aA
Prekybos centrų vadovai įspėja, kad menkai aprūpinamos Šiaurės Airijos parduotuvių lentynos tik dar labiau tuštės, nebent Didžiosios Britanijos ir Europos Sąjungos prekybos pareigūnai skubiai susitartų dėl „Brexit“ pasienio patikrų supaprastinimo.
Vaizdai Belfasto prekybos centruose po "Brexit"
Vaizdai Belfasto prekybos centruose po "Brexit"
© AP / Scanpix

Šią savaitę šešių didžiausių Didžiosios Britanijos prekybos tinklų – „Tesco“, „Sainsbury's“, „Asda“, „Marks & Spencer“, „Iceland“ ir „Co-Op“ – vadovai bendru laišku kreipėsi į Jungtinės Karalystės ministrą Michaelą Gove‘ą. Šiame laiške prognozuojama, kad šviežių produktų tiekimas į Šiaurės Airijoje esančius jų prekybos centrus taps „neveiksnus“, jei, kaip planuojama, balandžio 1-ąją įsigalios visapusiškos importo patikros.

Nuo pirmosios šių metų dienos, kai įsigaliojo naujosios taisyklės, visi šeši didieji prekybos centrai įvairiais būdais stengiasi, kad Šiaurės Airijos parduotuvių lentynos išliktų pilnos. Šiaurės Airijos reikalų sekretorius Brandonas Lewisas – už šį regioną atsakingas ministras – tikina, kad Šiaurės Airiją skirianti riba nė neegzistuoja.

Vadinamasis Šiaurės Airijos protokolas, Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš ES susitarimo dalis, numato, kad Jungtinės Karalystės sudėtyje esančiai Šiaurės Airijai tebėra taikomos ES muitų taisyklės. Šis kompromisas sudarytas siekiant išvengti patikrų daugelyje kelių, esančių palei 499 km ilgio siena su Airija, primena politico.eu.

Tačiau šis kompromisas taip pat reiškia, kad į keltų prieplaukas atvykstantys vežėjai turi pasirūpinti sudėtingomis muitinės deklaracijomis gabenamoms kiekvieno tiekėjo ir tipo prekėms. Labai dažnai tai yra neįgyvendinama, tad dauguma tiekėjų ir krovinių gabenimo kompanijų nutaria sumažinti ir supaprastinti į Šiaurės Airiją vežamus krovinius.

Dėl šios priežasties situacija dabar tokia, kad vežėjai informuoja apie didžiulius krovinius, gabenamus iš Didžiosios Britanijos į Šiaurės Airiją, ir dažniausiai nedidelius krovinius ar apskritai tuščias transporto priemones, vykstančias priešinga kryptimi. Daugiausia problemų kyla dėl įprastai mišrių siuntų, susidedančių iš įvairių prekių iš skirtingų smulkiųjų gamintojų. Jei, atvykus į uostą, paaiškėja, kad dokumentai yra netikslūs ar nepilnos sudėties, vėluoja visa siunta.

„Maisto prekių judėjimas čia yra iš esmės didžiausia problema, nes dėl šių prekių kyla daugiausia kliūčių“, – aiškina „Logistics UK“ Šiaurės Airijos politikos skyriaus vadovas Seamusas Leheny.

„Įsivaizduokime: anksčiau vilkiku į Šiaurės Airiją gabendavau obuolius, apelsinus ir kriaušes. Nuo sausio 1 d. dėl obuolių, apelsinų ir kriaušių man reikia pildyti atskirus dokumentus“, – dėsto S. Leheny.

„Tad dabar kai kurie pardavėjai permąsto prekių gabenimą į Šiaurės Airiją. Jie nusprendžia, kad gal vieną dieną siųs tik obuolius, o kitą – tik kriaušes. Todėl pasiūloje atsiranda spragų, ji ima trūkinėti. Prekės tebėra gabenamos. Tačiau, norėdami atvežti maisto produktų, dauguma vežėjų neabejotinai susiduria su didžiulėmis problemomis. Žmonėms sunku pakelti tokį darbo krūvį“, – pasakojo S. Leheny.

Trečiadienį Jungtinės Karalystės premjeras Borisas Johnsonas pripažino, kad iškilo „naujų problemų“, turinčių įtakos prekybai tarp Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos, tačiau tvirtino, jog nė vienas vilkikas nesugrįžo atgal.

„Prekės tarp Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos cirkuliuoja sėkmingai ir įprastais kiekiais“, – tikino premjeras.

