aA
DELFI publikavo ekonomisto N. Mačiulio nuomonę apie eismo spūstis ir galimus reguliavimo būdus. Daugumai aktyvių žmonių informacija galėjo pasirodyti įdomi: kasdienis akis badantis reiškinys + ekonomisto vertinimas + konkretus pasiūlymas.
© DELFI / Kiril Čachovskij

Galėjo, tačiau sprendžiant pagal komentarų skaičių – po kelių dienų jų buvo tik keliolika (panašiai būna po orų prognozėmis), akivaizdu, kad stipriau nesudomino.

Maža to, panašu, kad tai, kas buvo siūloma, liko nesuprasta: komentatoriai nustatė, kad „tipas“ akivaizdžiai „neapsišvietęs“, pirma daro, o po to galvoja, turėtų verčiau pamąstyti apie Vilniaus viešųjų tualetų problemą ir apkristai deklaravo karą („Ponas Maciuli to est vojna“).

Tipiška mums situacija, kai lietuvius ir vėl skriaudžia, ir vėl trypia, o kaltų nėra, nes aplinka kalta... Tiesa, šįkart tualetinis popierius nėra reikalingas, nes praktika rodo, kad tapšnojimas dar niekam nepadėjo.

Transporto (ir ypač individualaus) gausėjimas miestuose nėra problemos priežastis, nors būtent taip dažniausiai ir teigiama. Jei būtų taip paprasta, tai tas atgyvenęs, seniai neišmanus, naudingą miesto plotą naikinantis ir dogmatiškai politikų adoruojamas veiksmas – gatvių platinimas ir parkingų didinimas (jei norite politkorektiškai – transporto infrastruktūros gerinimas, kas vis tiek yra tas pats gatvių platinimas ir parkingų didinimas) – seniai būtų davęs teigiamų rezultatų.

Rezultatų, tiesa, yra: gyvybingame mieste (ne gyventojus prarandančioje provincijoje) pagerinus eismo sąlygas, mašinų visada padaugėja ir spūstys pasidaro dar didesnės. Šituo požiūriu nėra jokių specialiųjų tarnybų įtakos ir lietuvių niekas neskriaudžia, atlikus analogiškus veiksmus, spūstys padidėja ir Vakaruose, ir Rytuose.

Transporto gausėjimas yra rezultatas nepavykusio miesto erdvių planavimo, aiškios miesto vystymo politikos nebuvimo ir žmonių norų bei galimybių nepaisymo. Į priemiesčius žmonės keliasi ne iš dykinėjimo, bet iš socialinių ir ekonominių paskatų, o automobilį, ir dažnai ne po vieną, turi ne tik miesto pakraščių, priemiesčių, bet ir centro gyventojai. Tačiau sunku būtų rasti sveiko proto žmogų tarp jų, kuris pramogautų spūstyje ir ten laiką leistų tikslingai. Žmonės naudojasi automobiliu, nes taip tiesiog yra greičiau ir patogiau.

Greičiau? Taip, net ir įskaičiavus tas nelemtas valandas spūstyje. Kas darbo reikalais nesate priverstas važinėti, kas dirbate tik viename darbe, kas nesusitinkate su kitame miesto/priemiesčio gale dirbančiais/gyvenančiais draugais, kas po darbo neapsilankote jums patinkančioje miesto vietoje, parduotuvėje, kine ir pan.

Pabandykite tai atlikti viešuoju transportu ir galite net nežiūrėti į laikrodį, nes saulėlydis duos suprasti, kad visur pavėlavote. Automobiliu patogiau? Taip, nes jau vien tai, kad spėjate atlikti suplanuotus veiksmus yra nenuginčijamas įrodymas. Ranka pasiekiamas automobilio komfortas taip pat akivaizdus: švara, kondicionierius, savo muzika ir jokio laukimo stotelėje. O spūstyje užstringa ir viešasis transportas (iš tų A juostų fragmentų pranašumas patetiškas), ir mūsų automobilis, kur laukti norėtumėte jūs?

Automobilį, kaip globalios problemos priežastį, o ne savo tiesioginio darbo nekompetencijos rezultatą, daug patogiau transliuoti ir miesto administracijai, ir viešojo transporto administracijai, ir aukštesniosioms už statybas ir aplinką atsakingoms valdžios institucijoms. Negi tyliai sau prisipažinsi, kad nežinai, ką daryti?

Arba dar blogiau, negi viešai prisipažinsi ir pripažinsi, kad ilgai (ir net galbūt sąmoningai) klydai ir toliau nežinai, ką daryti? Juk daug paprasčiau pažadėti, kad transporto infrastruktūra bus pagerinta. Paprasčiau ne tik valdžios institucijoms pažadėti, bet ir gyventojams patikėti. Tik, va, bėda, kas sumokės už tą „pagerinimą“? ES? Taip, galbūt dar kelerius metus, o po to? Mūsų pačių nebe taip daug belikę, o kur dar piketuojantys ir reikalaujantys didesnių atlyginimų? Tokių tik daugės.

