aA
Prieš kelis mėnesius pasiūliau labai geram projektui „Idėja Lietuvai“ sprendimą, kaip išsaugoti mūsų miestelius ir gyventojus savivaldybėse. Priemonė, kurią turiu mintyje – nemokamas viešasis transportas konkrečios savivaldybės gyventojams.
Artūras Zuokas
Artūras Zuokas
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Vis dėlto idėjos geros tik tada, kai jos įgauną kūną. Todėl su ekspertais apžvelgėme Lietuvos savivaldybes – kuri iš jų galėtų būti pirmoji, padariusi rajono viešą transportą nemokamu. Pasirinkome Pakruojį ne tik dėl infrastruktūros, bet ir dėl mero Sauliaus Gegiecko bei visos savivaldybės entuziazmo visiems gyventojams, kurie registruoti Pakruojo rajono savivaldybėje, sudaryti sąlygas viešuoju transportu naudotis be užmokesčio. Ne veltui atvirumas idėjoms yra svarbiausia sąlyga siekiant pažangos mūsų šalyje.

Susirinkę visą informaciją apie Pakruojo savivaldybės faktiškai skiriamas išlaidas viešajam transportui, akcinės bendrovės „Pakruojo autotransportas“ balansus ir ataskaitas, matome, kad biudžeto lėšos jau dabar dengia didesnę dalį viešojo transporto išlaidų. 2017 m. AB „Pakruojo autotransportas“ veiklos sąnaudos – 556 760 eurų, iš kurių 379 tūkst. eurų savivaldybė kompensuoja: nuostolingi maršrutai ar socialiai jautrių grupių pavėžėjimas. 2018 m. biudžete numatyta kompensuoti dar daugiau: skiriama 413 tūkst. eurų suma.

Pati įmonė 2017 m. uždirbo savarankiškų pajamų 178 000 eurų. Pridėkime šią sumą prie Pakruojo savivaldybės dotacijų ir pamatysime, kad iki pilnai savivaldybės išlaikomos susisiekimo sistemos Pakruojo rajone trūksta visai nedaug.

Vertindami skaičius, nepamirškime, kad nemokamas transportas – ne tik buhalterijos klausimas. Geresnis susisiekimas padėtų išlaikyti gyventojus rajone ir kartu didintų registruotų gyventojų skaičių. Didesnės mobilumo galimybės Pakruojo rajono gyventojus priartintų prie paslaugų ir darbo vietų, skatintų dažniau atvykti į Pakruojį ar apskrities centrą Šiaulius: ten tikrai didesnė paslaugų ir kultūrinių pramogų įvairovė. Svarbu pažymėti, kad papildomai prisiregistravę gyventojai pagal Finansų ministerijos nustatytą savivaldybių biudžeto metodiką didintų Pakruojo savivaldybės biudžeto pajamas. Kaip taisyklė, papildomas tūkstantis prisiregistravusių gyventojų į savivaldybės biudžetą atneštų apie 450 tūkstančių eurų.

Lankydamasis Pakruojo autobusų stotyje išgirdau pasakojimą, kad dažnai pensininkai išlipa anksčiau kelias stoteles ir eina pėsčiomis, nes bando sutaupyti 0,2 euro centų iš savo skurdžios pensijos. Todėl labai džiaugiuosi, kad Pakruojo rajono savivaldybės vadovai jau turi parengtą finansinį modelį ir būdą, kaip reguliarųjį susisiekimą padaryti nemokamu. Tai yra pirmas drąsus ir inovatyvus sprendimas, kaip ne dejonėmis, bet realiais darbais pagerinti gyvenimą savo gyventojams.

Mano nuomone, Lietuva galėtų sekti Estijos vyriausybės pavyzdžiu, kuri planuoja nuo 2018 m. vidurio visoje Estijoje tarpmiestinį susisiekimą padaryti nemokamu. Nors dar ir vyksta politiniai ginčai, bet Estijos vyriausybė sako, bus ne tik e-paslaugų lyderė, bet ir pirmoji valstybė pasaulyje, kuri užtikrins nemokamą susisiekimą savo gyventojams.

Estijos sprendimas – racionalus. Šalyje stambinamoms savivaldybės, daugelis paslaugų perkeliamos iš mažesnių miestelių į didesnius. Taip taupomos valstybės lėšos, o nemokamas susisiekimas, Estijos vadovų nuomone, užtikrins paslaugų prieinamumą.

