Kiekviena tauta turi savo mitologiją, kuri tarsi suteikia prasmę tos tautos egzistencijai. Tai gali būti legendos, padavimai ir net pasakos, puošiančios tautos biografiją. Tautų istorikai taip pat atlieka tam tikras intelektualines funkcijas, stiprindami savo tautos savimonę, tvirtindami jų tapatybės jausmą.
© „Valstiečių laikraštis“
Kai lietuviai ėmė busti iš šimtmečiais užsitęsusios užmaršties, tautos istorija tapo tarsi šventraščiu.
Mums dabar net sunku suprasti, ką išgyveno pirmieji lietuviai – praregėtojai XIX amžiuje. Vienas iš „Aušros“ pradininkų poetas A.Vištelis savo „Regėjime“ rašė apie patirtus regėjimus. Jis tarsi matė ir girdėjo protėvius ir senuosius dievus.„Girdžiu ūžimą...kas tai yra? Prajovai, stebuklai. Žemė dreba. Žvaigždės byra...“ Stipriausias jo išgyvenimas buvo tai, kad jis pasijuto esąs lietuvis.

Šiandien mes gyvename kiek kitokį metą, tačiau tautos tapatybės pajauta arba reikalauja atsinaujinimo, arba pasmerkta sunykti. Tūkstančiai jaunų lietuvių be gailesčio palieka tėvų kraštą, su kuriuo juos nedaug kas sieja. Globalistinei kultūrai nerūpi tautų sentimentai ir prisirišimas prie protėvių palikimo. Dabar tėvyne tampa ta šalis, kurioje geriau gyventi. Tėvynės kriterijai matuojami piniginiais matais, komfortu ir pelno procentais. Kartais net suabejoji, kiek atsirastų lietuvių, kurie išeitų ginti savo kraštą, gal ir aukoti gyvybę. Tokiose abejonėse paprastai prabyla mitai, pasigirsta protėvių balsai. Tai ir yra tos mistinės galios, kurios saugo tautos tapatybę.

Mes patiriame ne tik globalistinį slogutį, kai kurie istorikai ir intelektualai pasišovė griauti mitus, ypač tuos, kurie labiausiai veikė lietuvių tautinį budimą ir tautos sąjūdį. Lietuvių XIX amžiaus tautinis romatizmas tapo ne tik pasmerktas, bet ir išjuoktas. Pastaruoju laiku pradėtas kaltinti net J.Basanavičius, kliuvo S.Daukantui ir V.Kudirkai. Dabar klibinami ir tautinio romantizmo simboliai.

Nepakanka žinoti, jog Lietuvą gynė beveik visi Lietuvos žmonės, idėja visuomet turi turėti savo simbolius. Būtent simboliai ir sudaro tautos tapatybės ir valstybės šerdį. Griauti simbolius yra amoralu, ypač, jeigu vietoj paneigto simbolio neduodamas geresnis.
Jonas Trinkūnas

Labiausiai puldinėjama pagoniškoji Lietuva, nors po įžymiųjų 1009 metų ji keturis šimtmečius nuosekliai kūrė savo valstybę. Vienas žymus mūsų istorikas pareiškė: „Pagonišką kultūrą apskritai vadinu antikultūra. Liaudies dainos tai kultūros dinozauras....Esame labiausiai atsilikusi tauta Europoje.“ Istorikas Darius Baronas , atrodo, ėmėsi šio darbo fundamentaliai. Jo nuomone, nuo pat 1009 metų baltai pasirodo, kaip tamsūs žudikai, neturintys jokių dvasinių vertybių.

Tamsus ir kvailas Kęstutis, Pilėnų gynėjai tikri kvailiai, nes žudė save o ne priešus. Istorikas teigia: „Šių dienų Lietuvoje išplitęs banditizmas, vagystės, prievartavimai ir paleistuvavimas, ką ir kalbėti apie klaninę sistemą, gyvai primena pagonišką Lietuvą.“ Pagonys vaizduojami esą bjaurūs, „šaižiais balsais (kaip šunes) laidydami gerkles, lyg laukiniai griežė dantimi. Tuojau šunsnukiai apstojo dangiškąjį vyrą (šv.Adalbertą) dideliu būriu, atveria kruvinus nasrus ir klausinėja. Jie lazdomis muša žemę, orą pripildo maurojimo“ (Iš Adalberto gyvenimo aprašymo). Aišku, jog krikščionys yra nuostabūs ir švelnūs, o pagonys – bjaurūs. Taip ir Baronui atrodo.

Lrytas.lt portale buvo atspausdintas pokalbis su Darium Baronu. Jis pasigyrė, jog nuodugniai išstudijavo Pilėnų istorijos šaltinius ir padarė keletą svarbių išvadų. Bet pažvelgus į tas išvadas, kyla klausimas, ar reikėjo tiek vargti, kad patvirtintum tik tai, ką parašė kryžiuočių kronikininkas Vygandas Marburgietis. Pacituosiu šias pagrindines mintis: „Pamatę krikščionių kariuomenę, stabmeldžiai smarkiai išsigando, netekdami vilties apginti pilį. Jie sumetė į ugnį aibę turto ir patys išsižudė./.../
Karalius (Margiris) pagaliau baimės pakirstas nubėgo į kažkokią skylę, pervėrė kalaviju savo žmoną ir metė į liepsną.“

Pilėnus 1336m. apsupo milžiniška kryžiuočių ir svečių kariuomenė ir buvo aišku, jog atsilaikyti bus neįmanoma. Beliko – pasiduoti į vergiją arba - savižudybė ir susideginimas. Darius Baronas visokiais būdais plėtojo Marburgiečio žinias, su pasimėgavimu suniekindamas Pilėnų tragediją. Jis plėtojo ne tiek žinias, kiek kryžininkų ideologinius aiškinimus. Esą tai buvęs chaosas, o ne gynyba, vadas buvęs bailys ir niekingas tipas.

