aA
Originalus naikintuvas „Spitfire“ ketvirtadienį nusileido Didžiojoje Britanijoje ir sėkmingai užbaigė pirmąjį kada nors surengtą skrydį aplink Žemės rutulį šiuo legendiniu Antrojo pasaulinio karo laikų lėktuvu.
Žemės rutulį apskridęs vintažinis naikintuvas „Spitfire“ sugrįžo į Britaniją
Žemės rutulį apskridęs vintažinis naikintuvas „Spitfire“ sugrįžo į Britaniją
© AFP / Scanpix

Spindintis sidabro spalvos lėktuvas nusileido Gudvudo aerodrome netoli Čičesterio, praėjus lygiai keturiems mėnesiams po jo kelionės pradžios rugpjūčio 5-ąją.

Restauruotas prieš 76 metus pagamintas lėktuvas, per karą vykdęs kovines užduotis, savo įspūdingos kelionės į vakarus metu aplankė 24 šalis ir sukorė daugiau kaip 37 500 kilometrų.

Visa ginkluotė nuo „Spitfire“ buvo nuimta, taip pat nuvalyti seni dažai ir atidengtas tviskantis aliuminis korpusas.

Per 74 etapų kelionę prie orlaivio vairalazdės pasikeisdami sėdėjo du britų aviatoriai – 46 metų Mattas Jonesas ir 58 metų Steve'as Brooksas.

M. Jonesas valdė lėktuvą per paskutinįjį 1 val. 57 min. trukusį skrydį iš Lelistado Nyderlanduose atgal į naikintuvo, pavadinto „Silver Spitfire“, namų angarą.

Pasiekęs Anglijos pakrantę lėktuvas, pažymėtas registracijos kodu G-IRTY, apskrido ratą aplink Doverio baltuosius skardžius.

Artėjant prie Gudvudo, esančio netoli Anglijos pietinės pakrantės, naikintuvą lydėjo Karališkųjų oro pajėgų akrobatinio skraidymo komandai „Red Arrows“ priklausantys du lėktuvai, leidę baltų dūmų juostas.

Prieš nusileisdamas M. Jones atliko statinę ir keliskart praskrido virš susirinkusių smalsuolių minios.

Išlipęs iš lėktuvo lakūnas apkabino savo partnerę ir jųdviejų neseniai gimusį sūnelį Arthurą (Arturą). Artėjant gimdymui buvęs bankininkas, tuo metu buvęs Rusijoje, turėjo skubiai sugrįžti namo.

Įspūdingas nuotykis

Per ekspediciją „Ilgiausias skrydis“ (Longest Flight) lėktuvas praskrido virš Laisvės statulos Niujorke ir Egipto piramidžių.

„Silver Spitfire“ perskrido Atlanto vandenyną, sustodamas Farerų salose ir Reikjavike, praskrido skersai Grenlandijos ir nuo šiaurės Kanados atokių tyrų pasuko į pietus

Jungtinėse Valstijose naikintuvas turėjo praleisti dvi dienas vienoje Teksaso rančoje, skrendant sugedus temperatūros matuokliui. Jis taip pat aplankė Las Vegasą, Santa Moniką ir milijardieriaus Richardo Bransono bendrovės „Virgin Galactic“ kosminių skrydžių projektą Mohavių dykumoje.

Skrisdamas palei Amerikos Ramiojo vandenyno pakrante per Kanadą ir Aliaską „Spitfire“ pasiekė Rusiją, o paskui ilgėliau nutūpė Japonijoje dėl neseniai siautusių taifūnų.

Paskui lėktuvas aplankė Taivaną, Honkongą, Vietnamą, Tailandą, Mianmarą ir Indiją, bet aplenkė Delį dėl prasto matomumo tvyrant tirštam smogui.

Po stabtelėjimų Pakistane, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir Bahreine buvo atliktas šios kelionės ilgiausias – 1 300 km – skrydis virš Saudo Arabijos dykumų. Atstumą nuo Kuveito iki Akabos Jordanijoje „Spitfire“ įveikė per pusketvirtos valandos.

