aA
DELFI publikavo ekonomisto N. Mačiulio nuomonę apie eismo spūstis ir galimus reguliavimo būdus. Daugumai aktyvių žmonių informacija galėjo pasirodyti įdomi: kasdienis akis badantis reiškinys + ekonomisto vertinimas + konkretus pasiūlymas.
© DELFI / Kiril Čachovskij

Galėjo, tačiau sprendžiant pagal komentarų skaičių – po kelių dienų jų buvo tik keliolika (panašiai būna po orų prognozėmis), akivaizdu, kad stipriau nesudomino.

Maža to, panašu, kad tai, kas buvo siūloma, liko nesuprasta: komentatoriai nustatė, kad „tipas“ akivaizdžiai „neapsišvietęs“, pirma daro, o po to galvoja, turėtų verčiau pamąstyti apie Vilniaus viešųjų tualetų problemą ir apkristai deklaravo karą („Ponas Maciuli to est vojna“).

Tipiška mums situacija, kai lietuvius ir vėl skriaudžia, ir vėl trypia, o kaltų nėra, nes aplinka kalta... Tiesa, šįkart tualetinis popierius nėra reikalingas, nes praktika rodo, kad tapšnojimas dar niekam nepadėjo.

Transporto (ir ypač individualaus) gausėjimas miestuose nėra problemos priežastis, nors būtent taip dažniausiai ir teigiama. Jei būtų taip paprasta, tai tas atgyvenęs, seniai neišmanus, naudingą miesto plotą naikinantis ir dogmatiškai politikų adoruojamas veiksmas – gatvių platinimas ir parkingų didinimas (jei norite politkorektiškai – transporto infrastruktūros gerinimas, kas vis tiek yra tas pats gatvių platinimas ir parkingų didinimas) – seniai būtų davęs teigiamų rezultatų.

Rezultatų, tiesa, yra: gyvybingame mieste (ne gyventojus prarandančioje provincijoje) pagerinus eismo sąlygas, mašinų visada padaugėja ir spūstys pasidaro dar didesnės. Šituo požiūriu nėra jokių specialiųjų tarnybų įtakos ir lietuvių niekas neskriaudžia, atlikus analogiškus veiksmus, spūstys padidėja ir Vakaruose, ir Rytuose.

Transporto gausėjimas yra rezultatas nepavykusio miesto erdvių planavimo, aiškios miesto vystymo politikos nebuvimo ir žmonių norų bei galimybių nepaisymo. Į priemiesčius žmonės keliasi ne iš dykinėjimo, bet iš socialinių ir ekonominių paskatų, o automobilį, ir dažnai ne po vieną, turi ne tik miesto pakraščių, priemiesčių, bet ir centro gyventojai. Tačiau sunku būtų rasti sveiko proto žmogų tarp jų, kuris pramogautų spūstyje ir ten laiką leistų tikslingai. Žmonės naudojasi automobiliu, nes taip tiesiog yra greičiau ir patogiau.

Greičiau? Taip, net ir įskaičiavus tas nelemtas valandas spūstyje. Kas darbo reikalais nesate priverstas važinėti, kas dirbate tik viename darbe, kas nesusitinkate su kitame miesto/priemiesčio gale dirbančiais/gyvenančiais draugais, kas po darbo neapsilankote jums patinkančioje miesto vietoje, parduotuvėje, kine ir pan.

Pabandykite tai atlikti viešuoju transportu ir galite net nežiūrėti į laikrodį, nes saulėlydis duos suprasti, kad visur pavėlavote. Automobiliu patogiau? Taip, nes jau vien tai, kad spėjate atlikti suplanuotus veiksmus yra nenuginčijamas įrodymas. Ranka pasiekiamas automobilio komfortas taip pat akivaizdus: švara, kondicionierius, savo muzika ir jokio laukimo stotelėje. O spūstyje užstringa ir viešasis transportas (iš tų A juostų fragmentų pranašumas patetiškas), ir mūsų automobilis, kur laukti norėtumėte jūs?

Automobilį, kaip globalios problemos priežastį, o ne savo tiesioginio darbo nekompetencijos rezultatą, daug patogiau transliuoti ir miesto administracijai, ir viešojo transporto administracijai, ir aukštesniosioms už statybas ir aplinką atsakingoms valdžios institucijoms. Negi tyliai sau prisipažinsi, kad nežinai, ką daryti?

Arba dar blogiau, negi viešai prisipažinsi ir pripažinsi, kad ilgai (ir net galbūt sąmoningai) klydai ir toliau nežinai, ką daryti? Juk daug paprasčiau pažadėti, kad transporto infrastruktūra bus pagerinta. Paprasčiau ne tik valdžios institucijoms pažadėti, bet ir gyventojams patikėti. Tik, va, bėda, kas sumokės už tą „pagerinimą“? ES? Taip, galbūt dar kelerius metus, o po to? Mūsų pačių nebe taip daug belikę, o kur dar piketuojantys ir reikalaujantys didesnių atlyginimų? Tokių tik daugės.

