Paradigmų kaita yra sudėtingas procesas, reikalaujantis esminių mokytojo požiūrio į mokymą ir mokymąsi, mokytojo darbo stiliaus, mokymo ir mokymosi tikslų, mokymo(si) metodų ir mokinio vaidmens pokyčių. Tai kaip reikia mokyti mokytis?

Lapkričio 19 dienos popietę Kelmės rajono Tytuvėnų gimnazijos 50 mokytojų susirinko į metodinę konferenciją „Tinkamas metodų parinkimas – mokinių mokymosi motyvacijos skatinimas“, siekdami išsiaiškinti, kaip sekasi mokykloje įgyvendinti mokymosi paradigma grindžiamą ugdymo turinį bei valdyti patį procesą. Tradicinė (poveikio) paradigma, kuomet tik mokytojas yra aktyvusis veikėjas, turintis tikslą ir pagal jį dirbantis, yra jau kintama būtinybė šiuolaikiniame mokymo procese. Mokymosi paradigma ragina, jog pedagogas turi būti mokymosi patarėjas ir konsultantas, t. y. specialistas-padėjėjas, kuris savo žinias ir įgūdžius taiko mokiniui padėdamas įveikti problemas. Kaip tą padaryti aiškinosi visi konferencijos dalyviai.

Renginio pradžią paskelbė gimnazijos pavaduotoja V. Volskienė ir psichologė R. Pažerauskienė. Susirinkusieji buvo paskatinti pirmiausiai išsitirti savo asmeninius pasiekimus bei gebėjimus, t. y. testo pagalba nusistatyti darbo stilius, savo stpriąsias ir silpnąsias grandis.

Pradinio ugdymo mokytojos E. Maziukienė, D. Pocienė ir S. Venckūnienė skaitė pranešimą „Mokymo(si) motyvacija“, primindamos teorines žinias ir analizuodamos mokytojo požiūrio svarbą į mokymo(si) proceso kaitą. Pedagogės pavyzdžiais pagrindė mintį, jog svarbiausias vaiko motyvavimo šaltinis – namų aplinka ir tėvų požiūris bei pastarųjų sukurtos individualios motyvavimo sistemos namų aplinkose pagal jų galimybes ir poreikius.

Lietuvių kalbos mokytoja Z. Mačiulaitienė sužavėjo visus konferencijos dalyvius nuoširdžiu pranešimu apie „Mokinių motyvacijos skatinimą per lietuvių kalbos pamokas“. Pedagogė paatviravo, kaip galima paskatinti ir motyvuoti mokinius, jog lietuvių kalba taptų patrauklia pamoka taip, jog skambutis į pertrauką mokiniui reikštų nusivylimą, kad laikas nenumaldomai bėga.

Muzikos mokytoja Ž. Armalienė kartu su dailės mokytoja D. Žukauskiene pademonstravo savo bendrų kūrybinių darbų, skirtų mokinių motyvacijos žadinimui, rezultatus pranešimu „Muzikos ir dailės pamokų integracijos svarba mokymosi motyvacijai“. Mokytojai žavėjosi darbų unikalumu, lektorių ir mokinių kūrybiškumo apraiškomis ir entuziazmu. Nevienas sėdintysis salėje pamąstė „ kaip aš galėčiau patobulinti integracijos su kitu dalyku procesą?“. Mokytojų pavyzdys įkvėpė kolegas drąsiau bandyti naujoves savo pamokose.

Gimnazijos logopedė, spec. pedagogė E. Gudauskienė paruošė pristatymą apie „Mokymo(si) skatinimo pamokoje galimybes“, primindama mokytojams, kas demotyvuoja, o kas skatina mokinius mokytis. Lektorė – anglų kalbos mokytoja – G. Karpinienė dalino visiems „Praktinius patarimus, kaip kurti ir vystyti teigiamą mokinių mokymosi motyvaciją“ akcentuodama, jog tik pozityviai nusiteikęs mokytojas gali tikslingai kelti motyvaciją ugdytinių širdyse. Mokytoja tvirtino: „būk motyvuotas pats - motyvuosi savo pavyzdžiu ir kitus, tuomet mokinio „uždegimas“ veikla savaime prasidės“.

Pagal naująją mokymosi paradigmą – tik pats mokinys yra atsakingas už savo mokymąsi. Mokinys, kuomet jis buvo tik pasyvus informacijos priėmėjas, dabar privalo sąmoningai suvokti, jog jis turi aktyviai dalyvauti mokymo(si) proceso eigoje ir tobulindamas bei keisdamas pats save. Kitą pranešimą „Mokinių vidinės motyvacijos skatinimas. Motyvavimas matematikos ir fizikos pamokose“ skaičiusi mokytoja J. Aksamatauskienė pabrėžė, jog kaitos procesą labiausiai įtakoja ne išorinis mokinių stimuliavimas metodų ar kitų priemonių įvairove, o vidinių mokinių motyvų paieška ir jų stiprinimas.

Savo darbo patirtimi pasidalino technologijų mokytoja V. Mozerienė, paruošusi išsamų ir iliustruotą veiklos pristatymą „Mokinių motyvavimas technologijų pamokose“. Pedagogė įrodė mokinio dalyvavimo pamokose bei popamokinėje veikloje vertinimo svarbą. Anot pedagogės, būtent mokinio vertinimas ir šiltas, nuoširdus žodis „ačiū, kad dalyvauji“ yra kartais daug aukštesnio laiptelio pakopa motyvavimo atžvilgiu už įvertinimą pažymiu dienyne.

