Vietoje to, kad krautumėmės lagaminus ar lauktume valstybės malonės, pabandysime suimti savo likimą į savo rankas. Ko gi mums trūksta? Pagrindinės nuosavo verslo atidėliojimo priežastys yra nesėkmės baimė, verslo žinių, vertingų įgūdžių ar pradinių finansų trūkumas. Priežastys gal ir svarios, tačiau nebūtina iš karto orientuotis į svajonę sukurti galingą, tarptautiniu mastu žinomą korporaciją. Pradžiai galima taikytis ir į kažką žemiškesnio, pvz. nuosavą pirmą autoservisą.
© A.Stackevič nuotr.

Pratarmė

Pradžiai - šiek tiek statistikos:

a) Pirmąjį 2013 metų ketvirtį nedarbas Lietuvoje buvo 13,1%, o jaunimo tarpe siekė 22,7 %;

b) Naujo verslo steigimu susidomėję 54 % lietuvių (didžiausias procentas Baltijos šalyse).

Lietuva, lyginant su kitomis Baltijos šalimis turi didžiausią (1,87 mln. registruotų transporto priemonių metų pradžioje), bet seniausią automobilių parką (amžiaus vidurkis siekia beveik 15 metų). Taigi, potencialių klientų - pilni kiemai. O ir faktas, kad paskambinus į gerą autoservisą neretai tenka palaukti ir eilėse, veikia padrąsinančiai.

Iššūkiai:

Verslą per pastaruosius dvejus metus įsteigę Lietuvos gyventojai didžiausiu iššūkiu laiko:

Didelius mokesčius - 61%;

Rinkos (potencialių klientų) paieška siūlomoms prekėms ir paslaugoms - 31%;

Vėluojančius partnerių ir klientų atsiskaitymus - 38%;

Finansavimo trūkumą - 52 %;

Biurokratija - 56%.

Pridėkime pratarmėje paminėtas:

Nesėkmės baimė;

Verslo žinių trūkumas;

Naudingų įgūdžių trūkumas.

Apsvarstykime iššūkius:

Dideli mokesčiai yra tiesiogiai susiję su pajamomis - kol nieko neuždirbsime, galime jų nebijoti, be to, paslaugų sferoje mokesčiai lengvai pasislepia po paslaugos kaina.

Rinkos (būsimi klientai) - na, aišku, jei gimtajame kaime jau yra penki autoservisai, gal šešto steigti ir nevertėtų, verčiau paieškoti vietovės, kur mažesnė konkurencija ar daugiau potencialių klientų. Vertėtų pamąstyti ir apie savo teikiamos paslaugos išskirtinumą (galbūt nei vienas autoservisas neatlieka žibintų reguliavimo paslaugos, be kurios negalima automobilio visiškai paruošti techninei apžiūrai).

Kaip išsiskirti? Verta pasiklausyti, ką kalba patenkinti autoservisų klientai:

„Ačiū die, turiu puikų meistrą, kuris remontuoja mūsų automobilius savo garaže. Remontas kainuoja nepigiai. Bet... Kuo jis paperka. Ogi, jo garaže švariau ir tvarkingiau, nei mano namuose. Automobilį gaunu nuplautą. Niekad nesėda į jį su darbiniais rūbais. Dirba pedantiškai. Jei jau ką sutvarkė, antrą kartą prie to paties nesugrįžtam. Nededa neoriginalių detalių, nors man tai kainuoja daug“.

Vėluojantys atsiskaitymai - bėdų neturėtų kilti, nes už paslaugą susimokama atsiimant transporto priemonę;

Biurokratija ir verslo žinios – biurokratijos malonumus vis dėlto teks praeiti, bet panaršius internete, pasiklausius pažįstamų verslininkų ar buhalterių, šie dalykai įveikiami. O kaip būti verslininku vien iš teorijos neišmoksi – be žinių reikia ir praktikos.

Naudingų įgūdžių trūkumas – o be šito tai niekaip. Mokėti taisyti automobilius prieš pradedant teikti paslaugą yra privaloma. Kol įgūdžiai netobuli, pirmaisiais klientais gali būti pažįstami žmonės arba pirmosios paslaugos teikiamos su svariomis nuolaidomis. Verta išmokti atlikti ką nors unikalaus arba labai gerai ir tai nuolat pabrėžti (kaip kad tie lietuviai, montuojantys dujinę įrangą į „Bentley“. Taip elgiantis didėja tikimybė sulaukti lojalių, pastovių ir mokių klientų.