Tikėjimo nėra likę ir pačiose valdžios institucijose. Aplankykite miesto savivaldybę ar viešojo transporto administraciją, ar tą pačią Aplinkos ministeriją ir pasižiūrėkite, kaip aukštesni valstybės tarnautojai-strategai atvyksta į darbą ir išvyksta iš jo. Žuvis genda nuo galvos, o sotus alkano nesupranta – taip ir pro automobilio langą šaligatviai ir viešasis transportas visai nieko atrodo.

"Aš sėdžiu ir šypsau, linguoju ramiai
Man gera, aš neskubu ir tai nuramina" (Meškiukai - Caca lialia)

Taip, Mačiulis buvo šimtą kartų teisus, kad reikalingas aiškus ir drąsus politinis sprendimas (trypt nebėra ko, apie ką bedainuos Marijonas?). Net sprendimas yra pasiūlytas – tik imk ir daryk, ctrl-c + ctrl-v. Jei dar kyla abejonių arba neįtinka, tai galite pasiskaityti http://urbanaccessregulations.eu/, kur daug gerosios praktikos pavyzdžių iš Europos pateikta. Pasirinkite ir įgyvendinkite, o tą sovietinio planavimo mantrą – gatvių platinimas ir parkingų didinimas – palikite ten, kur jam ir vieta. Neišmanioje praeityje.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite pasidalyti savo mintimis? Galbūt turite visai kitokią nuomonę? Rašykite el.paštu pilieciai@delfi.lt arba žemiau:

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Trys dienos Škotijoje: ką verta pamatyti per tokį trumpą laiką? (9)

Su vaikystės draugu nusprendėme pakeliauti po Škotiją ir pamatyti jos gamtą. Iš pradžių...

Gimusi mokytojauti: pasveikino garbingo jubiliejaus sulaukusią mokytoją (1)

Giedrą rudens vidurdienį į Jūratės kavinės pavėsinę Valkininkuose (kaip ir prieš virtinę...

Niūri rudens diena buvo nuspalvinta ryškiomis spalvomis, šiltais apkabinimais ir salsos ritmais (3)

Šeštadienį, lapkričio 9 dieną, minint tarptautinę dieną prieš rasizmą, Katedros aikštėje...

Suniokotos kapinės pašiurpino lankytojus: nesitikėjo tokių kaltininkų (20)

Prienų raj., tarp Jiezno ir Stakliškių, įkurtos Sudvariškių kapinės po kranklių atakos...

Kaune parodytas išskirtinis dėmesys gausioms šeimoms – surengtos nemokamos kartingo varžybos (1)

Šių metų spalio 31 dieną vidaus patalpų kartodromai „ Kartlandas “ bendradarbiaudami su...

Top naujienos

Diana Nausėdienė: kodėl mes išskiriame moteris – pakalbėkime, ką patiria vyrai (2)

Pirmoji šalies ponia Diana Nausėdienė sakė, kad svarbiausia užduotis jai dabar yra...

Lietuviai nori visai kitokio automobilių mokesčio: ministras sako, kad tokį svarstė

Apmokestinti pirmą kartą šalyje registruojamus automobilius – toks įstatymo projektas pastaruoju...

Švelnūs orai truks nebeilgai (5)

Slenka ko gero paskutinės švelnios vėlyvo rudens dienos. Antroje savaitės pusėje tikimasi, kad...

Buvęs prokuroras sudėliojo svarbiausius akcentus Kauno žudynių byloje: Venckienė ir Venckus buvo pasirūpinę alibi (623)

Prieš dešimtmetį Lietuvą sukrėtusią Kauno žudynių bylą sekė Drąsiaus Kedžio ir Andriaus...

Šnipų mainų paslaptys: kodėl su lietuviais iškeistas norvegas domino JAV ir Rusijos žvalgybas (90)

„Kalėdos Maskvoje“, – tokia nuotrauka iš Raudonosios aikštės 2017 gruodžio 5-ąją...

Didesnės kainos gali sustabdyti cigarečių pakaitalų populiarėjimą DELFI specialiai iš Londono (24)

Vyriausybei siekiant padidinti akcizų tarifą kaitinamojo tabako produktams, specialistai sako, kad...

Vaikino pasiūlymas pasibaigus pasimatymui tapo nepavykusio vakaro vinimi: merginos, būkite protingos (68)

Vaikinas mane užkalbino mano tuometinėje darbovietėje-drabužių parduotuvėje. Maniau pakalbėsim...

ES rytinis sparnas pasiduoda sąstingiui

Europos Sąjungos rytinės narės pasiduoda lėtėjančiai pasaulio ekonomikai.

Kai medžiotojas nušovė du vilkus – vilkė atėjo atsisveikinti su žuvusiais jaunikliais (455)

Dvidešimt metų medžiojantis Kazimieras Urmanavičius prasitarė, jog tądien, kai ruošėsi...

Skelbiama, kad „Žalgiris“ pasiruošęs išsiskirti su Perezu, jam jau numatyta pamaina (12)

Kauno „Žalgiris“ netrukus gali atsisveikinti su meksikiečiu Alexu Perezu, skelbia 24sek...