Informacinių technologijų mokytojas A. Venckūnas pasidalimo apmąstymais ir retoriniais klausimais, pristatydamas kolegoms pranešimą „Tinkamas mokymo sistemos parinkimas – sėkmė mokinio mokymosi motyvacijai“. Kaip tinkamai rasti pasirinkimo kelią, anot mokytojo, tai yra jau pačio mokytojo kompetencija, jo asmeninio gebėjimo menas. „Niekas kitas taip nuoširdžiai nepatars, kaip reikia dirbti, tik tavoji širdis ir savalaikis situacijos įvertinimas“ - sakė pedagogas.

Etikos ir rusų kalbos mokytoja B. Buchienė supažindino kolegas su savo darbo patirtimi, pastebėjimais bei taikomų metodų įvairove. Įdomus pranešimas „Netradicinės pamokos netradicinėse erdvėse“ prikaustė visų konferencijos dalyvių dėmesį. Mokytoja subtiliai įrodė, jog mokytojas turi suvokti ugdymo kaitos esmę ir privalo išmokti keisti savo požiūrį bei darbo stilių.

Abejingų salėje nebuvo – visi mąstė ir diskutavo apie motyvavimo svarbą ir tinkamų metodų pa(si)rinkimą. Nebeužtenka, jog mokytojas per pamokas taiko aiškinimo, klausinėjimo, rašymo, teksto skaitymo, mokyklinės paskaitos ir demonstravimo metodus. Pagal naująją mokymosi paradigmą, mokytojas, be tradicinių mokymo metodų, nevengiantis individualaus ir grupinio problemų sprendimo būdų ir projektinių darbų, turi išmokti eiti koja kojon su mokiniu mokymosi iš patirties, individualaus tyrinėjimo ir kūrybos keliu.

Autorė: J. Aksamatauskienė, Tytuvėnų gimnazijos fizikos ir matematikos mokytoja metodininkė.

Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Užfiksavo net du pažeidimus pavojingame kelyje: ir kaip jie nepasimoko iš įvykusių nelaimių? (102)

DELFI skaitytojas siaurame kelio ruože užfiksavo dvi pavojingas situacijas, kai labai skubantys kiti...

Bibliotekos ir pataisos namų partnerystė: nuteistosios skatinamos perskaityti šimtą knygų (2)

Šiuolaikinėje visuomenėje vienas iš esminių modernios, besimokančios organizacijos bruožų –...

Numatomas naujas Lietuvos pašto mokestis papiktino klientę: jau ir už tai ims pinigus? (68)

DELFI skaitytoją labai papiktino numatomas naujas Lietuvos pašto mokestis – už sąskaitos...

Neįgaliojo vežimėliu į televizijos bokštą: išvyka baigėsi vos prasidėjusi (17)

Prieš tris savaites į neįgaliojo vežimėlį atsisėdęs vaikščioti galintis vaikinas važiavo...

Restorano patiekale – besirangantis radinys (119)

MKIC bibliotekoje veikiančiame „Aulos“ restorane radinys lėkštėje nemaloniai nustebino...

Top naujienos

G. Nausėda: Lietuvoje vidutinis darbo užmokestis yra pasibaisėtinai mažas (114)

„Eurostat“ duomenimis, kas trečias lietuvis gyvena ties skurdo riba, tačiau, pasak ekonomisto...

Tūkstančių gyventojų laukia pokyčiai: skaitiklius tikrins dažniau (221)

Pakeisti visus vandens skaitiklius, kur kas dažniau juos metrologiškai tikrinti, o kartu ir didinti...

Rusija išsigando itin pavojingų JAV ginklų: jau ruošia atsaką (50)

Iki 2022 m. JAV turės daugiau nei tūkstantį priešraketinės gynybos (PRG) sistemų, o tai...

Po apsilankymo Čikagoje: manote, kad Vilniuje automobilių stovėjimas brangus? (86)

DELFI Kelionių ambasadorius Orijus Gasanovas apsilankė trečiajame pagal dydį JAV mieste –...

Gali nugriauti legendinę Alytaus piceriją

Iki spalio pabaigos pačiame miesto centre esanti picerija „ Palermo ” turėtų būti nugriauta.

R.I.T.A. Gyvenimą pašventė Lietuvai, o dabar tenka kovoti dėl kompensacijų (463)

Iš Lietuvos kariuomenės Specialiųjų operacijų pajėgų į atsargą savo noru išėjo apie 40...

Airijai smogė beprecedentė audra: paskelbta nacionalinė nepaprastoji padėtis ir „raudonas“ pavojus užfiksuoti 53 m/s vėjo gūsiai (21)

35 metrų per sekundę vėjas ir smarkus lietus užklupo Škotijos pietvakarius ir Anglijos šiaurės...

Gydytojas A. Unikauskas: storėjate ne tada, kai valgote riebiai (93)

„Nuo seno galvojama: valgysiu riebalus – storėsiu. Tai nelogiška. Juk visas maistas, kurį mes...

Anyta nuodijo nelaimės prislėgtos moters gyvenimą: tą kartą neištvėriau (10)

Taip jau nutiko, kad būdama vos kiek daugiau nei trisdešimties, tapau našle – vyras žuvo...

Interjero eksperto patarimai: kaip išsirinkti tinkamiausią apšvietimą namuose (1)

Šviestuvas šiuolaikiniuose namuose įgauna vis svarbesnį vaidmenį – tai ne vien kokybiško...