūrėkime, ką apie tai sako kita pusė – išsilavinę, tolerantiški visuomenės nariai aiškina savo poziciją gan paprastai. Lietuvė mergaitė, besimokanti katalikiškoje mokykloje ir puikiai kalbanti itališkai, buvo atrinkta pasitikti Popiežių Pranciškų, pasakyti jam keletą žodžių. Ji yra tokia pati lietuvė kaip ir visi kiti, kurie laiko save lietuviais, kurių vienas iš tėvų yra lenkas, latvis, vokietis ar rusas.

Apie kažkokio tautinio genomo klausimus nėra nei kalbos – nerasime Pasaulyje nei vienos tautos, kuri savo genuose nėra persimaišiusi, taigi, kalbant apie tradicinį, matomą lietuvių tautos vaizdą, galime kalbėti tik apie stereotipus, o jie gali būti labai skirtingi. Kultūriškai mes galime būti matomi kaip paskutiniai Europoje pasikrikštiję barbarai, kaip broliška lenkams tauta, kaip rusų baudžiauninkai, pamaldūs tarpukario atgimstantys didžios šalies atstovai arba kaip dabartiniai emigrantai, smaugiantys Londono kūdrose gulbes ir kepantys jas iškart, vietoje, ant kranto.

Sakyti, kad mes privalome savo tautą pristatyti stereotipiškai, yra labai keistas būdas nusivažiuoti į lankas. Tokiu atveju, Popiežių Prancūzijoje turėtų pasitikti pora prancūzų, kurioje vyras būtų žemesnis už moterį, dėvėtų beretę, laikytų rankose bagetę, o jo žmona būtų liekna kaip dviratis ir rūkytų nesustodama. Vokiečiai turėtų pasitikti Popiežių su apkūniu vyriškiu su šortais, litriniu alaus bokalu vienoje rankoje bei pretzel’iu kitoje. Stereotipai yra dažnai juokingi, subjektyviai suvokiami ir veda į labai kuriozines situacijas, kurios yra ne ką mažiau dirbtinos nei ta meilė Lietuvai ir jos žmonėms, apie kurią aiškina ta pati emigrantė Masytė. Ne visą Lietuvą jie myli. Jie myli tik mėlynaakę, jų stereotipus atitinkančią Lietuvą, kurią yra patys išsigalvoję. Dabartinė atvira, europietiška Lietuva yra jiems netinkama ir neteisinga.

Pažiūrėjus paprasčiau, viskas atrodo gan akivaizdžiai – didieji tautininkai yra praeityje paskendę, kompleksuoti, jautrūs kurmiai, akli dabartinei realybei ir reitinguojantys lietuvių tautos narius pagal jų išvaizdą. Jie negali pakęsti, kad Lietuva eina ne ten, kuri jie tikisi, o tai yra neina praeitin. Jų rasizmas, homofobija ir dažnai antisemitizmas yra grindžiamas jų vidiniais kompleksais ir bandomas užmaskuoti pasiteisinimais ir iš piršto laužtais „argumentais“ apie genomus ir autentikas. Jiems tiesiog nepatinka juodaodžiai, LGBT, žydai ar dar kažkas.

Ir todėl yra dar sunkiau, kai koks nors Ūkio ministerijoje dirbantis tūlas linas, už mūsų pinigus trinantis valstybinę kėdę ir rašantis radikalų šlamštą, sulaukia pasipriešinimo savo skleidžiamai neapykantai. „Yra paminama kita nuomonė! Kur yra tolerancija?!“ – šaukia jie ir panašūs. Jiems atrodo, kad netolerantiška ir diskriminuojanti nuomonė turi būti toleruojama.

Taigi pabaigai, aiškinu visiems, labai tiksliai ir konkrečiai – negali būti toleruojama netolerantiška nuomonė. Negali būti toleruojama nuomonė, kad veganai turi būti atriboti nuo visuomenės. Negali būti toleruojama nuomonė, kad krikščionys negali išpažinti savo religijos. Negali būti toleruojama nuomonė, kad žydai negali turėti daugiau turto, nei lietuviai. Negali būti toleruojama nuomonė, kad žmogui, kuris yra kitokios odos spalvos, negali būti suteikiama galimybė atstovauti savo šalies. Kuo baigiasi pakantumas nepakančiai, netolerantiškai nuomonei, mes visi žinome. Tada diskriminacija tampa norma, o kur diskriminacija, tapusi norma, veda, mes visi žinome, ką tik paminėję Vilniaus geto likvidavimo metines.

