Anglų kalbą moku tikrai gerai, o klaidoms, kurias padariau, įtaką darė visai ne kažkoks neįprastas užsieniečio akcentas, o paprasčiausias nesusikaupimas. Trūko laiko perskaityti užduotims? Skaitykit klausydami. Juk klausymas vyksta du kartus. Netikiu, kad bent vienas abiturientas pritrūko laiko įsigilinti į užduotis, kol klausėsi pirmąjį kartą. Tai tiesiog pasiteisinimai siekiant suversti kaltę bet kam, tik ne sau.

Tas pats ir su lietuvių bei matematika – atitinkamai tiek duotieji autoriai, tiek paruoštos užduotys buvo atitinkančios mūsų lygį ir tikrai įveikiamos. Jei ne – tai tik spragos ir niekas daugiau.

Vis dėlto visi šie trys egzaminai turėjo vieną bendrą bruožą – jie buvo sudaryti iš to, kam ruošėmės, kas yra svarbu ir kas iš tikrųjų patikrina mokinio gebėjimus toje srityje.

Istorijos egzaminas buvo kiek kitoks. Tradiciškai šią discipliną įsivaizduojame kaip mokslą apie karus, politiką, žmonių tarpusavio santykius, sprendimus, jų priežastis ir pasekmes. Mokyklose mokomės apie didžiuosius LDK kunigaikščius, sukilimus, partizaninį judėjimą, krikščionybės plitimą, didžiuosius imperatorius, karus, suokalbius, sutartis. Galų gale, tai, kas svarbu kiekvienam Lietuvos piliečiui – konstituciją, rinkimus, valdymo formą… Bet, atleiskite, tikrai ne apie dailės ir literatūros bruožus.

NEC programų sudarinėtojai, be abejo, vėl gali nesunkiai išsukti uodegą – juk kuriame nors iš daugiau nei šimto punktų egzamino programoje tikrai buvo užsiminta ir apie skirtingų epochų architektūrą, jos formavimosi priežastis, pagrindinius bruožus. Galbūt kur nors net atrastume nedideliu šriftu parašytą ir tarp ATR padalijimų reikšmės bei Napoleono epochos įsispraudusį sakinuką apie kokio klasicizmo tapybą. Itin giliai paieškojus įmanoma išskaityti net ir tai, ko reikėjo egzamine – reikalavimą žinoti vieno ar kito periodo dailės, prozos, poezijos kūrinių pavyzdžius.

Ne daug ką savo aplinkoje suvokianti tetulė iš NEC kurio nors komercinio kanalo televizijoje vėl vapės teorijas apie tai, kad abiturientai tiesiog idėjo per mažai darbo, nes praėjusiais metais laikiusieji turėjo identiškas programas ir egzaminus laikė pagal tokią pačią vertinimo sistemą. Ir nesvarbu, kad klausimas bus apie visai ką kita. Ir nesvarbu, jog šių metų istorijos egzaminas tik minimaliai tikrina mokinio gebėjimą analizuoti informaciją, suvokti įvykių priežastis, pretekstus ir pasekmes bei reikalauja vos dviejų pačių elementariausių datų žinojimo.

Nors po matematikos egzamino taip ir nemaniau, atrodo, tenka sutikti su gerb. mokytojo B. Burgio nuomone – šių metų egzaminai yra ruošiami tikrai ne gabiausių mokinių žinioms ir sugebėjimams patikrinti. Jie ruošiami tam, kad šie susikirstų. Žinote, koks geriausias būdas tai įgyvendinti? NEC’as žino: sudaryti egzaminą iš temų, kurios turi pačią mažiausią reikšmę ir pačią tolimiausią sąsają su laikomo dalyko doktrina. Esu tikras, kad šių metų egzamino rezultatai nustebins daugelį. Mokytojus, abiturientus, jų tėvus. Kodėl?

Nes nuo šiol istorijos egzaminą geriausiai išlaikantys bus ne tie, kurie dalyvaudavo olimpiadose ar per aštuonis dalyko mokymosi metus neturėjo nei vieno už aštuonetą ar devynetą mažesnio pažymio. Geriausiai jį išlaikys netgi ne tie, kurie paskutines kelias savaites uoliai mokėsi ir nuodugniai išsinagrinėjo visus įvairiausių laikotarpių žemėlapius bei įmantriausias karikatūras. Ne. Didžiausius balus gaus tie, kurie… baigė dailės mokyklą arba bent jau joje mokosi. Ir nesvarbu, kad kai kurie jų galbūt vos ne vos ištempė šešetą paskutiniajame semestre. Jiems pasisekė.

Ne todėl, kad daug mokėsi ar yra stiprūs istorikai. Jiems pasisekė, nes šiemet NEC susitarė su architektūros ir dailės fakultetais istorijos egzaminu įvykdyti netikėtą atranką į šias specialybes. Ir nutarė smagiai pasityčioti iš metų metus kryptingai dirbusių abiturientų.

Ne tą mokotės, vienuoliktokai! Kitąmet istorijos egzamino nebus. Vietoj jo – dailė ir visai neseniai iš lietuvių egzamino prapuolęs teksto suvokimas. Su epochų požymių prieskoniais. Skanaus!

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Abiturientai, pasidalinkite, kaip Jums sekėsi, mokytojai, įvertinkite egzamino sudėtingumą!

Laukiame Jūsų laiškų el.paštu pilieciai@delfi.lt su prierašu „Egzaminas“.

Savo mintimis taip pat galite pasidalinti žemiau: