aA
Esu rašęs, kad grupė „Antis“ yra ypatinga tuo, kad ji leidžia kone tobulai atpažinti kartą ir laikotarpį – iš savosios kartos bei laikotarpio pokštų, svajonių ir žaismingo reagavimo į, atrodytų, įcementuotą mumyse istoriją ir nepajudinamą jos logiką gimė monstrus sugriovęs juokas ir grimasa.
Grupė „Antis“
© Organizatorių archyvas

Esu įsitikinęs, kad Sovietų Sąjunga griuvo po dviejų laiko ženklų. Pirmiausia po to, kai paprastas pagyvenęs lietuvis Sovietų Sąjungos prezidentui ir kompartijos generaliniam sekretoriui Michailui Sergejevičiui Gorbačiovui jo vizito Lietuvoje metu Vilniuje tiesiai į akis išdėjo paprastą gyvenimo tiesą – kad jo rankose laikomas transparantas su šūkiu „Nepriklausomybę Lietuvai“ nieko daugiau nereiškia, tik jo norą mirti tokioje pat nepriklausomoje Lietuvoje, kokioje jis gimė. Akimirką žado netekęs ir pasimetęs antrosios pagal galią pasaulio valstybės vadovas, tik po pusės minutės pradėjęs gėdyti žmogų, kad šis griaunąs tarybinių žmonių draugystę ir solidarumą, buvo kolosalaus pralaimėjimo ir globalinio fiasko ženklas.

O antroji laiko ištarmė buvo sovietinėje televizijoje anuo metu vykusi laida „Muzikos ringas“ kurioje kartą susikovė garsi čekų art roko grupė „Stromboli“ ir mūsų „Antis“. Čekų grupė grojo tiesiog puikiai ir turbūt būtų palikusi nedaug šansų sublizgėti mūsų mylimai post-punk rock grupei, jei ne stulbinantis Algirdo Kaušpėdo spektaklis, kuris pribloškė laidos kūrėjus ir vedėjus – tiek, kad jie jau svarstė galimybę nutraukti laidą.

„Antis“ – tai Lietuva nepriklausomybės išvakarėse. Ne pogrindžio, partizanų palikuonių, ne disidentų ar į kovą besiveržiančių savilaidos autorių, o sistemos užaugintų ir ja vieną gražią dieną pasidygėjusių bei iš jos rafinuotai išsityčioti nusprendusių inteligentų muzikos ir politikos teatras.
Leonidas Donskis

Kaušpėdas per keletą minučių sukūrė ištisą karnavalą – jis tapo kauke, kuriai padėjo ne tik grimas, bet ir vienodu, bejausmiu, bespalviu, mechanišku balsu ištariami atsakymai į laidos vedėjų klausimus. Atsakoma buvo pačiais klaikiausiais sovietinės naujakalbės štampais ir biurokratinio žargono perlais („Draugai, apie kokį tyčiojimąsi jūs galite kalbėti, kai visi sąmoningi tarybiniai piliečiai šiandien pasiaukojamai kovoja už kiekvieną darbo minutę...“). Supratę, kad iš jų ir laidos tyčiojamasi, vedėjai sutriko ir bejėgiškai puolė gėdinti Kaušpėdą, esą jis negerbia muzikos mylėtojų – antrojoje „Muzikos ringo“ dalyje Kaušpėdas leido įvykti metamorfozei ir prabilo savo paties balsu, it po ką tik įvykusio performanso komentuodamas jo niuansus ir atiduodamas pagarbos duoklę varžovams.