Nesėkmės baimė – blogiausiu atveju įgysite nemažai vertingų žinių ir jų pagalba tikrai sugebėsite kilstelėti savo kaip samdomo darbuotojo atlyginimą bei pareigas. Apie geriausią atvejį net nešneku. Dėl visa ko verta nusimatyti, kiek likvidi (lengvai išparduodama) autoserviso įranga, kad nesėkmės atveju būtų galima lengviau sumažinti nuostolius (o gal būt net išsisukti be jų). Taigi, brangius „mobiliakus“ pradedant autoservisų verslą geriau pamiršti.

Finansavimo trūkumas – paskola, savi pinigai, kaimynai ir giminės (jei nebijote gadinti santykių), patikimi bendraminčiai (įranga ir patalpos perkamos bendrai, o kiekvienas dirba „ant savęs“). Elementarus taupumas – neperkam nieko, kad nepadeda uždirbti. Pirmoji įranga gera, bet nebrangi, pirmosios patalpos – savo, įrankiai, kiek išeina iš namų, likusius nusiperkame. Sutaupyti padės ir žinančiųjų patarimai, ar tai būtų autoservisų įrangos specialistai, pažįstami meistrai verslininkai. Patarimas nieko nekainuoja, bet sutaupyti gali daug.

Planavimas

Nemažai pradedančiųjų verslininkų mano, kad svarbiausia versle yra įmonė. Tačiau įmonės įkūrimas savaime dar nei vieno nepavertė verslininku. Todėl su tuo skubėti nevertėtų.
Praeisime tipiškus verslo kūrimo žingsnius: prieš ir po įmonės steigimo.

Tikslus verslo idėjos formulavimas – automobilių taisymo paslauga. Prekiausime savo žiniomis, laiku bei specifinės įrangos turėjimu. Visi šie trys dalykai turi būti apmąstyti ir bandomi įvertinti:

a) kiek verta mano darbo valanda;

b) kiek verta specifinė paslauga atliekama specifine įranga;

c) ką žinau, ko nežino kiti - kodėl mano paslaugos turėtų būti brangesnės/populiaresnės negu kitų.

Aplinkos analizė – kas netoliese siūlo panašias paslaugas, kiek už ką „ima“, kokie jų privalumai ir minusai (jei jie visus siunčia toliau – kviesime juos pas save, jei „plešia“ už ratų balansavimą – mes jį atliksime dovanų ir tt.). Tinkami būdai išsiskirti – kaina, darbo laikas, papildomos dovanos, malonus bendravimas, paslaugos atlikimo greitis (kuris, beje gali būti labai neblogai apmokamas)

Pradinio kapitalo suformavimas – jau tai apgalvojome. Papildoma mintis - nesteigti UAB, nes šiuo metu kone patraukliausia verslo forma autoservisui būtų mažoji ūkinė bendrija. Ją steigiant nereikalingas „startinis“ kapitalas, be to ir buhalterinė apskaita paprastesnė. Svarstytinas ir individualios veiklos variantas. Paprastumo dėlei mažąją ūkinę bendriją arba individualią veiklą toliau vadinsime įmone.

Prognozavimas – sunki dalis, kol trūksta patirties, bet planuoti reikia. Susidaryti planą (įrangos įsigijimo, planuojamų pritraukti pajamų ir t.t.) būtina, nes jį taisydami, koreguodami ir tobulindami pamatysime silpnesnes verslo vietas ir galėsime jas koreguoti. Į planą įtrauksime pajamas ir išlaidas bei galimus nukrypimus ir nesklandumus. Papildomai verta pasinaudoti skaičiuokle: http://skaiciuokle.verslilietuva.lt/

Partnerių paieška – ne viską verta daryti pačiam. Galima draugauti su kitais autoservisais ir keistis klientais (tuo atveju, jei teikiate keletą skirtingų paslaugų ar specializuojatės skirtingose srityse). Partnerystė gali suteikti pinigų, žinių ar kitų privalumų. Reikia tik nepamiršti, kad pravartu išsaugoti savo privalumus partnerystėje (nes jei abu moka visiškai tą patį – partnerystė sunkiai įmanoma).

Finansinių išteklių pritraukimas – taupome, kur galime, ir skaičiuojame (žinoti, kiek pinigų reikės, privalu iš anksto - „ko reikia“ sąrašas su preliminariomis kainomis).

Būtinų leidimų ir licencijų gavimas – darbuotojų saugos ir sveikatos dokumentai, įmonės dokumentacija, priėmimo perdavimo kvitai ir t.t. Čia žioplinėti negalima, nes baus. Pradinę informaciją noriai teikia valstybinės institucijos, reikia nepatingėti paskambinėti ir pavažinėti.