Vėliau jis sugrįžo į Britaniją per Egiptą, Graikiją, Italiją, Vokietiją ir Nyderlandus.

Branginama klasika

Iš maždaug 20 tūkst. pagamintų „Spitfire“ iki mūsų dienų yra išlikę mažiau kaip 250, ir tik apie 50 jų tebėra tinkami skraidyti. Šių naikintuvų skrydžiai reti; juos ore dažniausiai galima pamatyti Jungtinėje Karalystėje.

Šiuos klasikinio dizaino naikintuvus elipsiniais sparnais lengva atpažinti.

Šie manevringi trumpo nuotolio perėmėjai 1940 metais atliko gyvybiškai svarbų vaidmenį per mūšį dėl Britanijos, kai Jungtinei Karalystei pavyko atremti nacistinės Vokietijos įsiveržimo grėsmę.

G-IRTY, kurio originalus registracijos numeris – MJ271, buvo pagamintas 1943 metais „Vickers Supermarine“ fabrike.

Šis 9-ojo modelio naikintuvas (Spifire Mk. IX) atliko 51 kovinę misiją lydėdamas bombonešius, patruliuodamas virš Prancūzijos ir bombarduodamas taikinius Prancūzijos pakrantėje.

Anksčiau lėktuvas buvo saugomas viename Olandijos muziejuje, o 2017 metais buvo pradėta jį restauruoti.

Per dvejus metus visos 80 tūkst. kniedžių ir kitų dalių buvo išardytos, patikrintos, nuvalytos ir restauruotos.

Pašalinus senus dažus buvo nutarta aliuminio korpuso neperdažyti – pirmąkart per „Spitfire“ restauravimo istoriją.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
4.3750

Top naujienos

Kęsto Komskio verslas žlunga nesumokėjęs našlaičiams (164)

Vilnietė Simona Kibirkštytė viena augina du mažus vaikus. Be tėvo juos paliko tragiška avarija,...

Pirkėjams rūpi ne tik kaina: už skandalus įmonės sumoka kritusiais pardavimo rodikliais (53)

Lietuviai skaito produktų etiketes, o specialūs produktų žymėjimai, tokie kaip „ekologiška“...

Gyvai / Specialisto patarimai perkantiems automobilius ir pokalbis apie Užgavėnes „Delfi rytas“

„Žiema, žiema, bėk iš kiemo“, – taip šiandien turėtume šūkauti, užsikąsdami ir...

Nuramino dėl Vilniuje įtarto koronaviruso atvejo: visi mėginiai neigiami (145)

Dėl koronaviruso tirto iš šiaurės Italijos grįžusio vyro mėginiai buvo neigiami, patvirtino...

Italija ištikta šoko, pirminio koronaviruso šaltinio nustatyti nepavyksta šalį krečia ir politikų rietenos (61)

Europoje kilusios koronaviruso bangos paliestoje Italijoje tolydžio plinta panika. Šalies...

Mirė Sausio 13-osios byloje kaltu pripažintas buvęs sovietų gynybos ministras (161)

Maskvoje mirė buvęs Sovietų Sąjungos gynybos ministras Dmitrijus Jazovas , pranešė Rusijos...

Koronavirusui skverbiantis į Europą, prognozuojamos pasekmės: Lietuvos ekonomikai tai atsilieps (41)

Lietuvos ekonomikai Kinijoje ir Šiaurės Italijoje siaučiančio koronaviruso pasekmės bus...

Ant suolo lemiamu metu paliktas Motiejūnas: Kinijoje gynybos principai kitokie (26)

Donato Motiejūno sugrįžimas į Lietuvos rinktinę nebuvo rožėmis klotas. Pasitelkęs savo...

The Economist

Vėl paverskime Europą nuobodžia! (1)

ES ginčijasi dėl smulkmenų ir džiaugiasi grįžusiu nuobodžiu stabilumu.

Bankai nespėja dalyti paskolų, tačiau NT analitikas ragina pradėti galvoti logiškai (70)

Ekonomistai jau kelerius metus viešojoje erdvėje kalba, kad gyvenimas Lietuvoje gerėja. Vienas iš...

|Maža didelių žinių kaina