aA
Tikrai yra parengta gerų prezentacijų, bet velniai griebtų, didžioji dalis pristatymų vis dėl to yra didelis nesusipratimas. Aš nesakau, kad tavo pristatymas yra nieko vertas, aš sakau, kad nuo 2009 metų, kai pradėjau vesti mokymus, intensyviai bendrauti su verslo klientais, studijuodamas, padariau tikrai grubių pristatymo rengimo klaidų, kurias pačiam buvo sunku pastebėti.
© Shutterstock nuotr.

Aš manau, kad tu ruoši gerus pristatymus, kurių įdėmiai klauso susirinkę žmonės ir po to galvotrūkčiais pasiduoda tavo įtakai, tačiau viliuosi, kad mano didelė klaidų darymo patirtis, tau galės pasitarnauti kuriant dar stipresnius pristatymus. O kitu atveju bent jau bus smagu po to stebėti kitų daromas klaidas ir paanalizuoti kiek jos erzina tave.

1. Prezentacija vietoj užrašų knygutės

Taip, tai pasitaiko itin dažnai, todėl šis punktas ir pateko į pirmą vietą. Smagiausia, kad žmonės per pristatymo mokymus to net neslepia! Į mano klausimą, kodėl naudoja skaidres, pilnas teksto, dažniausiai atsako klausimu: „O kaip man atsiminti viską, ką turiu pasakyti?“. Skaidrę perpildžius tekstu, gali pasireikšti kelios „pristatymo ligos“:

Reiškinys, kai vyksta skaidrės teksto skaitymas drauge su klausytojais. Nors sakyčiau, kad tai net nėra blogiausias dalykas. Dar blogiau, kad klausytojas akimis tekstą visada perskaito kur kas greičiau, nei pranešėjas spėja jį pasakyti žodžiu, o tada jau klausytojo mintyse gali atsirasti nepalanki mintis – „Kodėl jis skaito tai, ką aš ką tik jau sužinojau?“;

Jeigu pranešėjas teksto kartu su klausytoju neskaito, o papasakoja kažką savais žodžiais apie tai, kas parašyta skaidrėje, tai vis tiek prezentacija šlubuoja. Nes tuo metu, kai klausytojai pamato tekstą ekrane, lengvai pasineria į teksto sekimą akimis, kai tuo tarpu pranešėjas vis stipriau prarandą jų dėmesį. Jau nekalbu apie atvejus, kai yra sudėtinga tema, didelis nuovargis ar monotoniškas, „nebendraujantis“ pranešėjo balsas. Šiais atvejais pranešėjo gali ir nebūti, nes jo vis tiek niekas nei girdi, nei mato – siūlau paeksperimentuoti: įjunkite skaidrę, kuri „užims“ klausytojus, tuo metu drąsiai galite atsigerti vandens, gal net pereiti per salę, o po to paklauskite klausytojų, kiek iš jų atkreipė dėmesį į tai, ką jūs darėte.

Pavyzdžių analizei pasirinkau atsitiktines, įvairių temų ir skirtingos stilistikos skaidres iš viešai prieinamų prezentacijų, todėl kartu galėsim kokybiškai panagrinėti geras ir ne tokias geras praktikas.

4 būdai, kaip „užknisti“ klausytojus per pristatymą
© Asm. albumo nuotr.

Pavyzdys

Kairėje, originalioje, skaidrėje teksto yra per daug. Aišku, sakysite, aktualizavimo punktai pateikti net keturi, tai yra „jėga“, bet man kaip klausytojui tekstas nepadeda temos padaryti aktualesne. Šią skaidrę aš turiu skaityti, o tiek mano, tiek pranešėjo tikslas yra, kad aš suprasčiau temos aktualumą, ne, kad paskaityčiau. Dešinėje pusėje pateikiu savo rekomendaciją, kaip galėtų atrodyti skaidrė. Siūlau išsirinkti konkrečią informaciją, kuri konkrečiai klausytojų grupei bus pati aktualiausia ir ją išryškinti. Jeigu pristatymą darysiu tėveliams, tai rodysiu pavojaus signalą apie jų vaikus, nes tai jiems svarbu, o po to jau galiu žodžiu papasakoti ir likusius svarbius momentus, bet dėmesį pritraukia tai, kas aktualu.

