aA
Neseniai žiniasklaidoje buvo paskelbta apie naujo tyrimo rezultatus, rodančius, kad Lietuvos moterys, palyginti su kitomis ES šalimis, turi darbus, yra išsilavinusios. Tačiau, nors yra kvalifikuotos ir dirba, uždirba jos gerokai mažiau nei vyrai ir nepatenka į vadovaujančius postus. Lietuvos darbo rinka išlieka itin segreguota tiek horizontaliai (tarp profesijų), tiek vertikaliai (hierarchijoje šakos ar įmonės viduje). Tik ar tai pasikeis vien retkarčiais pakalbant apie šią problemą, jei kasdien esame bombarduojami/os viduramžiškų stereotipų „paruoštukėmis“?
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)
Ką nauja galėjau sužinoti apie moteris, per savaitgalį daugiau nei įprastai pažiūrėjusi TV laidų? „Mano vyro gimtadienis, o aš peršalau... [Pavartojus reikiamą preparatą,] labiausiai iš visų dovanų vyrui patikau aš!“ Kuo išradingiau vaistus įsiūlyti norintys farmacininkai nusprendė, kad peršalimas moteriai nėra blogybė savaime. Štai vyrui iš kitos reklamos peršalimas trukdo dirbti, o moteriai blogiausia tai, kad negalės plūktis ruošdama vyrui šventę, o paskui dar ir gražiai atrodyti prieš svečius. Jei esi moteris, svarbu ne sveikata, o ką su savo sveikata gali nuveikti vyro labui.

Kitas perliukas. Ir vėl sugenda skalbimo mašina. Vėl išplėstos akys ir bejėgiškumo sklidinas balsas. Skambutis vyrui – kostiumuotam vadybininkui. Šis pareiškia, kad negali kalbėti. Reklama duoda suprasti: o ne, teks tvarkytis pačiai. Laimei, yra „teisingas“ preparatas, kuris leis skalbimo mašiną susitvarkyti net bukai moteriškei. Nesvarbu, kad visa situacija ir skambutis vyrui – gryniausias absurdas. Taip ir įsivaizduoju, kaip kostiumuotas vadybininkas po darbo pasiraito rankoves ir įlenda į modernią skalbimo mašiną jos taisyti. Bent jau galėjo parinkti kitokį vyro tipažą, nes akivaizdu, kad šis greičiausiai net nežinotų, kokie režimai yra skalbimo mašinoje, – juk namie „sėdi“ moteris, kuri neturi kitų rūpesčių, o jis juk toks užsiėmęs. Lygiai taip pat aišku, kad moteris skalbia ne pirmą kartą ir ką daryti su skalbimo mašina žino geriau už vyrą. Jei prireiks kvalifikuotos pagalbos, meistro telefoną greičiausiai irgi turės ji, o ne vyras. Tik kam tai svarbu? Svarbiau – žinia: „Net jei jums negali padėti jūsų vyras, padėsime mes.“

Vienoje reklamoje moteris užverčiama ant skalbyklės ir po kelerių metų jau augina antrą vaiką. Vyresnioji dukra – nauja bręstanti moteris – taip pat sėdi ir laukia, kada vaikinas ją užvers ant tos pačios skalbyklės. Taip tęsiamos šeimos tradicijos.
Daiva Repečkaitė:

Dar viena skalbianti moteris pasakoja, kad jos vaikai auga, turi ambicingų svajonių ir – o ne! – dėl to dažnai išsipurvina. „Sūnus nori tapti chemiku, o dukra žinoma virėja“ (sakinys tyčia be skyrybos). Suprask, kad gudrus: ar dukra nori tapti žinoma (garsia) virėja, ar „dukra, žinoma, [nori tapti] virėja“ – reklamos kūrėjų numatyta svajonių profesija augančiai moteriai. Net jei teisingas yra pirmasis skyrybos variantas, lyčių segregacija akivaizdi: kiek vyresniam rimtam berniukui numatytas gerbiamo mokslininko kelias, o apsiterliojusi dukrelė gali tik džiaugtis, jei per visą gyvenimą neatsitrauks nuo receptų. Žinoma, visos profesijos yra vertingos ir gerbtinos, bet tik tada, kai yra sąmoningas individualus pasirinkimas, o ne vaizdinėmis, žodinėmis ir kitokiomis socialinėmis priemonėmis įbruktas asmenybės vystymosi modelis.

