Vienas iš minėtų pataisų iniciatorių, parlamentinio Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas konservatorius Antanas Matulas aiškina, esą prekių ženklai nėra tiesioginė reklama, todėl jų rodymas neturėtų būti draudžiamas. Savo ruožtu Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vadovas Feliksas Petrauskas tvirtina, esą reklama yra ir vaizdo klipai, ir logotipai, todėl tiek už vienų, tiek už kitų rodymą neleistinu metu žadama bausti.

Penktadienį surengtose spaudos konferencijoje A. Matulas ir kita pataisų iniciatorė, Ekonomikos komiteto pirmininkė socialdemokratė Birutė Vėsaitė kilusį triukšmą dėl reklamos draudimo pavadino gamintojų inicijuotu šantažu, melu bei manipuliavimu krepšinio aistruoliais.

Jie pakartojo pastarosiomis dienomis sulaukiantys grasinimų sau ir šeimos nariams, o A. Matulas įspėjo kreipsiąsis į teisėsaugą.

Logotipai ir skydai baudos neužtrauks?

Ištisas melas, klaidinanti, melaginga informacija, absoliuti netiesa, masinis spekuliavimas, šiurpinimas ir šantažas, manipuliavimas išnaudojant aistrą krepšiniui, krokodilo ašaros – tokiais komentarais spaudos konferencijoje A. Matulas, B. Vėsaitė ir medikas Aurelijus Veryga lydėjo alkoholio gamintojų bei transliuotojų piktinimąsi dėl griežtinamo reklamos draudimo.

Dar vasarą priimtos ir nuo sausio įsigaliojančios įstatymo pataisos draudžia TV ir radijo programose reklamuoti alkoholį 6-23 valandomis. Šiuo metu galiojančiame įstatyme reklamos draudimas yra gerokai švelnesnis – reklamuoti draudžiama tik stipresnį nei 22 proc. alkoholį, o ir reklamos draudimas galioja nuo 15 val. (savaitgaliais – nuo 8 val.) iki 22.30 val.

Pasak A. Matulo, masiniuose renginiuose leidžiama pristatyti gaminio pavadinimą ar prekės ženklą. To esą nedraudžiama rodyti ir per televiziją. „Uždrausta reklama, bet nedraudžiama netiesioginė reklama, - aiškino parlamentaras. – Jei iš tų renginių bus transliuojamos laidos, jei bus matomi logotipai ant marškinėlių ar stendų, tai nebus nedraudžiama“.

„Mano manymu, televizija nebus nubausta. Jei kyla kam nors abejonių, galime pritarti B. Vėsaitės pataisai“, - siūlė konservatorius. Socdemė dar gruodžio viduryje įregistravo projektą, kuriuo pasiūlė įtraukti į įstatymą aiškesnę formuluotę ir leisti per televiziją rodyti prekių ženklus ant žaidėjų aprangos ir žaidimo aikštelėse.

Žada bausti, nors ir ne drastiškai

Tačiau B. Vėsaitės spaudos konferencijoje dalyvavęs F. Petrauskas pacitavo prieš keletą metų priimtą Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos nutartį, kad prekės ženklas turi reklamos požymių, todėl esą jiems turės būti taikomas tas pats draudimas. „Jei prekės ženklas pateikiamas salėse ir rodomas per televiziją, tai yra reklama“, - aiškino jis.

Paklaustas, ar televizijai, transliuojančiai krepšinio varžybas 19 val. iš aikštelės, kurią supa skydai su alkoholio gamintojų reklama, o žaidėjų marškinėlius puošia atitinkami logotipai, grės bauda, F. Petrauskas teigė: „Vienareikšmiškai. Tokias varžybas galima transliuoti po 23 val. arba 5 val. ryto“.

„Manau, kad bus pažeidimai. Baudos nebus tūkstantinės, bus minimalios, bet aš negaliu kitaip elgtis“, - teisinosi jis.

F. Petrausko vadovaujamai tarnybai esą teks reaguoti ir tokiu atveju, kai laikraštyje atsidurs krepšininko nuotrauka, ant kurio marškinėlių bus matyti gėrimo gamintojo logotipas.

„Kova vyksta dėl didžiulių pinigų“

Tiek politikai, tiek kiti spaudos konferencijų dalyviai piktinosi, esą kilęs triukšmas dėl griežtesnio reklamos draudimo tėra gamintojų ir transliuotojų šantažas bei manipuliavimas informacija.

„Labai graudu, kad dabar manipuliuojama skaudžiais dalykais. Net iš bendraamžių sulaukiu klausimų, kada dabar žiūrėsime krepšinį? Juk Lietuva pirmauja tarp prasigėrusių šalių“, - kalbėjo į spaudos konferenciją pakviesta Moksleivių parlamento atstovė Živilė Šimkutė.

„Visuomenė klaidinama, nes alkoholio gamintojai toliau nori turėti didžiulius pelnus, - tvirtino A. Matulas. – Kaip žmonės matė krepšinį, taip ir matys. Kova vyksta dėl didžiulių pinigų. Vien reklamai alkoholio gamintojai išleidžia 360 mln. litų“.

