Ir dar žinai, kad reikia ne tik laiku mokytis, bet ir laiku baigti – taip ir klausi žmogaus: „Tau trisdešimt metų, o tu vis dar mokaisi? Dar nebaigei?“. Maždaug – mokymasis yra kaip kokia vaikiška liga – reikia laiku persirgti, kad paskui nebūtų komplikacijų. Kad nepradėtum sirgti ir sirgti tais mokslais. Reikia baigti. Ir kiek yra žmonių sėkmingai pabaigusių mokytis. Vieną dieną baigė – ir gana. Nei knygelės nuo to laiko nepaėmė į rankas. Ir tokie specialistai, pavyzdžiui, taip ir sako: aš baigiau mediciną 1956 metais – drauge su X ir Y... Mes Visi Baigėme... ir dabar mes turime Patirtį. Ir dabar tuoj mes tave pagydysim su ta penkiasdešimties metų patirtimi. O jeigu tu į mūsų patirtį netilpsi – juo blogiau tau, reikėjo būti – kaip visi...
Pakalbėkime apie rimtus dalykus. Apie egzaminus. Apie mokymąsi reikėtų kalbėti apskritus metus, ir būtų nuobodu. Ir mokymasis – ne taip svarbu. Svarbu rezultatai. O jeigu yra rezultatai – reikia juos palyginti ir įvertinti, kad galėtum mokinius surūšiuoti ir sužinoti, kas yra kas. Reikia sudaryti vertinimo kriterijus (čia svarbu neklausti – kokie yra tų kriterijų kriterijai, kitaip sakant, kodėl reikia tiek daug ir būtent tokių žinių). Kažkas žino, ką reikia žinoti – ir žino, ko nereikia, nebūtina žinoti. Jie taip ir sako – reikia žinoti Tai. O tu, pavyzdžiui, žinai visai ne-Tai. Ir todėl tu negali eiti Ten (nes Tie, kuriuos įleisime Ten, turi žinoti Tai. Atkreipkite dėmesį, kad visiems Tiems reikia žinotu Tą Patį. Ir kad visi mokytųsi To Paties, pageidautina – Tuo Pačiu Metu, pavyzdžiui, kad visi septynmečiai mokytųsi 9 valandą ryto rašymo ir skaičiavimo, ir nesimokytų daugiau, negu Reikia). Kaip suprantate, mes čia kalbame apie Egzaminus ir Įvertinimus. Jeigu žmogus galų gale – Baigia, tai reikia nustatyti, ką baigė ir kaip baigė. Reikia įvertinti – kiek. Ir reikia nustatyti, ar žmogus gali eiti Toliau, pavyzdžiui, į Aukštąją mokyklą.
Atranka į Aukštąsias mokyklas vyksta sklandžiai, kol norinčių yra daugiau nei fizinių galimybių pastatyti tiek suolų ir pasodinti tiek profesorių, kiek reikia. Kai norinčių mokytis sumažėja – tenka priimti vis su žemesniais pažymiais, vis paprastinti kriterijus, kol išaiškėja, kad egzaminų į aukštąsias mokyklas nebereikia, o mokyklų pažymiai gana dažnai sako tik tiek, kad ačiū dievui, mes šitais mokiniais atsikratėme ir išleidome juos į Gyvenimą. Dabar jau jūs kankinkitės su tais nemokytinais organizmais.
Juokinga, bet įvertinimai, egzaminai beveik nebeteko (atrankos) prasmės ir išaiškėjo, kad jokios kitos prasmės tie egzaminai niekada ir neturėjo. Jie visada buvo lyg ir tikslas, nors, iš tiesų – tik atrankos priemonė, tik rūšiavimo instrumentas. Egzaminams buvo ruošiamasi specialiai – atskirai nuo mokymosi (kokioje dvyliktoje klasėje viskas taip ir vykdavo, maždaug – baigėme mokytis, pradedame ruoštis egzaminams). Tos įvertinimo skaičiais sistemos buvo tobulinamos, nes, pavyzdžiui, penkiabalėje sistemoje pradėjo trūkti skaičių – visi turėdavo labai panašius pažymius, o jų buvo tiek daug, kad nebegalėdavai atskirti vieno trejetukininko nuo kito. Tuomet buvo įvesta dešimtbalė sistema, kurioje realiai pažymiai 1, 2 ir 3 buvo nereikalingi, nes svarbiausi buvo 8, 9 ir 10. Kaip suprantate, dar moksliškiau atrodo šimtabalė sistema. Nes tokia sistema, matyt, sugeba aptikti ir atskirti mikroskopines žinių užuomazgas žmonių galvose ir esmingai atskirti žmogų, gavusį 98 nuo gavusio 97. Kaip anksčiau būdavo formuojamos trejetukininkų gildijos (ir juos siųsdavo, patys žinote kur), tai dabar jau galima kurti šimtukininkų ložes ir siųsti juos tiesiai – irgi žinote kur.
Kaip sukurti tokias ugdymo ir švietimo sistemas, kurios kuo anksčiau leistų suprasti, kad svarbiausia – pačiam išmokti įsivertinti save, nes anksčiau ar vėliau teks tai padaryti. Jau per kokį egzaminą po truputį aiškėja, kad mokeisi apie pingvinus, o sužinojai apie save: kad atmintis ne ta, kad neturi sugebėjimo analizuoti ir interpretuoti. Kad svarbiausia – susigaudyti ne pingvinuose, bet savyje. Kad geriausiu atveju išmokai atsakinėti, o gyvenime svarbiausia yra mokėti paklausti, o to tavęs niekas nemokė.
Gal čia galėtų pagelbėti filosofija (istorija, psichologija, filologija, sociologija) – kuri padėtų susigaudyti savyje. Padėtų suprasti, kad svarbiausia yra sužinoti apie save, o ne apie pingvinus, žvaigždes, molekules ir pasaulį. Tie visi išoriniai dalykai yra labai svarbūs, bet ne savaime, o tik tiek, kiek tau padeda suprasti žmones ir patį save. Nes gyventi tau reikės savo ir žmonių pasaulyje. Pasaulyje, kuriame nėra atskirai fizikos, chemijos, biologijos, kad gyvenime nėra atskirai istorijos ir atskirai geografijos. Kad nėra dviejų magelanų. Kad geometrijos yra bent trys.
Ir kad nėra vienos teisingos teorijos ir vienintelio teisingo žinojimo. Kad savęs dar nepažįsti. Kad vieną dieną, jei turėsi laiko – dar su savimi susitiksi ir susipažinsi.
Ir kad pažymį teks pasirašyti pačiam sau.
Nuomonė
Šioje publikacijoje skelbiama asmeninė autoriaus nuomonė. Portalo Delfi redakcijos pozicija negali būti tapatinama su autoriaus nuomone.