Mokinių požiūris į mokymąsi ir mokytoją pasikeitęs

Kėdainių Juozo Paukštelio progimnazijoje dirbančios matematikos mokytojos Virginijos Valčiukienės gyvenimas su šia mokykla susijęs 55 metus. Kai 1965 m. buvo pastatytas naujas mokyklos pastatas, mokytoja buvo 11 klasės mokinė. Po studijų Šiauliuose, ji sugrįžo į savo mokyklą dėstyti matematikos ir čia dirba 44 metus. Mokytojos prisiminimuose mokymosi metai mediniame pastate, kur klasėse stovėjo koklinės krosnys, kūrenamos pačių mokinių. Tačiau ne šiuos skirtumus norėjo pabrėžti mokytoja, duodama interviu mokyklos laikraščiui „Laiptai“. Jos nuomone, pasikeitė mokinių požiūris į mokymąsi, o kartu ir į mokytoją.

„Klasės buvo didelės, bet vaikai buvo nuoširdesni, vieningi, vieni kitų neskriausdavo. Nereikėjo nuolat sakyti: „Tu rašyk, skaityk, mokykis...“ Mokiniai troško žinių, siekė tapti studentais. Jie papildomai spręsdavo kalnus užduočių, rimtai ruošėsi stojamiesiems egzaminams. Galbūt tuo metu buvo toks visuomenės požiūris, kad išsilavinimas nepaprastai svarbus norint gyvenime ko nors pasiekti“, – taip garbaus amžiaus mokytoja kalbėjo apie savo pirmuosius mokinius.

Jos nuomone, anksčiau mokytojams lengviau sekėsi sutarti su mokiniais: „Tokio dalyko, kad su mokytoju elgtųsi atžagariai, grubiai, nebuvo. Mes gerbėme visus mokytojus. Aišku, kai kuriuos mokytojus mylėjome labiau. Tuos, kurie suprasdavo, kad mes jauni, ir atleisdavo mūsų kvailus poelgius.“ Jei mokytoja galėtų ką nors sugrąžinti iš anų laikų mokyklos į šiuolaikinę, ji grąžintų įvairių dalykų sustiprintą dėstymą. „Technologijos sparčiai tobulėja, reikia daug žinių norint modernizuoti ir kurti. Jei vaikai negaus stiprių pagrindų mokykloje, jie bus ne kūrėjai, o vartotojai“, – sakė patyrusi pedagogė.

Akcentuoti reikia kiekvieno amžiaus žmogaus gerąsias savybes

Tokią mintį išsakė anglų kalbos mokytoja Jūratė Kavaliauskienė, 12 metų dirbanti mokykloje, kurioje mokėsi. Čia ji sugrįžo praėjus devyniolikai metų.

Prisimindama praeitį mokytoja sakė, kad ji ir jos bendraklasiai gerbė tuos mokytojus, kurie gerbė mokinius. Tuos, kurie mokėdavo palaikyti drausmę ir netoleruodavo blogo elgesio. Tuos, kurie laisvai bendraudavo, suklydę pripažindavo savo klaidas. Tuos, kurie mokėjo sudominti ir visa tai darydavo nuoširdžiai, su meile.

Lygindama savo mokyklinių laikų ir dabartinę mokyklą mokytoja pastebi ne tik skirtumus, bet ir panašumą: „Pamokoje turėjome suolą, lentą, kreidą, vadovėlį ir sąsiuvinį. Tais laikais nebuvo jokių informacinių ir komunikacinių technologijų. Vaikai skaitė knygas, nors didelio jų pasirinkimo nebuvo. Šiais laikais mokykla yra daugeliu atžvilgių geresnė, tiek technologijomis, tiek prieinama literatūra. Tačiau norint daugiau pasiekti gyvenime ir anksčiau reikėjo, ir dabar reikia mokytis.“ Mokytoja pastebėjo, kad dabartiniai mokiniai yra technologiškai išprusę, kitaip mąsto ir apdoroja informaciją, turi daugiau galimybių ir pasirinkimų, tačiau yra labiau pervargę, įsitempę, nemoka planuoti savo laiko.

Heraklitas yra pasakęs: „Niekada neįbrisi į tą pačią upę du kartus.“ Mokytojams tenka dirbti kitokioje mokykloje, nei jie mokėsi, ir bendrauti su kitos kartos atstovais. Kaip jiems sutarti? Manau, mokiniai turėtų gerbti mokytojus, suprasti, kad jie ne draugai, o vyresni žmonės – išsilavinę, daugiau pasiekę, turintys gyvenimo patirties. Mokiniai turėtų atlikti jiems skirtus darbus, daugiau klausti, gilintis į temą, kurią mokosi. Mokytojai galėtų supratingiau žiūrėti į mokinius, juk jie nėra robotai – turi ir pomėgių, ir pareigų, ir kitų namų darbų. Kaip pasakė viena iš kalbintų mokytojų: „Kad sutartume, turime būti tolerantiški ir gerbti vienas kitą.“

2016 m. DELFI ir Vilniaus Gabijos gimnazija skelbia Lietuvos mokyklų jaunųjų žurnalistų konkursą! Šis tekstas –44 straipsnis konkursui.

Kviečiame jaunuosius mokyklų žurnalistus savo publicistinius tekstus, kurių apimtis siekia iki 400-500 žodžių, siųsti adresu gabijos.laikrastis@gmail.com. Konkursas vyks sausio 1-30 d. Jūsų atsiųsti tekstai bus publikuojami DELFI portalo rubrikoje DELFI Pilietis. Bus skiriamos dvi nominacijos – „Populiariausias jaunasis žurnalistas“ ir „Profesionaliausias jaunasis žurnalistas“. Prizus laimėtojams įsteigs portalas DELFI.