aA
Įtempta Seimo nario dienotvarkė ir posėdžiai, užsitęsiantys iki 21 valandos. Daugiau kaip 100 apsvarstytų įstatymų ar jų pakeitimų projektų ir dukart sugaištas laikas valdančiajai daugumai bandant iš posto nuversti Seimo vadovą Viktorą Pranckietį. Dar kartą dėkoju Jums už pasitikėjimą, išrenkant mane atstovauti Jums LR Seime. Pirmasis mėnuo buvo itin įvairus. Tad būti šalies įstatymų leidybos dalimi – šalto proto reikalaujantis iššūkis.
Rasa Petrauskienė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Turiu pripažinti, kad atstovaudama Klaipėdos rajoną, regionus ir kaimiškas vietoves Seime kolegoms irgi turiu priminti apie šaltą protą ir tai, kad įstatymai galioja visoje Lietuvoje. O joje gyvena skirtingų galimybių mūsų piliečiai. Šį faktą aktyviai ginu Seime kalbėdama apie Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymo projektą. Viešojoje erdvėje jam skiriama daug dėmesio, o nuolatiniai Aplinkos ministerijos projekto tikslinimai daugelį Jūsų turbūt jau supainiojo. Vien šiemet ministerija pristatė jau trečią šio įstatymo versiją.

Antradienį per Seimo posėdį aktyviai klausėme Aplinkos ministro Kęstučio Mažeikos pristatomo projekto. Prieš tai jį buvau akylai išnagrinėjusi ir įsitikinusi – turime dar kartą tobulinti įstatymą, nes toks, kokį siūlo ministerija, neatitinka regionų realybės. Taip ir įvyko – nepritariau šiam projektui, balsavau „prieš“ ir įstatymą grąžinome Vyriausybei ištaisyti.

Ką turi išgirsti valdantieji, jei jau ketina apmokestinti automobilius? Siūloma automobilių apmokestinimo tvarka yra socialiai neteisinga. Automobilį įsigyjantis asmuo privalėtų sumokėti vienkartinį mokestį, svyruojantį nuo 36 iki net 1280 Eur. Kuo labiau aplinką teršiantis automobilis – tuo daugiau pirkėjas moka.

Ir čia man, paprastą regiono žmogų atstovaujančiai politikei, formuojasi esminis atsakymas aplinkos ministrui: mažiau taršūs automobiliai ar elektromobiliai yra prabangos prekė, kokios kaimo žmogus ir net vidutines pajamas gaunantis statistinis lietuvis negali sau leisti. Vadinasi didžioji dalis lietuvių toliau pirks iki 3 000 Eur vertės kainuojančius „tautomobilius“ ir taršos mokestį mokės, nes tiesiog neišgali pirkti brangesnės mašinos.

Mokestis baus mažiausiai pasiturinčius, ypač kaimo vietovių gyventojus, kuriems mašina yra būtina susisiekimo priemonė į darbą, polikliniką, sodą. Siūlomi pakeitimai niekaip nepadidins gyventojų ir įmonių pajamų bei galimybių įsigyti mažai taršius automobilius. Priešingai – brangins transporto paslaugas.

Pažvelkime dar kitu kampu. Ar Vyriausybė yra apskaičiavusi, kokia bus reali nauda aplinkai, jei apmokestinsime automobilius? Ne, nėra. Ar yra apgalvotos alternatyvos kaimo žmonėms, kurie apmokestinus mašinas nuspręs sau tokios nepirkti? Ar yra numatyta daugiau viešojo transporto lengvatų, intensyvesnis susisiekimas viešaisiais maršrutais? Ne, irgi nėra. Vadinasi, vienintelė šio įstatymo paskirtis – bet kokia kaina surinkti daugiau mokesčių į valstybės biudžetą. Ir čia ministerija vėlgi nėra padariusi namų darbų – net nežinome, kam surinktą mokestį konkrečiai skirtume.