Tiekėjai – prieš įsigydami autoserviso įranga, rinkitės tą tiekėją, kuris užtikrins garantijas. Taip pat kai kurie autoservisų įrangos pardavėjai suteikia galimybę įsigyti prekes išsimokėtinai.

Klientai – pravartu prisiminti, kad klientai ir yra autoserviso egzistavimo pagrindas. Pradinis rinkodaros (klientų pritraukimo ir išlaikymo veiksmai) strategija ir veiksmai turi būti paprasti ir aiškūs. Smulkiajam verslui didelių reklamos planų nereikia, bet pasiklausti profesionalų patarimų tikrai verta (pasiklausinėjus galima susirasti puikių partnerių ateičiai, kai tapsime mokesniais). Reklamą apsibrėšime paprastai: mūsų klientas turi automobilį bei gyvena ar dirba tam tikru atstumu nuo autoserviso arba turi specifinį automobilį ar gedimą.

Nuo to ir pradedame – pateikiame šiems žmonėms informaciją apie tai, kad mes esame ir ką gero pas mus galima gauti. Jei klientų vis dar trūksta – padidiname reklamos apimtis/dažnį. Kad „negrybautume“, pasiklausinėjame klientų, kaip mus rado (neblogais pradiniais reklamos šaltiniais, gali būti vietiniai laikraščiai, skelbimai ant stulpų ar internete, bendravimas automobilininkų forumuose, nuvykimas į artimiausias įmones ir individualus nuolaidos pasiūlymas ar asmeniniai kvietimai (pasakojame, ką veikiame visur ir visiems). Vėliau verta samdytis profesionalus. Svarbu tik aiškiai apsibrėžti savo tikslus ir kaip matuosime jų pasiekimą (jei samdai reklamos profesionalą, turi daugėti klientų (skambučių, užklausimų), jei samdai valytoją – turi būti švarios grindys ir t.t.).

Niekada nereikia pamiršti posakio, kad gerai atliktas darbas – pat geriausia reklama (kitąsyk vietoje didelio reklaminio plakato verta tiesiog dovanai nuplauti esamų klientų automobilį).

Darbo efektyvumo ir kokybės užtikrinimas – pradiniame etape reikia išmokti planuoti savo darbo laiką (ypač svarbu atskirti, kurie veiksmai uždirba pinigus, kurie - gaišatis), o laisvu nuo darbo metu gilinti remonto bei verslo žinias. Keletas knygų garaže nepakenks, kaip ir karts nuo karto išgerti alaus su nusimanančiais automobilių taisyme

Darbuotojų paieška, priėmimas ir apmokymas – arba žali, arba geri. Bet kuriuo atveju, kol iš verslo neišeis išsilaikyt patiems, darbuotojų geriau nesamdyti.

Pagrindinių priemonių paruošimas - norintiems pradėti dirbti su patikima įranga naudojant minimalias investicijas, preliminarios kainos būtų tokios:

Optimalus pradinis įrangos rinkinys naujam autoservisui (1-2 darbo vietoms)

Hidraulinis keltuvas – 3500Lt

Domkratas – 220Lt

Greičių dėžės keltuvas – 300Lt

Suspausto oro kompresorius – 1500Lt

Tepalo surinkimo bačka – 500Lt

Presas 20 t – 800Lt

Veržliasukis ratų remontui – 360Lt

Gervė 1 t – 400Lt

Įrankių rinkinys (spintelė su stalčiais) – 1500Lt

Montavimo+balansavimo įranga – 4700Lt

Ratų remonto medžiagos (3-6 mėnesiams) – 1000Lt

Iš viso: 14780Lt

Paslaugos teikimas (gamyba) - Įsivaizduokime, kad viskuo jau pasirūpinome. Taigi mūsų įsivaizduojama įmonė jau gali pasiūlyti vartotojams platų remonto darbų asortimentą:

- automobilių patikra prieš pirkimą;
- variklių remontas ir/ar keitimas;
- tepalų keitimas;
- eksploatacinių skysčių keitimas;
- aušinimo sistemos remontas (radiatorių kiaurymių virinimas ir pan.);
- kuro padavimo sistemos remontas;
- važiuoklių remontas ir/ar reikiamų detalių keitimas;
- transmisijos remontas;
- sankabų remontas;
- smulkių auto elektros gedimų šalinimas;
- akumuliatoriaus patikrinimas, keitimas;
- starterių ir generatorių remontas ir/ar keitimas;
- plastmasinių detalių remontas (buferių, žibintų laikiklių, apdailos juostų, grotelių, variklio apsaugų, vidaus detalių ir pan.);
- duslintuvų remontas ir/ar keitimas;
- nerūdijančio plieno išmetimo sistemų montavimas;
- aliuminio, nerūdijančio plieno, titano ir kitų metalų virinimo darbai;
- visi presavimo darbai;
- automobilinių kablių montavimas, demontavimas ir pan.;
- padangų remontas;
- padangų protektoriaus gilinimas;
- padangoje esančių dyglių šalinimas;
- padangų montavimas - balansavimas;
- ratlankių lyginimas, platinimas/siaurinimas, tiesinimas, remontas, įtrūkimų virinimas, paruošimas dažymui ir dažymas;
- lengvųjų automobilių priekabų nuoma;
- pakaitinių automobilių pasiūla;
- kitos paslaugos.

Parengė Autoservisuiranga.com

Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Tikėjosi pasinaudoti Pigu.lt akcija: prašau, kitąkart surašykite sąlygas iškart (158)

Kas nenori sutaupyti? Aš tikrai noriu, tuo labiau, kai vaikas taupytus pinigus nori išleisti...

Išgelbėtas Tutis skolingas neliko – savo išdaigomis praskaidrina ir niūriausią dieną (21)

Noras turėti katiną brendo jau ilgai. Buvo rudens vakaras ir su dukryte ėjome iš močiutės namo....

Išlaidos šokiruoja: vien būsto pritaikymas neįgaliesiems atsieina tūkstančius (7)

26 tūkst. eurų – tokią įspūdingą sumą tektų išleisti sveikam 28 metų vaikinui, jei...

Paprašė langus įdėjusios įmonės sutaisyti balkono duris – darbuotojai pasiūlė palaukti žiemos (27)

DELFI skaitytojas, norėjęs negarantiniu laikotarpiu sutaisyti sugedusią balkono durų spyną,...

Užfiksuota avarija Geležinio Vilko g. – posūkis į dešinę baigėsi nuostoliais (64)

Vairuotojo posūkis į dešinę paskutinę minutę baigėsi liūdnai – tiesiai važiavęs...

Top naujienos

Sugniuždytas tėvas ieško pagalbos: dukra griebėsi už nugaros ir šaukė iš skausmo (56)

Jau daugiau kaip mėnesį mažeikiškis Darius Lavickas sako gyvenantis kaip blogame sapne. Dukterį...

Perversmas, po kurio milijonai liks bedarbiais (192)

„Trumpuoju laikotarpiu visos inovacijos žudo darbo rinką – nauja inovacija reiškia skausmą,...

Metų seklys: lietuvius klaipėdietis Anglijoje paversdavo vergais – prostitutėmis ir juodadarbiais (39)

DELFI, bendradarbiaudamas su Lietuvos policija, tęsia kasmetinį pasakojimų ciklą „ Metų seklys...

Po mįslingai dingusio baikerio paieškos – pareigūnų žinia: tikrinamos visos versijos papildyta  (374)

Šeštadienio rytą Aivaro Kilkaus šeima, draugai ir geros valios žmonės susirinko dar vienai...

Nuo bjaurios automobilio problemos išgelbės vienas paprastas patarimas (26)

Atėjus drėgnajam metų sezonui dalis vairuotojų susiduria su itin erzinančia problema – langų...

Gyvai / „Betsafe-LKL“ čempionato rungtynės: „Pieno žvaigždės“ - „Lietkabelis“

„Betsafe-LKL“ čempionato rungtynės: „Pieno žvaigždės“ - „Lietkabelis“. Tiesiogiai iš...

Turtais ir prabanga besigiriančios buvusios „Olialia pupytės“ vyras pratrūko: visa tai – melas (344)

Milijonai sąskaitose, akcijos prestižinėje įmonėje, pilys Didžiojoje Britanijoje, prabangus...

Kaip sovietų gamybos „Concorde“ konkurentas virto viena didžiausių civilinės aviacijos nesėkmių (11)

Kai sovietų gamybos „ Concorde “ konkurentas 1971 metais per Paryžiaus aviacijos šou pirmą...

Gyvai / „Betsafe-LKL“ čempionato rungtynės: „Juventus“ - „Nevėžis“

„Betsafe-LKL“ čempionato rungtynės: „Juventus“ - „Nevėžis“. Tiesiogiai iš Utenos.

Italijoje apsilankęs lietuvis rado būdą, kaip turguje pavalgyti nemokamai (52)

Meluoja, kurie sako, kad kelionės yra brangus malonumas. Kartais jose galima prasisukti pigiau nei...