Kad ir kaip būtų, pergalė buvo pasiekta. Lietuviai simboliškai atmetė sovietinę informacijos erdvę (šiandien, deja, mes Rusijos televizijos ekspansijai esame gerokai mažiau atsparūs nei tada, bet tai kita ir komplikuota istorija). Supykti ant komiko ar juokdario – tai garantuotas galios aktorių pralaimėjimas. Tai tas pats, kas Kremliaus prijaukinto televizinio fašisto Vladimiro Žirinovskio isteriškas paskelbimas, kad komikas Genadijus Chazanovas yra jo ir valstybės priešas – beje, į tą Chazanovas taikliai reagavo, priminęs, kad jam malonus toks vaidmuo, nes Hitleris taip pat labiau už marą nekentė komiko Charlie Chaplino. Mūsų politine kauke ir juokdariu, išvedusiu iš kantrybės sistemą ir jos marionetes, tapo„ Antis“ ir Algirdas Kaušpėdas.

Žinoma, Lietuvoje esama ir daugiau kultūros reiškinių, kurie yra tapę kažkuo daugiau nei kultūros faktai ir formos – jie yra sociologiniai laikotarpio atpažinimo ženklai. Kada nors istorikai ir sociologai galės neseną Lietuvos praeitį interpretuoti per Olego Zacharenkovo, Vytauto Kernagio kūrybą, aktorių-bardų (Kosto Smorigino, Olego Ditkovskio, Sauliaus Bareikio, Aido Giniočio, Gedimino Storpirščio) dainas, Keistuolių teatrą ir Andriaus Mamontovo muziką. Ir tai ne tik lietuviško lyrizmo, humoro, ištisoje kartoje užfiksuotos meilės ir ilgesio išklotinė, bet ir socialinės tikrovės atpažinimo galimybė.

Kai kurie iš jų yra labiau svajonės ir alternatyvos žmonės („Keistuoliai“, Mamontovas, bardai), bet kai kurie mūsų didieji buvo tobuli laikotarpio atspindžiai. Jie buvo tokie, kokia buvo Lietuva. O Lietuva didele dalimi buvo tokia, kokie buvo jie.

Kai kurie iš jų yra labiau svajonės ir alternatyvos žmonės („Keistuoliai“, Mamontovas, bardai), bet kai kurie mūsų didieji buvo tobuli laikotarpio atspindžiai. Jie buvo tokie, kokia buvo Lietuva. O Lietuva didele dalimi buvo tokia, kokie buvo jie.
Leonidas Donskis

Kernagis pabuvo ir bigbyto grupėse „Aisčiai“ bei „Rupūs miltai“, ir hipiškų Olego Zacharenkovo dainų atlikėju, ir nuostabių Marcelijaus Martinaičio Kukučio baladžių bei genialios Sigito Gedos poezijos interpretatoriumi su gitara rankose, ir Dalios Saukaitytės neužmirštamų „Milžinų“ atradėju, bet jam teko pabūti ir kabaretininku, ir sistemos rėmuose saugiai pokštavusiu atlikėju, o galiausiai jis susiliejo su naujosios, nepriklausomos Lietuvos šou verslu ir televizijos projektais. Jei nori, gali rašyti Lietuvos istoriją nuo hipių laikų (t.y. 1968-ųjų iki nūdienos). Juk, atrodytų, neilgas laikotarpis skiria Algirdo Aramino filmą „Maža išpažintis“ (1971) ir Artūro Pozniakovo muzikinį filmą „Kažkas atsitiko“ (1986), o iš tikrųjų tie penkiolika metų buvo istorinė epocha, kurią savajai kartai įkūnijo Vytautas Kernagis.

O „Antis“ – tai Lietuva nepriklausomybės išvakarėse. Ne pogrindžio, partizanų palikuonių, ne disidentų ar į kovą besiveržiančių savilaidos autorių, o sistemos užaugintų ir ja vieną gražią dieną pasidygėjusių bei iš jos rafinuotai išsityčioti nusprendusių inteligentų muzikos ir politikos teatras. Pokštas, kuris sugriovė sistemą. Nes ji buvo pasiruošusi kam tik nori, tik ne jos paskelbimui fikcija, kurios niekas jau rimtai nebetraktuoja.

Sykiu „Antis“ – penas analitinei minčiai, sociologinis ir filosofinis fenomenas. Po šitų laisvų žmonių šėlsmo scenoje nenumaldomai aiškėjo, kad visos kalbos apie naują išvestą padermę – homo sovieticus – ir ideologiškai pakeistą žmonijos dalį, kuriai esą svetima laisvė ir net jos troškimas, yra gerokai perdėtos ir gan greitai subliūkšta susidūrus su tikrove, t.y. tikrosiomis žmonių svajonėmis, aistromis ir vizijomis.

Nedaug kam žinoma, nors savo laiku ir šauni australų roko grupė „Men at Work“ sukūrė dainą „Down Under“, kurios pagrindu gimė „Anties“ perdirbinys „Zombiai“. Paradoksas, bet „Zombiai“ tapo Lietuvos gyvosios atminties ir istorijos dalimi, nors buvo viso labo tik „koveris“ dainos, kurią savo ruožtu šiandien prisimena tikrai nedaug melomanų.

Johnny Rottenas ir „Sex Pistols“ šiandien prisimenami dėl savo išsityčiojimo iš „God Save the Queen“ (gal kartais ir dėl oro pagadinimo vienos dainos pabaigoje). Kad ir kaip būtų, savo imperiją tokiu buržuazijos šokiravimu jie sustiprino. Épater la bourgeoisie principas tik dar labiau sutvirtino buržuazijos pozicijas. Visai kitas vaidmuo teko „Ančiai“.

Kas galėtų paneigti, kad „Antis“ į istoriją įeis kaip muzikiniai sovietinės imperijos duobkasiai? Jiems grojant ir dainuojant Lietuvoje lėtai skendo sovietinis „Titanikas“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Sukrečianti turtingiausio kada nors gyvenusio žmogaus istorija: švaistydamasis pinigais sugriovė kitos šalies ekonomiką kelionėje lydėjo 60 tūkst. žmonių  (45)

Remiantis 2019 metų „ Forbes “ reitingu, pats turtingiausias pasaulio žmogus yra bendrovės „...

Alkoholį vartojanti moteris visuomet rizikuoja: jei vaisius pažeidžiamas pirmomis dienomis – padariniai negrįžtami (15)

Medikai ir toliau kovoja dėl girtos, Klaipėdoje gimusios, naujagimės ateities. Kas laukia mažylės...

Padraugavo su estais ir užteks: Kremliaus ruporas rusus ragina ruoštis karui su JAV Baltijos šalyse (1179)

Objektyviai turime savų interesų, susijusių su Baltijos jūros regionu. Tai susitikime su Estijos...

Politologas sumaišė visas kortas: dabartiniai prezidento rinkimai – beprasmiški (714)

Sprendimas prezidentą Lietuvoje rinkti visuotiniuose rinkimuose – beprasmiškas ir tuščiai...

Mokslininkus nustebino keistas radinys auglyje: vėžys keičiasi (21)

Mokslininkai iš auglių paimtuose pavyzdžiuose aptiko tarp plaučių vėžio ląstelių...

Gatvės mada: drąsiausi šiltus rūbus jau nukišo į tolimiausią spintos kampą (73)

Antrąją Velykų dieną prie stalų vilniečiai užsibūti nepanoro – pagrindinėmis sostinės...

Skirtingais periodais vaikų susilaukusi Renata Kovtun paneigė dažną mitą: buvo neramu, kad kažkuris gali pasijusti mažiau mylimas (10)

Grožio salono savininkė, lengvojo kultūrizmo čempionė Renata Kovtun juokiasi, kad apie vaikus...

Filipinus supurtė žemės drebėjimas, yra žuvusiųjų (1)

Filipinų šiaurinę dalį pirmadienio popietę supurčius 6,3 balo stiprumo žemės drebėjimui,...

Danų milijardierius Šri Lankoje neteko trijų iš keturių savo vaikų (176)

Danų milijardierius verslininkas, kuris yra pagrindinis internetinio mados verslo milžino ASOS...

Rimvydas Valatka. Blogas Gaidys, labai blogas (305)

Kokia didžiausia tragedija įvyko Didžiąją savaitę? Ne, tai ne Notre-Dame de Paris gaisras,...