NATO strateginių komunikacijų centras („Stratcom“) pateikė ataskaitą, ji bus pristatyta kovo 17 d.

Paaiškėjo, kad ataskaita tiesiogiai nėra susijusi su NATO – „Stratcom“ neįeina į aljanso struktūrą, o tyrimą apie humorą užsakė Latvijos gynybos ministerija.

NATO strateginių komunikacijų mokslinis inovacijų centras (NATO „Stratcom Center of Excellence“) buvo įkurtas Rygoje 2014 m. Tai tarptautinė karinė ekspertų organizacija, vienijanti specialistus iš dešimties šalių. Centras – „NATO akredituota organizacija“, tačiau jo darbuotojai pabrėžia, kad „Stratcom“ nepriklauso aljansui ir nėra pavaldus jokioms NATO struktūroms.

Pagrindinė „Stratcom“ užduotis – megzti strateginius ryšius tarp NATO šalių. Buvo teigiama, kad centro tikslas – atsverti rusišką propagandą. Strateginių komunikacijų centro veiklą finansuoja į jį įeinančių šalių vyriausybės. Centro vadovės Lindos Curikos teigimu, pačios valstybės sprendžia, kokiomis kryptimis bus vykdomi tyrimai.

Apie ką tyrimas „Stratcom Laughs“?

Kaip pasakojo L. Curika, tyrimą „Stratcom Laughs“ („Strateginių komunikacijų centras juokiasi“) užsakė Latvijos Gynybos ministerija. Tyrimo tikslas – „išnagrinėti įvairių komunikacijų įtaką emocijoms, taip pat ištirti, kaip humorą galima pasitelkti tarsi strateginių komunikacijų instrumentą“. Tyrimą atliko įvairūs specialistai iš Latvijos universiteto.

Tyrimo tekstas pateikiamas „Stratcom“ interneto svetainėje. 150 puslapių dokumente tiriamos laidos „Paris Hilton prožektorius“, „Yesterday Live“, „Večernyj Urgan“, „Maksim Maksim“ 2008 -2016 m. atskira tyrimo dalis paskirta laidai KVN, trečias skyrius – humoro pasitelkimui prieš propagandą dėl 2014 m. įvykių Ukrainoje. Pokštai laidose buvo analizuojami, atsižvelgiant į struktūrą, temas ir įtaką visuomenės nuomonei.

Tyrimo autoriai padarė išvadą, kad humoras rusiškose laidose pasitelkiamas atpalaiduoti žmonių stresui, taip pat kurti tam tikrą požiūrį į pasaulį – laidose jis dažnai vaizduojamas priešišku, o daugelis pokštų nukreipti prieš „Vakarų šalių lyderius“.

Išanalizavę KVN laidas, autoriai padarė išvadą, kad programa kuriama piramidės principu – iš pradžių pokštai veikia žiūrovus salėje (piramidės viršūnė), paskui – platesnę televizijos auditoriją, galiausiai – socialinių tinklalapių auditoriją. Dokumente analizuojami KVN vedėjo Aleksandro Masliakovo ryšiai su Kremliumi.

Bendradarbiavimas vadinamas naudingu abiem pusėms – laidos gauna finansavimą iš šaltinių, susijusių su aukščiausio rango asmenimis valstybėje, o Rusijos valdžia per laidą gauna galimybę daryti įtaką strategiškai svarbiai auditorijai (ši informacija pateikiama, remiantis „Forbes“ tyrimu).

Į tyrimą atkreipė dėmesį „Pervyj kanal“ ir Rusijos URM

Daugelis laidų kūrėjų, dalyvių, minimų „Stratcom“ ataskaitoje, pareiškė niekada nemanę, kad jų pokštai gali būti strateginių komunikacijų instrumentai. Daugumas sakė nė karto nesišaipę iš Vakarų šalių ir jų lyderių. „Pervyj kanal“ atstovas interviu RBK sakė: „Skaitėme. Juokėmės.“

Rusijos URM oficiali atstovė Marija Zacharova po tyrimo apie laidų pasitelkimą darant įtaką visuomenės nuomonei publikacijos parašė: „Nenustebčiau, jei šios analizės gilumose Galustianas ir Revva (rusų komikai) pavadinti informaciniais strateginiais sprogdintojais.“

L. Curika, reaguodama į šį komentarą, pareiškė: „Jei jau Marija Zacharova pakomentavo, vadinasi, kažką aptikome.“