Pastarojo tipo propagandai iliustruoti kuo puikiausiai tinka rusų leidinio „Komsomolskaja pravda“ paskelbtas garso įrašas, kuriame užfiksuotas tarp dviejų Centrinės žvalgybos valdybos (CŽV) darbuotojų, neva planuojančių numušti MH17 skrydį vykdžiusį Malaizijos oro linijų lėktuvą, vykstantis pokalbis.

Šio lėktuvo katastrofa Rytų Ukrainoje įvyko 2014 m. liepos 17 d.

Garso įraše girdėti nenatūraliai skambantys pasisveikinimai, po kurių seka griozdiškas dialogas. Susidaro įspūdis, kad abu vyrai skaito iš anksto surašytą tekstą.

Teigiama, kad du besikalbantys asmenys – tai šnipai Davidas Hamiltonas ir Davidas L. Sternas. Jie aptaria „pasirengimą“ operacijai, skirtai numušti lėktuvą paleidus į jį raketą „žemė-oras“.

Taip pat aptariamas planas B – bomba lėktuvo viduje. Iš pokalbio pavyksta suprasti, kad šio plano esmė – diskredituoti rusų remiamus separatistus Ukrainoje ir Kremlių, rašo „Foreign Policy“.

Vis dėlto vos tik pradėjus klausyti vaizdo įrašą kyla abejonių dėl šios medžiagos autentiškumo. Vyrų akcentas atrodo mažų mažiausiai keistas.

Vienas iš kalbančiųjų pusę įrašo bendrauja britams būdinga tartimi, tačiau antroje įrašo dalyje jau kalba su amerikietišku akcentu. Kitas vyras visomis išgalėmis mėgina nuslėpti rusišką akcentą, tačiau jam tai sunkiai pavyksta padaryti.

Daugiausia įtarimų kelia pats pokalbis. Vyrai nesikalba vienas su kitu, kaip tai darytų asmenys, kurių gimtoji kalba yra anglų, o taria frazes, primenančias per „Google Translate“ į anglų iš rusų kalbos išverstą tekstą. Net ir atsisveikino vyrai vienas kitam palinkėdami sėkmės, o tai rusams būdingas atsisveikinimo būdas.

Konspiracinės teorijos ir propaganda, susijusi su Malaizijos oro linijų lėktuvo katastrofa, kurioje žuvo visi 298 lėktuve buvę asmenys, nėra naujiena. Iš karto po 2014 m. liepos mėn. įvykusios tragedijos Ukraina ir Vakarai apkaltino prorusiškus separatistus, kad šis iš sistemos „Buk“ į lėktuvą paleido raketą „žemė-oras“. Be to, buvo teigiama, kad šių ginklų separatistams parūpino Maskva.

Rusija savo ruožtu tikino, kad keleivinį lėktuvą numušė ukrainiečių naikintuvas „Su-25“. 2014 m. liepos 21 d. Rusijos gynybos ministerija surengė spaudos konferenciją, kurioje pademonstravo radarų duomenis, pagal kuriuos prieš įvykstant katastrofai prie Malaizijos oro linijų keleivinio lėktuvo buvo priartėjęs kitas lėktuvas, o Rusijos inžinierių sąjungos atliktas lėktuvo nuolaužų tyrimas parodė, kad lėktuvas numuštas į jį paleidus raketą „oras-oras“.

Po to rusų žiniasklaida itin daug dėmesio skyrė Kijeve dirbančiam Ispanijos oro transporto dispečeriu prisistačiusiam asmeniui, kuris tikino, kad paskui katastrofą patyrusį keleivinį lėktuvą skrido du naikintuvai.

Vėliau ši informacija buvo paneigta, o Kremlius ėmėsi naujos teorijos: teigė, kad lėktuvas numuštas, nes Kijevui pavaldūs kariai iš Ukrainos teritorijos paleido į jį raketą.

Pagal naujausią Rusijos žiniasklaidos skleidžiamą teoriją, kuriai patvirtinti, matyt, ir yra skirtas šis garso įrašas, į lėktuvą Vakarų agentai padėjo bombą.

„Tai neturi jokios prasmės“, - įsitikinęs atviro tiriamosios žurnalistikos tinklo „Bellingcat“ įkūrėjas Eliotas Higginsas. Kartu su savo komanda jis pastaruosius vienerius metus užsiima rusų kuriamų teorijų dėl Malaizijos lėktuvo katastrofos demaskavimu.

E. Higginso komandos nariai analizuoja socialiniuose tinkluose skelbiamas žinutes ir pasitelkę palydovinę informaciją mėgina atsekti „Buk“ raketų paleidimo sistemos judėjimą prieš ir po lėktuvo katastrofos.

Remiantis „Bellingcat“ atliktu tyrimu, labiausiai tikėtina, kad MH17 reisą vykdęs lėktuvas buvo numuštas dėl prorusiškų separatistų iš „Buk“ sistemos į jį paleistos raketos.

„Jokio kito scenarijaus nepatvirtina tiek daug įrodymų“, - patikino E. Higginsas.

Vis dėlto MH17 katastrofos tyrimas dar toli gražu nėra baigtas. Jungtinė tyrėjų komanda, kurią sudaro kelių šalių atstovai, o taip pat ir Nyderlandų saugumo valdyba tiria galimas Malaizijos oro linijų lėktuvo tragedijos priežastis.

Nyderlandų tyrėjai rugpjūčio 12 d. pranešė, kad katastrofos vietoje Rytų Ukrainoje aptikti kaip įtariama rusų raketų paleidimo sistemos fragmentai.

„Šios dalys kelia itin didelį tyrėjų susidomėjimą, nes gali suteikti daugiau informacijos apie katastrofos kaltininką“, - teigiama bendrame Jungtinės tyrėjų komandos ir Nyderlandų saugumo valdybos išplatintame pranešime, paskelbtame po to, kai buvo aptikti nauji įkalčiai.

Nyderlandų saugumo valdybos ataskaita turėtų būti baigta iki šių metų spalio mėn. pabaigos, o nepriklausomas tarptautinis tyrimas turėtų užtrukti kelis mėnesius.

Liepos 29 d. Jungtinių Tautų (JT) Saugumo Taryboje Rusija vetavo rezoliuciją dėl tarptautinio tribunolo, skirto tirti Rytų Ukrainoje sudužusio Malaizijos oro linijų keleivinio lėktuvo katastrofą ir nustatyti šios tragedijos kaltininkus. Maskva teigia, kad iniciatyva steigti tribunolą yra šališka, todėl vadina tokį siūlymą politiškai motyvuotu propagandiniu žingsniu, skirtu apjuodinti Kremlių ir Rusijos remiamus Rytų Ukrainos separatistus.