Socialiniuose tinkluose šiuo metu plinta dviejų skirtingų leidyklų lietuvių kalbos vadovėlių ištraukos – pirmokams skirta ištrauka apie tai, kaip vaikas rado ant tako cigaretę ir pradėjo ją rūkyti, ir antroji, skirta septintokams, kurioje pateiktas vaikų tautosakos žanro, šiurpės, pavyzdys apie „sumaltą“ mergaitę mėlynais nagučiais.

Pirmąjį vadovėlį išleido „Šviesos“ leidykla, antrąjį – „Baltos lankos“.

Svarbu suvokti kontekstą

„Šviesos“ leidyklos viešųjų ryšių vadovė Rūta Latinytė DELFI teigė, kad svarbu atsižvelgti, kada buvo leistas vadovėlis. Aptariamas vadovėlis buvo išleistas ir perleistas prieš dešimtmetį. Tuo metu jis atitiko galiojusias ugdymo programas ir vyravusius užduočių pateikimo būdus.

„Nuo to laiko pradinių klasių ugdymo programos buvo atnaujintos ir pagal jas išleisti kiti, naujesni vadovėliai“, – aiškino ji.

Kalbėdama apie priežastis, kodėl tokia užduotis buvo sukurta, R. Latinytė pabrėžė, kad svarbu suvokti tų metų, kai leidinys buvo rengiamas, kontekstą.

„Mokykloje visi dalykai buvo vis labiau integruojami, tad, kaip matote, per lietuvių kalbos pamoką buvo siekiama formuoti ir požiūrį į sveiką gyvenseną, o rūkymas pateiktas kaip žalingas užsiėmimas. Užduotys sukurtos žaisminga forma, siekiant paskatinti diskusiją ir integruoti ŠMM (Švietimo ir mokslo ministerija – aut. past.) patvirtintą Alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programą“, – sakė atstovė.

Taip pat ji atkreipė dėmesį, kad dabar ŠMM programoje rekomenduojama, jog vadovėliai turėtų būtų integruoti ir apie žalingą rūkymo įprotį būtų kalbama kompleksiškai, iš visų pusių. Naujuose vadovėliuose jų leidykla rinkosi kitokius ugdymo metodus ir panašių užduočių jau būtų sunku rasti.

Nesimato svarbios užduoties

Pirmokams skirto vadovėlio autorė ir pedagogė dr. Elena Marcelionienė tikino, kad internete plintančioje nuotraukoje nėra matoma svarbi užduotis, kuri yra žemiau.

„Ji skamba taip: „Ką tu atsakytum Domukui?“. Taigi šis tekstas yra labai svarbaus pokalbio apie rūkymo žalą pradžia. Pokalbis šia tema rekomenduojamas ir mokytojams skirtuose metodiniuose patarimuose“, – DELFI pasakojo autorė.

Dr. Elena Marcelionienė paminėjo, kad labai svarbu atsižvelgti į temos pavadinimą puslapio viršuje, kuris vadinasi „Nenorime išmokti“ ir į dailininkės iliustraciją prie teksto. Pasak jos, visa ši medžiaga sudaro visumą ir tikrai neskatina vaikų rūkyti, o priešingai – padeda suprasti, kokios baisios gali būti rūkymo pasekmės.

„Net dr. Meilė Lukšienė per vadovėlių aptarimą visuomet pabrėždavo, kad negalima vaikui pateikti vien tik teigiamų pavyzdžių. Ji sakydavo, kad su vaiku reikia skaityti ir apie blogus dalykus, kalbėtis apie tai, kad jis mokytųsi skirti gėrį nuo blogio. Teksto „Dūmas“ situacija nebuvo išgalvota: pati mačiau, kaip du pirmokai ar antrokai, o gal net ikimokyklinukai nuo šaligatvio pakėlė dar smilkstančią nuorūką ir bandė rūkyti.“, – atskleidė ji.

Kyla egzistenciniai klausimai

„Baltų lankų“ leidyklos atstovas ir vadovėlio bendraautorius Saulius Žukas, komentuodamas tėvus išgąsdinusios šiurpės pavyzdį, pirmiausia nurodė, kad leidyklos vadovėliuose supažindindami vaikus su praeities tekstais (tautosaka ir pan.) bando parodyti, kokių sąsajų jie turi su šiandiena.

„Minėta šiurpė yra talpinama skyriuje apie graikų mitus, lietuvių mitines būtybes, tuo pačiu laumes, giltines, aitvarus, raganas, maro deives ir pan. Kai kurios šios tematikos sakmės pasakoja ir apie gana žiaurius dalykus, žiaurumų esama ir graikų mitologijos skyreliuose, pavyzdžiui, kai Polifemas suryja Odisėjo bendražygius, o jam išduriama akis“, – teigė jis.

S. Žuko tvirtinimu, prieš publikuojant šiurpes yra pristatomas jų žanras, nurodant, kad jis gali baigtis ir linksmai. Po jų yra pateikti klausimai, kuriais siūloma šiurpes atidžiau perskaityti, pabandyti suprasti, kas ir kodėl kelia baimę.

„Nevalia mokyklos visai atskirti nuo realios šių dienų vaikų patirties. Psichologai, su kuriais esame konsultavęsi prieš publikuodami šiuos tekstu, atkreipia dėmesį, kad 10 – 13 metų vaikams kyla egzistenciniai klausimai, jie domisi, kas yra gyvybė, kas mirtis, jie nori žiūrėti siaubo filmus. Tokių ar panašių temų vengimas, nutylėjimas nepanaikina tų temų, palieka vaikus vienus akistatoje su jomis“, – paaiškino atstovas.

Vertintojai siūlo išimti

Ugdymo plėtotės centras (UPC) šiurpę apie mergaitę mėlynais nagais siūlo išimti ir mano, kad toks tekstas šeštokams nėra tinkamas. Jis nebuvo centro patvirtintas.

„Kreipsimės į „Baltų lankų“ leidyklą, kad būtų sustabdytas vadovėlio platinimas mokyklose. Jis galės būti iš naujo išleistas ir siūlomas mokykloms tik tada, kai bus įvertintas vertintojų ir ištaisyti trūkumai“, – informavo UPC atstovė Laura Bačinskienė.

Visgi, jų centro nuomone, savaime šiurpių tekstai nėra vengtini vadovėliuose, nes, pirma, leidžia vaikams prisiliesti prie savo baimių (jas atpažinti, mokytis kontroliuoti...), antra, gali sudaryti sąlygas kalbėtis apie gėrio-blogio dinamiką, apie priežastis, sukėlusias tragediją, apie mirtį, t.t.

„Vaikams siaubo istorijos būna įdomios, nes per simbolinę medžiagą jie prisiliečia prie savo giliausių baimių (pvz, buvimo vienu, mirties, bejėgiškumo...), tačiau tai yra individualu – jautresnės psichikos vaikas gali jaustis nesmagiai, ypač jei bus paliesta kokia trauminė patirtis (pvz., prievartos situacija)“, – detalizavo atstovė.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (61)