Žinote, dažnai sakoma, kad ieškant sprendimo labai naudinga į komandą priimti naujokų – žmonių, kurie situaciją įvertintų naujomis akimis. Po mėnesio Seime panašiai ir jaučiuosi, nes regiono žmogui plika akimi matyti, kad didžiausioje automobilių taršoje skendi sostinė. Užtektų elementaraus sprendimo, kurį sėkmingai taiko Baltijos sesė Estija, Talino gyventojus dar 2013 metais persodinusi į nemokamą viešąjį transportą. Tarša ir kamščiai sumažėjo akimirksniu, o šalis skaičiuoja, kad kasmet sutaupo apie 20 mln. Eur, nes nebereikia administruoti bilietėlių ir kitų IT sistemų.

Be to, tokia privilegija naudotis gali tik mieste deklaruoti asmenys, tad natūralu – deklaruotų piliečių daugėja, daugėja ir gyventojų pajamų mokesčio dalis miestui. Finansine prasme mietas „išėjo į pliusą“ ir dar sumažino taršą.

Svarstant įstatymo projektus Seime privalome atsižvelgti į gerąją kitų šalių patirtį. Ir, mano požiūriu, nebūtina eiti lengviausiu keliu siūlant naują mokestį. Turime pasirinkti geriausią sprendimą, bet Vyriausybė Seimui tokio dar nepasiūlė.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(22 žmonės įvertino)
3.8182

Top naujienos

Jasikevičius „nuleido galvą“, bet savo sistemos keisti nesiruošia: dėl jos nepralaimėjome nė karto (111)

„Nauji žaidėjai dar apstulbę nuo Eurolygos, veteranai dar džiaugiasi finalo ketvertu ir...

Lietuviai Sankt Peterburge gali jaustis turtuoliais: paskaičiavo, kiek kainuoja prabangus savaitgalis dviem (284)

Neigiamus ir baisius dalykus Rusijoje būtų galima vardinti ilgai, bet DELFI Kelionių ambasadorius...

Po naujo meniu pristatymo vyno bei maisto žinovė kirto „Stikliams“: nusileiskite ant žemės (136)

Maisto žinovai ir kritikai apniukusį lapkričio trečiadienį susirinko į šviesų restorano...

Žiema ateina: oro temperatūra artės prie nulio (1)

Naktį stiprokas pietryčių vėjas plėšė debesų skraistę, o pragiedrėjus paryčiui oras...

Prekybos tinklai apsisprendė dėl darbo per Kalėdas – nedirbs nė vienas (84)

Didieji prekybos tinklai Lietuvoje jau nusprendė, kaip dirbs didžiųjų švenčių metu. Kaip ir...

Kissingeris piešia labai niūrų scenarijų: rezultatas gali būti net blogesnis nei Europoje (165)

Vienas žymiausių JAV valstybės sekretorių Henry Kissingeris įspėjo, kad tarp Jungtinių...

Kurtinaitis su „Chimki“ iš Ispanijos grįžta tuščiomis – nusileido ir „Žalgirį“ pralenkusiai Valensijos ekipai

Rimo Kurtinaičio treniruojama Maskvos srities „Chimki“ (6/4) kariauna Eurolygoje per dvigubą...

Pro šalį vėl šaudęs „Žalgiris“ Eurolygoje pralaimėjo ketvirtą kartą paeiliui (614)

Kauno „Žalgirio“ (3/7) komanda Eurolygoje patyrė jau ketvirtą pralaimėjimą paeiliui. Namuose...

Degutienė: dabar medicinos studentai neištvermingi – mokytis 14 val. per parą yra norma (170)

Medikų bendruomenę pastaruoju metu krečia labai skaudūs įvykiai. Vakar pranešta apie medicinos...

Ar daugiau sekso atneš daugiau laimės: mokslininkai turi atsakymą

Visą gyvenimą vaikomės meilę, pinigus ir laimę. Pinigus teks uždirbti, o ar laimę galima...