2. Viskas vienoje skaidrėje

Pasižiūriu į skaidrę ir suprantu, kad pranešėjas žino tikrai labai daug, jis yra prikaupęs daug patirties ir informacijos, pastudijuoju skaidrę kelias minutes, kol jis kalba – skaidrė taip pat atrodo pakankamai profesionaliai, bet… Suprasti, ką man norėjo pasakyti, vis tiek labai sunku. Taip nutinka, nes dažnai pranešėjas susigundo sudėti daug informacijos į vieną skaidrę (2, 3 ar net dar daugiau esminių punktų). Gerai, jeigu po to pasakoja apie kiekvieną iš jų, bet klausytojas vis tiek turi spėlioti, kuriuo metu kuri skaidrės vieta yra svarbiausia. O aš manau, kad klausytojas neturi spręsti, kas yra svarbiausia pranešėjo skaidrėje. Deja, bet tai yra pranešėjo užduotis – padaryti namų darbus ir išsiaiškinti, apie ką yra jo paties pranešimas! Kokia žinutė perduodama kiekvienoje skaidrėje ir ką po pristatymo turi suprasti klausytojai? Nevarginkime klausytojų, pasistenkime padaryti jiems patogias sąlygas jus išgirsti – vienoje skaidrėje pateikime vieną aiškią žinutę.

4 būdai, kaip „užknisti“ klausytojus per pristatymą
© Asm. albumo nuotr.

Pavyzdys

Jeigu jau nusprendžiau, kad ši skaidrė yra svarbi ir noriu, kad klausytojai po pristatymo žinotų į kokius pagrindinius segmentus yra skaidomos sportinės veiklos, tai paimu ir išdalinu kiekvieną segmentą į atskiras keturias skaidres. Nuotraukų pagalba galiu sukurti asociaciją apie kiekvieną segmentą klausytojui, o taip jam bus lengviau įsiminti tai, apie ką kalbėjau. Išskaidęs į atskiras skaidres segmentus žinau, kad kai pasakoju apie „Kubų ir asociacijų segmentą“, klausytojų akys ir mintys neklaidžioja po „Aktyvaus laisvalaikio“ „burbulą“. Klausytojui lengviau koncentruoti dėmesį ir sekti mano mintis, vadinasi, lengviau priimti pagrindinę žinutę, o juk to ir siekiam?

3. Meninių gebėjimų demonstravimas

Gal iš tiesų tai ir nėra meninių gebėjimų demonstravimas, bet aš tada nežinau, kas nutinka, kad atsiranda noras taip „išgražinti“ prezentacijos skaidres. Po meniško „priėjimo“ prie skaidrės galiausiai viskas atrodo maždaug taip: tekstas, kuris yra bent kelių spalvų ir skirtingų 4 šriftų, kad išryškintų visas svarbiausias frazes, būtinai yra patalpintas ant įmantraus, spalvoto fono ir klausytojui tikrai pasisekė, jeigu kampuose pranešėjas dar nebus paruošęs kelių asmeninių nuotraukų ar stulbinančių paveikslėlių. Aišku, tokį kūrinį pamatyti yra įdomu, bet tai, vargu, ar man perduoda kokią nors žinutę, todėl vėl grįžtame prie to paties – klausytojas neturi spręsti, kas yra svarbiausia pranešėjo skaidrėje, tai yra pranešėjo užduotis.

4 būdai, kaip „užknisti“ klausytojus per pristatymą
© Asm. albumo nuotr.

Pavyzdys

Skaidrė atrodo kaip puiki mozaika – čia įdėta daugiau nei 10 skirtingų spalvų, bei ne ką mažiau skirtingų šrifto naudojimo būdų, netgi su šešėliu!!! Todėl man iš karto kyla keli klausimai:
a) kaip man suprasti, kas čia yra svarbu, jeigu viskas yra išryškinta ir viskas susvarbinta?
b) kaip logotipai kairėje ir dešinėje padeda klausytojui suprasti informaciją apie valstybės kompensuojamas dalis?

