„Mes nustatėme, kad DoD negavo parengtų montuoti F-35 atsarginių dalių, kaip kad to reikalavo sutarties sąlygos, ir sumokėjo skatinamąjį atlygį, nustatytą lėktuvų išlaikymo sutartyse ir apskaičiuotą pagal daug daugiau ir nepatikrintų valandų, per kurias Oro pajėgų ir Jūrų pėstininkų korpuso lėktuvai turėjo būti paruošti skraidyti", – pranešė Pentagono vidaus priežiūros institucija pirmadienio pranešime.

Tai nutiko dėl to, kad Pentagono F-35 programos administracija „nevykdė tinkamos sutarties dalyvės veiklos priežiūros“, teigiama pareiškime. Nustatyta, kad administracija „nuo 2015 metų neišsprendė problemos, tai yra sutarties dalyvio įsipareigojimo neįvykdymo, susijusio su neparuoštų naudoti atsarginių dalių pristatymu“.

„Jau dabar matyti, kad F-35 naikintuvai bus daug brangesni išlaikyti, nei planuota anksčiau, ir, kadangi DoD F-35 parką papildo daugiau lėktuvų, krūvis lėktuvų logistikos sistemai didės“, - pareiškė generalinis inspektorius. Problemų, susijusių su neparuoštomis montuoti atsarginėmis dalimis, „gali toliau daugėti, jos gali paveikti ir taip augančias išlaikymo išlaidas bei misijos parengtumo terminus“, teigiama pareiškime.

Naikintuvų parko eksploatavimo ir palaikymo ilgalaikė kaina per daugiau nei šešis dešimtmečius padidėjo iki 1,196 trln. JAV dolerių, rodo naujausi didelio masto projektų sąnaudų vertinimo duomenys.

F-35

Atsarginės dalys buvo pripažintos netinkamos montuoti ne dėl saugumo ar gamybos defektų, bet dėl to, kad jos buvo pristatytos neįtraukus elektroninių duomenų, būtinų techninio aptarnavimo personalui, tokių kaip atsarginės dalies istorija ir jos naudingo tarnavimo laikas. Pagal reikalavimus, atsarginės dalys negali būti montuojamos neturint šių duomenų.

Informacijos trūkumas gali „sukelti susirūpinimą dėl įgulos narių saugumo“, tuo atveju, jei Pentagono personalas „suklystų dėl atsarginės dalies naudingo tarnavimo laiko“, teigiama pranešime.

Tyrėjai dar 2017 metų rugpjūtį nustatė du atvejus, kai pilotai skraidino lėktuvus su reikalavimų neatitinkančiomis atsarginėmis dalimis, tokiomis kaip ratų, sėdynių ir langų sąrankos. Dėl to „netyčia padidėjo lėktuvų darbo valandų skaičius“, kuris yra vienas iš skatinamųjų išmokų korporacijai „Lockheed“ orientyrų. Ruošdami politikos ir finansavimo įstatymus, trys iš keturių Kongreso gynybos komitetų įtraukė papildomą kiekį F-35 naikintuvų, be 78-ių, kurių Pentagonas reikalavo 2020 fiskaliniams metams. Toks papildymas tik dar labiau padidino spaudimą tiekimo grandinei. Dėl sunkumų, susijusių su atsarginių dalių įsigijimu, „F35 parkas gali būti nepajėgus atlikti svarbias vykdomąsias ir mokomąsias misijas“, sakė generalinis inspektorius.

Naikintuvai  F-35B

Plačiai paplitusi problema

Reikalavimus atitinkančių atsarginių dalių stoka yra gana plačiai paplitęs reiškinys. Iš 74 atsarginių dalių, pristatytų į oro pajėgų bazę „Hill Air Force Base“, Jutoje, nuo 2018 m. rugsėjo 17 iki rugsėjo 30 dienos, 59 , arba 80 proc., buvo neparuoštos montuoti. Iš 263 atsarginių dalių, pristatytų į bazę „Luke Air Force Base“ Arizonoje praėjusių metų birželį 213, arba 81 proc., neatitiko reikalavimų.
„Nors Jungtinės programos administracija žinojo apie šią problemą, ji nesprendė šio klausimo ar nereikdavo atitinkamų tarnybų sekti gautų atsarginių dalių, neatitinkančių reikalavimų, skaičiaus“, - nustatė pranešimo autoriai.

Korporacijos „Lockheed“, įsikūrusios Betesdoje, Merilande, atstovas buvo nepasiekiamas komentarams.

Generalinis inspektorius pasiūlė, kad Pentagano programos administracija pareikalautų iš „Lockheed“ atlyginti išlaidas arba nemokamai suteikti papildomas paslaugas, kaip kompensacijas už įsisenėjusias problemas dėl atsarginių dalių. Viceadmirolas Mathiasas Winteris, programos administracijos direktorius, rašytiniame pareiškime, įtrauktame į minėtą pranešimą, teigia, kad jo vadovybė ir Gynybos sutarties valdymo agentūra (DCMA) ruošia kompensacijų paketą su atitinkamais galimais mokėjimais.

2017 ir 2018 metais korporacija „Lockheed“ uždirbo „33 proc. daugiau paskatinamojo atlygio už darbą, per 10,6 mln. dolerių“, įtikinusi Pentagoną klasifikuoti lėktuvus kaip prieinamus, nors jų ir nebuvo dėl „incidentų, kurių sutarties dalyvis negali kontroliuoti“, nustatė generalinis inspektorius, nurodymas vieną atvejį, kai pernai liepą į Oro pajėgų F-35 modelį trenkė žaibas ir skrydžiai juo buvo sustabdyti.