Taigi apsilankiau banko skyriuje, kuriame neatliekamos grynųjų pinigų operacijos. Atėjus į banko skyrių maloniai aptarnavo darbuotoja, kuri pasiteiravo, kokiu tikslu apsilankiau. Atsakiau, kad noriu užsidaryti sąskaitą. Čia malonumai banko skyriuje ir baigėsi.

Darbuotoja atspausdino bilietą, kad esu klientas pasirinkęs „kitos paslaugos“ ir įspėjo, jog yra daug klientų ir teks truputį palaukti. Ar žinote ką reiškia banke „kitos paslaugos“? Tai, kad tu esi klientas, kurio jie matyti nenori ir nenori apie tave nieko girdėti. Taip pat tas truputis laukimo reiškia mažiausiai valandą laukimo kitų paslaugų naudotojams. Kai atėjau į skyrių, mačiau nemažai pagyvenusių žmonių, kurie taip pat laukė jau apie valandą, nes jie irgi gavo tą puikųjį bilietą. O tie klientai, kurie atėjo prieš 5 minutes, jau sėdėdavo kėdėse, kur juos aptarnaudavo tas pats personalas. Kodėl? Todėl, kad jie yra bankui naudingi labiau nei tu.

Ką kalbėti – eilės yra eilės, o kvailą ir bažnyčioje muša. Atėjus mano „laimingo“ bilieto laikui darbuotojos paprašiau, kad uždarytų mano sąskaitą banke. Jie atsakė, jog yra susidariusi skola už sąskaitos aptarnavimą. Paklausiau, ką jie aptarnavo, jei sąskaitoje yra 0 ir kokius veiksmus atlieka?

Klausimas Lietuvos bankui, ar negalima sureguliuoti taip, kad jei sąskaitoje nėra pinigų, ji negalėtų tapti su minuso ženklu, juk realiai sistemos jokių veiksmų neatlieka su jomis – sąskaitos tiesiog yra. Juk galima įvesti laikotarpį per kurį nenaudojama sąskaita galėtų būti uždaryta. Kita vertus, galimai privatūs bankai to tikrai nenorėtų, tiesiog taip paprastai uždaryti durų grįžtantiems klientams.

Tačiau Lietuvos bankas apgintų visus klientus Lietuvoje ir neleistų pelnytis iš žmonių be jokio realaus pagrindo. Kalbu apie sąskaitos tvarkymo mokesčius.

Taigi, nebuvau nelinkęs dar ilgiau užtrukti ir nenorėjau gaišti laiko ir ieškoti teisybės, todėl pasiūliau susimokėti tą sąskaitos aptarnavimo mokesčio įsiskolinimą. Ir ka jūs manote? Atsakymas – jūs turite pervesti pinigus į banko sąskaitą, kad padengtumėte įsiskolinimus. Paklausiau, ar galima būtų atsiskaityti kortele. Atsakymas jus vėl nustebins – ar jūs matėte nors viena banko skyrių, kur galima būtų atsiskaityti kortele? Atsakiau, kad jūs tiesiog turite teikti tokią paslaugą, nes neatliekamos grynųjų pinigų operacijos jūsų skyriuje. Skyriaus darbuotoja tiesiog pasakė – mes tokios paslaugos neteikiame.

Praleidęs valandą banko skyriuje, gavęs kvailio bilietą, buvau dar palydėtas spjūviu į veidą, kad maža nepasirodytų. Nežinau, kiek jūsų valanda kainuoja, bet tikiuosi ji yra pigesnė nei jūsų orumas. Sąskaitos uždaryti nepavyko dėl to, kad bankas dar mėnesiuką nori pratempti su sąskaitos aptarnavimu iš jūsų kišenės.

Dėl tokių dalykų žmonės ir nepasitiki bankais ir tokiais mokėjimais.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite paprieštarauti autoriui? Arba išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt.

Renatos Babkauskaitės, Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Kredito ir mokėjimo paslaugų priežiūros skyriaus viršininkės, komentaras:

Bankai turi teisę patys nuspręsti, kokias paslaugas teikti klientų aptarnavimo vietose. Ne visuose padaliniuose yra atliekamos operacijos grynaisiais pinigais, tačiau vietas, kur banko klientai gali atlikti operacijas grynaisiais pinigais, bankai paprastai skelbia viešai (pvz., interneto svetainėje, klientų aptarnavimo vietose). Tikėtina, kad Jūsų aprašytu atveju, žmogus, tuo nepasidomėjęs iš anksto, nuvyko į banko klientų aptarnavimo vietą, kurioje nėra atliekamos operacijos grynaisiais pinigais.

Kalbant apie komisinius mokesčius neaktyvioms ir nenaudojamoms sąskaitoms, teisės aktai nedraudžia jų taikyti. Konkretūs banko klientui taikomi komisiniai mokesčiai ir jų taikymo tvarka turėtų būti nustatyta tarp banko kliento ir banko sudarytoje sutartyje. Tad šiuo atveju banko klientas, vertindamas, ar bankas pagrįstai taikė komisinius, turėtų žiūrėti su banku sudarytos sutarties sąlygas, reguliuojančias komisinių mokesčių dydžius ir jų taikymo tvarką.

Civilinio kodekso nuostatos (6.927 straipsnio 2 dalies 2 punktas) suteikia teisę kredito įstaigoms uždaryti kliento sąskaitą, jeigu joje daugiau kaip metus nėra piniginių lėšų ir su kliento sąskaita nebuvo atliekamos jokios operacijos, ir jeigu banko sąskaitos sutartis nenustato ko kita. Tačiau norime atkreipti dėmesį, kad tai yra teisė nuspręsti, o ne pareiga uždaryti tokią sąskaitą.

Lietuvos bankas, matydamas, kad daug vartotojų turi ilgiau nei metus nenaudojamas ir tuščias sąskaitas, neseniai parengė poziciją, kurioje kredito įstaigoms pateikiamos gerosios praktikos kryptis, kaip elgtis su neaktyviomis, t. y. ilgiau nei metus nenaudojamomis, klientų sąskaitomis. Viena iš mūsų rekomendacijų kredito įstaigoms yra naudotis Civiliniame kodekse numatyta teise uždaryti tuščias ir ilgiau nei metus nenaudojamas klientų sąskaitas.

Jūsų aprašytoje situacijoje nėra nurodyta, kokį laikotarpį skaitytojo sąskaita buvo nenaudojama, tad negalime išsamiau pakomentuoti, ar bankas šiuo atveju būtų galėjęs uždaryti sąskaitą.