„Absoliučiai prognozuojamos problemos“

Viešai visi šeši prekybos tinklai tiekimo į Šiaurės Airiją sunkumų nesureikšmina. Tačiau laiškas vyriausybei atspindi neišvengiamą realybę, kurią regi pirkėjai: dalis parduotuvių lentynų kartais būna tuščios arba yra „pridengiamos“ kitais produktais, siekiant užmaskuoti tiekimo grandinės bėdas. Apie vėluojančius produktus informuojantys ženklai tapo kasdienybe.

Šiaurės Airijos „Marks & Spencer“ lentynose neliko mažiausiai 380 produktų – nuo brokolių iki prancūziškų batonų.

Kad užpildytų lentynose atsiradusią tuštumą, „Sainsbury’s“ su „Henderson“ sudarė tiekimo susitarimą dėl maždaug trijų šimtų produktų. „Henderson“ – Šiaurės Airijos didmeninės prekybos įmonė, paprastai tiekianti prekes Nyderlandų būtinųjų prekių parduotuvių tinklui „Spar“. Mažiausiai tris artimiausius mėnesius „Henderson“ tiekiamomis prekėmis – kurių trečdalis pažymėtos „Spar“ ženklu – bus prekiaujama 13 Šiaurės Airijoje esančių „Sainsbury's“ parduotuvių.

Industrijos vadovų teigimu, problemos neabejotinai tik pagilės, kai baigsis tris mėnesius truksiantis „lengvatinis laikotarpis“ ir bus reikalaujama visiško ES importo taisyklių laikymosi.
„Būtina dėti visas pastangas, kad kaip įmanoma labiau supaprastintume procedūras ir užtikrintume, jog bus sugrąžintas pasitikėjimas Didžiosios Britanijos tiekėjais – tad jie ir toliau galės tiekti prekes“, – pabrėžia lobistinės organizacijos „Manufacturing NI“ vadovas Stephenas Kelly.

Belfasto Karalienės universiteto dėstytoja ir ekspertų grupės „UK in a Changing Europe“ vyresnioji mokslo darbuotoja Katy Hayward teigia, kad dabartinės „staigmenos“ pasienio uostuose buvo „absoliučiai prognozuojamos“.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(43 žmonės įvertino)
4.3721

Top naujienos

Šimašius prabilo apie pandemijos pabaigą ragina kitas savivaldybes atšaukti perteklinius ribojimus  (89)

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius feisbuke ketvirtadienį svarstė, galbūt jau galime...

Paskutinį metų mėnesį darbdaviai pažėrė įspūdingų algų: 60 įmonių mokėjo per 10 tūkst. eurų (9)

Paskutinį metų mėnesį kelios dešimtys darbdavių darbuotojams išmokėjo įspūdingus...

Dėl naujų koronaviruso rekordų gyvenimas jau stoja, ekspertai įspėja – dar ne pabaiga (38)

Koronaviruso atvejams per parą artėjant prie 10 tūkstančių, pradėjo stoti gyvenimas. Kai kuriose...

Blogos žinios valstiečiams: dar vieno skyriaus dalis jau nori pas Skvernelį (57)

Artėjant buvusio premjero Sauliaus Skvernelio buriamos partijos įkūrimui, dar viena prasta žinia...

Šarūno Barto dukterį pražudęs politiko Kęstučio Daukšio sūnus pasirodė teisme: posėdyje pirmiausiai aptartas vienas klausimas (44)

Praėjusių metų pavasarį Delfi pranešė apie skaudžią nelaimę kino režisieriaus Šarūno...

Matulionis: Rusijos sutelktos pajėgos – didžiausios Europoje nuo II Pasaulinio karo (5)

Rusijos pajėgos prie Ukrainos yra didžiausia karinės galios koncentracija Europoje nuo Antrojo...

5 vaikų mama, verslininkė dr. Alisa Miniotaitė: moterys tampa namų šeimininkėmis savo noru

Su Alisa Miniotaite susitinkame jos kompanijos biure. Šiandien čia laksto tik jos augintinė,...

Nausėda skėlė valdantiesiems: tai kaip nabašnyko pašlakstymas žaliąja arbata ragina per labai trumpą laiką pakeisti pandemijos valdymą (347)

Prezidentas Gitanas Nausėda teigia, kad kompensacijų mechanizmas už išaugusias komunalines...

Lavrovas: JAV atsakymas į svarbiausią punktą – neigiamas ką daryti toliau, spręs Putinas (159)

Rusijos užsienio reikalų ministras pakomentavo JAV atsakymą į Maskvos reikalaujamas saugumo...

Milijardierius Billas Gatesas su Japonijos inžinieriais imasi milžiniško projekto: iškils naujos kartos branduolinis reaktorius

Japonijos tarptautinė inžinerijos, elektros įrangos ir elektronikos korporacija „Mitsubishi Heavy...