DELFI publikavo ekonomisto N. Mačiulio nuomonę apie eismo spūstis ir galimus reguliavimo būdus. Daugumai aktyvių žmonių informacija galėjo pasirodyti įdomi: kasdienis akis badantis reiškinys + ekonomisto vertinimas + konkretus pasiūlymas.
© DELFI / Kiril Čachovskij

Galėjo, tačiau sprendžiant pagal komentarų skaičių – po kelių dienų jų buvo tik keliolika (panašiai būna po orų prognozėmis), akivaizdu, kad stipriau nesudomino.

Maža to, panašu, kad tai, kas buvo siūloma, liko nesuprasta: komentatoriai nustatė, kad „tipas“ akivaizdžiai „neapsišvietęs“, pirma daro, o po to galvoja, turėtų verčiau pamąstyti apie Vilniaus viešųjų tualetų problemą ir apkristai deklaravo karą („Ponas Maciuli to est vojna“).

Tipiška mums situacija, kai lietuvius ir vėl skriaudžia, ir vėl trypia, o kaltų nėra, nes aplinka kalta... Tiesa, šįkart tualetinis popierius nėra reikalingas, nes praktika rodo, kad tapšnojimas dar niekam nepadėjo.

Transporto (ir ypač individualaus) gausėjimas miestuose nėra problemos priežastis, nors būtent taip dažniausiai ir teigiama. Jei būtų taip paprasta, tai tas atgyvenęs, seniai neišmanus, naudingą miesto plotą naikinantis ir dogmatiškai politikų adoruojamas veiksmas – gatvių platinimas ir parkingų didinimas (jei norite politkorektiškai – transporto infrastruktūros gerinimas, kas vis tiek yra tas pats gatvių platinimas ir parkingų didinimas) – seniai būtų davęs teigiamų rezultatų.

Rezultatų, tiesa, yra: gyvybingame mieste (ne gyventojus prarandančioje provincijoje) pagerinus eismo sąlygas, mašinų visada padaugėja ir spūstys pasidaro dar didesnės. Šituo požiūriu nėra jokių specialiųjų tarnybų įtakos ir lietuvių niekas neskriaudžia, atlikus analogiškus veiksmus, spūstys padidėja ir Vakaruose, ir Rytuose.

Transporto gausėjimas yra rezultatas nepavykusio miesto erdvių planavimo, aiškios miesto vystymo politikos nebuvimo ir žmonių norų bei galimybių nepaisymo. Į priemiesčius žmonės keliasi ne iš dykinėjimo, bet iš socialinių ir ekonominių paskatų, o automobilį, ir dažnai ne po vieną, turi ne tik miesto pakraščių, priemiesčių, bet ir centro gyventojai. Tačiau sunku būtų rasti sveiko proto žmogų tarp jų, kuris pramogautų spūstyje ir ten laiką leistų tikslingai. Žmonės naudojasi automobiliu, nes taip tiesiog yra greičiau ir patogiau.

Greičiau? Taip, net ir įskaičiavus tas nelemtas valandas spūstyje. Kas darbo reikalais nesate priverstas važinėti, kas dirbate tik viename darbe, kas nesusitinkate su kitame miesto/priemiesčio gale dirbančiais/gyvenančiais draugais, kas po darbo neapsilankote jums patinkančioje miesto vietoje, parduotuvėje, kine ir pan.

Pabandykite tai atlikti viešuoju transportu ir galite net nežiūrėti į laikrodį, nes saulėlydis duos suprasti, kad visur pavėlavote. Automobiliu patogiau? Taip, nes jau vien tai, kad spėjate atlikti suplanuotus veiksmus yra nenuginčijamas įrodymas. Ranka pasiekiamas automobilio komfortas taip pat akivaizdus: švara, kondicionierius, savo muzika ir jokio laukimo stotelėje. O spūstyje užstringa ir viešasis transportas (iš tų A juostų fragmentų pranašumas patetiškas), ir mūsų automobilis, kur laukti norėtumėte jūs?

Automobilį, kaip globalios problemos priežastį, o ne savo tiesioginio darbo nekompetencijos rezultatą, daug patogiau transliuoti ir miesto administracijai, ir viešojo transporto administracijai, ir aukštesniosioms už statybas ir aplinką atsakingoms valdžios institucijoms. Negi tyliai sau prisipažinsi, kad nežinai, ką daryti?

Arba dar blogiau, negi viešai prisipažinsi ir pripažinsi, kad ilgai (ir net galbūt sąmoningai) klydai ir toliau nežinai, ką daryti? Juk daug paprasčiau pažadėti, kad transporto infrastruktūra bus pagerinta. Paprasčiau ne tik valdžios institucijoms pažadėti, bet ir gyventojams patikėti. Tik, va, bėda, kas sumokės už tą „pagerinimą“? ES? Taip, galbūt dar kelerius metus, o po to? Mūsų pačių nebe taip daug belikę, o kur dar piketuojantys ir reikalaujantys didesnių atlyginimų? Tokių tik daugės.

