Egipte darbai išjudinti „Ever Given“ buvo sustabdyti iki ketvirtadienio ryto, pranešė laivybos agentas „Inchcape“, cituodamas Sueco kanalo administraciją. Žemsiurbės vis dar bando išlaisvinti laivą, todėl kol kas jo ištempti neįmanoma, sakė laivą prižiūrinti bendrovė.

Sunku net suvokti, koks didelis yra šis laivas. Maždaug ketvirčio mylios (400 metrų) ilgio ir 200 000 metrinių tonų svorio „Ever Given“ toks milžiniškas, kad vien pats dydis apsunkina pastangas jį iškasti.

Didžiulis geltonas ekskavatorius, pats maždaug dvigubai aukštesnis už savo vairuotoją, atrodo kaip vaikiškas žaislelis, paliktas greta pūpsančio laivo pirmgalio.

Padėtis tokia beviltiška, kad ketvirtadienį turėtų atvykti elitinis gelbėjimo būrys, kuris imsis darbų, siekdamas išstumti „Ever Given“ iš kanalo krantinės, kur jis blokuoja kelią kitiems okeaniniams vežėjams, gabenantiems pačius įvairiausius krovinius – pradedant nafta ir baigiant plataus vartojimo prekėmis.


Vis dėlto didžiausia tikimybė išlaisvinti laivą gali atsirasti tik sekmadienį arba pirmadienį, kai potvynis pasieks piką, teigia Nickas Sloane’as, profesionalus gelbėtojas, atsakingas už Italijos pakrantėje apvirtusio kruizinio laivo „Costa Concordia“ išstūmimą 2012 m.

N. Sloane’as dirba vyresniuoju gelbėjimo operatoriumi Fort Loderdeile (Florida) įsikūrusioje „Resolve Marine Group“.

Maždaug 12 proc. pasaulinės prekybos vyksta Sueco kanalu: jis yra toks strategiškai reikšmingas, kad pasaulio supervalstybės dėl šio vandens kelio kovojo nuo pat statybų užbaigimo 1869 m. Šiuo metu visas eismas sulaikytas, „Ever Given“ įstrigus seklumoje pietinėje kanalo dalyje.

Avarija reiškia dar vieną nesėkmę pasaulinėms tiekimo grandinėms, jau pertemptoms su pandemija susijusio elektroninės prekybos bumo.
Sueco kanalas užsiblokavo ypač netinkamu metu, – sakė Gregas Knowleris, „JOC Group“, priklausančios „IHS Markit Ltd.“, Europos vadovas. – Net dviejų dienų vėlavimas dar labiau sutrikdytų tiekimo grandinę ir sulėtintų krovinių pristatymą verslo įmonėms visoje JK ir Europoje.“

Remiantis apytikriais skaičiavimais, blokavimas kainuoja apie 400 mln. dolerių per valandą, cituojant „Lloyd’s List“ duomenis, kurie rodo, kad krovinių srautas į vakarus vertas maždaug 5,1 mlrd. dolerių per dieną, o srautas į rytus – maždaug 4,5 mlrd. dolerių. Remiantis „Bloomberg“ surinktais laivybos duomenimis, trečiadienį savo eilės kirsti kanalą laukė 185 laivai, o pagal „Lloyd“ skaičiavimus – 165.

Remiantis tiekimo grandinių stebėjimo kompanijos „project44“ duomenimis, maždaug 34 „Maersk“ ir kitų laivybos linijų laivai yra įstrigę kanale arba pakeliui į jį.

Anot „Vortexa“ vyresniojo krovinių analitiko Arthuro Richiero, pirminės ataskaitos rodo, kad sutrikimas gali paveikti 10 tanklaivių, gabenančių iš viso 13 mln. barelių naftos.

Incidentas prasidėjo antradienį, kai regione pūtė smarkus vėjas, kuris pakėlė smėlį palei 120 mylių (193 km) ilgio kanalo, jungiančio Viduržemio jūrą šiaurėje su Raudonąja jūra pietuose, krantus. Vandens kelias yra siauras, – kai kuriose vietose mažiau nei 675 pėdų (205 metrų) pločio, – o esant prastam matomumui jame gali būti sudėtinga naviguoti.

Tačiau „Ever Given“ laikėsi savo kurso, plaukdamas iš Kinijos į Roterdamą. Kai gūsiai, siekę net 46 mylių per valandą, pakėlė į orą dulkes, įgula prarado laivo kontrolę ir jis šonu įsirėžė į smėlio pylimą, blokuodamas beveik visą kanalą.