O kartu – dar ir statistika. „80 proc. moterų, pabandžiusių [kažkokį preparatą skalbimo mašinai], teigia, kad jų skalbimo mašinos ėmė veikti geriau.“ Moterys ir skalbimo mašinos – kažkoks neatlipdomas duetas. Skalbimo mašina tikriausiai turėtų įkūnyti švarą ir namų jaukumą, kurį papildo kvapnūs skalbinių minkštikliai, reklamuojami moteriškais balsais ir lyginami su mamos prisilietimu. Sugedusi skalbimo mašina – moteriško trapumo ir vyro pagalbos poreikio įsikūnijimas. Tik paklausykite tų beveik erotiškai pakeltų balsų: „Vėl užsikimšo–o–O–O!“ Panika ir bejėgiškumas prašosi tvirtos vyriškos rankos, kuriai nieko nereiškia sutaisyti techniką nė nesusitepant. Taigi, kad atliktų skalbimo funkciją, neatskiriamą nuo reklaminio klasikinio moteriškumo, moteriai gyvybiškai svarbi vyro pagalba. Ramus žemas balsas nuramina: „Viskas bus gerai, tik naudokite [teisingą preparatą].“

Taip skalbimo mašina tampa mediumu, kuriuo moteris bendrauja su aplinka. Gedimai ją suartina su ramiabalsiu vyru: jis atsiranda šalia. Mamos prisilietimu kvepiantis minkštiklis suartina ją su vaikais, išreiškia jos švelnumą ir prisirišimą, o kartais, ko gero, net atstoja ją pačią, kol yra užsiėmusi, – ne veltui reklamuojamas švelnumas lyginamas su mama. Tai, kaip moteris (žinoma, naudodama „teisingus“ preparatus) susitvarko su kalnais skalbinių, yra jos vertės įrodymas: tik pasižiūrėkite, kaip jos giriasi susitvarkančios su ant grindų čiužinėjančių vaikų kojinėmis. Nuo šiol šeimos nariai gali čiužinėti grindimis, šuo gali laisvai bėgioti, o vaikai gali siekti savo svajonių mokslo ir kulinarijos srityje – skalbikliai suteikia šeimai laisvę. Juk kitaip būtų baisiau nei baisu – moteris būtų pavargusi ir neleistų taip tepliotis, žinodama, kad viską iškuopti teks jai.

Galiausiai vienoje reklamoje moteris užverčiama ant skalbyklės ir po kelerių metų jau augina antrą vaiką. Vyresnioji dukra – nauja bręstanti moteris – taip pat sėdi ir laukia, kada vaikinas ją užvers ant tos pačios skalbyklės. Taip tęsiamos šeimos tradicijos. Skalbyklinio moteriškumo, kaip rodo reklamos, reikia mokytis nuo mažų dienų, vos tik baigiasi vaikystė ir supranti, kad motinos prisilietimą atstojantis minkštiklis neatsiranda iš niekur.

Skirtumas tik tas, kad, kitaip nei skalbimo mašina (kuri kartu su savo priedais įkūnija švelnumą, jaukumą ir šeimos vertybes), moteris niekada negali „sugesti“. Gripas – ne pasiteisinimas neapskalbti namų ir nesuruošti vyro gimtadienio. Todėl nesistebėkime segregacijos statistika – nors Europos Sąjungos Taryba daugiau kaip prieš dešimtmetį priėmė rezoliuciją dėl moterų ir vyrų vaizdavimo žiniasklaidoje bei reklamoje, tie vėjai iki Lietuvos neatpūtė, ir apie vaizdinių stereotipų žalą dažniausiai nė nebandoma susimąstyti.

