aA
Visi, kas buvo išvykę iš Lietuvos ilgam laikui, supranta, kad grįžus į gimtinę, reikia adaptacinio laikotarpio. Kitas žmonių mentalitetas, kitos manieros, reikia laiko priprasti ir „aklimatizuotis“.
© Organizacijos nuotr.

Grįžęs nutariau kurį laiką atsipalaidavimui padirbėti vienoje pavėžėjimo platformoje, kaip jie patys skelbia, tai darbas, norintiems bendrauti arba užsidirbti papildomai dirbant po pagrindinių darbų. Skamba gražiai, bandom!

Investavau pinigus į automobilį, susitvarkiau visus biurokratinius formalumus, dokumentacijas, atsidariau individualią veiklą.

Pirmas dalykas, kas užkliuvo, tai be galo lėta komunikacija tvarkant apskritai visus reikalus: išsiuntus elektroninį laišką, atsakymą gaudavau po trijų savaičių arba išvis negaudavau... Todėl pats prisiregistravimas truko gana ilgai – jie atsiunčia el. laišką, kad trūksta dokumento, kurį iš tikrųjų jau seniai gavo, todėl paaiškinu jiems, kad seniai išsiunčiau... Ir vėl laukiu atsakymo ilgas dienas. Keista... Atrodo, kai kurie ten dirbantys tiesiog neatlieka jiems priskirtos funkcijos. Tai nėra pagarbu... Pagaliau prisiregistruoju, pradedu dirbti.

Kas yra pavėžėjas? Pavėžėjas yra asmuo, dirbantis savo privačiu automobiliu tiek, kiek turi laisvo laiko, dirba tada, kada nori pats. Yra tam tikros pagarbos taisyklės. Turi pilną teisę nevežti nemandagių, neblaivių ar agresyvių asmenų, taip? Logiškai galvojant taip, bet vėliau pasirodė priešingai...

Smagu buvo stebėti skirtingus asmenis. Vieni įlipa į automobilio galą, įkrenta į mobiliuosius telefonus, tuomet automobilyje būna rami tyla, žmogus nenori bendrauti, galiu atsakingai vairuoti, nebūtina šnekėti banaliomis temomis, atlieku savo funkciją, saugus pristatymas iš taško A į tašką B.

Kiti lipa į priekį, dažnai atrasdavau bendrą kalbą, kuri pernelyg neapkraudavo galvos, paprastas pašnekesys ir žmogus nuvežtas. Treti, tų, kurių iki dabar nesuprantu, atsisėda priekyje, pradžioje dar bandai užkalbinti, bet asmuo tyli... Tuomet ir važiuoji visą kelionę tyloje, nors asmuo sėdi šalia. Pirmas savaites buvo keistoka, bet vėliau tiesiog nekreipiau dėmesio, važiuoju saugiai ir tiek. Mano tikslas ir buvo tas, kad vėl iš naujo pažinti lietuvį.

Esu girdėjęs iš aplinkinių, ypač iš gražiosios lyties rato, kad vairuotojai dažnai įkyriai bando šnekinti, kalbinti... Aš toks nebuvau, toks įkyrus asmuo.

Žmonių manieros man kliuvo ne tik ten dirbant, bet apskritai žiūrint į aptarnaujančią sferą. Labai dažnai matau kaip prekybos centro kasininkę išvadina įvairiausiais žodžiais, nes, pagal pirkėjo logiką, kasininkė kalta, kad kažką perkant yra priskaičiuojama 10 eurocentų didesnė kaina. Vaistininkė, kuri naktimis prie knygų turėjo praleisti 4-5 metus, dabar dažnai girdi pakeltą toną ir būna kliento išvadinta vagimi!

Ta pati situacija dirbant pavėžėju. Dirbantis asmuo važiuoja su savo automobiliu, turi tam tikras taisykles, kad negalima rūkyti ar valgyti, bet „pakeleivis“ moka kelis eurus ir galvoja, kad jam galima viskas. Pagrindinė problema yra aptarnaujančios sferos vadovybėje, kurie toleruoja nepagarbą darbuotojui. Valdžia, jei ir matys, kad žemina jo pavaldinį, atsisukęs vis tiek sakys, kad klientas visada teisus.

Šiuo atveju, jei „pakeleivis“ pasisukųs vadovybei, kad vairuotojas nemandagus (neleido valgyti, rūkyti ar tiesiog atsisakė vežti visiškai girtą, agresyvų asmenį ar supermamytę, kuri rėkia, kad juos vežtų su vaiku be kėdutės automobiliui). Vairuotojas, privatus asmuo, dirbdamas kelias valandas per dieną, tiesiog bus užblokuotas visam laikui, nes vadovai visiškai nepaiso vairuotojo interesų. Aukščiausioje pozicijoje yra asmuo, kuris moka kelis europietiškus pinigus už kelionę.

