Praeitą savaitę per visą Lietuvą nuskambėjo atvejis apie tai, kad naujai rekonstruotose sankryžose Kaune neteisingai nubrėžtos „Stop“ linijos ir vairuotojams šviesoforai lieka už nugaros. Be abejo, šviesoforų nereikėjo įjungti, kol „Stop“ linijos teisingai nenubrėžtos, tačiau šiame straipsnyje noriu aptarti ne tai.
© Skaitytojo nuotr.

Pagrindinė priežastis, dėl ko kilo sąmyšis, yra ta, kad šviesoforai nedubliuojami už sankryžos. Lietuva pasirinko daugelyje Europos valstybių taikomą praktiką, kai šviesoforai įrengiami tik prieš sankryžą. Tokia praktika taikoma Vokietijoje, Ispanijoje, Šveicarijoje, Austrijoje, Portugalijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Vengrijoje ir daug kur kitur.

Pirmasis tokios sistemos privalumas – vairuotojai privalo tvarkingai sustoti prieš „Stop“ liniją, kad matytų šviesoforų signalus. Kaip parodė Kauno atvejis, vairuotojai šiai taisyklei iki šiol neskirdavo daug dėmesio, tegul atleidžia man kalbininkai, kitaip tariant, daugelis vairuotojų prieš sankryžą sustoja bele kaip. Problema tikrai giliai įsišaknijusi Lietuvos vairuotojų sąmonėje. Tačiau noriu pasidžiaugti, kad praėjus nedaug laiko po naujų sankryžų atidarymo Kaune, šiandien atkreipiau dėmesį, jog vairuotojai jau stengiasi sustoti prieš šviesoforus. Vadinasi, kai norima, tai galima ir tvarkingai sustoti

Jau pasigirdo kritikos naujai tvarkai. Neva, nesimato šviesoforų virš važiuojamosios dalies. Pirmiausiai – šviesoforai yra įrengiami dešinėje ir kairėje kelio pusėse bei dubliuojami virš važiuojamosios dalies. Pirmieji prieš „Stop“ liniją stovintys vairuotojai mato dešinėje ir / arba kairėje kelio pusėje esančius šviesoforus. Šviesoforai virš važiuojamosios dalies skirti toliau nuo „Stop“ linijos stovintiems eismo dalyviams. Todėl teigti, kad nesimato šviesoforų, yra neteisinga. Pagrindinis dalykas yra teisingai sustoti prieš „Stop“ liniją.

Grįžtant prie senosios tvarkos, noriu pastebėti, kad dubliuojančių šviesoforų už sankryžos trūkumų yra labai daug. Pagrindinis trūkumas, be abejo, yra tas, kad dalis vairuotojų nesistengia sustoti prieš šviesoforus. Taip užvažiuojama ant pėsčiųjų perėjų, trukdant pėsčiųjų eismą, ar net iš dalies įvažiuojama į sankryžą. Be to,  šviesoforai už sankryžos labai parankūs kelių ereliams – kas gi nesusidūręs su įžūliai prieš nosį užlendančiais vairuotojais, kurie nenori laukti eilėje ir aplenkę koloną prieš pat sankryžą „užkiša“ laukiantiems žalio signalo sąžiningiems vairuotojams?

O kur dar praleidžiantys norinčius sukti iš galo per raudoną su lentele su žalia rodykle – juk matydamas šviesoforą už sankryžos toks vairuotojas, atlaisvindamas kelią sukančiam į dešinę, drąsiai kerta „Stop“ liniją, pravažiuoja raudoną šviesoforą (KET pažeidimas), ir atsistoja antroje eismo juostoje pėsčiųjų perėjoje. Vėl – pavojus ir nepatogumai pėstiesiems.

Dubliuojantys šviesoforai taip pat gali mažinti eismo pralaidumą. Vairuotojas, kuris bebaigia įvažiuoti į sankryžą, matydamas šviesoforą su mirksinčiu žaliu signalu už sankryžos, sustoja prieš pat sankryžą, nors galėtų važiuoti toliau. Ta pati situacija, kai jau iš dalies įvažiuota į sankryžą, bet pvz.: praleidžiami pėstieji. Jei besibaigiant pėsčiųjų eismui, už sankryžos ima mirksėti žalias ar užsidega geltonas signalas, dažnas vairuotojas nebedrįsta važiuoti toliau, nors pagal KET 166 p., vairuotojui, įvažiavusiam į važiuojamųjų dalių sankirtą pagal leidžiamąjį šviesoforo signalą, leidžiama važiuoti numatyta kryptimi, kad ir koks būtų šviesoforo signalas išvažiuojant iš sankryžos. Jei nėra šviesoforų už sankryžos, vairuotojas, nematydamas šviesoforų, nuvažiuoja toliau, nepažeisdamas KET.

