Džiugu, kad šiemet birželio 26-29 dienomis Klaipėdoje, Lietuvos Didžiojo kunigaikščio Butigeidžio dragūnų batalione, Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos ir Ugdymo plėtotės centro organizuojamame vasaros kurse pedagogams „Pilietis ir šalies gynyba: nacionalinio saugumo ir pilietiškumo nuostatų stiprinimas ugdyme“ dalyvauti panoro dvigubai daugiau pedagogų nei praėjusiais metais.

Kursų tikslas – tobulinti įvairių dalykų mokytojų kompetencijas perteikti aktualų pilietiškumo ugdymo, nacionalinio saugumo turinį, skatinant mokytojus labiau domėtis šalies gynybos ir nacionalinio saugumo stiprinimo aktualijomis.

Paskutinę birželio savaitę į šiuos vasaros kursus susirinko istorijos, geografijos, etikos, fizikos, lietuvių kalbos, matematikos, pradinio ugdymo mokytojai iš įvairių šalies regionų – Klaipėdos, Telšių, Mažeikių, Joniškio, Vilniaus, Molėtų, Šiaulių, kitų šalies miestų ir miestelių.

Čia jų laukė įdomi, įvairi savo turiniu, mokymų programa, skirta susipažinti su krašto gynybos sistema, kad mokytojai pasisemtų žinių ir įkvėpimo integruoti nacionalinio saugumo temą įvairių dalykų pamokose, ir pirmosios naujos patirtys: įsikūrimas bataliono kareivinėse, pietūs karių valgykloje ir tarpkultūrinė patirtis – mokytojus nuoširdžiomis šypsenomis pasitiko Dragūnų batalione reziduojantys sąjungininkų (amerikiečių ir portugalų) kariai.

Pirmąją kursų dieną bataliono pareigūnai aiškiai ir tiksliai paaiškino mokytojams, kaip jie turėtų elgtis batalione, kokie galimi pavojai ir ką daryti, jei jų iškiltų, nes kariuomenės dalinys, kaip ir visa kariuomenė, yra nuolatinis priešiškų tarnybų taikinys. Bataliono vadas majoras Arnoldas Vasiliauskas mokytojams išsamiai papasakojo apie šauktinių tarnybos ypatumus ir galimybes jaunimui, pristatė bataliono veiklą ir pagrindinius tikslus – ne tik ginti šalį ir jos strateginius objektus, bet ir teikti pagalba savivaldybėms ekstremalių situacijų atveju, ieškoti dingusių žmonių ir atlikti kitas svarbias operacijas.

Mokytojai lankėsi Lietuvos kariuomenės karinėse jūrų ir oro pajėgose, sužinojo, kokiose šalies ir tarptautinėse operacijose dalyvauja šios pajėgos, apsilankė karo laivų flotilės laivuose, domėjosi karo laivų galimybėmis ir juose esančia įranga, stebėjo Lietuvos kariuomenės karinių jūrų pajėgų povandeninių veiksmų komandos narų pasirodymą bei NATO pajėgų integravimo vieneto Lietuvoje pristatymą. Dalyviai sužinojo, kad koviniai narai vykdo priešiškų laivų patruliavimą, išminavimo veiksmus ir kitas užduotis Baltijos jūroje ir kituose vandenyse, o NATO pajėgų integravimo vieneto specialistai yra pasirengę karo atveju koordinuoti NATO pajėgų atvykimą per 48 valandas, užtikrindami Lietuvos saugumą.

Oro pajėgų bazėje Nemirsetoje apžiūrėję karinį sraigtasparnį, mokytojai išgirdo įdomių faktų apie jo technines galimybes, išbandė sraigtasparnio piloto kėdę, prisiminė ir įtvirtino savo žinias kaip suteikti pirmąją pagalbą nukentėjusiesiems, kurias pristatė kariniu greitosios pagalbos automobiliu atvykę paramedikai.

Kursų metu pedagogai taip pat išklausė įdomią Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto lektoriaus Kęstučio Kilinsko paskaitą „Lietuvos kariuomenės šimtmetis: susikūrimas ir Nepriklausomybės kovos“, skirtą Lietuvos kariuomenės šimtmečiui, analizavo Lietuvos kariuomenės kūrimosi politines aplinkybes vykstant kovoms su Rusija, Lenkija ir Bermonto-Avalovo daliniais, pasidalijo savo kariuomenės šimtmečio minėjimo idėjomis, su dideliu susidomėjimu išklausė Valstybės saugumo departamento specialistų pranešimą apie priešiškų žvalgybų veiklą Lietuvoje, piliečių verbavimo tikslus, metodus bei gavo praktinių patarimų kaip atpažinti verbavimą bei kokių priemonių imtis tokiu atveju, stebėjo Lietuvos kariuomenės Specialiųjų operacijų pajėgų Kovinių narų tarnybos pristatymą ir netgi galėjo patys pačiupinėti bataliono kovinę techniką – mat mokytojų patirtis papildė ir ginkluotės bei kovinės technikos paroda, kur mokytojai galėjo ne tik paimti į rankas kovinius ginklus ir juos „pasimatuoti“, sėsti už kariuomenės transporto priemonių vairo, bet ir draugiškai pamojuoti savo buvusiems mokiniams, atliekantiems tarnybą.