Naujame „Atgimimo“ numeryje nuo penktadienio skaitykite:

Valdžios išlaidas viešosioms gėrybėms teks gerokai apkarpyti.

Ar naujoji apmokestinimo sistema padės surinkti valstybės biudžetą, o jei ne – kokių permainų Vyriausybės politikoje galime tikėtis jau artimiausiu metu ir kuo jos gali būti grindžiamos? Kodėl bristi iš krizės pasirinkta taupymo, o ne vartojimo skatinimo politika? Apie tai „Atgimimo” diskusijoje – Finansų ministerijos sekretorė Ingrida Šimonytė ir Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) prezidentė Rūta Vainienė. Kalbėjosi Džina Donauskaitė

Svarbiausia – aiškiai žinoti, ko nori iš gyvenimo

Be paskolų verslą plėtojanti Nomeda Sabeckienė pasigenda valdžios dėmesio verslo alternatyvoms. Stanislovo Kairio pokalbis.

Kiekvienas kloja savo lovą…

Tokius žodžius vienam dienraščiui yra pasakiusi Vokietijos kanclerė Angela Merkel, kalbėdama apie reakciją į ekonominę krizę. Tačiau jos kolegos, rodos, keičia toną.

Amerikietiško „Dievų miško“ išmontavimas

Ekspertų teigimu, į Lietuvą buvę Gvantanamo kaliniai patektų ne kalėti, o integruotis, nors visuomenei apie tai neaiškinama. Daugiau apie tai, Daiva Repečkaitė.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Sukrečianti turtingiausio kada nors gyvenusio žmogaus istorija: švaistydamasis pinigais sugriovė kitos šalies ekonomiką kelionėje lydėjo 60 tūkst. žmonių  (42)

Remiantis 2019 metų „ Forbes “ reitingu, pats turtingiausias pasaulio žmogus yra bendrovės „...

Alkoholį vartojanti moteris visuomet rizikuoja: jei vaisius pažeidžiamas pirmomis dienomis – padariniai negrįžtami (14)

Medikai ir toliau kovoja dėl girtos, Klaipėdoje gimusios, naujagimės ateities. Kas laukia mažylės...

Padraugavo su estais ir užteks: Kremliaus ruporas rusus ragina ruoštis karui su JAV Baltijos šalyse (1132)

Objektyviai turime savų interesų, susijusių su Baltijos jūros regionu. Tai susitikime su Estijos...

Politologas sumaišė visas kortas: dabartiniai prezidento rinkimai – beprasmiški (705)

Sprendimas prezidentą Lietuvoje rinkti visuotiniuose rinkimuose – beprasmiškas ir tuščiai...

Mokslininkus nustebino keistas radinys auglyje: vėžys keičiasi (18)

Mokslininkai iš auglių paimtuose pavyzdžiuose aptiko tarp plaučių vėžio ląstelių...

Gatvės mada: drąsiausi šiltus rūbus jau nukišo į tolimiausią spintos kampą (71)

Antrąją Velykų dieną prie stalų vilniečiai užsibūti nepanoro – pagrindinėmis sostinės...

Skirtingais periodais vaikų susilaukusi Renata Kovtun paneigė dažną mitą: buvo neramu, kad kažkuris gali pasijusti mažiau mylimas (10)

Grožio salono savininkė, lengvojo kultūrizmo čempionė Renata Kovtun juokiasi, kad apie vaikus...

Filipinus supurtė žemės drebėjimas, yra žuvusiųjų (1)

Filipinų šiaurinę dalį pirmadienio popietę supurčius 6,3 balo stiprumo žemės drebėjimui,...

Danų milijardierius Šri Lankoje neteko trijų iš keturių savo vaikų (171)

Danų milijardierius verslininkas, kuris yra pagrindinis internetinio mados verslo milžino ASOS...

Rimvydas Valatka. Blogas Gaidys, labai blogas (297)

Kokia didžiausia tragedija įvyko Didžiąją savaitę? Ne, tai ne Notre-Dame de Paris gaisras,...