Dažnas naujos sistemos kritikų argumentas yra tai, kad sukdamas į kairę vairuotojas nemato šviesoforo signalų. O kam juos matyti? Juk yra KET 166 p. (žr. aukščiau). Be to, šviesoforas už sankryžos gali net klaidinti vairuotojus, nes matydamas mirksintį žalią, dažnas vairuotojas mano, kad žalias signalas baigiasi ir važiuojantiems iš priekio. O kai kuriose sankryžose taip nėra, nes važiuojantiems iš priekio žalias gali degti ir ilgiau. Todėl sukantiems į kairę šviesoforas už sankryžos yra visiškai nereikalingas – manevrą gali baigti degant bet kokiam signalui, jei tik pasibaigė eismas iš priekio.

Įdiegusi naują šviesoforų sistemą Lietuva neišrado dviračio. Tiesiog naudojama daugelyje Europos šalių įsitvirtinusi praktika. Naujų sankryžų, kuriose šviesoforai nedubliuojami už sankryžų, yra ne tik Kaune, bet ir Klaipėdoje, Panevėžyje, Druskininkuose, Raseiniuose, Elektrėnuose, Šalčininkuose ir kitur. Prie kiekvienos tvarkos reikia priprasti. O naujoji tvarka drausmina vairuotojus, nes bele kaip sustojęs prieš sankryžą, nebematysi šviesoforų, todėl kitą kartą pagalvosi – reikia sustoti tvarkingai, kad juos matytum.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Įvertink šį straipsnį
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Veterinarą vadina monstru: tokį siaubą klinikoje patyriau pirmąkart (45)

Noriu pasidalinti apie A. Mockevičius veterinarijos gydykloje, Kaune, patirtą siaubą ir košmarą,...

Iš šeimos namų liko tik degėsių krūva ir neviltis: prašo Lietuvos gyventojų pagalbos (48)

Gegužės 20 d. vakare Juodupės miestelio Palangos gatvėje kilęs pražūtingas gaisras...

Nidoje užfiksavo grėsmingai atrodantį vabzdžių debesį (4)

DELFI skaitytojas praeitos savaitės trečiadienio vėlų vakarą užfiksavo danguje spiečių...

Kelyje – ekstremali situacija: nesitikėjo tokios greitos tautiečių reakcijos (35)

Noriu pasidžiaugti situacija, kuri parodo, kad Lietuvoje dar yra gerų žmonių, pasiryžusių...

Paprastas šeimos laimės receptas – šuo, katinas ir egzotiškasis driežas (9)

Aš visą savo gyvenimą labai mylėjau gyvūnus ir nuolatos juos globodavau, tik pasitaikius progai...

Top naujienos

Orai: po trumpo lietaus temperatūra pašėlusiai kils – galimas 30 laipsnių karštis (4)

Itin gražiais ir šiltais orais lepinusi gegužė nesiliaus mūsų stebinti ir toliau. Savaitės...

Odontologės įspėja: neatlikus įprastos procedūros, gresia baisios ligos ir byrantys dantys (141)

Kada paskutinį kartą jums buvo atlikta burnos higienos procedūra? Odontologės įspėja, kad...

Priverstinė emigracija į Norvegiją neatšaldė svajonės laimę kurti Lietuvoje (75)

Po studijų kelių įmonių biuruose dirbusi Vaida Juodževičiūtė metė sau iššūkį ir prieš...

6 priežastys atsisakyti „Chrome“ naršyklės (157)

Naršyklė yra nepakankamai saugi, greičiau iškrauna nešiojamojo kompiuterio bateriją, perduoda...

Druskininkų meras Ričardas Malinauskas užfiksuotas pikantiškoje vietoje (106)

Antradienio vakarą Druskininkų miesto meras Ričardas Malinauskas leido kartu su šimtais...

Mitais apipinti Balio paplūdimiai vilioja ir atstumia (9)

Balio salą gaubia daugybė senųjų ir modernių mitų. Vienas garsiausių – kad į šią salą...

DELFI skaitytojai atvėrė namų duris: pamatykite, kaip jie gyvena (19)

Konkursas „Interjeras, kurį sukūriau pats“ paskatino daugybę DELFI skaitytojų pasidalinti savo...

Kodėl meluojame, kalbėdami apie seksą? (10)

Daugybę metų visuomenėje gyvuoja stereotipas, bylojantis apie tai, kad vyrai turi gerokai daugiau...

Kilniaširdiškas keturmečio poelgis sugraudino daugelį (2)

Austinas Perine‘as, keturmetis iš Birmingamo, Alabamos valstijos, tapo tikra vietos įžymybe, kai...

Neišnaudotų resursų dar turintis Maksvytis: tikiuosi, duosime gerą kovą „Lietuvos rytui“

Klaipėdos „Neptūnas“ nors ne tiesiausiu keliu, tačiau galingu akordu užbaigė...