Dešinėje pusėje pateiksiu rekomendaciją, pagal savo interpretaciją, kas gali būti svarbu skaidrėje. Tarkime, kad visa skaidrėje esanti informacija žūtbūt reikalinga, ir negali būti perskelta į dvi minimalistiškas skaidres. Tarkime, kad pagrindinė tema, kaip rodo žalias užrašas originalioje skaidrėje – „Kompensavimo principai“. Tokiu atveju siūlau atvaizdavimui pasitelkti infografiką! O infografike ir meninius gebėjimus galima išreikšti, ir pateikti informaciją, kurią žmogaus protas galės kur kas lengviau priimti jau po pirmo pranešėjo pristatymo.

Verta prisiminti, kad didelis kiekis akcentuotų elementų padaro visus elementus vienodai nesvarbiais ir nematomais.

4. Betikslis pristatymas

Šiaip nemėgstu ginčytis, bet kai kalbama apie tai, ar pranešimas turi turėti tikslą… Na, čia jau kitas reikalas. Dažnai man tiesiai į akis sako: „Mano pranešimo tikslas… koks dar tikslas? Tiesiog viršininkas liepė ir darau“, „koks dar tikslas, čia mano darbas, tai einu ir kalbu“ arba „mano atveju, tikslo neišeina įvardinti, čia nėra pardavimai, kur viskas labai aišku“. Tokiais atvejais, mielai leidžiuosi į diskusiją, ypač dažnai tai tenka daryti susidūrus su valstybinio ar mokslo sektoriaus atstovais. Na, sakykim, gal taip yra, nes, kai vyksta, pavyzdžiui, pardavimas, tai labai akivaizdu – pardavėjas daro pristatymą turėdamas tikslą, kad klientas pirktų – paprasta? Taip, paprasta, ir tada neva visai kitas reikalas, kai dirbu valstybinėje įmonėje ir turiu pristatyti kolegoms naujus reglamentus ar taisykles. Neva visai kitas reikalas, kai kolegoms pristatinėju savo praėjusio pusmečio rezultatus ar kviečiu juos prisijungti ketvirtadienį atsigerti alaus ir neva visai kitas reikalas, kai ginuosi diplominį darbą universitete. Va čia ir bėda, iš tiesų tikslo neįvardinimas ruošiant pristatymą – giliai įsišaknijęs klausimas ir versle, ir pardavimų srityje… Nėra viskas taip paprasta, niekas ten taip lengvai nevyksta, nors iš šalies žiūrint atrodo akivaizdu.

Tikrai esate matę, gal ir padarę nevykusių pardavimų pristatymų, o nevykusių tikriausiai dėl to, kad betikslių. Bėda yra ne sritis, kurios atstovo yra daromas pristatymas, o požiūris į save, pristatymą ir klausytojus. Pirma, antra ir trečia mano šiandien išrinktos pristatymo bėdos dažniausiai taip pat atsiranda ne dėl kokio nors meninio skonio neturėjimo ar per didelio jaudulio pasimesti, o dėl to, kad pranešėjas nepagalvojo apie kelis esminius dalykus prieš pradedant ruoštis pristatymui:

a) Su kokia problema šiuo metu susiduria ir kokio sprendimo tikisi klausytojas? Ką jis turi daryti po mano pristatymo?

b) Kaip paruošti pristatymą, kad perduočiau savo žinutę klausytojui lengviausiu būdu (ką pašalinti, o ką palikti)?

Kai tai pavyksta nuspręsti, pristatymo ruošimas iš esmės pasikeičia, o tuo pačiu pasikeičia ir rezultatas. Pavyzdžiui, einu į pardavimo susitikimą su aiškiu tikslu, ne kad parduočiau, o kad gaučiau pritarimą atsiųsti komercinį pasiūlymą. Tada prieš susitikimą pagalvoju apie klientą – kokią pagrindinę jo problemą šiandien išspręs mano komercinis pasiūlymas. Tai lemia tikslingą ir sąmoningą pristatymo ruošimą.