Konservatoriaus teigimu, alkoholio gamintojai, užuot ruošęsi pataisų įgyvendinimui, pastaraisiais mėnesiais nuolat vaikšto po Seimą ir daro įtaką politikams.

„Žaidimas vyksta ne dėl sporto. Aludariai nori grąžinti visą reklamą tuo laiku, kaip buvo iki šiol – ištisą parą su nedidelėmis išimtis. Kova vyksta ne dėl sporto. Jis panaudotas kaip įrankis“, - antrino Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas, Nacionalinės sveikatos tarybos narys dr. A. Veryga.

Jis atkreipė dėmesį į televizijoje matomą kontrastą: netrukus po alkoholio reklamos galima pamatyti reportažą apie reanimuojamus 12-mečius, „kurie pasigeria ne nuo degtinės, o nuo alaus ar sidro“. Būtent silpnų gėrimų reklama, kuriai dabar taikomas švelnesnis ribojimas, esą labiausiai veikia paauglius.

„Kaip medikas galiu pasakyti: ar iš alaus gauna alkoholį, ar nuo degtinės krinta į komą, nėra skirtumo. Gaivinimas irgi vyksta taip pat“, - kalbėjo A. Veryga.

A. Matulas priminė pasipiktinimo bangą dėl draudimo rūkyti restoranuose, kavinėse ir panašiose įstaigose, nors dabar dauguma dėl to esą tik džiaugiasi.

Lėšas – ne vaikų reanimavimui, o sportui

Lietuvos krepšinio federacijos vadovas Vladas Garastas žurnalistams pareiškė, esą vyrų krepšinio rinktinė neteks vieno rėmėjo skiriamų 400 tūkst. litų.

„Ar ne tie patys aludariai sugebėjo prastumti Seime pataisą, kad akcizas alui būtų ne 20 proc., o 10 proc.? Tai yra ne šimtai tūkstančių, o milijonai litų. Iš šių pinigų būtų galima paremti sportą“, - siūlė A. Veryga.

Savo ruožtu B. Vėsaitė tvirtino, esą valstybei būtų pigiau tiesiogiai remti sportą, o ne mokėti už alkoholikų gydymą, į vaikus nukreiptą prevenciją, girtų paauglių reanimavimą. Didžiulis nuostolis šaliai esą yra ir žmonių žūtys bei sužalojimai dėl alkoholio įvykstančiose avarijose.

Politikai teigė agituosiantys, kad socdemės pasiūlytos pataisos dėl logotipų rodymo būtų priimtos kuo skubiau – dar sausį, pratęstoje rudens sesijoje. „Prašau poną F. Petrauską kol kas atlaidžiau žiūrėti į televizijas“, - transliuotojus užstojo B. Vėsaitė.

Leidžiant televizijoms rodyti alkoholio gamintojų logotipus, parlamentarų manymu, reikėtų gerokai sugriežtinti baudas už reklamos transliavimo ribojimo pažeidimus. Tokios pataisos Seime taip pat yra užregistruotos. Pasak A. Verygos, šiuo metu įstatyme apie licencijos atėmimą, dėl kurio nuogąstauja televizijų atstovai, net nekalbama.

Politikę išvadino kale ir žudike

A. Matulas taip pat pakartojo kreipsiąsis į teismą dėl savo teisių gynimo. Konservatorius prisipažino sulaukęs grasinimų susidoroti su juo ir šeimos nariais.

Be to, politiką papiktino televizijos TV3 transliuojamas klipas, kuriame žiūrovai įspėjami dėl minėtų pataisų nematysiantys tiesioginės Eurolygos rungtynių transliacijos. Kaltė dėl to verčiama pataisų iniciatoriams – A. Matului ir B. Vėsaitei.

„Man Kalėdos buvo labai neramios, - skundėsi socdemė. – Skambučiai ir žinutės į mano telefoną pradėjo plūsti po „Lietuvos ryto“ ir „Žalgirio“ rungtynių. Savo gyvenime nesu gavusi tokios lavinos įžeidinėjimų ir grasinimų. Dešimt kartų buvau išvadinta kale, žiurke, kiaule, žudike. Grasinama padegti mano namus ir nesirodyti mieste, nes užmuš, siūloma emigruoti“.

Anot jos, alkoholio reklamos transliavimą dar labiau ribojančios pataisos buvo kolektyvinis Seimo sprendimas. „Įregistravau pataisą, kuri leidžia demonstruoti logotipus. Bet matote, ponams aludariams ir transliuotojams šita pataisa netiko. Jiems reikėjo arba visko, arba nieko. Dabar jie liko prie suskilusios geldos“, - ironizavo B. Vėsaitė.

„Seimo kontrolę perima privatus verslas. Kas esame mes? Tik marionetės verslo rankose?“ – retoriškai klausė ji.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją