aA
Dvi valandos dviejose Vilniaus vietose.
V13
V13

Istorija nr 1. Viršuliškių „parko“ istorinės atminties kūrimasis

Prieš nepilnus metus, periodinėje (ar skaitmeninis kasdienių naujienų žiniatinklis atsinaujinantis tik pagal jam vienam suvokiame logiką, gali būti taip vadinamas?) perskaičiau, kad žinomų Lietuvos tapytojų sūnus Mykolas Sauka „įspaudė“ savo kūrybos „pėdą“. Jo pasirinkimas man tuo metu pasirodė intriguojantis ir savitas. Ši skaitmeniniu būdu atskriejusi žinia išliko atmintyje su žyme – „reikės aplankyti tą parką ir pažiūrėti tas skulptūras“.

V3
V3

Bendroje viešoje veikloje Saukos betoninės skulptūros sulaukė nemažai dėmesio. Kultūrinių naujienų sraute jų atsiradimas atrodė daugiau mažiau taip, kad menininkas ieško savo „vietos ir raiškos būdo“. Be jokios ypatingos ŠMC ar MO pompastikos ir reklaminių/ skatinančių/ formuojančių nuomonę specialistų/ kultūros autoritetų žinučių/ deklaracijų/ raginimų/ dūsavimų/ dėkojimų. Tokia kultūrinio isteblišmento laikysena tik dar labiau masino aplankyti „tą vietą“ ir pažiūrėti „tuos dalykus“.

Bendrame žinučių (90 proc. tekstinių nuorodų atrandamų taip vadinamoje internetinėje žiniasklaidoje, žiniomis tikrai vadinti negalima, tad renkuosi jas vadinti – žinutėmis) sraute šis įvykis buvo užfiksuotas taip, kaip rašoma. Menininkas labai aiškiai formuluoja savo poziciją, apie kultūros išcentruojantį būvį ir kultūrinės atminties kūrimo poreikį, apie tai, kaip sąmoningai jis rinkosi ne tik savo kūrinių išraišką, bet ir jų būsimą „gyvenamąją“ vietą. Paskaičius visą interviu su Sauka, susidaro įspūdis, kad jis turi ne tik menininko teche, bet ir pathos. Deja, kaip dažnai būdinga kuriantiems žmonės, Sauka turi ir kiek naivokų lūkesčių. Mąstydamas apie tolesnį savo kūrinių „gyvavimo pobūdį“ jis teigia, kad pastarieji Viršuliškių parke gyvens kaip jo „namiškiai“, kaip voverės ar barsukai ir kad to miško/ parko „ne-namiškiai“/ lankytojai, čia atklydę ar su interesu atėję žmonės, bus sąmoningi ir „neateis naktį su kūju“, t. y. neniokos jo skulptūrų.

V6
V6

Sauka nenumatė vieno paprasto akcento, o jei numatė, tikėtina neįvertino jo poveikio galios: matyt, ieškodamas per Google paiešką vietos savo betoniniams „namiškiams“, negali įsigyventi į tą vietą iki galo. Google retušuoja ir eliminuoja vietos asmeniškumą („uždengiami ar retušuojami žmonių veidai ar mašinų numeriai yra tiesioginis šio „uždengimo“ pavyzdys), todėl pozityvi aplinka: sutvarkytos vaikų žaidimų aikštelės šalia parko, niekuo neišsiskiriančių blokinių namų tvarkingi kiemai, vaikų darželis iš vienos pusės, tyli ir rami vyraujanti atmosfera apžiūrint tą vietą dienos metu, neatskleidžia kas yra „tikrieji šios vietos valdovai“. Tačiau apie tai jau istorijos Nr. 1 moralas.

O dabar dar kartą trumpai įtvirtintina tai, kaip viskas atrodo po Saukos kūrybinės užmačios įgyvendinimo ČIA. Ši nuoroda leidžia suprasti, kaip pasikeitusi vieta formalizuojama kaip esanti jau kitokia: Viršuliškių parkas aprašomas jau su nauja tapatybe, formaliai nurodant tiek jo aplinką, tiek ir įdomųjį turinį. Saukos kūrybinis veiksmas jau tampa kultūrinės istorijos su atitinkama intencija, kūrimosi faktu.

Visa ši ilga litanija su atitinkamais šio teksto autoriaus apmąstymais skirta tik keliems poleminiams sakiniams užrašyti ir jums pasakyti:

  • Faktas – „plikas“ kitokios „kultūros“ Viršuliškių parke užfiksavimo pademonstravimas (nuotraukose matomi kitokios skulptūrų korektorių „kultūros“ intencijos ir būvis);
  • Klausimas – ar tai, ką matome nuotraukose, turint omenyje Saukos kūrinių „neprovokatyvų pobūdį“, atskleidžia apie dalies vilniečių psichologinį, mentalinį ir praktinės elgsenos asmenybių būvį?;
  • Retorinis teiginys: kultūra, o ypatingai jos istorinė atmintis, labai sunkiai skverbiasi pro „banalybes ir kasdienybės užkardas“ (todėl dar kartą šioje vietoje iškyla neįtikėtinas Juozo Miltinio žygdarbis Panevėžyje, sovietinio betono ir darbininkijos aplinkoje sukūrus ir išauginus neįtikėtinos reikšmės kultūrinį fenomeną).

O vis dėlto vietoj moralo, trumpas lyrinis nukrypimas: žvelgiant iš toli (nuotraukos, kuriose matome iš tolo rankas išskėtusio žmogaus skulptūrą) ir nematant „pakoreguotų“ skulptūrų plinta kūrybinės pastangos „dvasia“, jaučiamas kuriančiojo pažadas ir masinimas, kad ten yra žmogiškos kultūrinės atminties taškas.

V17
V17

Įėjus į skulptūrų erdvę, visų pirma užplūsta nusivylimo jausmas, barbariško elgesio pavyzdžio identifikacija ir... kultūrinės auros nebuvimo pajauta. Aiški, banali ir kasdienė aplinka. O gal šioje vietoje būtent to ir reikia? Gal tai pats geriausias dalykas, kas gali būti Viršuliškių parke: menininkas atliko savo misiją, o jo misijos atminties archyvuotojai įamžino ją savo korekcijomis ir to meto vyraujančių nuotaikų į-SI-amžimais – alkoholinių gėrimų stiklo šukėmis, vienkartinių indų liekanomis, lytinių organų kasdienio vaizdavimo spaudais, užrašais, kurie „varo į priekį tuščios galvos sąmonę“ ir... ką dar jie paliko?

Turite daugiau informacijos šia tema?
O gal norite pareikšti savo nuomonę?
Pasidalinkite ja su DELFI skaitytojais
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Jei mirsiu nuo vėžio, laukdamas tyrimų, norėčiau, kad valstybė padengtų laidojimo išlaidas (170)

Ilga kelionė per gydytojus, kol buvo nustatyta diagnozė, o prasidėjęs karantinas pastatė į dar...

Policininko žmoną gniuždo jo kolegės elgesys: tokio įžūlaus siūlymosi dar neregėjau (371)

Nežinau, ką daryti. Esu tiesiog tokia sutrikusi, nes patekau į situaciją, kuri atrodo be išeities.

Parodžiusi savo sudarkytus gelinius nagus meistrei tokio atsakymo nesitikėjau (205)

Perskaičiau straipsnį apie tai, ką pastebi vyrai moterų išvaizdoje. Jame atpažinau situaciją,...

Iš jos mokykloje šaipysis. Bet jei tai įvyks, aš būsiu laimingiausias tėtis pasaulyje (108)

Vilnietis Ernestas Pliuška, „Facebook“ įraše pasidalinęs itin jautria žinute apie savo...

Susirūpinusi mama: mano vaikai niekuo nenusikalto, kad juos žalotų nuolat kaimynystėje lojantys šunys (465)

Lietuvoje niekur negali pasislėpti nuo šunų lojimo. Tai smulkmena, kai gyveni be vaikų, bet...

Top naujienos

Skelbia radę, kur nufilmuotas keistas Cichanouskajos kreipimasis į baltarusius (40)

Kandidatės Baltarusijos prezidento rinkimuose Sviatlanos Cichanouskajos kreipimasis į šalies...

Ragina studentus sukilti dėl brokerių tarpininkavimo mokesčio: reikia kritinės masės (5)

Nekilnojamojo turto paslaugų įmonės „Resolution“ vadovė Džiuginta Daujotaitė sako, kad...

Cichanouskaja į šalį atvyko paryčiais: ji turi vizą metams būti Lietuvoje (447)

Į Lietuvą atvykusi baltarusių opozicijos simboliu vadinama Sviatlana Cichanouskaja tikina pati...

Razmuvienė: galbūt po gausių pasibuvimų pajūryje reikėtų paprašyti dirbti nuotoliniu būdu (104)

Savaitgalį socialinius tinklus apskriejo nuotraukos iš sausakimšo Palangos paplūdimio. Pirmadienį...

Ekspertas: keistas Cichanouskajos kreipimasis į protestuotojus išgautas jėga (224)

Keistas kandidatės į prezidentus Sviatlanos Cechanouskajos kreipimasis į baltarusius su raginimu...

Palangos vėl laukia iššūkis: po trumpo atokvėpio – vasariškų karščių sugrįžimas (8)

Po trumpo gaivesnių orų laikotarpio, į Lietuvą grįš vasaros karščiai.

FIBA įspraudė į kampą Prienų klubą: niekur nedingsime, reikės mokėti

Prienų „Cbet“ ekipa pateko į Tarptautinės krepšinio federacijos ( FIBA ) nemalonę. Praėjusio...

Arūnas Spraunius

Kremlius veržiasi į tarptautinius elito klubus siekdamas juos apdergti (2)

Rusijos užsienio reikalų ministras Sergejus Lavrovas Jungtinių Tautų (JT) 74-ojoje Generalinėje...

Protestus Minske sekęs sulaikytas ir sumuštas „Meduza“ žurnalistas dingo dingo ir vienas iš filmo apie Lukašenkos moteris kūrėjų (66)

Latvijoje įsikūrusio naujienų portalo meduza.io specialusis korespondentas Minske sekė įvykius...

Egidijus Dragūnas greičiausiai atšauks koncertą Kalnų parke: grupės nario merginai nustatytas koronavirusas (90)

Antradienį paaiškėjo, kad Kaune per vieną parą nustatyta net dvylika užsikrėtimo koronavirusu...

|Maža didelių žinių kaina