Per tą laiką, kurį dirbau, pasitaikė du rimtesni konfliktai. Teko pamatyti ir atsuktą pistoletą, tuomet asmuo gavo atitinkamą bausmę. Bet vėl akmenukas į pavėžėjų platformos daržą: tyrėjams teko pasakyti, kad gautų liudininkų kontaktus, jiems teks elektroniniu paštu kreiptis į įmonę kurie, kaip minėjau atrašo po 3 savaičių arba išvis neatrašo. Man buvo gėda matyti tyrėjos nuostabą ir klausyti sarkastišką juoką... Pavėžėjų įmonė neturi jokio telefono numerio, jie nebendrauja visiškai su vairuotojais.

Iš šalies žiūrint, situacija vis prastėja, internete galybė informacijos ir nuotraukų su labai prastos būklės automobiliais.

Priežastis yra aiški, liko labai mažai privačių automobilių, kurių prieš kelis metus buvo apstu, pasitempę žmonės tikrai palikdavo gerą įspūdį ir automobiliai buvo tvarkingi bei švarūs. Dabar situacija labai suprastėjo, kai įmonė, vis atsižvelgdama į pakeleivių komentarus, daugumą tvarkingesnių automobilių ir vairuotojų su principais, kurie neleisdavo, kad juos žemintų keleiviai – tiesiog nebeliko, ėmė juos ir užblokavo, liko mažuma tvarkingų, daugiausiai važiuoja ukrainiečiai ir kiti svetimtaučiai, nekalbantys lietuviškai ir važinėdami „saugiai“ po 17 valandų per dieną su ypač netvarkingais automobiliais. Šią temą pratęsiu vėliau..

Neseniai teko patirti ir rimtesnę vadovybės neteisybę, kai prižadėjo visiems vairuotojams 70 Eur premiją, jei įvykdys tam tikrus pateiktus punktus. Dirbs nuo ketvirtadienio iki sekmadienio, bus prisijungę tam tikrą valandų skaičių ir panašiai... Žmonės aukojo savo savaitgalius, dirbo, ir daugumai buvo likę vos kelios valandos darbo iki 70 eurų premijos... ir ką? Ėmė ir atšaukė premijas, rašydami, kad tai buvo žmogiška klaida! Ne, mielieji, tai yra įstatymų pažeidimas, klaidinanti reklama ir tiesiog melas, kad tai tik „žmogiška klaida...“

Atlyginimas ir dar vagystė?

Dirbant tokį darbą, „į rankas“, atskaičius visus mokesčius (pavėžėjo platformai, VMI (kitais metais), PVM, kurį užkrovė ant vairuotojų pečių ir dabar patys turi mokėti, kurą, automobilio amortizaciją, valymus ir plovimus). Taigi, atskaičius viską, išeina apie 3-4 Eur už valandą. Bet pamirštame nenumatytus gedimus, kurie gali patuštinti piniginę ir viską susiskaičiavus išeis taip, kad kelis mėnesius dirbote nieko neuždirbdami. Yra žmonių, kurie nuomuojasi automobilius, man gaila jų, nes kitais metais, kada reikės mokėti mokesčius VMI , supras, jog dirbo visus metus net į minusą.

Kodėl paminėjau žodį „vagystė“?

Įmonėje egzistuojanti kainų apskaičiavimo sistema praktiškai visada paskaičiuoja žymiai mažesnę kainą pakeleiviui nei iš tikrųjų turėtų būti pagal kilometrų/minučių skaičių, tai yra negraži konkurencija su kitom firmomis, o nukenčia vairuotojas...

Vėlgi įmonė tai toleruoja. Žmogus, kuris džiaugiasi kažką išsinešęs iš parduotuvės nesumokėjęs, džiaugsis ir šioje situacijoje, nes visada keliaudamas su pavėžėju, vairuotojui neprimokės apie 30 proc. kainos t. y. dėka blogai veikiančios fiksuotos kainos sistemos, programėlė nemato, kad priekyje spūstis, trys raudoni šviesoforai sankryžoje, avarija, kad kelias uždarytas, kad reikia apvažiuoti. Visi „nuostoliai“ nurašomi vairuotojo sąskaita. Ar tai teisinga? Nemanau.. Net iš keleivio pusės man asmeniškai būtų labai nesmagu neprimokėti asmeniui, kuris man suteikia paslaugą. Tas stiprus sąžinės jausmas...

Tiek gaunant jau gali suprasti, kodėl keleiviai, važiuodami su pavėžėju, nėra apdrausti draudimu nuo nelaimingų atsitikimų, avarijų, kurias gali sukelti pats vairuotojas. Jeigu taip atsitiktų, kad vairuotojas būtų kaltas, keleiviai sužaloti, tuomet keleiviams tektų prisiteisti gydymo išlaidas iš pačio vairuotojo, nes automobiliai yra apdrausti paprastu civiliniu draudimu, kuris negalioja dirbant taksi/pavėžėju, yra atskiras draudimas pavėžėjams/taksistams, bet jo kaina siekia apie 1000 eurų už metus, o dažnam ir daugiau. Ar uždirbdamas 3 – 4 Eur per valandą, įstengtumėte įsigyti toki draudimą? Kaip vieną politikė pasakė: baikit, nemanau.