Tikėjimo nėra likę ir pačiose valdžios institucijose. Aplankykite miesto savivaldybę ar viešojo transporto administraciją, ar tą pačią Aplinkos ministeriją ir pasižiūrėkite, kaip aukštesni valstybės tarnautojai-strategai atvyksta į darbą ir išvyksta iš jo. Žuvis genda nuo galvos, o sotus alkano nesupranta – taip ir pro automobilio langą šaligatviai ir viešasis transportas visai nieko atrodo.

"Aš sėdžiu ir šypsau, linguoju ramiai
Man gera, aš neskubu ir tai nuramina" (Meškiukai - Caca lialia)

Taip, Mačiulis buvo šimtą kartų teisus, kad reikalingas aiškus ir drąsus politinis sprendimas (trypt nebėra ko, apie ką bedainuos Marijonas?). Net sprendimas yra pasiūlytas – tik imk ir daryk, ctrl-c + ctrl-v. Jei dar kyla abejonių arba neįtinka, tai galite pasiskaityti http://urbanaccessregulations.eu/, kur daug gerosios praktikos pavyzdžių iš Europos pateikta. Pasirinkite ir įgyvendinkite, o tą sovietinio planavimo mantrą – gatvių platinimas ir parkingų didinimas – palikite ten, kur jam ir vieta. Neišmanioje praeityje.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite pasidalyti savo mintimis? Galbūt turite visai kitokią nuomonę? Rašykite el.paštu pilieciai@delfi.lt arba žemiau:

Įvertink šį straipsnį
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Motina įsitikinusi, kad tokio vaizdelio neturėtų būti trečiokų pratybose (56)

Baigėsi vasara, prasidėjo naujieji mokslo metai. Mokinukai sugužėję į savo klases, susitikę su...

Viena detalė IKI parduotuvėje sukėlė klausimų: ar tai leidžiama? (18)

DELFI vis gauna skaitytojų laiškų, kurie yra susirūpinę, ar Lietuvos prekybos tinklai tinkamai...

Statau, kaip noriu: priekabai jau leidžiama užtverti perėją? (13)

DELFI skaitytojui užkliuvo Vilniuje, Salininkuose, „Škodos“ vairuotojo netinkamai pastatytas...

Kauniečiai nusistebėjo: užsukus į parduotuvę, jiems buvo parodytos durys (15)

Į „Kas vyksta Kaune“ redakciją kreipėsi kauniečiai, kurie mandagiai arba ne taip gražiai buvo...

Skaitytoja pasibaisėjo situacija viename Lietuvos pašto skyriuje (6)

Mamoms su vežimėliais ir neįgaliesiems situacija Vilniaus Lazdynų mikrorajono Lietuvos pašto...

Top naujienos

Šventasis Tėvas apibendrino vizitą Lietuvoje: mūsų tautos šauksmas turi mus jaudinti  nuolat pildoma (986)

Popiežius Pranciškus sekmadienį paragino Lietuvos tikinčiuosius rūpintis socialiai...

Vieta Lietuvoje, kur grįžę emigrantai atsiveža savo draugus (14)

Tauragėje, Pietvakarių Lietuvoje, turistus ir smalsuolius vilioja unikali atrakcija po atviru...

Įspūdžiai iš Kauno: Jono Pauliaus II apsaugoje dirbęs vyriškis palygino popiežių vizitus (11)

Popiežius Pranciškus sekmadienį paragino Lietuvos tikinčiuosius rūpintis socialiai...

Užkalniui žadėjo Ameriką Molėtų plente, rado būdelę su lauko tualetu (85)

Niekas labiau nenuvilia, negu užkelti lūkesčiai. Kai jau įsivaizduoji, kad turi rankose pasaulį,...

Buvusio Vilniaus geto vietoje iš akmenų sudėta Dovydo žvaigždė: sekmadienį čia apsilankys ir popiežius (1)

Minint 75-ąsias Vilniaus žydų geto likvidavimo metines Rūdninkų skvere iš akmenų sudėta...

Adomaičio komanda – visų laikų rekordininkė: taip nežaidė nė viena Lietuvos rinktinė horizonte – pergalių rekordas (40)

„Absurdiška, – susidariusią situaciją apibūdino Dainius Adomaitis . – Tačiau visi turi...

Politologai įvertino: artėjantys prezidento rinkimai gali sukelti net ir vyriausybinę krizę (353)

Jei premjeras Saulius Skvernelis paskelbtų apie savo kandidatavimą prezidento rinkimuose, jam...

Fausta Marija Leščiauskaitė. Kažkada jie užmuš ir jūsų vaiką, tėtį, mamą, brolį ar sesę (131)

Man labai patiko vienas kelio ženklas, rastas Kalifornijoje, paplūdimio miestelyje, prižiūrėtoje...

Per popiežiaus vizitą Kaune – netikėtumas: tikintieji tai pavadino Dievo ženklu (175)

Susirinkusieji į Kauno Santaką susitikti su popiežiumi, kuris aukojo šv. Mišias, užfiksavo...