Tikėjimo nėra likę ir pačiose valdžios institucijose. Aplankykite miesto savivaldybę ar viešojo transporto administraciją, ar tą pačią Aplinkos ministeriją ir pasižiūrėkite, kaip aukštesni valstybės tarnautojai-strategai atvyksta į darbą ir išvyksta iš jo. Žuvis genda nuo galvos, o sotus alkano nesupranta – taip ir pro automobilio langą šaligatviai ir viešasis transportas visai nieko atrodo.

"Aš sėdžiu ir šypsau, linguoju ramiai
Man gera, aš neskubu ir tai nuramina" (Meškiukai - Caca lialia)

Taip, Mačiulis buvo šimtą kartų teisus, kad reikalingas aiškus ir drąsus politinis sprendimas (trypt nebėra ko, apie ką bedainuos Marijonas?). Net sprendimas yra pasiūlytas – tik imk ir daryk, ctrl-c + ctrl-v. Jei dar kyla abejonių arba neįtinka, tai galite pasiskaityti http://urbanaccessregulations.eu/, kur daug gerosios praktikos pavyzdžių iš Europos pateikta. Pasirinkite ir įgyvendinkite, o tą sovietinio planavimo mantrą – gatvių platinimas ir parkingų didinimas – palikite ten, kur jam ir vieta. Neišmanioje praeityje.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite pasidalyti savo mintimis? Galbūt turite visai kitokią nuomonę? Rašykite el.paštu pilieciai@delfi.lt arba žemiau:

Įvertink šį straipsnį
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vaikščiodamas Utenos parke nufotografavo keistus grybus (11)

DELFI skaitytojas, mėgstantis fotoaparatu fiksuoti žavingas akimirkas, atsiuntė keletą...

Televizoriaus pirkimas virto galvos skausmu: jaučiausi apvogtas (76)

Taigi istorija tokia, kad dabar jaučiuosi apvogtas save laikančios didžiausios elektroninės...

Bičiuliui siųstas šakotis sugrįžo virtęs trupiniais (114)

Vilnietis Artūras susidūrė su kuriozine situacija – dar kovo mėnesį draugui išsiųstas...

Alytuje užfiksavo užsisvajojusį kelių pažeidėją (4)

DELFI skaitytojas Alytuje nusistebėjo išsiblaškiusiu kito vairuotojo poelgiu.

Pamatytas vaizdas sukrėtė skaitytoją: ar tik vaistinės darbuotojai nesityčioja iš neįgaliųjų? (4)

Į DELFI redakciją kreipėsi moteris, kurią papiktino Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ( LSMU...

Top naujienos

Puotos Daktarų irštvoje: sumušta Džordana, Valinsko šou ir šūviai vietoj fejerverkų (15)

Alkoholiu ir maistu nukrauti stalai, garsiausi Lietuvos nusikaltėliai, pusnuogės moterys, žymiausi...

Vietnamas žinomą palangiškį žavėjo ne tik švyturiais: labiausiai nustebino, kaip ten dirba moterys (46)

Prieš porą savaičių iš Vietnamo grįžęs palangiškis Aidas Jurkštas susižavėjęs pasakojo...

Lietuvoje nauja technologija – mobilios paukštidės (14)

Vienoje iš labiausiai Lietuvoje paplitusių žemės ūkio šakų bręsta permainos. Ilgą laiką...

Garsenybės tiesiog apsėstos šios dietos: kodėl neturėtumėte sekti jų pavyzdžiu? (3)

Pastaruoju metu ne viena garsenybė ėmė laikytis vadinamosios ketoninės dietos , kurios pagrindą...

Žalgiriečių prognozė: dauguma pergalę skiria „Real“, Jasikevičius pranašauja „Liverpool“ triumfą (34)

Šeštadienį vakare vyksiančiam Čempionų lygos finalui neabejingi ir Kauno „Žalgirio“...

Persikraustė į kaimą ir pradėjo siūti batus: anksčiau sau leisti tokią avalynę galėjo tik patys turtingiausi (6)

Su Dalia Grigoniene susitikome jos namuose, Kernavėje . Pašnekovės gyvenamąją vietą rasti...

Po dešimties metų grįžo į Lietuvą: kaip gali pakeisti pasaulį, jeigu jo dar nematei? (30)

Daugiau kaip dešimt metų Ada Jonušė gyveno ir dirbo užsienyje: Vokietijoje, Belgijoje,...

Buvęs sostinės vicemeras Romas Adomavičius vedė 30 metų jaunesnę mylimąją (418)

Buvęs sostinės vicemeras, 64-ių Romas Adomavičius šeštadienio popietę Vilniaus santuokų...

Avarija Vilijampolėje: po susidūrimo ant stogo vertėsi automobilis (6)

Šeštadienį Kaune, Vilijampolėje , vienas automobilių po susidūrimo vertėsi ant stogo. Vienam...

Sporto aistruolis pasakė, ko trūksta Lietuvos nacionalinėms rinktinėms (1)

Manau, niekas nepaneigs, kad norint būti aukščiausio lygio sportininku tam reikia ypač daug...