Užblokavus daugumą asmenų, kurie laisvu laiku dirbdavo po 3 – 4 valandas su savo tvarkingais, saugiais automobiliais, liko asmenys, kurie dirba po 17 valandų per dieną! Ir tai vyksta 7 dienas per savaitę! Ar sodintumėte pas tokį pavėžėją savo nėščią žmoną? Savo mažametį sūnų?

Taigi, prieš važiuodami su pavėžėju, nepamirškite, kad jūs esate svečiuose, kad reikia elgtis pagarbiai, kad galbūt tas asmuo jau vairuoja 17 valandų ir gali elgtis irzliai arba būti pervargęs, sukelti avariją. Žinokite, kad mokėdami labai mažą kainą, jūs jam ir taip neprimokate už suteiktą paslaugą.

P. S. Pavėžėjas yra toks pat gražus asmuo kaip jūs! Daugiau pagarbos ir gerų, saugių kelionių!

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt arba spauskite apačioje.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(72 žmonės įvertino)
4.5000

Emigrantės žinutė prezidentui: pagaliau turime viltį (50)

Gyvenu Vokietijoje . Esu Lietuvos ir Vokietijos patriotė... Lietuvos – už vaikystę. Vokietijos...

Vairuotoją nustebino policijos sprendimas – pranešė apie kelių chuliganą, bet nubaudė patį (166)

Birželio 1 dieną su žmona važiavome iš Kauno į Panevėžį. Prieš įvažiuojant į miestą...

Naujoji vaikų karta skaitytojui kelia daug klausimų: ar mes jai pasiruošę? (23)

Užsienio sociologai ir naujienų tarnybos pakrikštijo naująją kartą terminu „millenials“ –...

Lietuviai visada ras, ko nekęsti: kodėl mes taip niekiname Vaiko teisių ir įvaikinimo tarnybą? (16)

Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba visiems tapo žinomu baubu. Vienam baubui dingus,...

Daugiabučio gyventoja pasibaisėjusi naujakurių bendravimu: taip net su gyvuliais nesielgiama (40)

Norėčiau pasidalinti savo mintimis, nes esu apstulbusi ir tai, apie ką rašysiu, man svetima ir...

Top naujienos

Populiariausias Kaliningrado kurortas: lietuviams priekaištauja, kad jie nemoka gerti (254)

Pagrindiniu Kaliningrado srities kurortu vadinamas Svetlogorskas svajoja nukonkuruoti Palangą ir...

Žydų gynyboje strigę lietuviai liks be Europos jaunimo čempionato apdovanojimų (128)

Europos jaunimo iki 20 metų čempionate Lietuvos jaunieji krepšininkai ketvirtadienį vakare...

Apsilankė legendiniuose Šventosios nameliuose: taupūs žmonės už tokią kainą čia gali praleisti visą savaitę (141)

Vasara – tikras atostogų metas, kai daugelis žmonių renkasi, kur praleisti laisvas dienas, o gal...

Balso netekęs „Žalgirio“ treneris: sukūrėme daugiau nei pakankamai (3)

24 – tiek smūgių ketvirtadienį atliko Vilniaus „Žalgiris“ . Retai kada vilniečiai šitiek...

Brutalaus nužudymo Vilniuje pėdomis: liudininkė negali pamiršti sukrečiančių vaizdų (92)

Trečiadienio rytą vilniečius sukrėtė žmogžudystė Verkių parke. Vietiniai gyventojai vis...

Alytuje mestos didžiulės policijos pajėgos: ieškomas pabėgęs nuteistasis  įvestas planas „Sulaikymas" (49)

Ketvirtadienį popiet į Alytaus pataisos namus negrįžo nuteistasis, informuoja pareigūnai...

Progas švaistęs „Žalgiris“ baigė kovas Europos lygoje (89)

Europos lygos pirmo atrankos etapo atsakomosiose rungtynėse aibę šansų sukūręs Vilniaus...

Simona Nainė išbandė stilistės darbą: pažiūrėkite, kaip pavyko balsavimas (42)

„Nebus čia taikos!“ – taip į stiliaus dvikovą iškvietęs prekės ženklo „Nunu“...

Malaizijos krantuose ieškomi dingę du per Antrąjį pasaulinį karą nuskendę povandeniniai laivai juose – 79 įgulos narių kūnai (9)

Aplink Indoneziją, Malaiziją ir Singapūrą jūros dugnas slepia daugiau nei 100 nuskandintų...

Šefas iš amerikiečių parsivežė ypatingą šonkaulių marinavimo receptą (23)

„Kai hobis susuka galvą, kai jam atiduodi savo dienas ir naktis, kai daug domiesi ir tau viskas...