Nuo pat krizės Stokholmo archipelage pradžios tarptautiniuose vandenyse netoli Švedijos teritorijos ratus suka iš Rusijos atplaukęs tanklaivis „NS Concord“. Jis plaukioja su Liberijos vėliava, tačiau priklauso Rusijos įmonei. O ji, pasirodo, veda į Kremlių.

Tanklaivis – prezidento aplinkos rankose

„NS Concord“ susijęs su Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui labai artimais žmonėmis. Su Liberijos vėliava plaukiojantį laivą valdo Rusijoje registruota kompanija „Novo Ship“, o ji priklauso kompanijai „Sovkomflot”, kuri susijusi su Rusijos prezidento artimiausia aplinka, rašo „Dagens Nyheter“.

„Sovkomflot“ laikoma viena didžiausių naftos pervežimo įmonių pasaulyje. Jos prezidentas yra Sergejus Frankas, anksčiau buvęs Rusijos transporto ministras. Jo sūnus yra vedęs V. Putino draugo Genadijaus Timčenkos dukterį. Savo ruožtu, G. Timčenka siejamas su naftos kompanija „Gunvor“ – viena pirmųjų Rusijos įmonių, kuriai dėl Ukrainos krizės pritaikytos Vakarų sankcijos.

„G. Timčenkos veikla energetikos sektoriuje tiesiogiai susijusi su V. Putinu. V. Putinas yra investavęs į „Gunvor“ ir gali turėti prieigą prie „Gunvor“ lėšų“, - apie „Gunvor“ ir G. Timčenkos ryšius su Kremliumi skelbė JAV Iždo departamentas.

O dabar „NS Concord“ plaukioja zigzagais prie Švedijos teritorinių vandenų – laivas tapo „įtariamuoju“, kaip galima maskuotė žvalgybos operacijai.


Tanklaivio manevrai leidžia įtarti, kad tai yra „motininis“ laivas ieškomam povandeniniam laivui. Anot portalo expressen.se, kurį laiką „NS Concord“ buvo išjungęs savo koordinačių siųstuvą. Sekmadienį ryte siųstuvas jau veikė, o tanklaivis toliau sukiojosi prie Švedijos teritorinių vandenų.

Lietuvos gynybos ekspertas Aleksandras Matonis teigia, kad tokie laivai gali būti naudojami povandeninių laivų aprūpinimui degalais ir kitomis atsargomis.

„Keisti kito laivo manevrai sukelia tam tikrų minčių, kad tas laivas dalyvavo paieškos ir gelbėjimo operacijoje. Arba paieškos operacijoje. Pasaulinėje laivynų praktikoje, bent jau senesniais laikais, neatrodydavo keista, kai civiliniai ar civiliniais užmaskuoti laivai atlikdavo paramos funkcijas toli esantiems povandeniniams laivams“, - DELFI sekmadienį teigė A. Matonis.

Rusijos specialusis laivas artėja prie Stokholmo

Rusijos tanklaivis „NS Concord“ išjungė automatinio identifikavimo sistemą ir šeštadienį vakare išplaukė iš Stokholmo archipelago, o tuo pat metu iš Sankt Peterburgo išplaukė kitas rusų laivs ir artėja prie Stokholmo archipelago, skelbia Švedijos žiniasklaida.

Artėjantis laivas yra „Professor Logačev“, jis skirtas povandeniniams tyrimams ir jūros dugno žemėlapių sudarinėjimui. Jis parengtas specialioms jūros misijoms Arktyje ir nuolat atlieka įvairias užduotis valstybinėms žinyboms.

Dar anksti teigti, ar laivas susijęs, ar nesusjęs su drama vandenyse prie Stokholmo, tik žinoma, kad praėjusį vakarą iš Sankt Peterburgo išplaukęs laivas plaukė maksimaliu 14-os mazgų greičiu.

Prasidėjo nuo nelaimės signalo

Švedijos žiniasklaida skelbia, kad povandeninis laivas gali būti patyręs gedimą. „Svenska Dagbladet“ šaltinių teigimu, švedų tarnyboms pavyko perimti signalus iš klaidžiojančio povandeninio laivo – Rusijos laivas juos esą siuntė į Lietuvos pašonėje esančią Kaliningrado sritį. Švedijos kariuomenė šios informacijos nei patvirtina, nei paneigia.

Paslaptingo laivo paieškos sekmadienį yra visos Švedijos dėmesio centre. Stokholmo archipelage ir jo prieigose zuja karo laivai, povandeninio laivo ieškoma ir pasitelkus aviaciją. Savo ruožtu, Rusija pareiškė, jog jokio jos karo laivo Stokholmo apylinkėse nėra ir nebuvo. Tuo pat metu Švedijos ekspertai svarsto, kad ieškomo laivo įgulai jau gali būti duotas siaubingas įsakymas: geriau mirti, bet ne patekti į kitos šalies karių rankas.

„Šukuojami“ Švedijos vandenys: nuo sraigtasparnių iki elitinio dalinio

Švedijos žiniasklaidoje nesiliauja pranešimai apie povandenininio laivo paieškos operaciją. „Paklydėlio“ ieško karinis jūrų laivynas, tiek dideli laivai, tiek maži kulkosvaidžiais ginkluoti kateriai „šukuoja“ archipelagą. Kol kas, be rezultato.

Paieškos operacijai taip pat naudojami sraigtasparniai. Kaip skelbia expressen.se, parengtis paskelbta ir elitiniame kariuomenės dalinyje, Specialiųjų operacijų būryje. Be to, pranešama apie narus, taip pat ieškančius povandeninio laivo pėdsakų.

Rusija viešai pareiškė, esą jokio jos karo laivo Švedijos vandenyse nėra ir nebuvo. Vis dėlto Švedijos žiniasklaidoje netrūksta abejojančių tokių pareiškimų patikimumu. 

Toliau spėliojama, kas galėjo nutikti su laivu-vaiduokliu. Keliamos netgi versijos, esą įgula paliko laivą nuskęsti, o pati nusigavo iki kranto ir dabar bastosi kur nors Švedijoje. Vis dėlto visa tai kol kas tėra tik spėlionės. 

Įgula gali būti palikta numirti?

„Svenska Dagbladet“ kalbintas karybos ekspertas Thomasas Riesas teigia, kad incidentas Stokholmo archipelage signalizuoja, jog Rusija vykdo „akivaizdžiai priešiškus“ veiksmus Švedijos atžvilgiu.

Anot jo, Rusijos pajėgoms pirmas prioritetas yra išvengti kritinio scenarijaus, o tai nėra įgulos žūtis. Esą svarbiausia, kad kitos šalies pajėgos nerastų povandeninio laivo.

„Pirmas prioritetas – nebūti surastiems. Arba jie paspruks ir pasislėps, arba numirs. Jie turbūt gavo įsakymą bet kokią kaina nesileisti sugaunamiems“, - teigė T. Riesas.

Švedijoje skelbiama jau ne apie pirmą karinio pobūdžio incidentą su Rusija pastaruoju metu. Anksčiau fiksuoti itin agresyvūs Rusijos naikintuvų veiksmai. Švedija patenka tarp Europos valstybių, kurios laikėsi griežčiausios linijos Rusijos atžvilgiu dėl agresijos prieš Ukrainą.

DELFI primena, jog pasirodė spėjimų, kad „paklydęs“ laivas – tai „Triton-NN“ klasės nedidelis povandininis laivas. Tokie laivai, anot ekspertų, daugiau naudojami ne tiesioginiams karo veiksmams, o specialiųjų tarnybų operacijoms kitų valstybių teritorijoje.