Marburgiečio rašinys buvo kryžiuočių ideologijos kūrinys, kuriame ir negalėjo būti kalbama apie Pilėnų kovos ir jų keistos savižudybės gilesnę prasmę. Kitų tautų praeityje galima rasti panašių kovų ir tragedijų. Štai Indijoje tame pačiame XIV šimtmetyje islamo agresijai kelią pastojo karingieji radžputai. Kai svarbiausios Chittourgarh tvirtovės gynėjai suprato, kad apsiginti nepavyks, jie atliko karinės savižudybės ritualą – sudegino visą turtą, savo moteris ir vaikus ir nusižudė patys. Žydų Masada buvo paskutinė pasipriešinimo romėnams tvirtovė. Kai pilies gynėjai pamatė, kad neatsilaikys, nutarė atlikti masinę savižudybę. Žydai Masadą laiko garbingiausiu įvykiu savo istorijoje ir Izraelio nacionaliniu simboliu. Indai savo susideginusiems didvyriams pastatė įspūdingą 40 m aukščio garbės bokštą.

Diskutuojama, kurioje vietoje buvo Pilėnai, ieškoma argumentų ir įrodymų, bet ne tai yra svarbu. Kuomet į Pilėnų istorinę vietą pretenduoja net kelios Lietuvos vietovės, paaiškinimas vienas – Pilėnų idėja svarbi daugumai lietuvių. Nepakanka žinoti, jog Lietuvą gynė beveik visi Lietuvos žmonės, idėja visuomet turi turėti savo simbolius. Būtent simboliai ir sudaro tautos tapatybės ir valstybės šerdį. Griauti simbolius yra amoralu, ypač, jeigu vietoj paneigto simbolio neduodamas geresnis.

Autorius yra žinomas etnokultūrinio judėjimo dalyvis. Vienas iš Ramuvos ir kelių folkloro ansamblių įkūrėjų, Rasos švenčių pradininkas. 1997 m. už etnokultūrinę veiklą buvo apdovanotas Jono Basanavičiaus premija.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Emigrantas norėjo pigiau Lietuvoje išsigydyti skaudantį dantį: košmaras, kurio niekam nelinkėtų (13)

Specialiai į Lietuvą iš Švedijos skaudančio danties išsigydyti grįžęs emigrantas norėjo...

Belieka tik pavydėti: kaimynams Lenkijoje sekasi geriau, negu pranašauta (89)

Net skeptiškiausi ekspertai pripažįsta, kad dabartinė Lenkijos vyriausybė vykdo rinkimų...

Sukrėsta šiaulietė parašė atvirą laišką Verygai: po jūsų sprendimo turiu stebėti, kaip degraduoja tėvas (624)

„Gerb. ministre Aurelijau Veryga , šiandien Jūs pasmerkėte mano tėtį ir toliau gerti!...

Piknikas su Šimašiumi pakeitė daugiavaikės šeimos gyvenimą (88)

Daugiavaikių šeimų asociacijos vadovė Jurga Pocienė sako tik Laisvės piknike iš mero Remigijaus...

Vilniaus oro uoste dėl gedimo leidosi į Hurgadą turėjęs skristi lėktuvas papildyta 10.49 (205)

Vilniaus oro uostas informuoja, kad 9.30 val. Vilniaus oro uoste laukiamas avarinis orlaivio su...

„Siaubo pilį“ pastatęs vienas žiauriausių žudikų padarė labai didelę ir apmaudžią klaidą įžengę į pastatą žmonės dingdavo be pėdsakų (66)

H. H. Holmesas buvo vienas iš pirmųjų Jungtinių Valstijų serijinių žudikų. Savo specialios...

Keičiasi viena judriausių sostinės sankryžų (30)

Viena judriausių – Kalvarijų – Kareivių – Ozo gatvių – Vilniuje sankryžų artimiausiu...

Rinktinės debiutantas ir senbuvis įsitikinę: rezultatas Kosove – dėsningas specialiai Krepšinis.lt iš Prištinos (9)

Lietuvos rinktinės gretose rungtynėse Kosove pagaliau debiutavo Gediminas Orelikas , o Kšyštofas...

Nesėkmingai lieknėjanti Mariah Carey atšaukia koncertus: sumažinus skrandį kilo infekcija (2)

Po to kai prieš kurį laiką sulaukusi kritikos dėl augančio svorio atlikėja Mariah Carey...

Ko laukti po Naujųjų: automobilių pardavėjams kol kas daugiau klausimų nei atsakymų (48)

Sausio 1-oji bus ta diena, kai įstatyme numatyta įranga papildyti dešiniavairiai automobiliai...