Gerbiami meilės Lietuvai monopolistai, laikykitės bent jau Popiežiaus Pranciškaus mokymų apie atvirumą ir priėmimą, jei jau neišmokote gerbti kito žmogaus patys.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite paprieštarauti autoriui? Arba išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt.

Įvertink šį straipsnį
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(6 žmonės įvertino)
3.3333
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Popieriuje“ praradau žmoną, bet realybėje netekau kur kas daugiau (102)

Laiškas mano buvusiai žmonai, jos vardas iki šiol dar vis skamba mano mintyse ir širdyje .

Į vaikino pasiūlymą iš pradžių reagavo įtariai – greitai viskas pasikeitė (9)

Visa tai įvyko prieš gerus šešerius metus. Susipažinome internetinėje pažinčių svetainėje....

Skolininką išmušė iš vėžių tarpininkų įkainiai: tai visiška „skylė“ mūsų įstatymuose (41)

Norėčiau atkreipti dėmesį į visišką „skylę“ mūsų įstatymuose , kuria naudojasi skolų...

Nesusipratimas Kauno „Maximoje“: kasininkės ir apsauginio veiksmai įsiutino mažamečio motiną (148)

Savaitės viduryje Kaune , vienoje „Maximos“ parduotuvėje prie kasos buvo sulaikytas...

Top naujienos

Agnė Zuokienė – apie sunkų rinkimų laikotarpį ir gandus: buvo baisesnių dalykų už skyrybas (168)

„Buvo tikrai labai daug įvairių dalykų išsakyta apie mūsų šeimą ir mano vyrą“, –...

Knygą rašantis Kunigėlis – apie Valančiūno dėl Lietuvos galimai atsisakytus milijonus ir savo klausimą Jordanui (39)

Ar prisimenate nors vieną epizodą, kad tiksint paskutinėmis rungtynių sekundėms kas nors būtų...

Sinoptikai turi gerų naujienų: pavasario sulauksime dar šią savaitę (5)

Šiandien mūsų šalies link artės atmosferos frontas. Didesnę dienos dalį vyraus debesuoti su...

Grubliauskas apie liberalų paramą Vaitkui: tai primena savotišką politinį Stokholmo sindromą (96)

Praėjusį sekmadienį įvyko savivaldos rinkimų antrasis turas, kuriame visi penki didmiesčių...

Kraujomaišos tabu nepaisė ne tik Europos, bet ir Lietuvos didikai: Vytautui Didžiajam teko prašyti popiežiaus malonės (33)

Ką bendro turi išprotėjęs bei orgijomis pagarsėjęs Romos imperatorius Kaligula , Kleopatra ,...

Paryžius – brangiausias Europos miestas: moterų kirpimas čia kainuoja 105 eurus brangiausi pasaulio miestai (102)

Paskelbtame brangiausių pasaulio miestų sąraše pirmą kartą pirmąją vietą dalijasi trys...

Ivaškevičius: aš turiu savo versiją, žinau, kad tai buvo uždelstas kerštas (446)

Politinių kalinių, tremtinių bei kitos organizacijos sausio pradžioje reikalavo sušaukti premijų...

Vertinkite patys: Gabrielė Grygolaitytė-Vasha pristatė limituoto leidimo drabužių kolekciją (78)

„Dar gruodžio mėnesį užsiminiau, jog esu sulaukusi itin viliojančio pasiūlymo. Kadangi darbus...

Avarija Vilniuje sukėlęs girtutėlis vairuotojas galva rėžėsi į stiklą (25)

Bendrasis pagalbos centras informavo, kad Vilniuje, Salininkų g., susidūrė du lengvieji...

Grįžusi iš pasivaikščiojimo moteris negalėjo patikėti savo akimis: nuo savo ir sūnaus kūno nurinko 118 erkių (104)

Neseniai pabudusios erkės po žiemos miego išties praalko – nenustebkite, jei apsilankę miške...