Mokymų kulminacija tapo mokytojų išvyka į Brigados generolo Povilo Plechavičiaus poligoną, į kurį vilkėdami karinę uniformą ir ginkluoti automatais kursų dalyviai lydimi kariškių dviem grupėmis išvyko kariniais sunkvežimiais. Poligone mokytojai, padedami kariškių, mokėsi užsimaskuoti, statyti palapines, žygiuoti kovine eisena „vikšras“, žygiuodami link Kuršių nerijos mėgino atpažinti užsimaskavusį priešą.

Savo kiekvienos dienos patirtis kursų dalyviai kas vakarą reflektuodavo pagal schemą „Pastebėjau. Patiko. Norėčiau pritaikyti“, o kursų pabaigoje šias refleksijas apibendrino ir įkūnijo idėjomis istorijos, pilietiškumo pagrindų, geografijos, fizikos, lietuvių kalbos ir kitų dalykų pamokoms. Lietuvių kalbos ir istorijos mokytojos džiaugėsi šių kursų dėka supratusios, kaip galima perteikti Tėvynės gynimo svarbą ir prasmę, atskleidžiant ją per šiuolaikinės Lietuvos kariuomenės padalinių veiklas, šauktinių ir savanorių dalyvavimo svarbą.

Daug galimybių kitaip mokyti pastebėjo ir fizikos mokytojai – tai ir karo laivyno navigacija, šaudymo trajektorijų nustatymas, įvairių prietaisų veikimo pavyzdžių panaudojimas drauge ugdant mokinių pozityvų požiūrį į tarnybą Lietuvos kariuomenėje. Mokytojams ypač patiko draugiškas, šiltas, pagarbus, geranoriškas, malonus ir tolerantiškas bataliono pareigūnų bendravimas ir galimybė patirti kitokį, naują gyvenimą.

O kursų senbuviai džiaugėsi kaskart vis kitokiu, netikėtu ir vis įdomesniu šių vasaros kursų turiniu. „Džiaugiuosi įgijusi visiškai naujos patirties. Jaučiuosi įkvėpta! Ačiū puikiems vadovams! Didžiuojuosi Lietuvos kariuomene!“; „Labai naudinga patirtis, leidusi susipažinti su karine struktūra iš vidaus ir kitu žvilgsniu pažvelgti į savo mokomą dalyką. Susipažinome su naujais žmonėmis ir pasisėmėm energijos.“; „Labai patiko aplinka, kurioje dirbome, paskaitos, o ypač – pratybos miške.“; „Supratau, kad einu teisingu keliu ir esu nusiteikusi veikti toliau, giliau ir plačiau.“; „Savo fizikos pamokose galėsiu pritaikyti pateikdamas pavyzdžius apie šilumos laidumą, drėgmės sukeltus sunkumus ir kaip to išvengti.“; „Labai įdomios praktinės veiklos, įdomūs pranešimai. Laikas neprailgo. Smagu būtų dar kartą čia sugrįžti.“; „Ačiū už patirtis, naujus pažinimus, puikias organizacines veiklas. Patyrėme daug naujo. Dėkojame kariams ir jų vadovybei už kantrybę ir malonų bendravimą.“ – po kursų savo įspūdžiais dalijosi mokytojai.

„Šį mokytojų kvalifikacijos kėlimo kursą pasirinkau, nes mūsų mokyklos vienas iš prioritetų – pilietinių nuostatų stiprinimas ugdyme. Po kursų supratau, kad pasirinktas kelias teisingas. Kitais metais pasiūlysime šį kursą rengti ir kitiems gimnazijos pedagogams, kad kuo daugiau mokytojų suprastų nacionalinio saugumo ir krašto gynybos, pilietinių vertybių svarbą, nes pilietinio ugdymo stiprinimas – yra būtinybė, ir mokiniams tikrai šito reikia. Būdama šiuose kursuose supratau, koks aukštas yra mūsų kariuomenės pasirengimas, karių profesionalumas ir kultūra“ – savo patirtį kursuose apibendrino Joniškio rajono Skaistgirio gimnazijos direktorė Edita Aukselienė.

Visų mokytojų nuomone, labai svarbu, jog šalies gynybos tema būtų kuo plačiau integruota į ugdymo turinį, nes tai ne tik padėtų sudominti mokinius, bet ir padėtų stiprinti mūsų valstybės gynybą bei pagerintų šauktinių integravimąsi tarnybos pradžioje.

Nuoširdžiai dėkojame Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamentui prie Krašto apsaugos ministerijos ir Lietuvos Didžiojo kunigaikščio Butigeidžio dragūnų batalionui už puikiai surengtą renginį ir nepamirštamas akimirkas, kurias bendromis dalyvių pastangomis pavyko sustabdyti ir pateikti šioje medžiagoje.