Šiek tiek nutolkime nuo pardavimų srities ir pasižiūrėkime, kas vyksta, kai ruošdamasis pristatyti savo pusmečio veiklą valstybinės įmonės kolektyve, ne tiesiog pristatinėju (nes taip visi kolegos darė dar prieš man ateinant čia dirbti), bet pagalvoju, kas mano kolegoms palengvintų gyvenimą ir kokios reakcijos galiu tikėtis iš jų: prisijungs kitą pusmetį prie mano projekto, pradės vertinti mane kaip profesionalą, ar tiesiog supras, kad aš esu įdomus žmogus ir karts nuo karto pakvies mane kavos. Tai irgi labai geras tikslas, juk visi mėgstame malonų dėmesį. Žmogiška siekti vieno ar kito dalyko ką nors darant, tik dažnai neįvardiname tai, ko norime pasiekti vienu ar kitu savo veiksmu, taip pat elgiamės ir su pristatymais. Bet va, kai neįvardiname, ko siekiame savo pristatymu, tada ir turime skaidres kaip „dailiojo čiuožimo avariją“, nes o ką -skaidres gi padariau, atsistojau, papasakojau – nieko tuo nesiekiau ir nepasiekiau. Kai iš tiesų mes neturime teisės kalbėti be tikslo: jeigu jau gauname „eterio“, kolegų, klientų ar kitų klausytojų, tai bent jau pagrindinius pasiruošimo darbus privalome padaryti. Kaip minėjau, prieš ruošiant skaidres, būtina sau atsakyti į šiuos tris klausimus: a) ką klausytojas po pristatymo turi daryti? b) kokią klausytojo problemą galiu išspręsti? c) kaip paruošti pristatymą apjungiant A ir B?

Pavyzdys

Tai vis dėlto, kokia žinutė yra šioje skaidrėje? Aš manau, kad čia yra bent 3 žinutės! Ką daryti tokiu atveju, jeigu sukūriau skaidrę ir matau, kad joje tikrai „įsisuko“ ne viena žinutė? Sprendimai paprasti ir tiesmukiški – 1. Pašalinti neesmines žinutes, arba 2. išskaidyti informaciją į atskiras skaidres, jeigu viskas taip svarbu klausytojui. Vienaip ar kitaip daug žinučių vienoje vietoje apsunkina bet kurios žinutės įsisavinimą, o pavyzdyje matome: pirmas blokas – „Užduotis su punktais“; antras blokas – svetainė, kurioje galima skaičiuoti kalorijas; trečias blokas – rodoma gyvenimiška situacija, iš kurios turime suprasti, kad „Ne viskas, kas tau skanu, yra sveika. Valgyti reikia tai, kas organizmui suteikia pakankamai energijos ir turi vitaminų“.

4 būdai, kaip „užknisti“ klausytojus per pristatymą
© Asm. albumo nuotr.

Manykime, kad visos žinutės yra svarbios. Tokiu atveju reikia išskaidyti, kad kai kalbama apie klausytojui reikiamas atlikti užduotis, nekiltų minčių nagrinėti internetinio puslapio su kalorijų skaičiuokle. Pateikiu trečios, paskutinės žinutės varianto savo versiją. Pakeičiau paveikslėlį, kad labiau išryškėtų momentai, kai valgome, tai kas yra skanu, tačiau net ir patys suprantame, kad nesveika. Antras dalykas – sutrumpinau pačią žinutę, nes pranešėjas, būdamas prieš auditoriją, be jokių problemų plačiau aptars įvardytą mintį, galės improvizuoti ir vietoje to, kad paskaitytų, kas parašyta – „Ne viskas, kas tau skanu, yra sveika. Valgyti reikia tai, kas organizmui suteikia pakankamai energijos ir turi vitaminų“, galės rodydamas skaidrę paklausti „O kokį maistą reikia valgyti?“ arba „Kaip tu išsirenki, ką valgyti?“.

4 būdai, kaip „užknisti“ klausytojus per pristatymą
© Asm. albumo nuotr.

Iš esmės, manau, kad nėra neteisingos skaidrės ar prezentacijos, tačiau dažnai nutinka taip, kad skaidrė ar visa prezentacija panaudojama neapgalvotai – taip ir atsiranda klaidos bei nesusikalbėjimas. Kurkime pristatymus, galvodami apie klausytojus, ir pristatinėkime tikslingai!

Įvertink šį straipsnį
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilnietis pasipiktinęs: stebėdami, kaip vyksta namo administratoriaus rinkimai, nebegalime tylėti (26)

Į DELFI redakciją kreipėsi Didlaukio g. 34 namo gyventojas (vardas ir pavardė žinomi – DELFI),...

Maltoje vyko pasaulio medikų teniso čempionatas – lietuviai parvežė 7 medalius (1)

Rugsėjo 30 d. – spalio 5 d. Maltoje vyko Pasaulio gydytojų teniso čempionatas, kuriame dalyvavo...

Vilniečiai neprisišaukia pagalbos: daugiabutyje įsiveisė širšės, bet ne jos yra didžiausia problema (48)

Vilniečiai susidūrė su neįprasta problema – daugiabučio ventiliacijos angose apsigyveno...

Užfiksavo daugkartinius KET pažeidimus kelyje: važiuoja, kaip nori (7)

DELFI skaitytojas neapsikentė, kad vairuotojai kiekvieną kartą toje pačioje vietoje prie...

Mokytojų atlyginimų perskaičiavimas: įvertino grėsmes ir galimybes (11)

Kartais, būdami itin mokyti, elgiamės arba neprotingai, arba inertiškai. Kas dėl to kaltas? Kalta...

Top naujienos

Ar tikrai emigrantai kraunasi lagaminus? Skambina ir studentai, ir pensininkai (529)

Į kurią pusę labiau krypsta lietuvių akys: į Londoną ar į Lietuvą? Grįžtančių tikrai yra,...

Dėl milijonų peržiūrėto seksualaus Tomo Bagdonavičiaus vaizdo klipo pasipylė grasinimai ir iširo šeima (180)

Londone ilgus metus dainavęs ir didesnio populiarumo sulaukęs po to kai prakalbo apie savo...

Gydytoja Cikanavičiūtė apie riebalus: papasakojo viską, kas jums nutylima (61)

Riebalai – viena pagrindinių maistinių medžiagų, pastaruoju metu kelianti daug diskusijų ir...

Orai: be skėčio neapsieisime

Šią savaitę mūsų laukia nemalonios orų permainos, atkeliaus lietūs, įsisiautės vėtros, kris...

Skandalu virtusi reforma varo į neviltį: mokiniai rado, kur gauti maisto – šluoja viską valgyklos visai ištuštėjo (664)

Netyla diskusijos ir skandalai dėl pasikeitusių reikalavimų mokyklų valgyklų patiekalams. Kol...

Po penkerių metų pertraukos F-1 lenktynes laimėjo Raikkonenas kova dėl titulo tęsiasi (9)

Ostine, JAV, sekmadienį vykusiose F-1 lenktynėse pergalę po itin ilgos pertraukos iškovojo...

Gyvenimo audrų nublokšti gyvena sąvartyne: trijų kambarių „buveinė“ saugo liūdnas paslaptis (184)

Pokalbio pradžioje 63 metų buvusi kaunietė Nijolė tikino, kad Jonavos sąvartyne gyvena nuo 2012...

„Tinginių“ uogos: miestiečių pora įsitikino, kad ne viskas paprasta, bet ūkio nemeta (15)

Užkietėjęs miestietis su sutuoktine susigundė vadinamomis „tinginių“ uogomis ir ėmė...

Kodėl prieš einant miegoti visada reikia užsidaryti miegamojo duris? (19)

Prieš miegą mes visi išsivalome dantis, nusiprausiame veidą ir apsirengiame patogią pižamą...

5 elementų teorija – kokia stichija jus valdo? (7)

Penkių asmenybės tipų arba elementų teorija paplito Kinijoje prieš 2000 metų – manyta, kad...