aA
„Kokia valstybės švietimo sistema šiandien, tokia ekonomika bus rytoj, – tai labai susiję dalykai“, misijos Lietuvoje metu pasakė Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) atstovas Andreasas Schleicheris.
tatjana 2018
tatjana 2018

Todėl tarp EBPO rekomendacijų Lietuvai išsiskiria raginimas didinti mokytojo profesijos patrauklumą, gerinti ugdymo kokybę, labiau individualizuoti ugdymą, kad mokytojas turėtų laiko pokalbiams su mokiniais ir jų tėvais, taip pat glaudesniam bendradarbiavimui su kolegomis. Rekomendacijose pabrėžiamas mokytojo vaidmuo, profesijos prestižo reikšmė. Svarbu sukurti sąlygas patraukliai aukštos kokybės mokytojo profesijai, pritraukti daugiau jaunų talentingų žmonių tapti mokytojais. Beje, daugelis EBPO rekomendacijų dera su dabar Lietuvoje pradėtais švietimo sistemos pokyčiais: stiprinamas mokytojų rengimas, baigiama įgyvendinti nauja mokytojų darbo užmokesčio tvarka, pradėta aukštojo mokslo tinklo pertvarka.

Tad ko nemato kritikai, keiksnojantys keičiamą mokytojo darbo apmokėjimo tvarką? To, kad mokytojo etato įvedimas – tik viena iš bendrojo ugdymo mokyklos pertvarkos komplekso dalių. Pagrindinis bendrojo ugdymo pertvarkos tikslas – sąlygų ugdymo kokybei augti gerinimas: tai ir mokytojo darbo apimčių įvertinimas bei finansavimas, ir ugdymo turinio peržiūra, kaupiamojo balo sistemos atsiradimas, visos dienos mokyklų idėjos įgyvendinimas, mokytojų rengimo ir jų kompetencijų tobulinimo pertvarka ir kt. Ketinama 50 proc. mažinti pasiekimų skirtumus tarp didmiesčių ir regionų mokyklų, teikiant pagalbą prastesnius rezultatus rodančioms mokykloms. Tikimasi, kad aukštąsias mokyklas pasieks geriau pasiruošę jaunuoliai. Numatoma, kad bendrajame ugdyme iki 2020 metų bus atnaujintas ugdymo turinys ir metodai, kurie nebeatitinka šiandienos iššūkių. Keisis ir mokinių vertinimo sistema – bus įvestas kaupiamasis mokymosi rezultatų vertinimas, kuris sumažins brandos egzaminų reikšmę.

Tačiau kritikai apie reformos visumą arba bent apie daugybinius mokytojo darbo aspektus net nekalba, nes daug paprasčiau sakyti - „stabdykite viską, duokite porciją pinigų, kelkite mokytojams algas“, nei galvoti, kaip apginti mokytojų teises ir pagerinti jų darbo sąlygas visuose kituose bendrojo ugdymo komplekso pertvarkos etapuose (pvz., kokiais tempais bus toliau keliamas mokytojo atlyginimas? kuo mokytojams „gresia“ visų mokytojavimui reikalingų šiuolaikinių kompetencijų įgijimas? kokias sąlygas darbui turės mokytojas keičiant ugdymo turinį, egzaminų tvarką? kaip toliau bus užtikrinamos mokytojo darbo sąlygos: technologijomis, darbo priemonėmis, darbo laiko lankstumu, darbo vietos pasiekiamumu ir t.t.?)

Visi sprendimai dėl švietimo sektoriaus pertvarkų nukreipti į ateitį, nes vertinti kiekvienos reformos poveikį mokiniui, jo ugdymo rezultatui reikia ilgalaikio požiūrio, o švietimo politika reikalauja laiko plėtotei, išbandymui ir įgyvendinimui. Greito rezultato per mėnesį nepamatysime, ir nei intensyvus švietimo ekspertų važinėjimas po savivaldybes, nei kiekvienoje savivaldybėje surengtas mokytojų mitingas nepadės. Panašios švietimo sistemos reformos jau pasiekė daugelį kitų šalių, ir, siekdami tobulinti savo mokyklų sistemas, vieni EBPO nariai reformuojasi jau kelis dešimtmečius ir daro tai nuolat (viena iš gerėjančių Vokietijos rezultatų dedamųjų – visos dienos mokykla, suteikianti mokiniams daugiau laiko mokytis), kiti kaip tik dabar imasi pertvarkos.

Ne visos reformos yra sklandžios ir, be abejo, nėra kelio tinkančio visiems.Pavyzdžiui, kažin ar mums tiktų kaimynų latvių patirtis. Latvijos vyriausybė šiemet patvirtino Švietimo ir mokslo ministerijos parengtą sprendimo projektą dėl papildomo finansavimo savivaldybėms – nuo rugsėjo 1 d. mokėti didesnius atlyginimus bendrojo ugdymo mokytojams. Daugiau kaip 1,4 mln. eurų bus paskirstyti tarp 88 (iš 109) savivaldybių. Kodėl ne visoms? Latvijos Švietimo ir mokslo ministerija nėra teisiškai įgaliota koordinuoti savivaldybių bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarką, tad reformomis užsiima pačios savivaldybės. Ir tos, kurios atliko mokyklų tinklo reorganizavimo veiksmus 2016 - 2018 metais bei „aktyviai dirba formuojant šiuolaikiškus ir realistiškus mokyklų tinklus“, gaus papildomą finansavimą. Mokytojams (išskyrus tuos, kurie dirba ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir specialiojo ugdymo įstaigose), dirbantiems savivaldybių mokyklose, kurios atitinka nustatytą mokinių ir mokytojų santykį (vidutiniškai po 11, 86 mokinio vienam mokytojui 2017/2018 mokslo metais) bus mokamas didesnis atlyginimas. Per pastaruosius 3 metus latviams tokiu būdu pavyko užtikrinti geresnį finansavimo sistemos valdymą.

Manau, kad visų švietimo reformų pagrindas turi būti PAČIŲ MOKYTOJŲ kritinis mąstymas ir noras suprasti kiekvieno žingsnio švietimo sektoriuje tikslą. Jei žmogus mąsto kritiškai (būtent to tikimasi iš mokytojo, – jis moko kitus!), jis geba rinkti, analizuoti, sintetinti ir vertinti informaciją, o ypač – identifikuoti dezinformaciją, manipuliavimą, neigiamas išankstines nuostatas, vienpusiškumą. Tad pirmiausia būtina keistis mums patiems – mokytojams, nes išmintingi ilgalaikiai sprendimai bei įsipareigojimas tapti išsilavinusia ir teisinga tauta yra mūsų rankose – MES MOKOME. Taip pat ir savo pavyzdžiu.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Gavęs skiepų pažymą pasipiktino: ką aš, vakcinuotas pilietis, su tokia darysiu (187)

Rašau jums dėl skiepų pažymų. Du kartus pasiskiepijau nuo COVID-19 Klaipėdoje ir gavau...

Vilnietė mama aprašė mokytojos elgesį progimnazijoje: kas vyksta, baisu ir pasakoti (282)

Esu vilnietė. Mano vaikas mokosi vienoje iš Viniaus progimnazijų. Turiu didelę problemą –...

Žymios klinikos Vilniuje pacientės perspėja neapsigauti: kaip „nemokamai“ virto 21 euru (128)

Gavę siuntimą nemokamam tyrimui dėl visa ko pasiimkite ir piniginę. Trys žinomos Vilniaus...

Vilnietė nufilmavo eilę rajono poliklinikoje: akivaizdu, kad trūksta vietos (23)

Į polikliniką nuėjusi vilnietė pamatė trikdantį vaizdą. Pasak jos, nors visi raginami laikytis...

Kai mylimasis pradėjo žeminti, mergina santykius nutraukė – tai buvo tik blogybių pradžia (52)

Skyrybų nepripažinęs vaikinas ėmė persekioti: grasino paviešinsiantis intymias nuotraukas....

Top naujienos

Pakeliui į pajūrį rastas šuo gyvenimą apvertė aukštyn kojomis: kartais jau neužtenka jėgų tą išgyventi (5)

Tautmilės prieglaudos gyventojai mus pasitinka vos atvykus į gyvūnų prieglobstį netoli...

Lietuviai darbų dairosi užsienyje: už tą patį darbą gauna dvigubai daugiau nei Lietuvoje (165)

Paprastai sezoninių darbuotojų Lietuvoje pradedama ieškoti prasidėjus pavasariui. Tačiau...

Pavasaris grįš savaitgalį ir džiugins malonia šiluma (11)

Šiandien šalis išliks po truputį nykstančio ciklono šiaurės vakariniame pakraštyje. Vyraus...

Daškevičiaus nužudymo tyrime – netikėti pokyčiai: įtariami užsakovai laisvėje, prokurorai tyli (212)

Prieš du dešimtmečius sostinėje nuo į širdį paleistos snaiperio kulkos krito Kauno šešėlinio...

„Siaubo namai“, kuriuose tėvai metų metus kankino ir kalino 13 savo vaikų (63)

Davidas ir Louise Turpinai savo 13 atžalų vertė kentėti tokias didžiules fizines ir dvasines...

Mylimą veiklą dėl karantino nutraukiantis verslininkas neslepia nuoskaudos: 25 metų įdirbį sudraskė į gabalus (187)

Nors Vyriausybė ir atveria duris kai kuriems verslams, dalis iš jų veiklos taip ir nepradės....

Profesorius Čaplinskas: tam tikri apribojimai naujoje realybėje turi likti ir liks dar ilgai (163)

Neseniai vyriausiasis Jungtinės Karalystės medicinos pareigūnas profesorius Chrisas Whitty...

Atnaujintas paveiktų šalių sąrašas, sąlygos griežtėja atvykstantiems iš 3 valstybių (17)

Nuo pirmadienio, balandžio 19 d., griežtesnės izoliacijos sąlygos bus taikomos keliautojams,...

Per karantiną prigijo naujas prekybos formatas: per 4 valandas – keli šimtai pardavimų (56)

Per karantiną uždarius fizines parduotuves, nedidelės drabužiais prekiaujančios įmonės rado...