aA
Anksčiau, žiūrėdami alkoholio reklamą, būtumėte matę ir įspėjimą apie neigiamas alkoholio vartojimo pasekmes. Dabar tokios reklamos išvis nebepamatysite. Bet įspėjimus vis dar išvysite ant tabako gaminių bei žiūrėdami vaistų reklamą: balsas reklamos pabaigoje jus greitu tempu informuos, kad netinkamai vartojamas vaistas gali pakenkti jūsų sveikatai.
Mykolas Majauskas
Mykolas Majauskas
© DELFI / Andrius Ufartas

Alkoholis, tabakas ir vaistai nėra vieninteliai, kurių vartojimas gali turėti neigiamų pasekmių ir sukelti priklausomybes. Ludomanija, arba priklausomybė nuo azartinių lošimų, gali turėti katastrofiškų padarinių asmenų finansinei būklei ir socialiniams ryšiams bei įtraukti žmones į nesibaigiantį lošimo, turto užstatinėjimo, skolinimosi ar net bandymo patenkinti savo potraukį neteisėtai gaunamomis pajamomis ratą.

Dar blogiau – tokia priklausomybė turi neigiamų padarinių ir lošiančiojo šeimai bei draugams, kurie gali būti priversti savo artimojo priklausomybei aukoti savo sunkiai uždirbtą turtą. Beveik pusė dėl azartinių lošimų prasiskolinusiųjų turėdavo prašyti savo tėvų pagalbos dengiant šias skolas, dešimčiai procentų turėdavo padėti ir sutuoktiniai.

Finansai – tik viena medalio pusė. Tyrimai rodo, jog lošimo problematika koreliuoja su psichiką veikiančių medžiagų vartojimu, taip pat su savižudybės rizika. Bet kokia priklausomybė išmuša žmogų iš normalių socialinio gyvenimo ribų, kenkia jo gebėjimui bendrauti, formuoti ir išlaikyti ryšius su artimaisiais, priiminėti racionalius sprendimus. Ludomanija – jokia išimtis.

Turint visa tai omenyje, informacijos apie jos sukeliamą žalą viešoje erdvėje tikrai nėra pakankamai, nors Lietuvoje sparčiai plečiantis lošimų sektoriui auga ir su jais susijusios rizikos.

Lietuvos azartinių lošimų įstaigos pirmąjį šių metų pusmetį iš lošimų veiklos gavo 13% daugiau pajamų nei per tą patį laikotarpį pernai. Vien iš nuotolinių lošimų organizatorių gautos bendrosios pajamos, palyginus 2018 m. ir 2019 m. pirmų pusmečių rezultatus, augo 41,84 proc.

Kartu su lošimo įstaigų pajamomis, augo ir ne tokie džiugūs rodikliai: kasdien lošiančių asmenų skaičius per du pastaruosius metus išaugo nuo 1,7 iki 3 proc., o pirmą kartą lošti pabandžiusių asmenų 18-24 m. amžiaus grupėje skaičius padidėjo nuo 43 proc. iki 52 proc.

Lietuvoje taip pat drastiškai daugėja pildančių prašymus neįleisti į lošimo namus skaičius. Nuo 2004 iki 2017 metų gegužės 1 d., veikiant Savanoriškai savęs apsiribojimo nuo lošimo programai, Lošimų priežiūros tarnyba per 13 metų laikotarpį gavo apie 4570 tokių prašymų. Šią programą pakeitus nauju, šiuo metu galiojančiu registru, per 2,5 metų prašymų dėl savęs apribojimo skaičius išaugo 2,5 karto, iki 11 022. Šiuo metu, LPT per mėnesį vidutiniškai gauna tiek prašymų, kiek anksčiau gaudavo per du metus.

Tai, jog minėtos problemos yra tiesiogiai susijusios su azartinių lošimų reklama, galima spręsti iš to, jog net 71 proc. apklaustųjų nurodė, kad lošimų reklama daro vidutinę arba labai didelę įtaką asmens apsisprendimui lošti, ir šis rodiklis išlieka stabilus (2017 m. – 73 proc.).

Dėl reklamos įtakos lošimo skatinimui, Lietuvoje jau buvo imtasi jos apribojimų: nuo šių metų lapkričio 1 d. draudžiama reklamuoti azartinius lošimus, išskyrus juos organizuojančių bendrovių pavadinimus, prekės ženklus ir organizuojamų lošimų rūšis. Tačiau net ir tokius apribojimus lažybų organizatoriai apeina spalvingomis ir akį traukiančiomis reklamomis („Statybos – lažybos!“)

Akivaizdu, jog egzistuojantys apribojimai yra žingsnis teisinga kryptimi, tačiau nepakankamai platus. Reikia ne tik neigiamai nustatyti reklamos turinio ribas („negali būti x“), bet ir reikalauti, kad reklamuojant azartinius lošimus, reklamos auditorija kiekvieną kartą kad ir trumpai būtų informuojama ir apie neigiamas jų pasekmes.

Tokius reikalavimus ar rekomendacijas turi eilė užsienio šalių, kuriose jie varijuoja nuo žaismingų „Lošk atsakingai“ Belgijoje ir „Kad lošimas liktų žaidimu“ Šveicarijoje, iki griežtų perspėjimų apie rizikas Čekijoje, Estijoje, Italijoje, Prancūzijoje, ir kitur.

Negalima sakyti, jog Lietuvoje neegzistuoja jokie bandymai informuoti ar padėti asmenims, kenčiantiems nuo azartinių lošimų priklausomybės: tiek periodinės TV reklamos, tiek interneto svetainės bent iš dalies atlieka šią funkciją. Tačiau svarbu užtikrinti, kad savo sąžiningą dalį už socialinę reklamą ir informavimą apie potencialiai žalingas veiklas susimokėtų ir tie, kuriems azartinių lošimų reklama teikia daugiausia naudos.

Azartiniai lošimai nėra blogis savaime, tačiau vykstant žaibiškai šio sektoriaus plėtrai, svarbu gebėti valdyti su tuo susijusias rizikas. Nereikia į lošimų rinkos vežimo ratus kaišioti tokius pagalius, kurie nuverstų jį nuo kelio, tačiau bent jau užsikabinti atšvaitus reikėtų.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
3.0833

Top naujienos

Aplankė vieną uždariausių pasaulio valstybių: pažįstamiems buvo sunku patikėti, kad ten keliauju (133)

„Welcome to Arabia! “, – karts nuo karto išgirstu iš nuoširdžiai besišypsančių...

Tikra legenda, kuri aikštėje lietuvius skriaudė, o už jos ribų – glostė laida „Krepšinio zona“ (54)

2020-ieji krepšinio pasauliui prasidėjo tiesiog tragiškai: po ilgamečio NBA komisaro Davido Sterno...

Giedrius Drukteinis

Du būdai, kaip mums atsikratyti nepakantumo svetimam turtui ir sėkmei (4)

Kai išmintingi žmonės pradeda kalbėti apie Lietuvos visuomenės problemas, greitai galima...

Birutė Navickaitė pakliuvo į absurdišką situaciją: neturėdama vairuotojo pažymėjimo ir automobilio pradėjo gauti baudas (79)

Palangiškė Birutė Navickaitė sako, kad sunku ir patikėti, į kokią absurdišką situaciją ji...

Orai: naujas ciklonas atneš eilinę kritulių bangą (2)

Šiandien prie mūsų krašto iš vakarų priartės naujas Atlanto ciklonas. Vakariniuose rajonuose...

Darželyje sriuba apsipylusi trimetė patyrė antro laipsnio nudegimą: mama netiki darželio direktorės versija (348)

Į darželį trimetę dukrą nuvedusi mama nė neįtarė, kad po kelių valandų su ja dėl patirto...

Stilistė papasakojo, į ką reikia atsižvelgti renkantis džinsus: viena detalė gali sugadinti visą įvaizdį (46)

Jei paprašytume jūsų įvardinti pagrindinį spintos drabužį, kas tai būtų? Mes nemirktelėję...

Lietuvis sukūrė už širdies griebiantį vaizdo klipą apie Bryantą (94)

Lietuvis Giedrius Šiškovas , interneto platybėse žinomas „Gidranity“ pseudonimu, sukūrė už...

Kameros įamžino neįtikėtiną vairuotojų žioplumą: situacijos primena veiksmo filmus (12)

Pašalinė veika prie vairo ir išsiblaškymas neretai vairuotojams sukelia nemažai streso, kai...