Panaši optimizacija ir Lietuvoje: uždarome ligonines, valstybės įstaigas rajonuose, užsidaro pašto filialai kaimuose ir t. t. Tai bent jau garantuokime minimalų nemokamą tarpmiestinį transportą Lietuvoje! Mano įsitikinimu, tai yra valstybės pareiga užtikrinti kokybišką ir nemokamą viešąjį transportą iš savivaldybių centrų iki miestų, kur daugiausia darbo vietų, paslaugų įvairovė ir aktyviausias kultūrinis gyvenimas. Tai viena iš pagrindinių laisvių – judėjimo ir susisiekimo laisvė.

Pagal atstumus, Lietuva yra nedidelė šalis ir su gana gera kelių infrastruktūra. Gyventi gamtos apsuptyje, nedideliame mieste ir važiuoti į darbą 50–70 km. neturėtų būti jokia problema. Todėl būtina didinti valstybės investicijas į tarpmiestinį transportą: padaryti jį patogesnį, ekologiškesnį, dažnesnį. Paskatų tam toli ieškoti nereikia: dabar vykstant iš namų iki darbo vietos išlaidos transportui „suvalgo“ daug pajamų, o atlyginimai, kaip žinome, nėra dideli. Neverta ir minėti, kad gerai išvystytas tarpmiestinis transportas mažina transporto spūstis didmiesčiuose: jeigu yra galimybė, darbuotojai renkasi patogų viešą tarpmiestinį susisiekimą.

Priežasčių suteikti gyventojams nemokamą transportą – pakankamai, įtikinamų pavyzdžių užsienyje irgi užtenka. Belieka vieno – ryžto išeiti už tradicinių sprendimų ribų ir nebijoti investuoti į žmonių gyvenimo kokybę.

|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Anglijos lietuvis giriasi apėjęs saviizoliacijos sistemą (78)

Koronaviruso kontrolę Lietuvoje vykdančios įstaigos tikina, kad visiems iš Jungtinės Karalystės...

Lietuvą purtant naujam skandalui, Nausėda siūlo skelbti institucijų korupcijos reitingą papildyta (350)

Prezidentas Gitanas Nausėda viešai diskusijai teikia naują Specialiųjų tyrimų tarnyboje...

Palankus VTEK sprendimas Skverneliui: tyrimas dėl kelio nutrauktas (135)

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija ( VTEK ) ketvirtadienį vertino premjero Sauliaus Skvernelio...

Mįslingai dingusios keturmetės Maddie šeimos atstovas: šį kartą viskas kitaip Vokietijos pareigūnai: manome, kad mergaitė negyva

Vokietijos policija trečiadienį pranešė nustačiusi naują įtariamąjį paslaptingoje 2007 metais...

Seimas apsisprendė dėl vyresnių darbuotojų: galės nedirbti ir gauti minimalią algą (344)

Ketvirtadienį Seimas apsisprendė dėl Vyriausybės siūlymo dar labiau paremti ekstremalios...

Svarbi žinia tėvams: baigiamas ligos išmokų mokėjimas už nesergančius vaikus (38)

Seimas pritarė pataisai, kuria ketinama baigti ligos išmokų mokėjimą už nesergančius vaikus...

Paskelbė, kada bus galima atsisveikinti su aktoriumi Gediminu Girdvainiu (1)

Paaiškėjo, kada vyks antradienį mirusio žinomo aktoriaus Gedimino Girdvainio laidotuvės.

Posūkis dopinge grimztančio Vyšniausko byloje: atnaujinamas tyrimas, prokurorai reikalauja šimtatūkstantinių baudų (16)

Dėl dopingo preparatų laikymo turint tikslą juos platinti nuteisti buvęs Lietuvos sunkiosios...

Šuns šlubavimas – pavojingos ligos pranašas: veterinaras perspėjo, kada tai gali baigtis labai liūdnai

Negalima nekreipti dėmesio ir į momentinį šlubavimą, arba net nešlubavimą, o trypčiojimą,...

Vaida Kurpienė: kaip išsirinkti gerus ledus ir į ką svarbiausia atkreipti dėmesį (2)

Karštą dieną ledai atrodo pati geriausia išeitis atsigaivinti ir, žinoma, pasimėgauti puikiu...

|Maža didelių žinių kaina