Pasak „Inchcape“, jis vis dar tebėra tokioje pačioje padėtyje, kurioje atsidūrė užplaukęs ant seklumos.

Avarijos metu, apie 5.40 val., laive buvo du kanalo pilotai.

Paskutinis žinomas laivo greitis maždaug 5.30 val. buvo 13,5 mazgų.

Pagrindinė avarijos priežastis – neaprėpiami laivo gabaritai.
Per pastarąjį dešimtmetį, plečiantis pasaulinei prekybai, konteinerinių laivų dydis išaugo kone dvigubai, todėl užstrigę tokie laivai yra kur kas sunkiau išjudinami.

Nors pagrindiniai vandens keliai – įskaitant Sueco kanalą – per daugelį metų buvo praplėsti ir pagilinti, kad jais galėtų praplaukti megadydžio laivai, išjudinti šiuos milžinus po to, kai jie užstringa, reikalauja nepaprastai daug jėgų.

Vargas išjudinti laivą šį kartą kliuvo legendinei olandų firmai „SMIT Salvage“, kurios darbuotojai leidžiasi nuo vieno laivo prie kito, gelbėdami juos smarkių audrų metu.

„Ever Given“ yra toks sunkus, kad gelbėtojams gali tekti jį palengvinti pašalinant tokius dalykus kaip balastinis vanduo, kuris padeda laivams jūroje išlaikyti stabilumą. Gali tekti iškrauti ir laivo degalus.

Sueco kanalo administracija gelbėjimo darbų nekomentavo ir nepatikslino, kada eismas galėtų atsinaujinti.

Kanalas yra vienas iš judriausių vandens kelių pasaulyje, kuriuo naudojasi tanklaiviai, gabenantys naftą iš Artimųjų Rytų į Europą ir Šiaurės Ameriką, taip pat – priešinga kryptimi.

Avarija išryškina didelę riziką, su kuria susiduria laivybos pramonė, nes vis daugiau laivų plaukia potencialaus užsikimšimo taškais, įskaitant Suecą, Panamos kanalą, Hormuzo sąsiaurį ir Pietryčių Azijos Malakos sąsiaurį. Panašūs atvejai gali tapti vis dažnesni, nes laivai didėja, o vandens keliai tampa vis sunkiau praplaukiami.

„Kiekvieną valandą vis daugiau laivų – įskaitant konteinerinius laivus, naftos tanklaivius, RORO laivus ir balkerius – kaupiasi Viduržemio jūroje šiaurėje ir Raudonojoje jūroje pietuose, – sakė „project44“ generalinis direktorius Jettas McCandlessas. – Tai dar vienas sunkus smūgis pasaulinei prekybai po užsikimšusių ir sujauktų tiekimo grandinių metų.“

Naftos kompanijos pradeda ruoštis blogiausiam. Trečiadienį, pasak brokerio, naftininkai ėmė rodyti susidomėjimą tanklaiviais, turinčiais galimybių išvengti kanalo, be to, buvo keletas bandymų užsisakyti vietą dujotiekiuose, leidžiančiuose apskritai aplenkti vandens kelius. Kol kas tai yra sprendimai „dėl viso pikto“.

Konteineriniai laivai greičiausiai vis tiek turės išlaukti avariją, nes pagrindinė kita alternatyva – nepatraukli galimybė apiplaukti pietinį Afrikos kyšulį.

Sutrikimas vyksta tuo metu, kai naftos kainos jau ir taip svyruoja. Nerafinuota nafta anksčiau šį mėnesį viršijo 70 dolerių už barelį dėl Saudo Arabijos gamybos sumažinimo, tačiau šią savaitę dėl Europos koronaviruso vakcinos programos nesėkmių nusmuko iki beveik 60 dolerių. „Brent“ nafta trečiadienį pakilo daugiau nei 5 proc.

„Ever Given“ įgula yra saugi ir gauna pagalbą, o laivą prižiūrinčios bendrovės „Bernhard Schulte Shipmanagement“ teigimu, nebuvo pranešimų nei apie sužeidimus, nei apie taršą. Pasak bendrovės atstovo Marko Wongo, laivas taip pat gabena krovinius logistikos kompanijai „Orient Overseas Container Line Ltd.“.